کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت زرد شدن برگ فیکوس الاستیکا چیست ؟ (بعلاوه آموزش درمان)

16

زرد شدن برگ فیکوس از گیاهان آپارتمانی بزرگ دلایل مختلفی دارد که از جمله ی آنها می توان به آبیاری بیش از حد گیاه و همچنین کمبود رطوبت در خاک، تغییرات ناگهانی نور و درجه حرارت محیط نگهداری فیکوس الاستیکا، کوچک بودن فضا برای توسعه ی ریشه، هجوم آفات گیاهان خانگی به فیکوس و مرگ طبیعی برگ های پیر گیاه اشاره نمود.

بنابراین آنچه که در احیای گیاه مهم است آن بوده که در درجه اول دلیل زرد شدن برگ فیکوس مشخص و سپس برای درمان گیاه از راه حل مناسبی استفاده شود.

در ادامه ی مقاله به صورت جداگانه تمامی دلایل زرد شدن برگ گیاه فیکوس را بررسی خواهیم کرد و برای هر یک، راه حل درمان مناسبی را ارائه خواهیم داد، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آیا آبیاری بیش از حد می‌تواند علت زرد شدن برگ فیکوس باشد؟

علت زرد شدن برگ فیکوس
علت زرد شدن برگ فیکوس

همه ی ما تمایل داریم تا گیاه آپارتمانی خود را جهت حفظ سلامتی و شادابی از آب سیراب کنیم، در حالی که این کار اشتباه بوده و اغلب گیاهان آپارتمانی منجمله فیکوس از انجام آن لذت نمی برند در نتیجه گیاه فیکوس نارضایتی خود را از این موضوع با زرد کردن برگ هایش به اطلاع ما می رساند.

آبیاری بیش از حد از شایع ترین علت زرد شدن برگ فیکوس درست همانند زردی برگ پتوس به شمار می رود و عواملی نظیر قدرت پایین زهکشی خاک و همچنین کافی نبودن سوراخ های زهکشی در انتهای گلدان نیز به خطر آبیاری بیش از حد دامن زده و سلامتی گیاه را به طور جد با خطر رو به رو می کنند.

هنگامی که گلدان گیاه دارای سوراخ های زهکشی کمی بوده و از طرفی خاک قدرت زهشکی پایینی داشته باشد، آب اضافی حاصل از آبیاری گیاه به خوبی تخلیه نمی شود در نتیجه خاک به مدت زیادی مرطوب مانده و سبب پوسیدگی ریشه ی فیکوس خواهد شد.

در نهایت با عدم خروج آب اضافی، برگ های گیاه تغییر رنگ داده و زرد می شوند که صد البته این تنها خسارت آبیاری بیش از حد نیست و گاهی اوقات نیز مشاهده شده است که آبیاری زیاد سبب ریزش برگ های فیکوس نیز می شود.

روش های ساده برای درمان برگ های زرد گیاه به دلیل آبیاری بیش از حد

در صورتی که احتمال می دهید زرد شدن برگ فیکوس شما به علت آبیاری بیش از حد بوده در ابتدا پیشنهاد می شود آبیاری گیاه را تا زمانی که خاک گلدان به طور کامل خشک شود، متوقف کنید و سپس مراحل زیر را جهت احیای فیکوس دنبال کنید.

1_ اطمینان حاصل نمایید که پس از آبیاری فیکوس، آب اضافه تخلیه شده و ریشه های گیاه غرق در آب نیستند.

2_ در قدم دوم، خاک گلدان را بررسی کنید تا در هوادهی و یا اکسیژن رسانی به ریشه های فیکوس موفق عمل کند (یعنی دارای قدرت زهکشی بالایی باشد).

3_ در صورتی که بارها آبیاری گیاه را بیش از حد انجام داده اید، گیاه را از گلدان خارج کرده و توسط لوازم باغبانی ریشه های پوسیده ی گیاه را هرس کنید تا گیاه فیکوس مجددا ترغیب به تولید ریشه های سالم و جوان شود.

چگونه آبیاری فیکوس را به بهترین نحو ممکن انجام دهیم ؟

بهترین راه برای تشخیص زمان آبیاری فیکوس آن است که هر زمان 10 الی 15 سانتی متری بالای مخلوط خاک به طور کامل خشک شده است اقدام به آبیاری گیاه شود.

برای انجام این کار روش تشخیص بسیار آسان است و تنها می بایست با فرو بردن انگشت اشاره دست به درون خاک، از میزان مرطوب و یا خشک بودن آن کسب اطلاع شود.

چرا آبیاری کم می تواند دلیل زرد شدن برگ فیکوس باشد؟

دلیل زرد شدن برگ فیکوس
دلیل زرد شدن برگ فیکوس

همانند آبیاری بیش از حد، آبیاری کم گیاه نیز از دیگر دلیل زرد شدن برگ فیکوس مثل زردی برگ زاموفیلیا می باشد زیرا در این حالت برگ ها به رطوبت مناسب دسترسی نداشته و حالت آویزان پیدا می کنند و سپس در صورت عدم آبیاری به موقع فیکوس، برگ ها تغییر رنگ داده و زرد می شوند.

در نتیجه اگر مشاهده می کنید برگ های گیاه حالت آویزان دارند، این بدان معنی بوده که گیاه به اطلاع شما می رساند که میزان آب مناسب را برای حفظ طراوت شاخه و برگ های خود دریافت نمی کند.

سوای آویزان شدن برگ ها ممکن است برخی از آنها نوک و یا لبه ی زرد رنگ داشته باشند که خوب طبیعی است زیرا خاک گلدان بسیار خشک می باشد!!!

راه حل آسان برای گیاهی که از کم آبی رنج می برد

برای آنکه هیچگاه گیاه فیکوس از کمبود آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی رنج نبرد، تنها راه حل همان روش تشخیصی است که در آبیاری بیش از حد گیاه به آن اشاره شد زیرا به علت چهار فصل بودن کشور ایران، زمان خشک شدن خاک و همچنین نیاز آبی فیکوس دچار تغییر می شود.

به عنوان مثال عرض می کنم گیاه آپارتمانی فیکوس به علت کاهش درجه حرارت در فصل زمستان نسبت به تابستان، نیاز کمتری به آب آبیاری دارد.

به عنوان مثالی دیگر اگر گلدان گیاه بزرگ است قطعا تعداد دفعات آبیاری کمتر خواهد بود زیرا در این حالت خشک شدن بافت خاک به زمان بیشتری نیاز دارد.

در نتیجه پیشنهاد می شود برای جلوگیری از زرد شدن برگ گیاه فیکوس به علت آبیاری کم، هر چند روز یکبار وضعیت گیاه و همچنین خاک گلدان را بررسی کنید تا از آبیاری به موقع گیاه غافل نشوید.

آیا تغییر ناگهانی نور محل فیکوس می تواند باعث زردی آن شود؟

از دیگر علت زرد شدن برگ فیکوس، تغییر ناگهانی نور محیط نگهداری گیاه است زیرا گیاه به نور محل قبلی خود عادت کرده و تغییر ناگهانی سبب زرد شدن برگ ها خواهد شد که این موضوع به دلیل آن بوده که گیاه در حال سازگار شدن با شرایط جدید خود است.

سوای آنچه که اشاره شد اگر نور محل جدید کم باشد، برگ های گیاه کاملا سبز کم رنگ (مایل به زرد) و کوچک می شوند زیرا در این حالت گیاه تصمیم گرفته دیگر از برگ ها پشتیبانی زیادی نکند.

از سویی دیگر اگر نور محیط جدید زیاد باشد، برگ های گیاه دچار سوختگی شده و از بین خواهند رفت زیرا گیاه فیکوس از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب می شود.

راه حل آسان برای رفع این مشکل

گیاه آپارتمانی فیکوس از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی به نور غیر مستقیم خورشید تمایل داشته و در این طیف نوری بهترین عملکرد خود را خواهد داشت بنابراین اگر تصمیم به تغییر محل نگهداری گیاه دارید، به این نکته ی مهم توجه داشته باشید.

چه مقدار فضایی برای رشد ریشه های فیکوس لازم است؟

با رشد گیاه، ریشه های آن نیز بزرگتر می شوند و در این حالت دیگر گلدان فعلی پاسخگوی نیاز ریشه ها نخواهد بود.

در حالت مذکور به علت کمبود فضا، ریشه ها در جذب آب آبیاری گیاهان آپارتمانی و مواد غذایی موفق عمل نمی کنند که همین امر از دیگر علت زرد شدن برگ فیکوس می باشد.

راه حل آسان برای رفع این مشکل

گیاه آپارتمانی فیکوس دارای رشد سریعی است در نتیجه می بایست همواره رشد ریشه ها را در نظر داشت. برای تعویض گلدان گیاه و جلوگیری از زرد برگ فیکوس در آینده می بایست گلدان جدید تنها کمی از گلدان فعلی گیاه بزرگتر و حتما دارای سوراخ های زهشکی در انتها باشد.

لازم به ذکر است در صورت تعویض گلدان اگر قسمتی از ریشه های گیاه پوسیده و تغییر رنگ داده است را حتما تا نقطه ی سالم ریشه ها هرس نمایید.

توصیه می شود پس از تعویض گلدان فیکوس تا یک ماه از کود گیاهان آپارتمانی برای تغذیه ی گیاه خود استفاده نکنید تا نشانه هایی از شاخه و برگ های جدید مشاهده شود.

آیا تغییر شدید دما می تواند باعث زرد شدن برگ فیکوس شود؟

زرد شدن برگ فیکوس
زرد شدن برگ فیکوس

دمای خانه برای نگهداری گیاه فیکوس مناسب است مگر آنکه گیاه را در فصل زمستان در نزدیکی پنجره و یا منافذ خانه و از سویی دیگر در معرض سیستم های سرمایشی و گرمایشی خانه قرار دهیم.

راه حل آسان برای حل مساله تغییرات ناگهانی دما

همان طور که اشاره شدن از دیگر دلیل زرد شدن برگ فیکوس تغییر ناگهانی دما است بنابراین توصیه می شود همواره برای گیاه محدوده دمایی بین 10 الی 29 درجه سانتی گراد فراهم باشد و هرگز گیاه در معرض منافذ و سیستم های تهویه ای قرار نگیرد.

چگونه از هجوم آفات به فیکوس جلوگیری کنیم؟

هر دو روز یکبار برای جلوگیری از زرد شدن برگ گیاه فیکوس می بایست گیاه را به لحاظ هجوم آفات بررسی نمود تا از عدم حضور آنها اطمینان حاصل شود.

آفات مکنده با تغذیه از گیاه به برگ ها آسیب رسانده و در محل خسارت لکه های کوچک زرد رنگی را به جا می گذارند.

در صورت مشاهده ی آفات می توانید با استفاده از صابون های حشره کش مجدد سلامتی گیاه خود را به دست آورید.

زرد شدن برگ فیکوس به علت مرگ طبیعی برگ ها

هنگامی که تمامی شرایط نگهداری و پرورش گیاه ایده آل می باشد، گاهی ممکن است با زرد شدن برگ های پایینی و پیر تر گیاه مواجه شوید که این علت زرد شدن برگ فیکوس جای هیچگونه نگرانی نداشته و گیاه در این زمان مشغول جایگزین کردن برگ های پیر با جوان است بنابراین اضطراب خود را کاهش داده و تنها برگ های زرد پایینی گیاه را هرس نمایید.

در صورتی که تمایلی به انجام هرس برگ ها ندارید به گیاه خود فرصت دهید تا به طور طبیعی برگ های خود را از بین ببرد.

کلام آخر

هنگامی که با زرد شدن برگ فیکوس مواجه می شوید در درجه ی اول می بایست کمی از وقت خود را به گیاه اختصاص داده و با بررسی دقیق، علت اصلی این مشکل را پیدا کنید. آبیاری بیش از حد شایع ترین علت زرد شدن برگ فیکوس الاستیکا می باشد در نتیجه همیشه به میزان و زمان آبیاری گیاه توجه ویژه داشته باشید تا گیاه شما همیشه از خطرات احتمالی به دور باشد.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد زرد شدن برگ فیکوس سوال و یا تجربه ای دارید حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 192 میانگین امتیازات: 4.1]
۱۶ نظرات
  1. علی حقی می گوید

    عالی و کامل بود👏👏

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سپاس گزارم دوست عزیز.

  2. رویا باغبانیان می گوید

    سلام ممنون از توضیحاتتون .برگ های فیکوس من هم کوچک شده و هم بعضی از برگها دچار کمرنگ شدن و زرد شدن و افتادن کرده .خیلی نگرانشم .امیدوارم که بتونم شادابش کنم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      خواهش میکنم.
      گیاه در روز چند ساعت نور دریافت می کنه و میزان تغذیه و ارتفاع اون چقدر هست ؟

    2. زهراحسینی می گوید

      برگهای گل فیکوسم ب علت تغییرناگهانی دما زرد شده راه حل درمان داره؟تا برگاش نریزه؟

  3. لیلا می گوید

    گیاه را با اب وابلیمو برگ هاش رو پاک کردم همه زرد شده چکار کنم

  4. عباس می گوید

    سلام ممنونم ازتوضیحاتتون
    خدمتتون عاضم به خاطربراق شدن فیکوس که درخونه داریم کمی روغن زیتون باابری به برگهاش کشیدم وبراق کردم میخواستم بدونم آیااین کارمن ضرربه فیکوس داره یانه
    ممنون میشم راهنماییم فرمایید

  5. عارفه می گوید

    سلام. گل فیکوس لیترا من از قسمت پایین شروع به زرد شدن کردوخشک میشه به سمت بالا میره چیکارکنم خوب وسرحال بشه؟

  6. مهسا می گوید

    سلام ببخشید فیکوس من ۲ ماهی هست که گرفتم اوایل ۳و۴ روز یکبار آب نمیدادم هر ۱۰ روز ۱بار بعد برگش زرد شد و زیادتر کردم هر ۳و۴ روز یک بار و دوباره زرد شد و به هفته ای ۱ بار رسوندم که تعادل شه اما ۲ بار اتفاقی افتاد که صبح پنجره ها رو بستم و رفتم بیرون شب آخر شب برگشتم و یک برگ پایینی زرد شده بود ۲ بار عینا اتفاق افتاد ممکنه به خاطر گرما یا هوا نخوردن بستن پنجره باشه؟ جاش هم پشت پنجره هست ممنون میشم جواب بدین علت این که برگ های پایینی انقدر پشت هم زرد میشن میفتن برای چیه نمیدونم کم آب دادن زیاد آب دادن بستن پنجره روزایی که نیستم یا دلیل دیگه اب داره چون هرکار میکنم ادامه داره و نگرانشم

  7. معصومه می گوید

    سلام
    من گلدان فیکوسم رو عوض کردم و اشتباها همون موقع هم بهش کود دادم، از وقتی که گلدون رو عوض کردم برگای فیکوسم شروع به زرد شدن کرده و حالت افتاده داره هرکاری میکنم هیچ تاثیری نداره

  8. هاجر می گوید

    سلام وقت بخیر خداقوت
    ببخشید فیکوس من برگهاش از پایین شروع به قهوه ای شدن و خشک شدن میکنه یک ماهی هست خریدم قارچ کش هم زدم ممنون میشم راهنمایی بفرماید

  9. asal می گوید

    سلام من یه قلمه فیکوس دارم که کاشتمش الان برگاش به صورت رگه رگه زرد میشن میفتن اوایل که کاشتمش تو گلدون اینجوری نبود نمیدونم مشکلش چیه میشه کمکم کنید؟ چیکار کنم خراب نشه

  10. asal می گوید

    سلام من یه قلمه فیکوس دارم که الان کاشتمش تو گلدون ولی یک هفته ای هست که به صورت رگه رگه برگاش زرد میشن و میفتن نمیدونم مشکلش چیه میتونید کمکم کنید؟ چیکار کنم بیشتر از این خراب نشه🥲؟

  11. فاطمه می گوید

    سلام
    گلدان فیکوس رو عوض کردم بعد از چند روز برگ های پایین شروع به زرد شدن کردن چیکار کنم تا دیگه زرد نشن؟

  12. ناهید می گوید

    سلام وقت بخیر. فیکوس من ۳ تا از برگهای پایینی زرد شده و افتاد جای ثابت داره و نور مناسب و گلدان تقریبا بزرگ . ولی پشت یکی از برگها نشان از یکم سوختگی و خشکی با دونه های قهوه ای دارد که نگرانم کرده . ماهی یکبار هم کود دهی مایع دارم .البته رشدش خوبه و برگهای بالایی سرحال و تازه هستند . قد فیکوس حدود ۱/۶۰ هست لطفا راهنمایی کنید که دلیل قهوه‌ای پشت برگ چیه

  13. زهراحسینی می گوید

    برگهای گل فیکوسم ب علت تغییرناگهانی دما زرد شده راه حل درمان داره؟تا برگاش نریزه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy