کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت ریزش برگ شفلرا چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

131

علت ریزش برگ شفلرا، نتیجه ی وارد شدن استرس به گیاه بوده که این تنش به واسطه ی شیوه ی نامناسب نگهداری و پرورش گیاه در خانه ایجاد می شود. عوامل زیادی باعث ریختن برگ گیاه شفلرا می شوند که از جمله ی آنها می توان به آبیاری نامناسب گیاه، درجه حرارت محیطی بالا، رطوبت محیطی کم یا زیاد، هجوم آفات گیاهان خانگی و بیماری گیاهان آپارتمانی اشاره کرد.

گاهی نیز رخ می دهد تمامی شرایط نگهداری شفلرا در خانه ایده آل و مناسب گیاه می باشد و شما شاهد ریزش برگ های گیاه شفلرای خودتان هستید که علت این موضوع تصمیم خود گیاه شما بوده که ترجیح می دهد برگ های جوان را جایگزین برگ های پیر خود کند.

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به صورت جداگانه به تمامی دلایل ریزش برگ های شفلرا می پردازیم تا برای شما خواننده گرامی به طور کامل علت ریزش برگ های گیاه مشخص شده و با اقدام فوری و مناسب، گیاه خود را درمان کرده و برای سال های متمادی از زیبایی آن در خانه ی خود لذت ببرید، تا پایان همراه ما باشید.

آیا ممکن است ریزش برگ شفلرا به علت شرایط نوری نامناسب باشد؟

ریزش برگ شفلرا
ریزش برگ شفلرا

گیاه شفلرا از گیاهان آپارتمانی با نور کم بوده و برای رشد حداکثری خود نیاز به نور غیر مستقیم خورشید دارد. در شرایطی که نور محیطی برای گیاه کم باشد، برگ های گیاه شفلرا تغییر شکل داده و دچار ریزش می شوند که صد البته در این حالت رنگ برگ ها نسبت به شرایط نرمال، سبز تیره خواهد بود.

از سویی دیگر نور زیاد محل نگهداری گیاه، سبب ریزش برگ شفلرا نمی شود و تنها برگ های گیاه را دچار حالتی مثل سوختگی می کند در نتیجه اگر احتمال می دهید ریختن برگ گیاه شفلرا شما به علت نور کم محیط نگهداری گیاه است، می بایست کمی گیاه را به پنجره نزدیک تر کرده و نور غیر مستقیم و مناسب را برای آن فراهم کنید (نور غیر مستقیم نوری است که از پرده ی پنجره عبور کرده و در اختیار گیاه قرار می گیرد).

روند نزدیک کردن شفلرا از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی به پنجره باید را باید به آرامی پیش ببرید زیرا تغییر مکان گیاه با سرعت زیاد نیز عواقب خود را خواهد داشت (فاصله ی یک الی یک و نیم متر تا پنجره مناسب است).

آیا آبیاری نامناسب می تواند علت ریختن برگ گیاه شفلرا باشد؟

ریختن برگ گیاه شفلرا
ریختن برگ گیاه شفلرا

آبیاری کمتر از حد نرمال و بیش از حد، سبب تحت فشار قرار گرفتن گیاه شفلرا شده که در نتیجه آن برگ های گیاه دچار ریزش می شوند.

گیاه شفلرا نیاز به خاکی همیشه مرطوب دارد ( نه به حالت غرقاب ) و در مقابل شرایط خشکی خاک تا حد بسیار زیادی مقاوم است.

روش صحیح و زمان آبیاری شفلرا بدین صورت است که هر زمان نیمه ی بالایی خاک گلدان خشک می شود می بایست آبیاری گیاه سریعا انجام شده و از طرفی در آبیاری گیاه، به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان می بایست روند آبیاری گیاه به طور کامل قطع شود.

ریزش برگ شفلرا به دلیل آبیاری بیش از حد نشانه های مشخصی دارد به طوری که در این حالت برگ های گیاه قبل از ریزش کمی سیاه رنگ شده و سپس می ریزند در نتیجه اگر هم اکنون با این صحنه مواجه هستید، سریعا گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه های پوسیده و آلوده ی گیاه را تا نقطه ی سالم آن هرس نمایید.

اگرچه اشاره شد شفلرا از گیاهان آپارتمانی بزرگ به شرایط خشکی مقاوم است و اگر شرایط مذکور ادامه دار و میزان آبیاری گیاه بسیار کم باشد، برگ های گیاه دچار ریزش خواهند شد در نتیجه پیشنهاد می شود برای جلوگیری از ریختن برگ گیاه شفلرا، دائما رطوبت نیمه ی بالایی خاک را بررسی کرده و در صورت لزوم گیاه خود را آبیاری نمایید.

در آبیاری شفلرا هرگز از آب سرد و یا گرم استفاده نکنید زیرا استفاده از این آب سبب وارد شدن شوک به گیاه و سیستم ریشه ای آن خواهد شد.

چه نوع خاکی در گلدان باعث ریزش برگ شفلرا می شود؟

علت ریزش برگ شفلرا
علت ریزش برگ شفلرا

استفاده از خاک فشرده و سنگین برای گیاه، از دیگر علت ریزش برگ شفلرا می باشد زیرا این نوع خاک ها در هوادهی و اکسیژن رسانی به ریشه ی گیاه به خوبی عمل نمی کنند و همواره محیط اطراف ریشه را از آب آبیاری گیاهان آپارتمانی پر می کنند که به واسطه ی آن عملکرد ریشه ها مختل و گیاه دچار تنش می شود.

بهترین خاک برای گیاه شفلرا، خاک مناسب کاکتوس ها می باشد به طوری که در انتهای گلدان می بایست کمی ماسه اضافه شده و سپس ترکیب خاک کاکتوس و پرلیت بر روی آن اضافه شود.

در صورتی که خاک از ترکیب پیشنهادی بوده و یا به طور کلی از کیفیت بالایی برخوردار است، ممکن است با گذشت مدت ها بافت خاک فرسوده شده و از قدرت زهشکی آن کم شده باشد در نتیجه توصیه می شود اگر احتمال می دهید علت ریختن برگ گیاه شفلرا شما همین موضوع است، خاک گلدان را تعویض کرده و مجددا سلامتی گیاه خود را تضمین نمایید.

دمای نامناسب تا چه حد بر گیاه شفلرا تاثیر دارد؟

علت ریختن برگ گیاه شفلرا
علت ریختن برگ گیاه شفلرا

شفلرا از گیاهان آپارتمانی گرمسیری بوده که تمایلی به سرد بودن هوای اطراف خود ندارد. هنگامی که دمای محیطی نگهداری گیاه کمتر از 12 درجه ی سانتی گراد باشد، گیاه دچار استرس شده و همین کاهش دما از دیگر علت ریزش برگ شفلرا می باشد.

در نقطه مقابل کاهش دما، افزایش دمای محیطی به بیش از 27 درجه ی سانتی گراد نیز از دیگر علت ریزش برگ گیاه می باشد.

با این حال به ندرت پیش می آید که گیاه در خانه در معرض کاهش دما و افزایش دما قرار بگیرد و آنچه که باعث ریختن برگ گیاه شفلرا می شود نوسانات دمایی بوده و اغلب در زمانی که گیاه در معرض منافذ خانه و سیستم های سرمایشی و گرمایشی قرار می گیرد، اتفاق می افتد.

آیا کوددهی زیاد باعث ریزش برگ شفلرا می‌شود؟

از دیگر علت ریزش برگ شفلرا، کوددهی نامناسب گیاه است به طوری که گیاه شفلرا نیاز کمی به کود داشته و در نتیجه ی کوددهی زیاد، برگ های آن دچار ریزش می شوند.

به همین علت است همواره توصیه بنده بر این موضوع بوده که از کودهای شیمیایی با نصف دوز پیشنهادی تولید کننده استفاده شود تا گیاه در معرض تنش قرار نگیرد.

در صورتی که احتمال می دهید ریختن برگ گیاه شفلرا به علت کوددهی زیاد گیاه است، روند تغذیه شفلرا را متوقف کرده و خاک گلدان را با آب ولرم شسشتو دهید تا از میزان نمک های مضر آن کاسته شود.

از سویی دیگر کوددهی کمتر از حد نرمال گیاه نیز رنگ برگ ها را به حالت کم رنگ و کم حجم در می آورد بنابراین بهتر است از کودهای شیمیایی ماهانه یکبار در فصل رشد گیاه (فصول بهار و تابستان) و هر سه ماه یکبار در فصول پاییز و زمستان استفاده شود.

اگر می خواهید گیاه تان همیشه برگ هایی سبز داشته باشد و آن را به روش کاملا اصولی و علمی تغذیه کنید، می توانید به فروشگاه سایت پرشیالرن مراجعه کرده و پکیج کود مخصوص شفلرا را خریداری نمایید.

در این پکیج یک عدد کود آهن به همراه یک عدد کود سه بیست مخصوص گیاه وجود دارد تا بتوانید با یک زمان بندی مشخص تغذیه شفلرا خود را تا یک سال آینده بیمه کنید.

چه میزان رطوبت محیطی باعث ریزش برگ شفلرا می‌شود؟

دلیل ریزش برگ شفلرا
دلیل ریزش برگ شفلرا

گیاه آپارتمانی شفلرا نسبت به رطوبت کم محیطی خانه مقاوم است اما زمانی که از سیستم های گرمایشی خانه به علت فرا رسیدن فصل سرما استفاده می شود، هوای محیط خانه بسیار خشک شده و گیاه آسیب می بیند در نتیجه برای جلوگیری از ریزش برگ شفلرا در مقاطعی از سال که هوا سرد است می بایست توسط زیر گلدانی، رطوبت محیطی مناسب برای گیاه تامین شود.

در صورتی که تمایل دارید به روش های دیگری رطوبت اطراف گیاه خود را افزایش دهید می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، مقاله ی رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

آیا تعویض گلدان تاثیری بر ریختن برگ شفلرا دارد؟

پس از تعویض گلدان گیاه ممکن است با ریختن برگ گیاه شفلرا مواجه شوید زیرا گلدان انتخابی یا بسیار بزرگ و یا بسیار کوچک می باشد.

اگر گلدان انتخابی بیش از حد بزرگ باشد، عملکرد سیستم ریشه ای دچار مشکل شده و به واسطه آن جذب آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی و عناصر غذایی کاهش می یابد و اگر گلدان انتخابی کوچک باشد، سیستم ریشه ای گیاه منقبض شده و در این حالت ریشه ها تنها بخش کمی از بافت رویشی گیاه را پشتیبانی می کنند.

در نتیجه برای جلوگیری از ریزش برگ شفلرا از گلدان و خاک مناسب استفاده نمایید به طوری که گلدان جدید تنها 2 سانتی متر به لحاظ سایز یا اندازه از گلدان فعلی گیاه بزرگتر باشد.

هجوم آفات و بیماری ها چه آسیبی به شفلرا می رساند؟

از دیگر علت ریزش برگ شفلرا، هجوم آفات به گیاه است زیرا این حشرات مضر با تغذیه از برگ گیاه، آب موجود در آن را تغذیه کرده و باعث ریختن برگ گیاه شفلرا می شوند در تتیجه تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی نظیر شفلرا همواره ایده خوبی بوده تا بافت رویشی گیاه دائما برای اطمینان از عدم هجوم آفات بررسی شود (مخصوصا قسمت زیرین برگ ها).

برای مبارزه با آفات گیاه آپارتمانی شفلرا می توانید از صابون های حشره کش با رعایت دوز مناسب استفاده کرده و یا به صورت فیزیکی اقدام به حذف آنها از روی شاخه و برگ گیاه نمایید.

از سویی دیگر هجوم بیماری های قارچی به گیاه نیز سبب ریزش برگ های شفلرا می شوند که علت هجوم این بیماری ها به گیاه، آبیاری بیش از حد شفلرا و غبارپاشی شاخه و برگ آن از آب آبیاری است در نتیجه توصیه می شود غبارپاشی گیاه را تنها در حالتی که اطراف گیاه تهویه مناسب وجود دارد انجام دهید و برای آبیاری شفلرا به روش تشخیصی که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، عمل نمایید.

آیا راهی برای جلوگیری از مرگ طبیعی برگ های پیر شفلرا وجود دارد؟

گاهی تمامی شرایط نگهداری گیاه ایده آل بوده و ما شاهد ریختن برگ گیاه شفلرا هستیم که این موضوع طبیعی بوده و گیاه تمایل دارد که انرژی خود را صرف تولید برگ های جوان کند.

در این حالت ابتدا نوک و لبه ی برگ های پیر گیاه تغییر رنگ داده و زرد می شوند بنابراین پیشنهاد می شود اجازه دهید گیاه مسیر خودش را پیش برده تا شما خواننده گرامی به زودی شاهد زیبایی هر چه بیشتر گیاه خود باشید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد و یا علت ریزش برگ شفلرا سوال و یا تجربه ای دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 250 میانگین امتیازات: 4]
۱۳۱ نظرات
  1. رویا می گوید

    سلام.وقتتون بخیر.درختچه شفلرام برگاش تقریبا یک ماهه اول تغییر رنگ میدن و زرد میشن و کمکم سیاه و میریزن..حدودا هفته ای دوبار اب میدم طوری ک اب به زیر گلدونی نمیرسه.نورش هم با فاصله ۱۰ متری از پنجره میگیره.چکارش کنم؟ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر دوست عزیز
      با توجه به اینکه در فصل سرما قرار داریم آبیاری هفته ای دو بار برای شفلرا بسیار زیاد هست بهتر هست هر ۱۰ الی ۱۴ روز یکبار گیاه رو آبیاری کنید.
      علت تغییر رنگ برگ گیاه هم همین موضوع یعنی آبیاری زیاد هست که با کاهش آبیاری شرایط بهتر میشه.
      برگ های آسیب دیده اگه کاملا تغییر رنگ دادن اونارو هرس کنید و اگر میزان آسیب دیدگی کم هست بگذارید که باشن.
      گیاه رو با فاصله ی دو متری از پنجره نگه دارید و نور رو توسط پرده پنجره برای گیاه فیلتر کنید.
      روند کاهش فاصله گیاه تا پنجره رو آهشته و طی چندین مرحله انجام بدید که شوک جدیدی به گیاه وارد نشه

  2. لیانا می گوید

    سلام گیاه شفلرای من ریزش برگ های جوان دارد یعنی برگهای تازه باز شده کم رنگ و پس از مدتی میریزه آبیاری هفتگی انجام میشه و نور و آفتاب غیر مستقیم وجود دارد چکارکنم ممنون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      درجه حرارت چه مقدار هست در طی روز و شب؟

      1. Elahe می گوید

        سلام . شفرای من اول زیر باد کولر بود دیدم خیلی خیلی میریزه
        جاشو تغییر دادم .بازم دیدم خیلی میریزه .ابیاریش دو روز در هفته بود رو سه روز در هفته کردم بازم تغییر پیدا نکرد . ی چند تا برگش سیاه میشه ولی بقیش سالمه و میریزه خیلی . باید چی کار کنم ؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          اینکه محل نگهداری گیاه رو عوض کردید خوبه گیاه نباید به هیچ وجه در معرض سیستم سرمایشی باشه.
          آبیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید و اینکه آب زمان آب دهی حتما از انتهای گلدون خارج شه.
          اگر میسر هست از محلول ضد تنش استفاده کنید تا گیاهتون سریعتر احیا شه و اگر نه اجازه بدید تا گیاه ظرف سی روز آینده خودش رو احیا کنه.

  3. سحر می گوید

    سلام
    گیاه شفلرای من برگاش تغییر رنگ نمیدن اما برگای زیرینش دارن میریزن…دلیلش چیه؟؟؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اگر تعداد ریزش برگ ها کم هست اون طبیعیه
      گیاه انرژی خودش را داره صرف تولید برگ های جدید و جوون می کنه.

      1. پرستو می گوید

        سلام گیاه شفلرای من برگ های جدیدش که تازه در اومده بی حالن دلیلش چیه؟؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          بی حال بودن برگ های می تونه به علت آبیاری نادرست، نور نامناسب و همچنین نوسانات دمایی باشه.
          وضعیت گیاه رو تو این سه مورد بررسی کنید تا مشکل شفلرای شما برطرف شه

          1. آزاده می گوید

            سلام ممنون از توضیحات خوبتون
            برگ های قدیم و جدید شفلرا من دایم می ریزن، تقریبا هر روز بهشون آب بدون کلر اسپری میکنم و زمانی که سطح آب خشک بشه آبیاری میکنم اما حدود پانزده روزه که اینطوری شده و هوای خونه هم معتدل. با پنجره حدود دو متر فاصله داره و نورش غیر مستقیم و داخلِ استند گل نگهداری می کنمش. کنار حدود دوازده تا گلدون دیگه. حدود دو و نیم ماهه که خریدمش و بهش کودی ندادم. خاک خودشم سبک بود و من تعویضش نکردم. خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            سلام
            دو موضوع:
            یکی به من بفرمایید برگ ها علامت بیماری دارند یا خیر؟؟
            و اینکه دمای دقیق چقدر هست؟؟؟

          3. Nafise می گوید

            سلام، من یک ماهی هست که درخچه شفلرا خریدم و ریشه هاش بیرون خاک هس. از هفته دوم شروع کرد به برگ ریختن و الان برگها به صورت پنجه ای از ساقه میفتن اونم خیلی زیاد،برگها اول کاملا قهوه ای و مرده میشن و بعد میفتن هم بالای گیاه و هم پایین گیاه، خاک گیاهم خیلی مورچه داره، هفته ای یکبار بش آب میدم و کود سه ۲۰ بش دادم. نور هم جلوی پنجره بزرگ به فاصله ۴،۵ متر قرار داره که نور خوبی بش میرسه. بخاطره حشراتش سم با ۱ لیتر اب توی خاکش ریختم ولی فاییده نداشت، ریزش برگاش از کنترل خارج شده و واقعا نمیدونم چیکار کنم

          4. سینا فتاح زاده می گوید

            سلام
            خاک گلدون رو به ناچار باید تعویض کنید و اگر نیاز باشه گلدون رو هم همین طور چون خاک آفت داره و ریشه ها بیرون هستند و این اصلا مناسب گیاه نیست.
            خاک رو با ترکیب کوکوپیت و پیت ماس جایگزین کنید و اگر گلدون خرید می کنید باید دو سوم فضای گلدون با ریشه های گیاه پر شه.
            آبیاری زمانی که سطح خاک خشک میشه انجام بدید و آب از انتهای گلدون خارج شه.
            رطوبت رو بالا ببرید نه با اسپری کردن آب بلکه با ساختن جزیره.
            کوددهی ماهانه یکبار (بیشتر از ۱۰ سی سی یا گرم نشه).
            درجه حرارت هم ۱۷ تا ۲۷ درجه.
            با انجام این موارد گیاه شما احیا می شه.

  4. اسیه می گوید

    با سلام ، من الان ۳سال که شفلرا دارم یک بار به دلیل اینکه یه مدت نتونستم آبیاری کنم یکطرف گیاهم خشک شد و بعد به توصیه ی یک نفر گذاشتم در نور آفتاب مستقیم و زیاد و گیاهم کامل رشد کرد و بزرگ شد ، از سیستم آبرسانی داخل خود گلدون استفاده کردم که خیلی به بزرگ شدن گیاه کمک کرد – اما الان یک مدت که بسیار زیاد ریزش برگ داره البته اون آفتاب مستقیم و زیاد و دیگه نداره اما نور خوبی بهش میتابه – ابیاری هم مثل قبل نمیدونم چرا اینقدر ریزش برگاش زیاد .نزیک به رادیاتور بود که یکم فاصلش و زیاد کردم ، شما توصیه ی دیگه ای دارید؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      نوع خاک، دمای محیط (شب و روز) و روش کوددهی گیاه رو بفرمایید ممنون میشم

  5. مینا می گوید

    سلام ببخشید یه هفته اس شفلرا رو خریدم و اوردم خونه…برگاش بصورت سبز و تازه شروع کردن به ریختن…؟؟؟ بهش شوک وراد شده ؟ طبیعیه ؟ باید چکار کنم….متشکرم از لطف شما

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      با توجه به تغییر مکان گیاه از گلفروشی به خونه بهتره که تنها تو این بازه زمانی شرایط ایده آل رو تنها برای گیاه فراهم کنید.
      علت ریزش به خاطر وارد شدن شوک جا به جایی هست و حدودا یک ماه زمان می بره گیاه با شرایط جدید خودش وفق پیدا کنه.

      1. رضا افشار می گوید

        سلام خدمت شما دوست عزیز.سه روزه ک گیاه شفلرا رو‌خریداری کردم همون روز اول گلدان رو تعویض کردم،دمای خونه ملایم با پنجره یک متر فاصله داره نور ملایمه از پشت پرده ولی الان متوجه شدم برگهای پایینی ک برگ سبز و جوانه داره می‌ریزه دوتا از پنجها ی دفعه با ی تکان گلدان ریختن خیلی نگرانم این نرماله و چه کاری میشه انجام داد آیا کود تقویتی توسعه میکنید ؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام دوست عزیز
          فعلا بهترین کار این هست یه مدتی صبر کنید که گیاه با شرایط جدید خودش وفق پیدا کنه.
          فعلا آبیاری گیاه را کنترل کنید و نتیجه رو دو هفته بعد به من اعلام کنید.

        2. فرشته می گوید

          سلام.من مدت یک ماه هست که شفلرا خریدم. روزای اول که آوردم خونه خیلی حالش خوب بود و خوب رشد میکرد،گذاشتمش کنار سانسوریا و بعد اون شروع کرد به ریزش،دوباره گذاشتمش جای قبل ولی ریزشش بیشتر شد،برگهاش سیاه میشه و میریزه. ساقه ش لخت شده.خیلی نگرانشم. تقریبا دومتر با پنجره فاصله داره و صبح ها تقریبا ۱ساعت بهش نور میتابه.آبدهی هم تقریبا ۱۰روزه ست. اینم بگم که اطراف سانسوریام حشره های خییلی ریز(مگسک) بود. ممکنه آفت باشه و بخاطر اونا ریزش برگ داشته باشه؟؟ و باید چیکارکنم لطفا راهنمایی کنید؟؟😞

          1. سینا فتاح زاده می گوید

            سلام دوست عزیز
            تمامی شرایطی که شما میفرمایید عامل ریزش برگ شفلرا شما هستند مخصوصا وجود نور کم
            بهترین کار این هست گیاه رو جایی قرار بدید که نور حداقل ۸ ساعت باشه و دماش حدودا ۲۰ الی ۲۵ درجه.
            در این بین هم حتما مشکل آفت زدگی سانسوریا رو درمان کنید تا گیاه دچار تنش بیشتری نشه

      2. نوین می گوید

        سلام روزتون بخیر
        گیاه شلفرا رو دو هفته هست خریدم گلدونش پر از ریشه بود خود فروشنده گلدون داد که تعویض کنیم گلدون از لحاظ قطر دو سه سانتی بزرگتره ولی از ارتفاع ۱۵ سانتی بلند تره. اما خاکش اونطور که تو مقاله گفتین عوض کردیم و گفتن ۴ روز یکبار آبیاری بشه . الان بعد دو هفته از پایین گیاه گاها ریزش برگ داره ولی برا سالمه اما قدیمی از بالای گیاه ریزش نداره . نور هم درست روبروی پنجره بزرگ به فاصله پنج شش متری هست . خیلی دوسش دارم چیکار کنم.
        ممنون

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          روز شما هم بخیر
          آبیاری ۴ روز خیلی زیاد هست و فعلا تنها میزان آبیاری گیاه رو کاهش بدید، حدودا ۷ الی ۱۰ روز یکبار مناسب هست.
          ریزش برگ شفلرا شما طبیعی هست چون گیاه تازه به محیط خونه اومده و فعلا بهتره شرایط محیطی رو براش فراهم کنید تا گیاه شما به مرور زمان با شرایط جدید خودش وفق پیدا کنه، این پروسه حدودا یک ماه زمان می بره.
          تو این مدت که دو هفته اش گذشته، گیاه را فقط کم آبیاری کنید تا شفلرا دچار تنش بیشتری نشه.

  6. مینا می گوید

    در ضمن گلفروش به من گفتن در زمستان چون خونه ها هم گررم هست باید هفته ای دوبار ابیاری کنم شفلرا رو ….درسته ؟؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خیر ایشون راهنمایی درستی نکردن.
      برای آبیاری نمیشه زمان دقیقی رو پیشنهاد کرد. هر زمان که سطح خاک گلدون خشک شد اقدام به آبیاری کنید با توجه به سرد بودن هوا، آبیاری هفته ای دو بار بسیار زیاد هست.

  7. صدیق می گوید

    سلام من یک ده روزی هست که این گیاه رو خریدم اما چند روز پیش دیدم که برگهای جوانش داره میریزه دو تا از پنجه شکلی ها ریخت اونایی که از همه بالاتر بود نور با فاصله سه تا چهار متر از پنجره موقع طلوع تا نه صبح بهش میخور. دمای خونه معمولی هست هوامون زیاد سرد نیست که دائم بخاری روشن باشه معمولا روز روشن نیست و شبا یک‌م روشنه از بخاری هم شیش متر فاصله داشت الان دو‌روزه گذاشتمش پشت پنجره با نوری که از شیشه رد میشه البته شیشه طرح دار هست مشجره اما پنجه های بالایی کاملا بیحال هستن و افتادن اب هم هفته ای میدم به نظرم بدتر شده ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      ریزش برگ و همچنین زرد شدن برگ شفلرا پس از خرید و انتقال به خانه طبیعی هست و حدودا یک ماه زمان می بره گیاه با شرایط جدید خودش وفق پیدا کنه چون قبل از اون تو محیط گلخونه ای رشد کرده.
      شما نباید بلافاصله جای گلدون گیاه رو تو خونه عوض کنید این موضوع یک شوک دیگه بهش وارد می کنه.
      با این حال فعلا محیط گیاه رو عوض نکنید و یک روز در میان گلدان گیاه رو ۱۸۰ درجه بچرخونید که آفتاب به شکل بهتری به برگ های گیاه برسه.
      آبیاری هفتگی گیاه کمی زیاد هست حدودا هر ۱۰ روز اون رو آبیاری کنید.
      در ضمن یک ظرف آب خالی کنار گیاه قرار بدید تا با تبخیر آب گیاه به رطوبت محیطی مناسب دسترسی داشته باشه
      سپاس گزار می شم با طی شدن ۲ هفته وضعیت گیاه رو به من اطلاع بدید.

      1. صدیق می گوید

        خیلی ممنون از راهنماییتون حتما اطلاع میدم دیروز و امروز دوباره یکی از پنجه ای هاش ریخت یکی دیگه هم در حال ریختنه اگه همچنان بقیه برگاشم ریخت چی‌؟؟ اینطوری کچل میشه که ؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خواهش می کنم
          متاسفانه با توجه به شوک هایی که به گیاه وارد شده راهی جز صبر کردن و فراهم کردن شرایط ایده آل محیطی مثل دمای متوسط و رطوبت به نسبت بالا نیست.

      2. فرشته می گوید

        سلام گیاه من آبباریش مناسبه ولی مدتیه برگاش قهوه ای شدن و ریختن از گیاه پزشک پرسیدم فرمودن که که دچار قارچی شده قارچ کش ترکیبی دکتر پلت رو اسپری کردم دو روز بعد چند روز منزل نبودم زمانی که برگشتم کلی از برگاش ریزش پیدا کرده لطفا راهنمایی کنید

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام دوست عزیز
          منظور شما از قهوه ای شدن برگ کدوم قسمت برگ هست؟؟؟ نوک برگ؟ کل برگ یا در امتداد برگ؟؟؟؟

  8. Soheila می گوید

    سلام وقت بخیر. من ۱۵ ساله یک گل شفلرا دارم و خیلی بزرگ شده. خاکش رو یک سال پیش عوض کردیم و ده روز یک بار آبیاریش
    می‌کنم. حالا دو هفته‌ست که برگهای سبزش میریزند. هفته پیش کود پتاس بالا بهش دادم. ۲۰ گرم در دولیتر آب. البته گلدونش بزرگه. می‌خواستم دلیلش رو بدونم و اینکه چیکار کنم برگ‌ها نریزند؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقت شما هم بخیر
      شرایط نور و درجه حرارت محل نگهداری گیاه رو میفرمایید؟
      و اینکه برگ های کدوم بخش از گیاه دچار ریزش می شوند؟ پایین یا بالا؟؟؟
      و تعداد اونها چقدر هست؟

      1. Soheila می گوید

        درجه حرارت محیط ملایمه و چون شوفاژ داریم در همه جای خونه دما یکسانه. تا پنجره حدودا دو متر فاصله داره و نور ملایمی بهش میرسه. برگه های سبز و جوان از بالای گل میریزه، ارتفاع گل تا سقف میرسه و بیشتر شبها برگها می ریزند. تقریبا هربار ۸ تا ۱۰برگ.

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          شما از کود پتاس بالایی که اشاره کردید به مقدار ۵ سی سی یا ۵گرم رو داخل ۲ لیتر آب حل کنید و در حد نم دار قسمت بالایی گیاه را اسپری کنید منتهی صبح زود (هفته ای یکبار به مدت دو هفته در روزهای آفتابی).
          از یک طرف رطوبت محیطی اطراف گیاه رو بالا ببرید که برای انجام این کار می تونید دو تا ظرف رو پر آب کنید و اطراف گلدون گیاه قرار بدید.

          1. Soheila می گوید

            چشم حتما امتحان میکنم. خیلی ممنون از توضیحات مفیدتون 🙂🌷🌿

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            خواهش می کنم
            سلامت باشید.

      2. النا می گوید

        سلام
        من حدود یه دوماهی است که این گیاه را خریداری کردم همان موقع هم گلدانش را عوض نکردم اما من پنجره ندارم و داخل اتاقم زیر چراغ لامپ گذاشته ابیاریش هم موقع است میگذارم سطح ان خشک شود
        الان حدود دو هفته است برگ گیاه شلفرا حتی اونایی که خیلی کوچک هستن و تازه رشد کردن قهوه ایی میشن و میریزن
        نمیدونم چیکار کنم دیگه گیاهم برگی نداره کلا دارن میریزن

  9. نوری می گوید

    سلام من گیاه شفلرا دارم تو حیاط بود با پانزده گلدان دیگر هوا سرد شد تنها شفلر آوردم داخل خانه اما الان از وقتی آوردم برگهاش میریزن کنار برگها سیاه میشه و خورد میشه و بد می‌ریزه جاش عوض کردم درست نشد در ضمن برگ تازه در میاره اما ریزش برگها خیلی زیاد حتی بعضی وقتا با ساقه میریزن نور آفتاب نداره اما خونه با لامپ روشن

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      چه مدتی هست گیاه رو به منزل انتقال دادید؟
      و اینکه گیاه رو غبارپاشی می کنید یا خیر؟

      1. النا می گوید

        سلام
        من حدود یه دوماهی است که این گیاه را خریداری کردم همان موقع هم گلدانش را عوض نکردم اما من پنجره ندارم و داخل اتاقم زیر چراغ لامپ گذاشته ابیاریش هم موقع است میگذارم سطح ان خشک شود
        الان حدود دو هفته است برگ گیاه شلفرا حتی اونایی که خیلی کوچک هستن و تازه رشد کردن قهوه ایی میشن و میریزن
        نمیدونم چیکار کنم دیگه گیاهم برگی نداره کلا دارن میریزن

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام به من بفرمایید درجه حرارت شب و روز چقدر هست و اینکه برای افزایش رطوبت گیاه خودتون چه کاری انجام میدید؟

      2. مرجان می گوید

        سلام وقتتون بخیر
        من یک هفته ای هست شلفرا خریدم برگهاش رنگشون زرد هست احساس میکنم مریض هست و بعد سه روز شروع به ریزش کرده و برگها از مرکز زرد میشه و ریزش داره
        ممنون از راهنماییتون🌹✨

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید
          تعداد ساعتی که گیاه در روز نور دریافت می کنه و فاصله اش تا پنجره، روش آبیاریش، دما و اینکه برگهاش با آب اسپری می شن یا خیر؟
          کمی از سطح خاک رو هم در صورت امکان بردارید و وضعیت ریشه هارو بررسی کنید ( رنگ اون ها) و نتیجه رو به من اعلام کنید.

  10. مطیعی می گوید

    سلام وقت بخیر گیاه شفلرای من بعد از جا به جایی در منزل و تمیز کردن با اسپری تمیز کننده تالین شروع ب رویز برگ شدید کرده چه کار باید انجام بدم؟ایا بخاطر جا به جایی است یا بخاطر اسپری تالین؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقت شما هم بخیر
      علت ریزش برگش شفلرا شما به خاطر جا به جایی هست و تا زمانی که گیاه با شرایط جدید خودش سازگار بشه ریزش برگ ها ادامه خواهد داشت.
      از اسپری برای تمیز کردن برگ ها استفاده نکنید هیچکدوم از این این اسپری ها فرمول مناسبی ندارند و به ساخت کلروفیل در برگ های گیاه آسیب می رسونند.

  11. دانا می گوید

    سلام ، من دو درختچه ی شفلرا دارم که هر دو در شرایط یکسان و دما و نور مناسب و آبیاری هفته ای یکبار مدت یکسال هست که ماندگار هستند ، حدود چند روز است هردو شروع به ریزش برگ کردن که این ریزش از سمت ساقه نزدیک به خاک شروع شده ، این روند طبیعی هست ؟؟؟؟ تشکر از پاسخگویی شما

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      اگر میزان ریزش بسیار کم هست و گیاه علائم بیماری نداره (مثل زرد شدن و قهوه ای شدن)، ریزش برگ شفلرای شما طبیعی هست.
      اگر غیر از این هست میزان آبیاری گیاه و همچنین فرسوده شدن بافت خاک رو بررسی کنید.

  12. سارا می گوید

    سپاس گزارم از مقاله فوق العاه خوب شما😍😍😍

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سپاس از محبت شما.

    2. Fatemeh می گوید

      سلام من گیاه شفلرا دارم برگ هاش داره قهوه‌ای میشه و میریزه خیلی زیاد میریزه حتی اونایی ک سبزن میریزن کچل شده دیگ باید چیکارکنم

  13. فاطمه علیزاده می گوید

    سلام
    وقت بخیر
    گیاه شفلرا ی من برگ‌هاش کم کم سیاه میشه و یهو از ساقه میفتن !!!! آفتی نمیبینم روشون !!!! شاید گاهی گردی سیاه کوچیک روشون دیدم … اما خیلی خیلی کم ، آب ده روز یک بار میدم ، آب پاشی تقریبا انجام نمیدادم ….. چون دیدم خیلی ریزش دادم گفتم شاید هوا خشکه ، آب پاشی هم کردم …..مشکل چیه ؟ ممنون میشم راهنمایی م کنید … تشکر

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقت شما هم بخیر
      ریزش برگ شفلرای شما با توجه به مواردی که میفرمایید (اگر نور و درجه حرارت مناسب گیاه هست) به خاطر هجوم قارچ هست.
      می تونید برای درمان گیاه قسمت های آلوده رو هرس کنید و از قارچکش اوکسی کلرور مس با رعایت دوز مناسب استفاده کنید.
      غبارپاشی گیاه رو تنها زمانی انجام بدید (البته بعد از درمان) که اطراف گیاه تهویه ملایم وجود داره

      1. فاطمه علیزاده می گوید

        خیلی ممنون بابت پاسختون
        نمیشه از سم کنفیدور یا بنومیل استفاده کنم ؟
        و
        واقعا ممنون که رایگان اطلاعاتتون رو در اختیار ما میزارید
        نه مثل سایت کافه گلدون که برای هر سوال راجع به هر گل باید ده هزار واریز کنی و با این ده هزار فقط میتونی سوال راجع به یک گل بپرسی !!!!!! مثلا ده تا سوال راجع به شفلرا … و اگه بخوای راجع به گل دیگه بپرسی باید باز ده هزار واریز کنی !!!!!

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خواهش می کنم دوست عزیز
          بنومیل هم می شه منتهی فقط دوز مصرفی رو حتما و حتما رعایت کنید (وگرنه گیاه شما از بین خواهد رفت) و مقداری از قارچکش رو روی گیاه و قسمت دیگه رو داخل خاک بریزید.
          نتیجه رو بعد دو هفته به من اعلام کنید.

  14. ازاده بازودبندی می گوید

    سلام گیاه شفلرا من نزدیک یک هفته اس که ریزش برگ شدید پیدا کرده از پایین ساقه نزدیک به خاک دیگه تقریبا ساقه پایینش لخت شده دلیلش چیه می تونم سریعا خاک و عوض کنم نور دهیش پشت پرده ابیاری هم هفته ای ۱ بار ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      آبیاری هفته ای یکبار با توجه با اینکه در فصل سرما هستیم برای شفلرا زیاد هست میزان آبیاری گیاه رو کاهش بدید و دمای ایده آل محیطی رو برای اون فراهم کنید.

  15. راضیه می گوید

    سلام وقتتون بخیر خواستم بدونم غبارگیری برگ های شفلرا راباچی انجام بدیم ممنون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      وقت شما هم بخیر
      بهتره با محلول آب و صابون این کار رو انجام بدید که من به شرح کاملش در مقاله تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی پرداختم.

  16. نیره محسنی می گوید

    سلام وقتتون به خیر به تازگی گیاه شفلرا خریدم هنوز یک هفته نیست گرفتمش تموم برگهاش ریخته الان شده دوتا چوب چیکارش کنم باید از روی خاک قطعش کنم یا کار دیگه ای انجام بدم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر
      شما باید دمای اطراف گیاه رو ایده آل کنید و نور مناسب و غیر مستقیم رو براش فراهم کنید.
      در صورتی که بخواید تکثیرش کنید باید یک قلمه که چند برگ داره رو انتخاب کنید و درون خاک قرار بدید تا ریشه زایی داشته باشه.

  17. سونیا می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    درسته که میگن گیاه شفلرا رو بهتره هفته ای یک بار در مقابل نور مستقیم و زیاد خورشید نگهداریم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      خیر، این کار برای گیاهانی نظیر فیکوس بنجامین مناسب هست.

  18. على قرايى می گوید

    سلام من تقریبا نزدیک به یک ساله شفلرا دارم برگهاى بالایى خیلى خوب در میان اما الان مدتیه که برگهاى پایینى داره میریزه به نظرتون طبیعیه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اگه تعداد ریزش برگ های شفلرای شما کم هست و شرایط محیطی ایده آل، بله طبیعیه

  19. ساناز می گوید

    سلام خسته نباشی من به مدت سه هفته گل شفلرا خریدم بعد دوروز گلدونشا عوض کردم بعد همه برگاش آویزون وبیحال شدن به خاطر زهکشی نامناسب دوباره گلدونشا عوض کردم ویکبار از قارچ کش استفاده کردم العان برگاش قهوه ای شده وریزش پیدا کرده نورش پشت پنجره آبیاری وقتی سطح خاک خشک شده آبیاری میکنم اما حالت بیحالی وآویزو شدن برگهاش فرقی نکرده تازه ریزش پیدا کرده .ممنون از شما

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      تعویض گلدون برای شفلرا به نوعی استرس به حساب میاد و زمان میبره که گیاه مجدد به شرایط جدید خودش وفق پیدا کنه.
      اگه لبه برگ قهوه ای شده که این موضوع به خاطر رطوبت کم و یا کوددهی زیاد هست.
      اگه وسط برگ قهوه ای شده و لکه ها غوطه ور در آب نیستند به خاطر نور زیاد هست.
      اگه لکه ها غوطه ور در آب هستند و دورشون هاله زرد، گیاه رو قارچ گرفته که باید از قارچکش استفاده کنید.
      با این حال شما باید در این شرایط تنها شرایط محیطی ایده آل رو برای گیاه تامین کنید که به همه اون ها در این مقاله اشاره شده (مخصوصا دما).

  20. فاطمه می گوید

    سلام وقت بخیر. من حدودا ۳ هفته هست گیاه شفلرا خریدم یه مقدار توی جابه جایی تکون خورد. برگهاش می ریزه و بعضی از برگها حالت قهوه ای شد . نون خونه معمولی هست یعنی جایی نیست که نور خیلی زیاد از پشت پنجره بهش بخوره. برگهاش خیلی می ریزه و خیلی ناراحتم. لطفا راهنمایی کنید.
    و یه سوال دیگه این که اگر در حالت نیمه سایه باشه گیاهم از بین میره؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید و اینکه کجای برگ قهوه ای می شه؟؟؟ و تعداد ریزش برگها چقدر هست؟؟
      نور شفلرا باید ملایم و در طول روز ۶ تا ۸ ساعت باشه.

  21. بهناز پورجوادی می گوید

    سلام وقت به خیر
    ممنون از اطلاعات عالی
    من یک هفته منزل نبودم و وقتی برگشتم دیدم چند تا از برگ های گیاه شفلرام ریخته. بعد به مقدار کافی بهش اب دادم تا دو روز خوب بود اما امروز دیدم که یهو یه تیکه کامل از گاه جدا شده😓 به فاصله دو متر یاز پنحره هست و دمای محیط متعادل هست. لطفا بگین چه کاری انجام بدم ممنونم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقت شما هم بخیر.
      آیا گیاه شما در روز شش ساعت نور رو داره یا خیر؟
      و اینکه لطفا درجه حرارت دقیق محیط رو در شب و روش به من بفرمایید.

  22. لیلا می گوید

    سلام وقتتون بخیر من یک ماه شفرا خریدم بعد از یک هفته لکه های قهوه ای روی برگ ها ایجاد شد و برگها شروع به ریختن کرد،میشه راهنمایی کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      لکه ها به چه صورت هستند؟ دورشون نوار زرده؟؟؟ یا چیز دیگه ای؟

      1. جواد می گوید

        سلام
        شفلرای من با همین شرایطی که بانو لیلا فرمودند هست دو هفته قبل کنه اردی گرفته بود که با اسپری محلول آب و ریکا در سه مرحله با فاصله ۴ الی ۵ روز کنترل شد.
        الان سه روزه برگ های قدیمی ترش وسط برگ لکه های قهوه ای شکل میگیره و به ناگاه می ریزه.
        شوک دمایی و آبی نداشته هر هفته به شرط خشکی سطح آبیاری میکنم.

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          لکه های قهوه ای دورشون نوار زرد هست یا خیر؟

  23. فاطمه محسنی می گوید

    سلام و وقتتون بخیر
    من حدود ۳ هفته هست که گیاه شفلرا طرح بونسای رو خریداری کردم و بنظرم گیاه برگهاش بی حال شدن و حالت افتاده گرفتن.برگهای ریز و پایینی شل میشن و میریزن.دیشب هم یدونه از ساقه های کوچیک کامل افتاد.البته گلدانش رو هم عوض کردن توی نمایشگاه
    دمای خونه حدودا ۲۶درجه هست.فاصله تا پنجره حدود ۴ متر هست. آبیاری هفته ای داره حدود ۳۰۰ cc.
    چه کاری باید انجام بدم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      دمای شب و روز چقدر اختلاف دارن؟
      و اینکه پس از آبیاری آب از انتهای گلدون خارج میشه یا خیر؟

      1. مریم می گوید

        سلام وقت بخیر. گیاه شلفرا من از ساقه ریزش داره میشه علتش رو بدونم؟

  24. nik86negar می گوید

    سلام . گیاه شلفرام حدود ۴ ماه هست که خریدمش و روزهای اول رشدش خیلی خوب بود .
    نزدیک یک ماه است که برگ هاش زرد میشه و میریزه . دلیلش قارچ بود و سمپاشیش کردم و برگاش دیگه زرد نشد اما برگاش داره میریزه . آبیاری هفته ای یک بار و نور آفتاب حدود ۶ ساعت یا ۷ ساعت در روز ۲۰ سانتی متر با پنجره فاصله داره. باید چیکار کنم که برگاش نریزه ؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      آبیاری رو زمانی انجام بدید که سطح خاک کاملا خشک شده و براش زمان بندی نکنید.
      نور اگه فیلتر نشده هست حتما اون رو فیلتر کنید چون خیلی نزدیک به پنجره هست.
      درجه حرارت محیط رو بین ۱۷ تا ۲۶ ۲۷ درجه سانتی گراد نگه دارید.

  25. nik86negar می گوید

    سلام . گیاه شلفرام حدود ۴ ماه هست که خریدمش و روزهای اول رشدش خیلی خوب بود .
    نزدیک یک ماه پیش ک
    برگ هاش زرد میشد و می ریخت . دلیلش قارچ بود و سمپاشیش کردم و برگاش دیگه زرد نشد اما برگاش داره میریزه . آبیاری هفته ای یک بار و نور آفتاب حدود ۶ ساعت یا ۷ ساعت در روز ۲۰ سانتی متر با پنجره فاصله داره. باید چیکار کنم که برگاش نریزه ؟

  26. سمیه می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    گیاه شفلرای من برگاش قهوه ای شدن و ریزش برگش خیلیه، ساقه تقریبا خالی شده، آب بهش زیاد می‌دادیم که کمش کردیم ولی فرقی نکرد،گلدونشم عوض کردیم یکی دو روزی ریزش نداشت ولی دوباره شروع شد با شدت بیشتر،
    از نظر نوردهی پشت پرده پنجره است،امروز نگاه کردم ساقه اش هم خیس شده و برگایی که تازه در اومدن هم کاملا بی حال شدن
    فک کنم دارم از دستش میدم 😥😥ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر
      گیاه رو با آب اسپری می کنید یا خیر؟
      و اینکه برگهای پایینی قهوه ای میشن یا بالایی؟

      1. اسماعیل خدایاری می گوید

        بله یه چند روزی هست که اسپری رو شروع کردیم هیچ برگی پایین نمونده و برگهای بالا دار میریزه

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          اسپری کردن برگ هارو متوقف کنید انجام اون کار فایده ای نداره.
          برای تامین رطوبت برای گیاه جزیره درست کنید.

  27. اسماعیل خدایاری می گوید

    سلام وقت بخیر
    من ۶ماهی هست که کیاه شفلر دارم وبرگهای پایینی ریخته ولخت شده وبه مرور داره برگهای بالا هم میریزه وبرگهای که کوچیکی که جوانه زده داره میریزه و از اون ور دار جوانه کوچیک میزنه ومن چون نمیتونم جلوی پنچره بذارم براش LED گیاه خریدم وهروز ۶ تا۸ساعت روشن میکنم ممنون میشم اگه راهنمایی کنه دلیل ریزش برگها رو

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      شرایط آبیاری، کوددهی و میزان دجه حرارت محل نگهداری گیاه رو بفرمایید.

      1. اسماعیل خدایاری می گوید

        زمانی اب میدم که خاک خشک باشه،ازاون موقعی که خریدم فقط ۳بیست دادم ودرجه خونه معمولی دقیق نمیدونم

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          اگر آبیاری به گونه ای هست که ۱۵ سانتی متر سطح خاک گلدون خشک میشه و آب از انتهای گلدون خارج میشه مشکل گیاه شما کمبود نور هست نور برای افزایش رشد برگ نسبت به کود اهمیت بیشتری داره هر چند که شفلرا باید ماهانه یکبار هم تغذیه شه.

          1. اسماعیل خدایاری می گوید

            سلام مجدد ممنون از راهنمایتون سپاسگزارم ولی من برای اینکه نور بهش بدم براش LEDرشد گیاه خرید وروزانه ۶ ال ۸ساعت روشن میکنم

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            لامپ LED پنج درصد نور خورشید هم راندمان نداره
            این نوع لامپ های شاید برای گیاهانی نظیر پتوس، فیتونیا و … جوابگو باشه اما قطعا برای شفلرا نخواهد بود.

  28. اسماعیل خدایاری می گوید

    سلام مجدد من گیاه دیفن باخیا دارم وبرگهاش کوچیک رشد میکنه خوب هم داره داربرگ میده ولی برگهاش همش کوچیک مونده چیکار کنم سپاسگزارم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      دوست عزیز اگر برای دیفن باخیا سوالی دارید تو قسمت خودش سوالتون رو بپرسید
      با تشکر

  29. شیرین می گوید

    سلام ببخشید من یه بونسای شفلرا خریدم یک ماهه چند روزه ریزش برگ پیدا کرده برگاش زرد میشه روشون یه نقطه ی سیاه است علتش چیه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      برگ های پایینی گیاه زرد میشن؟
      و اینکه گیاه رو با آب اسپری می کنید؟

  30. مریم می گوید

    سلام وقت بخیر
    من یک ماهی میشه شفلرا خریدم دو هفته اول رشدش عالی بود سریع برگهای جدید درمیورد ولی الان چن روزه رشدش متوقف شده و علاوه بر این برگهاش میریزه البته چند وقته شبا کولر روشن میکنیم توی سالن و گیاه اونجا هست و روز خاموش میکنیم ممکنه علت ریزش برگهاش این تغیر دمای شب و روز باشه؟؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اگه مابقی شرایط نگهداری مناسب هست و دما در طول روز بیش از ۱۰ درجه تفاوت داره بله، ریزش برگ به خاطر تغییرات دمایی هست.

  31. ن يوسفي می گوید

    سلام وقت بخیر
    تقریبا ٢ هفته گیاه شفلرا خریدیم ، نوک بعضی از برکهاش قهوه ای شده و برکهای پایینش زرد و سست شده و شنیدم باید این برگها رو جدا کرد و جدا کردم ، به گیاهم محلول ٢٠-٢٠-٢٠ اسپری کردم از داخل خاکش هزارپا میومد بیرون . دیروز عصر کود دیازنون ضعیف فقط داخل خاکش ریختم . کار درستی انجام شده؟ ابرای رفع نوک برکهای قهوه ای و یک مقداری سوراخ راه درستی رفتم؟ میشه راهنمایی کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقت شما هم بخیر
      قهوه ای شدن نوک برگها سه دلیل داره:
      آبیاری کم
      کوددهی زیاد
      رطوبت کم
      قهوه ای شدن برگها ترمیم نمیشه اما میشه جلوشون رو گرفت که بهشون اشاره کردم
      من اعتقادی به استفاده از سم داخل خاک ندارم و ترجیح می دم خاک رو عوض کنم ورود سم به خاک به ریشه آسیب میزنه و ph خاک را تغییر میده.
      با این حال حالا که سم را استفاده کردید یک هفته بعد از انجام کار خاک گلدون رو شستشو بدید و دوباره یک هفته پس از شستشو سم رو با رعایت دوز مناسب داخل خاک بریزید.

  32. F.p ke می گوید

    سلام
    وقتتون بخیر
    من شفلرا دارم کل برگاش ریختش ایا دوباره برگ میده
    مشکلش چیه ؟

  33. حسین می گوید

    سلام من نزدیک ۴۰ روزه یه شفلرا خریدم که خیلی پر برگ بود وقتی که خریدم گلدان عوض کردم گذاشتم داخل اتاق خواب پشت پنجره که جلوش پرده می باشد بلاخره تابستون هست و کولر هم روشنه آبیاری هر موقع خاک بالای گلدان خشک میشه آب میدم یک بار هم هیومیک اسید بهش دادم رطوبتش هم خوبه هم جزیره داره هم چند روز یکبار آبیاری میکنم خاکش هم سبکه و زهکش خوبی داره ولی هر روز داره برگاش می‌ریزه برگهایی که رو زمین می‌ریزن لکه های تیره داره ولی برگهای روی گیاه همگی سالمن بنظرتون علت ریزش برگ ها چی می‌تونه باشه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      منظور از لکه های تیره یعنی اون لکه ها قهوه ای هستد و یا سیاه؟

  34. پروانه می گوید

    سلام خسته نباشید
    من گیاه شفلرا دارم نمیدونم چرا چند وقتی میشه هم ریزش برگ داره هم برگ ها سر حال نیستن و خمیده طور شدن و هم یکی از ساقه ۶ا از پایین قهوه ای رنگ شده ، یعنی گیاهم خراب شده ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید چه کار کنم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      شرایط نگهداری گیاه رو به صورت کامل بفرمایید.
      نور، دما، آبیاری، کوددهی و رطوبت.
      و اینکه آیا برگهای گیاه رو با آب اسپری می کنید یا خیر؟

  35. اعظم می گوید

    سلام وقت بخیر . درخت شلفرای من چهار ماه خریدم اصلا رشدی نداشته الان هم شروع کرده به برگ ریزی هفته دوبار بهش آب میدم .‌البته براش جزیره درست کردم حدودا دومتر و نیم از پنجره فاصله داره ولی مستقیم پنجره هستش برگهای ترک برداشته خشک و سیاه میشن

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      گیاه رو ماهانه یکبار با کود کامل تغذیه کنید.
      آبیاری رو زمانی که سطح خاک خشک میشه انجام بدید، هفته ای دو بار زیاد هست.
      هرگز اجازه ندید دما از ۳۰ درجه بیشتر شه.

  36. سجاد می گوید

    سلام خسته نباشی من شفلورا رو گذاشتم کنار بخاری آیا خراب نمیشه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      در صورتی که فاصله دو متر باشه مشکلی پیش نمیاد.

  37. ندانصرتی می گوید

    سلام وقت بخیر گیاه شفلرا من یهو تمام برگ هاش ریختن و تازگی ها تند تند برگ باز میکنه اما هر برگ جدیدی که باز میکنه ی برگ دیگه ازش میریزه طوری که با نیم متر قد ۵تا برگ داره
    ممنون میشم کمکم کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقت شما هم بخیر
      اگر گیاه رو تو خونه جا به جا کردید و یا اینکه به طور مثال پنجره ای چیزی باز بوده و گیاه شوک دیده، مشکل شفلرا شما از همین استرس هست.
      در غیر این صورت، شرایط نگهداری رو بفرمایید
      تعداد ساعاتی که نور دریافت میکنه و فاصله ای تا پنجره، میزان و روش آبیاری، کوددهی، رطوبت و دمای شب و روز.

  38. فاطمه می گوید

    سلام.وقت بخیر.گل شفلرا رادارم مدتی بود برگهاش از وسط سال میشذن و میریختن به توصیه کارشناس به فاصله ۷ الی۱۰ رو خاکش رو با مخلوط آب و قارچ کش آبیاری کردم.الان دیگه ریزش اونجوری نداره ولی برگهاش به صورت سالم میریزه هفته ای دونه از برگهای تکش.ابیاری رو ۸ ای ده روز یکبار که تا ۵ سانت خشکه انجام میدم.رشد هم کمه تو ۷ ماهی که خریدم فقط دوتا دسته برگ داده.نورش متوسطه و دمای هوا معتدل

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت بخیر
      کمی از سطح خاک و بردارید و رنگ ریشه هایی بالایی رو به من بفرمایید.
      و اینکه در زمان آبیاری چند ثانیه طول می کشه تا آب اضافی از انتهای گلدون خارج شه

      1. فاطمه می گوید

        کمی از سطح خاک رو زدم کنار رنگ ریشه هاش سفیده
        آب اضافه‌ی اش هم موقع آبیاری همون موقع آبیاری کامل تخلیه میشه
        الان که دقت کردم میبینم بیشتر داره از دسته برگهای پایینی ساقه ترک برگ جدا میشه.اونم سالم.تو این دوماه کودکی رو دوسه بار با سه بیست انجام دادم از کودهی زیاد نیست؟ممنون

      2. فاطمه می گوید

        ضمنا الان که باقیمانده آب کف زیر گلدون که دیدم چندتا حشره مثه پشه ریز ولی سفید که شاخک بلندی دارن رو آب بود

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خاک گلدون رو حتما تعویض کنید به طوری که خاک جدید مخلوطی از کوکوپیت + پیت ماس و پرلیت باشه.
          آبیاری گیاه شما مناسب هست و با همون شیوه قبلی شفلرا رو آبیاری کنید فقط زمان آبدهی آب اضافی از انتهای گلدون خارج شه.
          مشکل گیاه شما از کیفیت پایین خاک و همچنین چند تا حشره هست و کوددهی نمی تونه دلیل آسیب دیدن گیاه شما باشه مگر اینکه در هر نوبت کوددهی، بیشتر از یک قاشق غذاخوری کود استفاده کرده باشید و ارتفاع گیاه شما کمتر از ۵۰ سانتی متر باشه.

  39. فاطمه می گوید

    ممنونم.از پاسخگویی شما.فقط حدود یک ماه پیش چون خاکش کم بود از گلدان درآوردم و بهش خاک اضافه کردم.دوباره بخوام خاکش رد عوض کنم شوک نمیشه.و اینکه وقتی از گلدان درمیاد لازمه خاک چسبیده به ریشه هم ازش جدا بشه چون احتمال آسیب به ریشه هست.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      اینکه خاک گلدون تعویض شه به صورت کامل که حتما گیاه رو دچار شوک می کنه ولی کوتاه مدت هست و اگر همه شرایط نگهداری ایده آل باشه، این موضوع بیشتر از دو هفته طول نمی کشه.
      اگر ریشه ها همگی سفید باشن و اصلا آسیب دیدگی نداشته باشن، نیازی نیاز خاک چسبیده به ریشه جداسازی بشه.

  40. بهاره می گوید

    سلام وقت بخیر ، من یک درختچه شفلرا دارم حدودا آذرماه خرید و همانجا در گلخانه گلدان را عوض کردم ، تا اواسط بهمن پشت پنجره بود و هیچ گونه ریزش برگی نداشت اصلا ، آبدهی هفته ای یکبار حدودا یک لیوان ، البته گلدان نسبتا بزرگی هست ، ماهی یکبار هم قارچ کش به همه گلهام میدم ، از اواسط بهمن جای گلدان عوض کردم و آرودم به فاصله تقریبا دو متری پنجره ، آبیاری همان صورت و چون نزدیک بهار بود از اواخر اسفند هر سه هفته یکبار کودهی به گلها را متناوب با سه بیست و هیومیک شروع کردم ، عید ده روز نبودم و قبل از رفتن آبیاری کردم و وقتی اومدم آبیاری کردم . من ساکن بندر عباس هستم و اینجا هوا گرم و مرطوب و ما از کولر اسپیلت استفاده می کنیم البته همیشه روی دما ۲۵ درجه هست و طول هفته بجز اخر هفته ها از ۷ صبح تا ۲ بعد از ظهر کولر خاموش . به علت گرمی هوا ابیاری را افزایش دادم و دو روز در هفته هر دفعه تقریبا ۱ لیوان اب میدهم ، الان از عید تا الان برگ ریز داره ، برگها معمولا سالم هستند تک و توک لک قهوه ای داره ، البته بگم برگ جدید هم داده اما خیلی بزرگ نشدن . ممنون میشم بگید چه کنم ؟ برگ ریزی زیاد نیست هفته ای ۴ تا ۵ عدد

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      زمان آبیاری آب از انتهای گلدون خارج میشه یا خیر و اینکه لکه های قهوه ای بیشتر در کجای برگ هستند؟

  41. سودا می گوید

    سلام خسته نباشید،درختچه ی شفلرام تو حیاط بوده،از اوایل اردیبهشت اووردن تو خونه بیرون ک بود خیلی سرحال و سرسبز بود ولی از زمانی ک تو خونه اووردن برگاش شروع کردن ب قهوه ای شدن و ریختن والبته بی حال،تو خونه ک اووردم نور غیرمستقیم و حداقل هفته ای یک بار بهش آب میدم و البته ماهی ی بار هیومیک اسید،الان مشکل گیاه کن چی می‌تونه باشهبخاطر جای جایی یا خیر؟

  42. بانو می گوید

    زیر گلدونیش هم از این مدل هاست که با گلدون چفت میشند، و سرهم اند، میتونه بخاطر اون باشه که آب از زیر میمونه تو زیرگلدونی و هوا هم نمی رسه؟

  43. زینب رحمانی می گوید

    سلام من تازه گلدون شفلرارو عوض کردم بعد از اون روی بعضی از برگاش لکه قهوه ای میوفته یا خیلی کم یه گوشش سیاه میشه بعد میوفته خدودا روزی ۲ یا ۳ تا از برگاش میریزه آبیاریش هفته ای یکباره و نورم غیر مستقیمه و فاصلش با پنجره کمه ولی قبل عوض کردن گلدون خیلی خوب رشد میکرد دما خونه خوبه ولی باد کولر یزره برگاشو تکون میده.گلدونشم برای این عوض کردم که خیلی خوب رشد میکرد ولی یهو رشدش متوقف شد گفتن گلدونش کوچیکه الانم که عوض کردم بعد دو هفته یدونه جوانه زده

  44. فرناز می گوید

    سلام وقت بخیر چهارماه هس شلفرا خریدم حدود دومتر از پنجره فاصله داره ،اینجا هوا مرطوب هس و دمای هوا هم معمولا ۲۴ تا ۲۵ درجه هس ،هفته ای یکبار آبیاری میکنم ،برگ ها خیلی سرحال و شاداب هستند فقط مشکلی که داره برگ های جدید درمیاد یهو همون برگ ها تک تک میریزند ،دلیلش چی میتونه باشه؟
    ممنون

  45. فرناز می گوید

    سلام وقت بخیر
    چهارماه پیش شلفرا خریدم و نزدیک پنجره گذاشتم ،هفته ای یکبار آبیاری باآب تصویه شده میکنم،این جا هوامرطوبه و دمای خانه بین بیست و چهار تا بیست و پنج درجه هس ،گیاه کاملا سرحال و شاداب هس فقط مشکلی که داره اینه که برگ های جدید که درمیاره برگ ها که سه تاچهار سانتی متر میشن تک تک میریزه ،دلیلش چی میتونه باشه ،تا الان هم هیچ کودی بهش ندادم

  46. Zahra می گوید

    سلام وخسته نباشید خدمتتون ۵ ماهی میشه که یه شفلراخریدم اما تازگیا تموم برگای سالم گیاه میریزه بطوری که اگه یه تکان کوچیک به گلدون بدم ۱۰تاش میریزه بخاطر همین گذاشتمش توحیاط نمیدونم چیکارکنم ممنون میشم جواب بدید

  47. علی انصاری می گوید

    سلام
    گیاه شفلرای ابلغ من برگ های سبزش که سر حال هم هستن ،هم از بالا و هم از پایین داره میریزه
    و این که هفته ای یک بار آب میدم و نور کافی هم داره ، باید چی کار کنم که دیگه برگ هاش نریزه
    با تشکر

  48. فاطمه می گوید

    سلام وقتتون بخیر ببخشید من دوماه هست که یه درختچه شفلرا خریدم تقریبا یک متر و نیم هست شروع به ریزش برگ کرده و برگای سالم میریزن با یه اشاره هفته ای یکبار یک لیتر آب میدم ماهی یکبار کود پشت پنجره هست و پرده کشیده زیاد نور نداره دمای محیط هم طبیعی هست

  49. مژده می گوید

    سلام وقت بخیر.من یک ماهه که شفلرا خریدم برگاش یه هفته ای هست که می‌ریزه از پایین برای بزرگش و اینکه برگا مشکلی ندارن نه زرد میشن نه قهوه ای از قسمت بالای گیاه هم به تازگی برگای جدید در آورده هفته دو بار آب میدم آب از زیر گلدون در میاد و اینکه ماهی یکبار مکمل رشد جلبک دریایی میدم با پرده تقریبا ۴ونیم متر فاصله هست ونور از پشت پرده وغیره مستقیم میتابه شفلرام چه مشکلی داره ؟

  50. ناشناس می گوید

    سلام من گیاه شفلرا دارم برگ هاش داره قهوه‌ای میشه و میریزه خیلی زیاد میریزه حتی اونایی ک سبزن میریزن کچل شده دیگ باید چیکارکنم

  51. مرمر می گوید

    سلام وقتتون بخیر سه‌روزه شفلرا خریدم خاکشو عوض نکردم فقط گلدونشو عوض کردم با همون خاک قبلی الانم دیدم برگهاش داره میریزه روبرو باد کولر هست .اگر جاشو عوض کنم خوب میشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy