کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم چیست ؟ (بعلاوه راه حل درمانی)

18

زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم دلایل بسیار زیادی دارد که از جمله ی آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پیر شدن برگ های اسپاتی فیلوم و مرگ طبیعی آنها.
  • آبیاری بیش از حد گیاه (شایع ترین دلیل و یا علت زرد شدن برگ های اسپاتی فیلوم).
  • آبیاری کمتر از حد نرمال گیاه.
  • کیفیت پایین آب آبیاری.
  • نور محیطی زیاد و یا بسیار کم.
  • نوسانات دمایی محیط نگهداری اسپاتی فیلوم.
  • کمبود مواد غذایی در گیاه.
  • تعویض گلدان اسپاتی فیلوم.
  • هجوم آفات گیاهان آپارتمانی به گیاه.
  • هجوم بیماری گیاهان آپارتمانی به اسپاتی فیلوم.

تشخیص علت زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی، نیاز به کمی آشنایی با شرایط نگهداری و پرورش گیاه دارد و درمان زردی برگ های اسپاتی فیلوم بسیار آسان می باشد از این رو به جهت اهمیت تک به تک موارد گفته در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل زرد شدن برگ های اسپاتی فیلوم را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا بتوانید با بررسی دقیق گیاه خود، سرنخ اصلی مشکل پیش آمده را پیدا کرده و با درمان فوری اسپاتی فیلوم از انواع گل آپارتمانی برای سال های بیشتری از گیاه خود مراقبت کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

برای ادامه چرخه حیات اسپاتی فیلوم برگ های پیر زرد می شوند

زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم
زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم

یکی از علت های زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم، پیر شدن برگ های گیاه می باشد که در نهایت آن برگ ها زرد، خشک و در آخر دچار ریزش می شوند.

موضوع اشاره شده به علت آن است که گیاه ترجیح می دهد انرژی خود را صرف تولید برگ های جوان کند که به واسطه ی آن، برگ های پیر فدای تولید برگ های جوان خواهند شد از این رو شما می توانید به راحتی برگ های پایینی گیاه که در شرف کم رنگ و زرد شدن هستند را هرس نمایید زیرا این حالت از زردی برگ های اسپاتی فیلوم نشان از هیچ مشکلی نداشته (البته در صورتی که در 9 مورد باقی مانده که به آنها اشاره خواهیم کرد در پرورش گیاه از سوی شما مشکلی وجود نداشته باشد) و تنها برای ادامه ی چرخه ی حیات گیاه می باشد.

آبیاری بیش از حد می تواند برگ های اسپاتی فیلوم را زرد کند

همان طور که در مقاله ی زردی برگ پتوس به آن اشاره شد آبیاری بیش از حد، شایع ترین باعث و بانی زردی برگ گیاهان آپارتمانی می باشد و سوای استفاده از حجم آب زیاد برای آبیاری گیاهان آپارتمانی، عواملی نظیر استفاده از گلدان بدون منافذ زهکشی و همچنین خاک ضعیف به لحاظ قدرت زهکشی، از جمله عواملی هستند که خطرات آبیاری بیش از حد را برای ریشه ی گیاه دوچندان کرده و سبب غرقاب شدن خاک می شوند.

غرقاب شدن خاک باعث کاهش اکسیژن رسانی به ریشه ی گیاه شده و به خاطر آن ریشه های گیاه پوسیده و در جذب آب و مواد غذایی به خوبی عمل نمی کنند.

در صورتی که احتمال می دهید زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم شما به علت آبیاری بیش از حد است، در وهله ی اول می بایست حجم و تعداد دفعات آبیاری گیاه را کاهش داده و هر زمان که 15 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک می شود (گاهی یک هفته طول می کشد تا سطح خاک خشک شود گاهی 2 الی 3 هفته)، اقدام به آبیاری گیاه خود نمایید.

از سویی دیگر اگر مشاهده می کنید خاک گلدان در زهشکی آب اضافی به خوبی عمل نمی کند می بایست خاک گلدان را تعویض کرده و از خاک مناسب کاکتوس ها برای نگهداری گیاه آپارتمانی اسپاتی فیلوم خود استفاده کنید.

اسپاتی فیلوم نیاز به خاکی همیشه مرطوب دارد و همان طور که اشاره شد رطوبت خاک نباید به حالت غرقاب باشد در نتیجه پیشنهاد می شود اگر گلدان گیاه نیز دارای منافذ زهشکی نیست، گلدان را هم تعویض کرده تا از تجمع آب اضافی در اطراف ریشه های اسپاتی فیلوم جلوگیری شود.

آبیاری بسیار کم می تواند برگ های اسپاتی فیلوم را زرد کند

علت زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم
علت زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم

همان طور که در مقاله نگهداری گل اسپاتی فیلوم اشاره شد، اسپاتی از گیاهان آپارتمانی با نور کم برای چندین بار می تواند شرایط کم آبی و یا خشکی خاک را تحمل کند و اگر این موضوع به مرحله ی حد آستانه ی تحمل گیاه برسد، برگ های گیاه زرد، پژمرده و در نهایت دچار ریزش می شوند.

شاید شما از میزان آب مناسبی برای آبیاری گیاه خود استفاده می کنید ولی هم اکنون شاهد زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم خود هستید بنابراین می بایست عرض کنم که در این حالت یا نور محیطی بسیار زیاد است و یا درجه حرارت ، که هر دو عامل اشاره شده سرعت تبخیر آب از سطح خاک را افزایش داده و باعث کم آبی گیاه می شوند بنابراین برای حل مشکل زرد شدن برگ های اسپاتی فیلوم باید محل نگهداری گیاه به خوبی بررسی شده و در صورت نامناسب بودن شرایط محیطی، گیاه را به محل دیگری منتقل کرد و از سویی دیگر اگر شرایط محیطی مشکلی ندارد و سرعت تبخیر آب نرمال است تنها باید از حجم آب بیشتری برای آبیاری اسپاتی فیلوم خود استفاده نمایید.

کیفیت پایین آب از دیگر علت زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا به میزان کلر آب آبیاری بسیار حساس است و در صورتی که کلر آب مصرفی زیاد باشد، برگ های گیاه تغییر رنگ داده و زرد خواهند شد.

با توجه به آنچه که گفته شد برای جلوگیری از زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم می بایست آب آبیاری به مدت 24 ساعت در فضای باز قرار داده شود تا از میزان کلر موجود در آن کم شده و سپس بتوان با خیالی آسوده آبیاری اسپاتی فیلوم را انجام داد.

نور نامناسب محیط نگهداری اسپاتی فیلوم

همان طور که اشاره شد اسپاتی فیلوم از گیاهان کم نور آپارتمانی است زیرا در طبیعت گیاه در پایین سایه های درختان زندگی کرده و شرایطی که نور به حالت سایه است را دوست دارد.

لازم به ذکر است اسپاتی فیلوم از معدود گیاهان آپارتمانی است که در شرایط نوری کم بهترین عملکرد خود را دارد.

بنابراین برای جلوگیری از زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم بهتر است گیاه به نور ملایم و صد البته غیر مستقیم خورشید دسترسی داشته باشد تا هم گیاه در فتوسنتز خود به خوبی عمل کرده و هم دوران گلدهی موفقی را داشته باشد.

در نقطه مقابل نور کم محیطی، نور زیاد سبب قهوه ای شدن برگ اسپاتی فیلوم و یا سوختگی آن می شود که می بایست در این شرایط سریعا نور در دسترس گیاه را فیلتر کرده و از شدت آن کم کنیم.

دمای نامناسب محل نگهداری اسپاتی فیلوم در خانه

گیاه آپارتمانی اسپاتی فیلوم در محدوده دمایی 17 الی 25 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد در نتیجه شرایط دمایی خانه همیشه برای نگهداری گیاه مناسب است با این حال آنچه که علت زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم می باشد، قرار گرفتن گیاه در معرض منافذ سرد خانه و همچنین سیستم های گرمایشی و سرمایشی آن است که به واسطه ی آن ها نوسانات دمایی در اطراف گیاه ایجاد شده و در نهایت برگ های اسپاتی فیلوم دچار تغییر رنگ و زردی خواهند شد.

در نتیجه توصیه می شود هم اکنون که در فصل سرما هستیم برای نگهداری هر چه بهتر گیاه خود به این نکات مهم برای فراهم کردن دمای ایده آل گیاه توجه داشته باشید.

کمبود مواد غذایی از دیگر دلیل زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم

گیاه اسپاتی فیلوم نیاز چندانی به مصرف کود گیاهان آپارتمانی ندارد و اگر عناصر غذایی مورد نیاز گیاه مانند نیتروژن بسیار کم باشد، برگ های اسپاتی فیلوم زرد شده و در نهایت دچار ریزش خواهند شد.

از سویی دیگر کمبود عناصری نظیر منیزیم و آهن نیز باعث زرد شدن برگ های اسپاتی فیلوم می شوند به طوری که با کمبود آنها رگبرگ های گیاه سبز مانده و سایر قسمت های برگ زرد می شود بنابراین در این مقطع کمی تشخیص زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم دشوار است زیرا اگر نور محیطی نیز بسیار کم باشد، ما شاهد همین علائم در گیاه خواهیم بود بنابراین می بایست شما وقت بیشتری را به گیاه خود اختصاص داده تا علت اصلی زردی برگ های گیاه مشخص شود.

در صورتی که احتمال می دهید دلیل زرد شدن برگ های اسپاتی فیلوم شما به علت کمبود عناصر غذایی است توصیه می شود ماهانه یکبار در فصل رشد، گیاه خود را توسط کودهای کامل و مایع آپارتمانی تغذیه کنید و سپس با فرا رسیدن فصل پاییز و زسمتان و با کاهش رشد گیاه، به طور کلی روند کوددهی اسپاتی فیلوم را متوقف نمایید.

تعویض گلدان می تواند برگ های اسپاتی فیلوم را زرد کند

دلیل زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم
دلیل زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم

یکی دیگر از دلایل و یا علت زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم، تعویض گلدان گیاه است بنابراین توصیه می شود اگر قصد دارید گلدان گیاه خود را تعویض کنید، این کار را در دوران رشد گیاه یعنی فصل بهار انجام دهید.

تعویض گلدان به نوعی برای گیاه آپارتمانی اسپاتی فیلوم ایجاد مزاحمت تلقی می شود که به واسطه ی آن بلافاصله پس از تعویض گلدان، برگ های گیاه زرد خواهد شد بنابراین توصیه می شود اجازه دهید با طی شدن یک ماه گیاه دوباره برگ های خود را احیا کرده و مجددا سلامتی خود را به دست بیاورد.

اگر مشاهده می کنید که پس از تعویض گلدان اسپاتی فیلوم و طی شدن یک ماه وضعیت گیاه تغییری نکرده و همچنین برگ های جدیدی تولید نمی شود، می بایست علت اصلی زردی برگ هارا را در شرایط محیطی گیاه نظیر آبیاری، کوددهی و … جستجو کنید تا گیاه شما مجددا به چرخه ی حیات خود بازگردد.

هجوم آفات به اسپاتی فیلوم و زرد شدن برگ های گیاه

از دیگر دلیل زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم، هجوم آفات گیاهان خانگی به آن می باشد به طوری که آفاتی نظیر شته ها و شپشک های آردآلود به گیاه حمله کرده و از آب موجود درون برگها تغذیه می کنند در نتیجه اگر لکه های زرد رنگ، آلوده و سوراخ های نامنظم را روی برگ های گیاه خود مشاهده می کنید، بدانید گیاه شما مورد هجوم آفات قرار گرفته و علت زرد شدن برگ های اسپاتی فیلوم شما نیز همین موضوع است.

در صورت مشاهده ی علائم مذکور حضور آفات می توانید از صابون های حشره کش با رعایت دوز مناسب استفاده کرده و آفات را از بین ببرید.

هجوم بیماری گیاهان آپارتمانی به اسپاتی فیلوم

از دیگر دلیل زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم، هجوم بیماری گیاهان آپارتمانی به گیاه است و برای پیشگیری از هجوم این بیماری ها پیشنهاد می شود در درجه ی اول آبیاری گیاه را به طریقی که اشاره شد انجام دهید و هرگز گیاه خود را با آب غبارپاشی نکنید، مگر آنکه اطراف گیاه تهویه مناسب وجود داشته باشد.

اگر آبیاری زیاد باشد، ریشه های اسپاتی فیلوم پوسیده شده و جذب آب و مواد غذایی کاهش می یابد زیرا قارچ های عامل بیماری به ریشه ها هجوم آورده و از آن تغذیه می کنند.

همان طور که در مقاله زردی برگ زاموفیلیا اشاره شد غبارپاشی گیاه، باعث تجمع قطرات آب بر روی برگ های گیاه خواهد شد که مجددا بستر مناسب برای رشد قارچ ها و زرد شدن برگ های اسپاتی فیلوم ایجاد می شود بنابراین برای نگهداری هر چه بهتر گیاه به این دو نکته مهم اشاره شده توجه ویژه داشته باشید.

زمانی که برگ های اسپاتی فیلوم زرد می شود چه نکاتی را رعایت کنیم؟

علت زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم هر چه که باشد رعایت نکات زیر برای نگهداری گیاه الزامی است.

با زرد شدن برگ های اسپاتی فیلوم، گیاه خود را دور نیندازید زیرا این گیاه از گیاهان آپارتمانی با رشد سریع بوده و با سرعت زیادی، برگ های زرد را جایگزین برگ های سبز جوان می کند.

انتظار برای درمان کامل زردی برگ گیاه سخت است و با پیدا کردن دلیل اصلی مشکل و سپس انجام روش های اشاره شده در این مقاله، به زودی گیاه شما احیا خواهد شد.

توصیه می شود زمانی که برگ های اسپاتی فیلوم زرد می شود آنها را هرس کنید زیرا وجود آنها می تواند مشکلات احیای گیاه شما را دوچندان کرده و آلودگی را به سایر برگ های سالم منتقل کند.

پس از تشخیص علت اصلی زرد شدن برگ های اسپاتی فیلوم و استفاده از راه حل های درمانی، تا چند هفته منتظر واکنش گیاه خود باشید و اگر گیاه شما بعد از چند هفته واکنش مثبتی را از خود نشان نداد، بدانید گیاه شما از یک مشکل رنج نمی برد و مشکلات دیگری نیز در پروش گیاه از سوی شما وجود دارد (مانند زمانی که هم آبیاری گیاه بد است و هم شرایط نور محل نگهداری).

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل و یا علت زرد شدن برگ های اسپاتی فیلوم خود سوال و یا تجربه ای دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 21 میانگین امتیازات: 3.3]
۱۸ نظرات
  1. مریم می گوید

    سلام وقت بخیر
    یه گلدان اسپاتی دارم نوک برگا سیاه شده و خودبرگاش هم خیلی کوچیک و گلدهی هم نداره دوباره میشه
    احیا کرد و شروع به گلدهی کنه؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      شرایط نگهداری گیاه رو به صورت کامل بفرمایید.
      نور، دما، رطوبت، آبیاری و کوددهی.

  2. مریم می گوید

    نور پشت پنجره و ابیاری بصورت هفته ای هستش تقریبا یه سه هفته پیش کود دادم.نوک برگاش سیاه میشه حتی برگ های جدید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      اگر زمان آبیاری آب از انتهای گلدان خارج میشه و اینکه کوددهی گیاه بیش از ۲۰ سی سی یا گرم نبوده، سه مرتبه گیاه رو به فاصله ۱۴ روز قارچکش بزنید.

  3. Minoo می گوید

    سلام خدمت شما. گیاه من در نور مناسب و ابیاری هفته ای سه مرتبه است اما روی برگ ها حتی برگ های جوان لکه های کوچک زرد رنگ وجود داره و نوک برگ ها سیاه و خشک میشه . علتش چی میتونه باشه؟ سپاس از شما

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اگر لکه هایی که میفرمایید با نظافت از بین میرند، مشکل گیاه شما از آفت هست و باید از آفتکش استفاده کنید.
      و اما اگر این لکه ها با نظافت از بین نمیرند، مشکل گیاه از قارچ هست و باید از قارچکش هایی نظیر مانکوزب و یا کاربندازیم استفاده کنید.
      علت آسیب دیدن نوک برگ ها کوددهی زیاد و آبیاری نامناسب هست، وضعیت ریشه هارو بررسی کنید و نتیجه رو به من اعلام کنید.

  4. ملیحه می گوید

    سلام، وقتتون به خیر
    من یه اسپاتی بسیار پر برگ و گل رو هفته گذشته هدیه گرفتم. اما برگ هاش شروع به زرد شدن کردند. تعویض گلدان هم براش نشده. نورش پشت پنجره جنوب غربیه الان (دو روزه به جای پرنور تر منتقلش کردم). آبیاری هم وقتی کردم که برگاش تشنگی رو نشون داده (رو به پایین رفتن). جزیره براش گذاشتم، غبارپاشی
    ممکنه از شوک جابجایی باشه این زرد شدنه؟ امروز ۱۵ تا برگ زردش رو چیدم. باز هم ۵، ۶ تایی به نظر میاد در حال زرد شدن هستند (بیشتر برگ های میانی و ریز گیاه). با همه این اوصاف غنچه هاش در حال باز شدن هستند و برگای رویی و بزرگ بسیار سرحال. واقعا گیج شدم، هر چی میخونم نمیتونم بفهمم مشکل از چیه. میشه لطفا راهنماییم کنید. خیلی ممنونم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر.
      فعلا با توجه به شرایطی که میفرمایید محتمل ترین دلیل شوک به گیاه هست با این حال شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید.
      تعداد ساعتی که نور دریافت می کنه و فاصله اش تا پنچره، درجه حرارت شب و روز، زمان آبیاری آب از انتهای گلدون خارج میشه یا خیر؟؟ وضعیت ریشه های گیاه؟؟؟ کمی از سطح خاک رو بردارید و وضعیت اونهارو به من اطلاع بدید منظور این هست که چه رنگی دارند؟

      1. ملیحه می گوید

        بسیار ممنونم از پاسخ تون
        نزدیک ترین فاصله به پنجره، منتها ارتفاع گلدون طوری هست که برگ ها تا زیر پنجره میرسه. نور غیر مستقیم در تمام مدت روز داره، از حدود ۳ بعد از ظهر تا غروب نور مستقیم به داخل خونه میفته (حدودا دو تا سه ساعت). دمای هوا نهایتا بین ۱۵ تا ۲۵ تغییر میکنه. زهکشش خوبه، آب به راحتی خارج میشه از گلدون. وضعیت ریشه ها رو نمیدونم چطور باید چک کنم.
        خاک گیاه شبیه خاک برگ هست (سبک و بافت درشتی داره، مثلا پوست بادم زمینی هم در خاک دیدم)، رنگ خاک معمولی رو داره (قهوه ای تیره). فقط میدونم تو همون خاک و گلدانیه که تو گلخونه بوده.
        باز هم از پاسخ و راهنمایی شما خیلی ممنونم.

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خواهش می کنم.
          منظور از وضعیت ریشه ها این هست که ۱۰ ال ۱۵ سانت از سطح خاک رو بردارید تا بتونید ریشه های گیاه رو ببینید.
          این کار رو حتما انجام بدید و در صورتی که ریشه ها رنگ نامتعارف داشتن به من حتما اطلاع بدید.
          و اما در صورتی که ریشه ها سفید و سالم باشن بهتر هست که یک محلول ضد تنش تهیه کنید و از اون بنابر توصیه سازنده محصول برای گیاهتون استفاده کنید تا ظرف یک هفته وضعیت گیاه به ثبات برسه. لطفا فقط محلول ضد تنش باشه نه محلول هایی نظیر اسید هیومیک که اصلا به درد گیاهان آپارتمانی نمی خورن.
          غبارپاشی و اینها رو انجام ندید اگر براتون مقدور هست فعلا تا یک هفته برای گیاه دستگاه بخور روشن کنید در غیر این صورت همون جزیره برای گیاه کافی هست.
          اگر براتون مقدر هست یک کود کوچیک ۳۶ ۱۲ ۱۲ تهیه کنید و نصف یک قاشق مرباخوری از اون رو توی ۱/۵ لیتر آب حل کنید و بعدا روی برگ های گیاه اسپری کنید. یک هفته بعد از محلول پاشی و انجام این کار، برگ های گیاه رو با یک دستمال مرطوب و تمیز پاک کنید تا آثار کود از بین بره.
          در آخر اگر ریشه ها سالم باشن، مشکل گیاه از شوک جا به جایی هست که با این موارد ظرف دو هفته احیا میشه.

  5. ملیحه می گوید

    من ریشه گیاه رو چک کردم و خدا رو شکر سالم و سفید هست.
    خیلی از راهنمایی هاتون متشکرم، انجام میدم و نتیجه رو اینجا خواهم گفت.
    سلامت و شاد باشید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم.
      حتما
      به همچنین شما

  6. یلدا می گوید

    سلام ،وقتتون بخیر
    من هفته پیش یه گیاه اسپاتی فیلوم با حجم بالای برگ و سه غنچه گرفتم و امروز بعد از یک هفته دیدم که برگ‌های گیاه داره زرد میشه و زرد شدنشون هم به این صورت هست که به صورت لکه های پراکنده زیاد سبز مایل به زرد شده
    بعد از خرید گل اون رو با گلدان یکبار مصرف داخل گلدان سفالی که راهی برای خروج آب نداره گذاشتم و امروز دیدم از زیر گلدان پلاستیکی یک عالمه ریشه گیاه زده بیرون که با کف گلدان سفالی تماس داره .
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  7. محسن می گوید

    سلام ممنون اطلاعات و وقتی که میگذارید
    من یک گلدان اسپاتی فیلوم تقریبا چهل روز قبل عید خریدم که هم شاداب بود وهم برگهای بزرگی داشت از موقعی که اوردمش برگهای زیادی زده ولی بزرگ نمیشوند وخیلی بی حال هستند بعد چند روز هم زرد میشوند ده روز قبل از عید ریشه اش را تقسیم کردم و داخل دوتا گلدان سایز کوچکتر گذاشتم باز هم هفته اول جوانه زیاد میزد ولی تقریبا به اندازه ده سانت که میشدند بیحال و زرد میشوند الان یک هفته است اصلا جوانه نزده برگهای قدیمی وشاداب گلدان یکدفعه نصف برگ سبز کم رنگ میشه وچند ساعت بعدش هم کل برگ زرد و بیحال میشه
    از نظر نور نزدیک پنجره جنوبی به فاصله سه چهار متری قرار داره ابیاری پنج روز یک بار معمولا یک بند انگشت خاک هم خشک میشه وکود هم کود فسفر وپتاس بالا اب کردم بهش دادم

  8. محسن می گوید

    معذرت میخواهم شما فرمودید هیومیک اسید بدرد گلدان نمیخوره میشه بفرمایید برا ضد تنش چه چیزی میشه استفاده کرد ؟

  9. فرنا می گوید

    سلام.. من گل اسپاتی خریدم گلدونشم عوض نکردم شوک نشه اما برگهاش زرد میشه.. من خاکشو چک می کنم یجوره انگار لازمه هرروز ابیاری بشه من یک روز در میان ابی که ۲۴ ساعت گذاشتم کلرش بره بهش میدم کود سه بیست کاملا رقیق هر دو هفته… خریدنی کلی گل داشت که ظرف چندروز همشون قهوه ایی شدند پشت پنجره شمالیه و پنجره برای تهویه بازه ما نور مستقیم نداریم اما کاملا روشنه و پرده کناره… از لبه برگها بصورت نوار شروع میشه زرد میشه تا برگ کامل زرو شد وسط برگ قهوه ایی میشه.. خواهش می کنم راهنمایی کنید

  10. پریسا می گوید

    سلام روزتون بخیر من یک گیاه اسپاتی خریداری کردم دو هفته است بعد از ابدهی دو تا کرم از خاک بیرون اومد و من با سم مرحله بعد اب یاری کردم بعد از چند روز خود گل هایی گه داده شروع به زرد شدن کرده و یکی از گل ها بعد از زرد شدن نوک گلبرگ گل سیاه هم شده من باید چیکار کنم ؟

  11. منیژه می گوید

    سلام یه گلدون اسپاتی از بازار گل گرفتم و دادم همونجا گلدونشو عوض کردن خیلی بهش رسیدم ولی بازم برگهاش کامل قهوه ایی سد و همش ریخت و الان کلی پاجوش داره ولی همینکه سر از خاک در میارن بازم سرشون قهوه ایه. خیلی ناراحتشم. لطفا راهنماییم کنید ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy