کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

صفر تا صد آموزش آبیاری زاموفیلیا (مناسب برای تمامی فصول)

0

بهترین زمان برای آبیاری زاموفیلیا موقعی است که سطح خاک گلدان خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی باشد و از سویی دیگر، روش آبیاری گیاه باید به گونه ای باشد که میزان آب موجود به خوبی خاک گلدان را مرطوب کرده و به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان، روند آبیاری گیاه زاموفیلیا متوقف شود.

همان طور که در مقاله ترفند های افزایش رشد زاموفیلیا اشاره شد سیستم ریشه ای زاموفیلیا به خوبی قابلیت ذخیره آب را دارد بنابراین می توان اینگونه برداشت کرد که زاموفیلیا برای رشد مناسب خود نیاز به آبیاری مکرر و مداوم ندارد در نتیجه پیشنهاد می شود برای آبیاری گل زاموفیلیا خود هرگز برنامه ریزی مشخصی نداشته باشید (مثل زمانی که تصمیم می گیرید هر سه شنبه گیاه خود را آبیاری کنید) و همواره رطوبت سطح خاک را بررسی کرده و در صورت لزوم گیاه محبوب خود را آبیاری کنید.

چگونه متوجه شویم گیاه مان نیاز به آبیاری دارد؟

زمان آبیاری زاموفیلیا
زمان آبیاری زاموفیلیا

در اینجا بنده به چند نکته در ارتباط زمان آبیاری زاموفیلیا اشاره می کنم که با در نظر گرفتن آنها می توانید با خیالی آسوده گیاه خود را آبیاری کنید.

انگشت اشاره دست خود را وارد خاک کنید و رطوبت 10 سانتی متری سطح خاک گلدان را بررسی کنید، اگر این لایه از خاک خشک بود و رطوبتی نداشت، با خیالی آسوده گیاه خود را آبیاری کنید.

گلدان گیاه زاموفیلیا را بالا ببرید و از منافذ زهکشی انتهای گلدان، رطوبت پایین خاک را بررسی کنید و اگر لایه های پایینی خاک رطوبت نداشت و یا میزان رطوبت در آن بسیار کم بود، گیاه خود را آبیاری کنید.

در صورتی که برگ ها پژمرده و نوک و لبه آنها خشک و قهوه ای شده است، آبدهی گیاه را آغاز کنید. در صورتی که شاهد زردی برگ زاموفیلیا خود هستید (مخصوصا برگهای پایینی)، در نظر داشته باشید که علت این موضوع به خاطر آبیاری بیش از حد گیاه بوده است که در ادامه مقاله به شرح کامل آن خواهم پرداخت.

وزن گلدان را در حالت خشک و خیس بودن خاک یادداشت کنید و در صورتی که وزن گلدان کاهش پیدا کرد و مطابق با وزن خشکی خود بود، زاموفیلیا را آبیاری کنید.

یک تکه چوب را وارد خاک گلدان کنید (مواظب باشید به ریشه های گیاه آسیبی نرسد) و بگذارید تکه چوب به مدت یک دقیقه در خاک گلدان باقی بماند و سپس آن را بیرون بیاورید و در صورتی که انتهای چوب خشک و ذرات خاک به آن متصل نشده بود، گیاه خود را آبیاری کنید.

روش آبیاری زاموفیلیا باید چگونه باشد؟

روش آبیاری زاموفیلیا
روش آبیاری زاموفیلیا

حالا که مشخص شده است زاموفیلیا نیاز چندانی به آبیاری ندارد، باید روش آبیاری زاموفیلیا به صورت قطره چکانی باشد؟

جواب کوتاه است خیر، آبیاری گیاه باید به صورت کامل انجام شود به طوری که نمک های اضافی خاک گلدان شسته شده و تمامی قسمت های ریشه ها به رطوبت مناسب دسترسی داشته باشند.

شما می بایست آب آبیاری را آهسته آهسته روی خاک گلدان بریزید تا آب به خوبی خاک گلدان را مرطوب و اشباع کند و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، آبدهی گیاه محبوب شما متوقف شود.

چه عواملی بر تعداد دفعات آبیاری زاموفیلیا اثر گذارند؟

عوامل زیادی وجود دارند که بر تعداد دفعات آبیاری زاموفیلیا اثر گذاشته و می توانند سرعت خشک شدن سطح خاک را دستخوش تغییر کنند.

  • اقلیم

اگر محل زندگی شما دارای آب و هوای خشک است، آب با سرعت بیشتری از خاک تبخیر می شود و از سویی دیگر نیز برگهای زاموفیلیا تبخیر و تعرق بیشتری انجام می دهند در نتیجه، این موضوع باعث می شود شما زاموفیلیای خود را به لحاظ تعداد دفعات بیشتر آبیاری کنید.

بنابر آنچه که گفته شد برای نگهداری از زاموفیلیا نتیجه می گیریم که آبیاری گیاه در تابستان و بهار بیش از فصول سرد سال می باشد.

در نقطه مقابل فصل تابستان، با فرا رسیدن فصل سرما و کاهش رشد گیاه (زاموفیلیا در پاییز و زمستان رشد کمتری دارد)، میزان آبیاری گیاه در زمستان و پاییز کاهش پیدا می کند به طوری که گاهی اوقات پیش می آید که خود بنده هر سه هفته یکبار گیاه خود را آبیاری کنم با این حال نکات اشاره شده تنها بر تعداد دفعات آبیاری گیاه اثر گذاشته و شما می بایست همواره قبل از آبدهی گیاه، رطوبت سطح خاک را بررسی کنید.

  • نوع و جنس خاک گلدان

نوع و جنس خاک گلدان هر دو تاثیر زیادی بر سرعت خشک شدن سطح خاک دارند زیرا اگر خاک گلدان مناسب و دارای قدرت زهکشی بالا باشد، نیاز آبی گیاه شما بیشتر خواهد شد.

بسیاری از تولید کنندگان برای کسب سود بیشتر از خاک باغچه برای گلدان گیاه استفاده می کنند که این نوع خاک به هیچ وجه مناسب زاموفیلیای دوست داشتنی شما نیست زیرا این خاکها قدرت زهکشی کمی داشته و وقتی گیاه را آبیاری می کنید ممکن است برای 30 الی 50 ثانیه آب به حالت راکد روی سطح خاک باقی بماند که در این حالت شما باید مقداری ماسه درشت و پرلیت را به خاک گلدان اضافه کنید تا قدرت زهکشی خاک بهبود پیدا کند تا شاهد پوسیدگی ریشه زاموفیلیا خود نباشید.

در صورتی که تمایل دارید خاک گلدان گیاه خود را تعویض کنید و از خاک مناسب زاموفیلیا استفاده کنید، می توانید در انتهای همین مقاله از طریق کامنت با بنده در ارتباط باشید.

  • نوع و جنس گلدان

اگر گلدان زاموفیلیا از جنس سفالی باشد بهتر است زیرا این گلدان ها آب آبیاری را از جداره های خود جذب می کنند و خطر آبیاری زیاد را برای گیاه شما کاهش می دهند با این حال اگر گلدان گیا شما از جنس سرامیکی و یا پلاستیکی است، اصلا نگران نباشید زیرا اگر در زمان مناسب و به روش صحیح گیاه خود را آبیاری کنید به هیچ وجه مشکلی پیش نخواهد آمد.

از سویی دیگر گلدان زاموفیلیا حتما باید دارای منافذ زهکشی باشد تا آب اضافی به خوبی تخلیه شده و به حالت راکد در اطراف ریشه های گیاه باقی نماند زیرا شما در نظر دارید که ریشه های زاموفیلیا از رطوبت زیادی خوششان نمی آید.

تاکنون گیاه را زیاد آبیاری کرده ام اکنون چه کاری انجام دهم؟

زاموفیلیا
زاموفیلیا

از نشانه های آبیاری زیاد زاموفیلیا می توان به زرد شدن برگ های پایینی گیاه، آویزان شدن ساقه و حتی پوسیدگی ساقه زاموفیلیا اشاره نمود که درصورت مشاهده این علائم، شما باید حتما گیاه تان را گلدان خارج کنید و تمامی قسمت های ریشه را بررسی کنید.

در صورتی که ریشه ها پوسیده بودند ( یعنی روی آنها نقاط لکه مانند و سیاه وجود داشت)، باید آنها را تا نقطه سالم هرس کنید و در صورتی که ریشه ها پوسیده نبوده اما گیاه شما علائم گفته شده را دارد، تنها کافیست میزان آبیاری گیاه را کاهش دهید تا زاموفیلیای شما به مرور زمان به شرایط پیشین خود بازگردد.

نتیجه گیری

اگر آبیاری زاموفیلیا به شکل صحیحی انجام شود، این گیاه جذاب و دوست داشتنی برای سالها مهمان خانه شما خواهد بود که برای انجام این امر تنها کافیست نکات گفته شده در این مقاله را برای آبیاری گیاه خود در نظر داشته باشید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد آبیاری گیاه سوالی دارید، حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 46 میانگین امتیازات: 4]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy