کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چرا برگ گیاهان آپارتمانی شل و پژمرده می شود + راه درمان

0

پژمردگی برگ گیاهان آپارتمانی اعم از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما و گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما یکی از رایج ترین مشکلاتی بوده که ممکن است هنگام مراقبت از گیاهان خانگی خود با آن رو به رو شوید.

در صورت بروز این مشکل در گیاه، برخی از افراد تصور می کنند که گیاه آپارتمانی آنها به آب بیشتری جهت رشد و نمو خود نیاز دارد.

پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی دلایل بسیار زیادی دارد که آبیاری نامناسب یکی از آنها می باشد در نتیجه می بایست در راستای تشخیص صحیح علت این اتفاق گام برداشت تا مجددا گیاه آپارتمانی مان سلامتی خود را به دست آورده و شاداب و سرحال به نظر برسد.

همان طور که اشاره شد یکی از دلایل علت شل شدن برگ گیاهان آپارتمانی، آبیاری نامناسب است با این حال دلایل و عوامل دیگری نظیر تنش دمایی، آفات و بیماری ها، کوددهی نامناسب و رطوبت کم محیطی نیز در شل شدن برگ گیاهان دخیل هستند.

آنچه که در درمان گیاه در این مرحله مهم است آن بوده که قبل از هر اقدامی گیاه را به خوبی مشاهده و بررسی کرده و سپس با مشخص شدن علت، اقدامی مناسب را در جهت سلامتی گیاه انجام داد.

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به معرفی 7 دلیل پژمردگی برگ گیاهان آپارتمانی می پردازیم تا بتوانید علت پژمردگی گیاهان خانگی خود را به آسانی شناسایی کرده و اقدامی مناسب در جهت رفع مشکل انجام دهید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

چه عواملی باعث پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی می شود ؟

پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی
پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی از فشار آب درون برگ و ساقه، برای حفظ ساختار و مقاومت بیشتر خود استفاده می کنند.

جریان آب آبیاری گیاهان آپارتمانی با ریشه ها آغاز و توسط آوندها در گیاه جریان داشته که در نهایت این جریان تا انتهای بافت رویشی گیاه (نوک برگها) ادامه دارد.

پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی به علت از دست دادن فشار آب در قسمت های غیر چوبی ساقه است.

علت اشاره شده می تواند به دلیل عدم تعادل بین جذب آب در ریشه ها و از دست دادن آب از طریق تعرق گیاه اتفاق بیفتد.

از سویی دیگر اگر به هر دلیلی انتقال آب در گیاه دچار مشکل شود، اتفاقی که به آن اشاره شد رخ می دهد.

آبیاری کم و پژمردگی برگ گیاهان آپارتمانی

پژمردگی برگ گیاهان آپارتمانی
پژمردگی برگ گیاهان آپارتمانی

در ابتدای مقاله به رایج ترین دلیل پژمردگی برگ گیاهان آپارتمانی کوچک و گیاهان آپارتمانی بزرگ می پردازیم. کم آبی سبب خشکی خاک شده و باعث می شود که آب کافی جهت جذب برای ریشه ها وجود نداشته باشد و از طرفی رطوبتی که در بافت های گیاه وجود دارد، توسط تعرق گیاه از بین می رود.

در نهایت فشار تا جایی کاهش می یابد که گیاه خانگی شما دچار پژمردگی شده و در مقابل چشمان شما سلامتی خود را از دست می دهد.

نقطه ی آغاز پژمردگی در گیاهان آپارتمانی می تواند کاملا متغیر باشد به طوری که برخی از گیاهان در عرض چند دقیقه و برخی دیگر در عرض چند ساعت پژمرده خواهند شد.

در نتیجه اگر گیاه آپارتمانی خود را زمانی طولانیست که آبیاری نکرده اید، همین موضوع علت اصلی پژمردگی گیاه خانگی شما است و در این حالت ممکن است سوای پژمردگی گیاه، لبه های ترد و شکننده و همچنین قهوه ای شدن نوک برگ ها را نیز در گیاه خود مشاهده نمایید.

در این علت شل شدن برگ گیاهان آپارتمانی، تنها کافیست سریعا گیاه خود را آبیاری کرده و منتظر بمانید تا گیاه به شرایط پیشین خود قبل از تنش باز گردد.

در برخی از گیاهان آپارتمانی مثل اسپاتی فیلوم، بلافاصله پس از آبیاری سریع گیاه بهبود می یابد و برخی دیگر از گیاهان و انواع گل آپارتمانی حساس تر هستند و با گذشت مدت زمان بیشتری، شرایط خود را بهبود می دهند.

از سویی دیگر برخی دیگر از گیاهان خانگی وجود دارند که نسبت به پژمردگی حساسیت بسیار زیادی داشته و حتی پس از آبیاری سریع نیز شرایط خود را بهبود نداده و از بین می روند در نتیجه می بایست سعی کنیم تا هیچ وقت گیاه آپارتمانی مان دچار تنش کم آبی نشود، زیرا همان طور که اشاره شد برخی از گیاهان آپارتمانی مقاوم و برخی دیگر بسیار حساس هستند.

علت شل شدن برگ گیاهان آپارتمانی و آبیاری بیش از حد

علت شل شدن برگ گیاهان آپارتمانی
علت شل شدن برگ گیاهان آپارتمانی

پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی به علت آبیاری بیش از حد دقیقا برعکس حالت قبلی و بسیار جدی تر رخ می دهد.

همان طور که در ابتدای مقاله عرض کردم پژمردگی گیاه اغلب به دلیل عدم توانایی گیاه در جذب آب است جالب اینجاست که دقیقا همین مساله در آبیاری بیش از حد گیاه رخ می دهد و با یک دلیل کاملا متفاوت.

هنگامی که گیاه خانگی خود را بیش از حد آبیاری کنید در ابتدای علائم آبیاری بیش از حد، برگ های گیاه متورم و زرد رنگ می شوند (آبیاری بیش از حد یکی از دلایل زردی برگ گیاهان آپارتمانی است) که در این حالت و در صورت ادامه دادن به آبیاری بیش از حد، ریشه ها رنج زیادی را تحمل کرده و از بین می روند.

آبیاری بیش از حد یعنی غرقاب شدن خاک، این حالت مانع از رسیدن اکسیژن کافی به ریشه ها شده که در نتیجه ی این کمبود اکسیژن، ریشه ها پوسیده و دچار عفونت می شوند.

در این حالت از شل شدن برگ گیاهان آپارتمانی، ریشه های مرده توانایی جذب آب و عناصر غذایی را از کود گیاهان آپارتمانی نداشته و در حالتی که خاک مملو از رطوبت است، گیاه آپارتمانی شما توانایی جذب آب را نخواهد داشت.

در نتیجه اگر احتمال می دهید پژمردگی برگ گیاهان آپارتمانی شما به علت آبیاری بیش از حد رخ داده است در ابتدا به دنبال علائم اولیه که بدان اشاره شد در گیاه خود باشید تا در صورت مشاهده ی آنها، سریعا میزان آبیاری گیاه را کاهش دهید.

عواملی نظیر نوع گلدان (به لحاظ دارا بودن سوراخ های زهشکی) و خاکی که قدرت زهکشی پایینی دارد نیز از دیگر عواملی هستند که سبب تجمع آب می شوند زیرا آب اضافی به خوبی تخلیه نشده و با تجمع بیش از حد خود، سبب پوسیدگی ریشه ی گیاه می شود.

برای بررسی دقیق تر این مشکل خاک را به خوبی آنالیز کنید و برگ ها را به لحاظ تورم و زردی نیز با دقت بررسی کنید تا علت اصلی به خوبی مشخص شود.

در صورتی که ریشه ها پوسیده باشد اغلب رنگ آنها قهوه ای، سیاه و یا یک نوع رنگ سفید خاص می باشد که با رنگ اصلی ریشه تفاوت بسیار زیادی دارد.

در این حالت ممکن است خاک بوی بسیار بدی داشته که این حالت نشان از پوسیدگی شدید ریشه ها دارد.

لازم به ذکر است اگر آسیب دیدگی بسیار شدید است و همچنین برگ های گیاه متورم و زرد شده و از طرفی بر روی ساقه های گیاه نشانه هایی از پوسیدگی که اغلب جهت این پوسیدگی ها به طرف پایین است را مشاهده می نمایید، می توان گفت زندگی گیاه آپارتمانی شما تمام شده و دیگر امیدی به زنده ماندن آن نیست و در صورتی که با بروز علائم اولیه به سرعت مشکل گیاه تشخیص داده شود، به آسانی می توان گیاه را با آبیاری مناسب به ادامه ی رشد خود ترغیب نمود.

نوسانات دمایی و پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی

نوسانات دمایی و پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی
نوسانات دمایی و پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی

بر خلاف مسائلی که در آبیاری کم و بیش از حد گیاهان آپارتمانی به آنها اشاره شد و یک حالت داشت، پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی به علت نوسانات دمایی دو حالت دارد.

گیاهان آپارتمانی با نور کم از مناطق گرمسیری نشات می گیرند و در دماهای بین 21 الی 25 درجه ی سانتی گراد بهترین عملکرد خود را خواهند داشت.

اگر قرار گرفتن گیاهان آپارتمانی در تنش ها و یا نواسانت دمایی بسیار زیاد باشد، در این حالت برگ ها و ساقه های گیاه دچار آسیب دیدگی شدیدی خواهند شد.

نوسانات دمایی و گرمای بیش از حد

زمانی که درجه حرارت محیط برای گیاه آپارتمانی شما اعنم از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی و گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا بیش از حد معمول باشد افزایش تعرق گیاه باعث از بین رفتن آب درون گیاه آپارتمانی شما شده و گیاه دچار پژمردگی می شود زیرا مصرف آب در این حالت بالا بوده و ریشه ها قادر به تامین آن نخواهند بود.

در نتیجه برای جلوگیری از این علت شل شدن برگ گیاهان آپارتمانی می بایست گیاه را با فاصله از پنجره و در مکان هایی که سیستم های گرمایشی در نزدیگی گیاه نیست نگهداری کرد.

از سویی دیگر با فرا رسیدن فصل زمستان ممکن است گیاه خانگی در جایی نگهداری شود که از آنجا خوشحال و راضی است و ممکن است در فصل تابستان با درجه حرارت بیشتر محل مذکور و طول روز بلندتر، گیاه در معرض نوسانات دمایی قرار گیرد.

همچنین به یاد داشته باشید که خاک گلدان در دمای بالا زودتر از دمای پایین خشک می شود در نتیجه می بایست جهت جلوگیری از پژمردگی برگ گیاهان آپارتمانی توسط آبیاری نامناسب، به این نکته ی مهم توجه داشت.

علائمی نظیر سوختگی برگ ها، پیچش برگها، ریزش و همچنین قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی از جمله نشانه هایی هستند که بیان می کنند گیاه خانگی شما از گرمای بیش از حد رنج می برد.

نوسانات دمایی و سرمای بیش از حد

زمانی که گیاه آپارتمانی شما در دمای بسیار خنکی نگهداری شود این سرما سبب آسیب به شاخه و برگ و به خصوص ریشه ی گیاه می شود که در این حالت عمکلرد ریشه ها دچار مشکل شده و قادر به جذب آب مناسب برای گیاه آپارتمانی شما نخواهند بود.

این حالت نیز مانند تمام موارد قبلی، سبب پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی شما می شود. در نتیجه پیشنهاد می شود از گیاه خود در دمایی مناسب نگهداری کرده تا گیاه از خطرات استرس دمایی در امان باشد.

پژمردگی برگ گیاهان آپارتمانی و هجوم آفات

همان طور که در مقاله پژمرده شدن سانسوریا اشاره شد، از دیگر دلایل پژمردگی برگ گیاهان آپارتمانی، هجوم آفات گیاهان خانگی به گیاه است زیرا آفات با جذب و مکیدن آب سبب این اتفاق می شوند.

آفات در صورت هجوم تکی آسیب چندانی را به گیاه شما وارد نمی کنند و در صورت هجوم چندتایی، گیاه شما به شدت آسیب می بیند.

در صورتی که هجوم آفات را به گیاه خود مشاهده می نمایید و علت شل شدن برگ گیاهان آپارتمانی برای شما مشخص شده است تنها کافیست آفات را به صورت فیزیکی حذف کرده و حداقل یک روز درمیان بافت رویشی گیاه خود را (مخصوصا قسمت زیرین برگها) بررسی کنید و از عدم حضور آنها اطمینان حاصل نمایید.

ریشه کن کردن آفات و جلوگیری از پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی توسط آنها امری بسیار آسان بوده که در مقاله های آتی سایت پرشیالرن در ارتباط با آن بیشتر صحبت خواهد شد.

هجوم بیماری ها چگونه سبب شل شدن برگ گیاهان می شود ؟

شل شدن برگ گیاهان
شل شدن برگ گیاهان

بیماری گیاهان آپارتمانی به دو طریق می توانند سبب شل شدن برگ گیاهان شوند.

  • طریق اول: به خطر انداختن سلامت ریشه ها و ضعیف کردن عمکلرد آنها
  • طریق دوم: با کاهش عمکلرد ریشه ها، جذب آب و مواد غذایی کاهش پیدا کرده و مقاومت گیاه در قسمت بافت رویشی (برگها) نسبت به هجوم بیماری ها کم می شود.

در نتیجه پیشنهاد می شود همواره بافت رویشی گیاه و ریشه های آن بررسی شده تا گیاه از خطرات هجوم بیماری ها ها در امان باشد.

در صورتی که گیاه خانگی شما از هجوم بیماری ها (قارچ ها و باکتری ها) رنج می برد توصیه می شود اگر از چندین گیاه آپارتمانی در داخل خانه ی خود مراقبت می کنید گیاه آلوده را قرنطینه کرده تا عوامل بیماری زا به سایر گیاهان داخل خانه سرایت نکند.

به طور مثال خدمت شما عزیزان عرض کنم که گیاه آپارتمانی بگونیا به قارچ فوزاریوم بسیار حساس بوده و در صورت هجوم این قارچ، گیاه در عرض 24 ساعت دچار آسیب دیدگی شدید شده و برگ های آن پژمرده و سیاه خواهند شد.

در بسیاری از مواقع عدم وجود تهویه مناسب در اطراف گیاه و قدرت کم زهشکی خاک، سبب هجوم بیماری ها به گیاهان آپارتمانی شده و سبب شل شدن برگ گیاهان می شوند در نتیجه پیشنهاد می شود برای در امان ماندن گیاه از بیماری ها، از خاک و گلدان مناسب، و همچنین با تهویه مناسب از گیاه خود مراقبت کنید.

پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی و رطوبت کم

بسیاری از گیاهان آپارتمانی به سطح رطوبتی کمی بالاتر از حد معمول در خانه های ما نیاز دارند.

برخی از گیاهان آپارتمانی رطوبت کم را تحمل می کنند و برخی دیگر قادر به تحمل آن نیستند و به عنوان مثال می توان گفت گیاهانی نظیر کاتلیا، گل ارکیده و گل آنتوریوم سطح رطوبتی بالا را ترجیح می دهند و زمانی که رطوبت خانه برای آنها مناسب نباشد به نحوی نارضایتی خود را به ما نشان می دهند.

رطوبت کم در آب و هوای خشک محل زندگی، نقاطی که سیستم های گرمایشی وجود دارند و محل هایی که در معرض تابش نور مستقیم خورشید هستند وجود دارد که سبب پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی شما می شود.

لازم به ذکر است اگر آبیاری کم و رطوبت محیطی نیز کم باشد، دو عامل اشاره شده سبب پژمردگی برگ گیاهان آپارتمانی مقاوم نیز می شود.

در نتیجه اگر گیاه آپارتمانی شما به کمبود رطوبت محیطی حساس است می بایست گام هایی برداشته شود که اطمینان حاصل نمایید رطوبت حداقلی یعنی 40 درصدی برای آنها فراهم است.

برای جلوگیری از علت شل شدن برگ گیاهان آپارتمانی توسط رطوبت می بایست از سینی های زیر گلدانی و یا دستگاه های رطوبت ساز خانگی جهت تامین رطوبت مناسب برای گیاهان آپارتمانی خود استفاده نمایید.

در صورتی که تمایل دارید رطوبت گیاهان خود را به روش های دیگری افزایش دهید می توانید مقاله رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

کوددهی نامناسب و علت شل شدن برگ گیاهان آپارتمانی

از دیگر دلایل پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی، کوددهی نامناسب گیاه است. در کوددهی کم به ندرت پیش می آید که گیاهان آپارتمانی دچار پژمردگی شود و استفاده بیش از حد کود می تواند دلیلی بر پژمرده شدن گیاه خانگی شما باشد.

استفاده از کود زیاد برای بزرگتر و زیباتر شدن گیاهان آپارتمان مان امری وسوسه برانگیز است و این کار اشتباه بوده و سبب وارد شدن صدمات زیادی به گیاه شما می شود.

استفاده بیش از حد کود باعث سمی شدن برخی بافت های گیاه و آسیب های شیمیایی به ریشه ی آن می شود که در نتیجه این عوامل، مکانیسم های پژمردگی برگ گیاهان آپارتمانی آغاز می شود زیرا آسیب دیدگی ریشه جذب آب و مواد غذایی را دچار مشکل می کند و گیاه کارایی مناسب را نداشته و پژمرده می شود.

در صورتی که اطمینان دارید علت شل شدن برگ گیاهان آپارتمانی شما استفاده بیش از حد کود شیمیایی است، می بایست خاک را از گلدان خارج کرده و توسط آب مناسب آن را شستشو دهید تا نمک های اضافی موجود در آن از بین برود.

توصیه ی بنده همواره بر این موضوع بوده که از کودهای شیمیایی تنها بر اساس دوز پیشنهادی تولید کننده برای تغذیه و یا کوددهی گیاهان آپارتمانی استفاده شود و یا حتی در برخی از گیاهان نصف دوز پیشنهادی تولید کننده، زیرا همانطور که اشاره شد مصرف زیاد کود سبب پژمردگی و خسارت بسیار زیادی به گیاه خانگی شما خواهد شد.

با پژمردگی گیاه آپارتمانیت خداحافظی کن

مراقبت از گیاهان آپارتمانی در صورت رعایت مسائل پرورشی و همچنین ایجاد شرایط محیطی مناسب، بسیار آسان بوده و در صورتی که تمامی شرایط به خوبی پیش برود هرگز گیاه آپارتمانی شما با تنش و یا مشکلی رو به رو نخواهد شد.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد پژمردگی گیاهان خانگی خود سوالی دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 22 میانگین امتیازات: 3]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy