کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

ترفندهای افزایش رشد زاموفیلیا + معرفی کود زاموفیلیا

0

روش صحیح و اصولی افزایش رشد زاموفیلیا، رعایت تمامی اصول آبیاری و کوددهی و همچنین فراهم کردن شرایط ایده آل محیطی برای گیاه است که به واسطه آن گیاه زاموفیلیا می تواند با نهایت پتانسیل اش به رشد و توسعه خود ادامه دهد.

قبل از پرداختن به موضوع اصلی از شما عزیزان و همراهان همیشگی سایت پرشیالرن تقاضا دارم برای افزایش رشد زاموفیلیا خود هرگز و هرگز از هورمون های رشدی که در بازارهای مختلف به فروش می رسند استفاده نکنید زیرا این هورمون های بی کیفیت و ارزان قیمت موجود در بازار صرفا جهت حقه بازی بوده و تاثیری بر افزایش رشد گیاه شما نخواهند داشت.

امروزه هورمون های رشدی که در سرتاسر جهان برای افزایش رشد کلیه گیاهان اعم از گیاهان گل دار و بدون گل به فروش می رسند قیمت های گزافی داشته که قطعا در صورت ورود آنها به کشور ایران، قیمت شان بالاتر از 5 میلیون تومان خواهد بود بنابراین تنها راهکار افزایش رشد زاموفیلیا رعایت مواردی است که در ادامه این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به آنها اشاره خواهیم کرد که به واسطه فراهم و انجام آنها می توانید گیاه را به رشد حداکثری خود ترغیب کرده و از زیبایی آن نهایت لذت را ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

استفاده از خاک مناسب اولین راهکار افزایش رشد زاموفیلیا

افزایش رشد زاموفیلیا
افزایش رشد زاموفیلیا

اگر پس از آبیاری زاموفیلیا مشاهده می کنید که آب به مدت 30 الی 50 ثانیه روی سطح خاک به حالت راکد باقی می ماند و یا پس از آبیاری بلافاصله از منافذ زهکشی انتهای گلدان خارج می شود، می بایست برای افزایش رشد زاموفیلیا خود خاک گلدان را تعویض کنید زیرا خاک گلدان فرسوده شده و دیگر کارایی سابق را ندارد.

بهترین ترکیب خاک برای زاموفیلیا 60 درصد کوکوپیت + 30 درصد پیت ماس و 10 درصد پرلیت می باشد (فقط در هنگام خرید کوکوپیت حتما به این نکته مهم توجه داشته باشید که EC آن 0/5 باشد تا هم آبیاری گیاه دچار مشکل نشود و هم استفاده از کود مخصوص زاموفیلیا بالاترین راندمان خود را داشته باشد).

برای زاموفیلیا نور مناسب خورشید را فراهم کنید

زاموفیلیا گیاهیست که در نور کامل اما غیر مستقیم خورشید بهترین راندمان خود را دارد و در صورتی که نور محل نگهداری از زاموفیلیا مناسب نباشد، فرآیندههای متابولیسمی گیاه (مثل فتوسنتز کردن برگ ها) به هم ریخته و انرژی تامین و یا ذخیره شده در گیاه به خوبی مصرف نمی شود.

بنابر آنچه که گفته شد برای افزایش رشد زاموفیلیا پیشنهاد می شود گلدان گیاه محبوب خود را در نزدیکی پنجره های خانه قرار دهید ( فاصله دو متری مناسب است) و سپس نور خورشید را توسط پرده های شفاف برای گیاه دوست داشتنی خود فیلتر کنید.

از سویی دیگر برای آنکه روند جذب آب از ریشه های گیاه شکل بهتری داشته باشد و همچنین بتوان از کود مناسب زاموفیلیا بیشترین راندمان کیفی را انتظار داشت، بهتر است یک روز در میان گلدان گیاه را 180 درجه بچرخانید تا نور به شکل بهتری در دسترس تمامی برگ های گیاه شما باشد.

با نصب دماسنج از درجه حرارت محیط گیاه مطلع باشید

زاموفیلیا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نشده و در شرایط که دما در محدوده 15 الی 24 درجه سانتی گراد باشد، بیشترین رشد خود را خواهد داشت.

دمای محیط خانه در اغلب موارد در طی تمامی فصول برای نگهداری گیاه مناسب است مگر آنکه شما نسبت به گیاه خود بی تفاوت باشید و آن را در معرض سیستم گرمایشی، سرمایشی، درب هایی که مدام باز و بسته می شوند و همچنین منافذ خانه نگهداری کنید.

بنابر نکاتی که اشاره شد برای افزایش رشد زاموفیلیا توصیه می شود همواره دماسنج کوچکی در محل نگهداری گیاه نصب باشد تا از دمای محیط زاموفیلیا اطلاع کافی داشته باشید و از بروز انواع تنش ها برای آن جلوگیری کنید.

آبیاری صحیح و اصولی دیگر روش افزایش رشد زاموفیلیا

روش افزایش رشد زاموفیلیا
روش افزایش رشد زاموفیلیا

بهترین زمان برای آبیاری گیاه و همچنین استفاده از کود برای زاموفیلیا موقعی است که 15 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی باشد.

از سویی دیگر بهترین حالت برای آبیاری گیاه مذکور آن است که میزان آب موجود به خوبی تمامی نقاط خاک گلدان (کناره ها و وسط) را مرطوب کرده و به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آبدهی زاموفیلیا متوقف شود.

از شما عزیزان تقاضا دارم اگر تمایل به افزایش رشد زاموفیلیا خود دارد، برای آبیاری گیاه محبوب خود هرگز برنامه ریزی مشخصی نداشته باشید و از ظرف به خصوصی برای آبیاری گیاه استفاده نکنید زیرا ایران کشوری چهار فصل می باشد و روند خشک شدن سطح خاک در طی هر فصل با فصلی دیگر متفاوت است بنابراین گاهی شاید نیاز باشد هر 20 روز و گاهی هر 10 روز یکبار گیاه خود را آبیاری کنید.

زاموفیلیا نیز مانند سانسوریا از جمله گیاهانی محسوب می شود که به خوبی توانایی ذخیره کردن آب را دارد در نتیجه بهتر است در آبیاری آن با دقت زیادی عمل نمایید.

زردی برگ زاموفیلیا، پوسیدگی ریشه زاموفیلیا و همچنین پوسیدگی ساقه زاموفیلیا هر سه از خسارات آبیاری نامناسب و غیر اصولی به گیاه شما هستند بنابراین به زمان و روشی که اشاره شد، گیاه محبوب خود را آبیاری نمایید.

معرفی کود زاموفیلیا و آموزش نحوه استفاده از آن

کود زاموفیلیا
کود زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا برای ترغیب به رشد حداکثری خود نیاز به عناصر درشت مغذی مغذی (نیتروژن، فسفر و پتاسیم) و همچنین عناصر ریز مغذی (منیزیم، روی و ….) دارد در نتیجه کود تقویتی زاموفیلیا می بایست تمامی عناصر مورد نیاز گیاه را دارا باشد.

کود مناسب برای زاموفیلیا کودی است که PH آن متعادل باشد تا در صورت استفاده از آن، PH خاک به هم نریزد و عناصر مختلف روی راندمان جذب یکدیگر اثر منفی نگذارند.

بنابر آنچه که گفته شد برای افزایش رشد زاموفیلیا پیشنهاد می شود گیاه را ماهانه یکبار در فصول گرم سال (بهار و تابستان) و هر 45 روز یک بار در فصول پاییز و زمستان، توسط کود مخصوص گیاه زاموفیلیا تغذیه کنید و پس از پنج نوبت کوددهی، خاک گلدان را با آب ولرم شستشو دهید تا نمک های اضافی موجود در خاک از انتهای گلدان خارج شوند و ریشه ها در معرض خطر سوختگی قرار نگیرند.

از جمله کود مورد نیاز زاموفیلیا می توان به کود مایع گرینی مکس اشاره نمود که در صورت تمایل شما عزیزان می توانید آن را به صورت آنلاین از فروشگاه اینترنتی سایت پرشیالرن خریداری نمایید.

گیاه را از خطر هجوم آفات دور نگه دارید

با توجه به این موضوع که گیاه زاموفیلیا در محیط خانه نگهداری می شود و احتمال هجوم آفات به آن بسیار پایین است با این حال باید با انجام ترفندهایی از حمله آفات پیشگیری کرده و در صورت هجوم آنها، سریعا اقدامی سازنده را برای نجات گیاه انجام داد.

برای پیشگیری از هجوم آفات بهتر است ماهانه یکبار برگ های گیاه را توسط شامپوهای بدون اسانس شستشو دهید انجام این کار از هجوم آفات پیشگیری کرده و برگ های گیاه را براق می کند.

از سویی دیگر پیدایش لکه های قهوه ای و زرد رنگ روی برگ های گیاه (که این لکه ها غوطه ور در آب نیستند)، از علائم هجوم آفات به گیاه محبوب شما هستند که در این شرایط برای آنکه مشکلی در افزایش رشد زاموفیلیا شما ایجاد نشود بهتر است فورا لکه های آلوده را توسط یک پارچه تمیز و مرطوب از روی برگ های گیاه خود پاک کنید و سپس توسط سموم مربوطه، حشرات موذی را از بین ببرید زیرا آفات با اتصال به برگ های زاموفیلیا از آب و مواد غذایی داخل آنها تغذیه کرده و در فرآینده های متابولیسمی گیاه ایجاد مشکل می کنند.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل موثر بر افزایش رشد زاموفیلیا و همچنین نحوه استفاده و خرید کود مناسب گیاه زاموفیلیا سوالی دارید، حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 38 میانگین امتیازات: 4.2]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy