کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

راهنمای نگهداری بگونیا رکس در خانه (مناسب همه گونه ها)

3

نگهداری بگونیا رکس از انواع گل آپارتمانی و همچنین پرورش این گیاه فوق العاده زیبا و محبوب در خانه کار بسیار آسانی بوده و برای شما زحمت چندانی ندارد. برای افزایش رشد و یا به عبارتی ترغیب گیاه به رشد حداکثری می بایست نور محل پرورش بگونیا رکس در خانه، نور غیر مستقیم اما کامل خورشید باشد.

از سویی دیگر در ارتباط با شرایط نگهداری بگونیا رکس توصیه می شود درجه حرارت محیط خانه برای پرورش گیاه در محدوده دمایی 15/5 الی 29 درجه سانتی گراد باشد و آبیاری گل بگونیا رکس تنها در زمانی انجام شود که بالای سطح خاک گلدان خشک بوده و عاری از هرگونه رطوبتی باشد.

اگر به تازگی گل بگونیا رکس خود را خریداری کرده اید و تمایل دارید تا با نحوه هرچه بهتر پرورش گیاه خود آشنا شوید و یا هم اکنون جهت نگهداری این گل فوق العاده زیبا با مشکل روبرو هستید، پیشنهاد می کنیم با ادامه ی مقاله همراه ما باشید تا بتوانید با تمامی راز و رمز نگهداری بگونیا رکس آشنا شوید و از پرورش آن برای مدت های طولانی تری در خانه خود لذت ببرید، تا پایان همراه ما باشید..

برای نگهداری بگونیا رکس در خانه به چه مقدار نور خورشید نیاز است؟

نگهداری گل بگونیا رکس
نگهداری گل بگونیا رکس

با توجه به این موضوع که گل بگونیا رکس از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب می شود در نتیجه بهتر است از گیاه خود در نزدیکی پنجره های شرقی و غربی خانه نگهداری کنید با این حال اگر درجه حرارت محل زندگی شما در فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان خیلی بالا نیست، می توانید در فصول مذکور از گیاه خود در کنار پنجره های جنوبی خانه نگهداری کنید.

برای افزایش راندمان کیفی فتوسنتز برگ های بگونیا پیشنهاد می شود یک روز در میان گلدان گیاه را 180 درجه بچرخانید تا نور به شکل بهتری در اختیار برگ های گیاه قرار بگیرد.

اگر در نگهداری گل بگونیا رکس خود مشاهده می کنید که لبه ی شاخه و برگ های گیاه قهوه ای رنگ و دچار علائم سوختگی شده اند، در نظر داشته باشید که علت این موضوع وجود نور زیاد در محل نگهداری گیاه است و از سویی دیگر متمایل شدن برگ ها به یک سمت و کوچک شدن آنها، نشان از این موضوع دارد که نور محل پرورش گیاه بسیار کم است.

چه درجه حرارتی برای پرورش بگونیا رکس در خانه مناسب است؟

بهترین درجه حرارت برای نگهداری از بگونیا رکس، محدوده دمایی بین 15/5 الی 29/4 درجه سانتی گراد می باشد (درست مانند شرایط نگهداری پتوس و نگهداری فیتونیا).

در ارتباط با دمای محل نگهداری گیاه این نکته را هم اضافه کنم که گل بگونیا رکس از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نشده و اگر درجه حرارت محیط کمتر از 14 درجه سانتی گراد شود، به طور کلی کلی رشد گیاه متوقف شده و گل بگونیای شما در خطر مرگ قرار خواهد گرفت.

بهترین زمان و روش آبیاری بگونیا رکس چیست؟

روش نگهداری بگونیا رکس
روش نگهداری بگونیا رکس

دانستن زمان آبیاری بگونیا رکس بسیار آسان است زیرا موقعی که 7 الی 10 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک می شود می بایست اقدام به آبیاری گیاه نمود.

سرعت خشک شدن سطح خاک به علت چهار فصل بودن کشور ایران متغیر است که به واسطه همین موضوع شما گاهی باید هفته ای یکبار و گاهی حدودا هر دو هفته یکبار گیاه خود را آبیاری کنید بنابراین حتما به این نکته مهم در روش نگهداری بگونیا رکس خود توجه داشته باشید و تنها در صورت خشک بودن سطح خاک گیاه خود را آبیاری کنید.

بهترین روش آبیاری بگونیا رکس و یا به طور کلی آبیاری گیاهان آپارتمانی آن است که میزان آب موجود به خوبی خاک گلدان را مرطوب کند (نه به حالت غرقاب) و سپس به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان، سریعا روند آبدهی گیاه متوقف شود (خروج آب اضافی از انتهای گلدان حدودا بین 20 الی 25 ثانیه زمان خواهد برد).

اگر مابین دو آبیاری اجازه ندهید سطح خاک گلدان خشک شود، آبیاری زیاد منجربه پوسیدگی ریشه های گل بگونیا رکس شده (چون اکسیژن رسانی به ریشه ها کم می شود) و گیاه در خطر مرگ کامل قرار می گیرد که در ادامه مقاله به شرح کامل نکته اشاره شده خواهم پرداخت.

اگر گلدان گیاه دارای زیر گدانی است و روی این زیر گلدانی سنگ ریزه وجود ندارد، توصیه می شود نیم ساعت پس از آبیاری حتما آب تجمع یافته روی زیر گلدانی تخلیه شود زیرا در صورت عدم تخلیه ممکن است خطر هجوم بیماری گیاهان آپارتمانی افزایش یابد.

در صورتی که تمایل دارید گیاه خود را با آب غبارپاشی کنید بهتر است این کار را صبح زود انجام دهید تا با فرا رسیدن شب به طور کامل بافت رویشی گیاه (شاخه و برگ ها) خشک شده و از خطر ابتلای گیاه به بیماری های عفونی کاسته شود.

آیا بگونیا رکس برای رشد مناسب خود نیاز به رطوبت دارد؟

بله، شاید در فراهم کردن شرایط ایده آل نگهداری از گل بگونیا رکس، سخت ترین کار تامین رطوبت محیطی مناسب برای گیاه باشد زیرا این گیاه زیبا و دوست داشتنی تنها در شرایطی که رطوبت محیطی بالای 50 درصد باشد، بهترین عمکرد خود را خواهد داشت.

غبارپاشی گیاه (تنها صبح زود) تا حدی رطوبت محیطی مناسب را برای گیاه شما فراهم می کند اما با خشک شدن برگ های گیاه پس از چند ساعت، شاید شما مجبور باشید مجددا گیاه خود را در زمان ظهر غبارپاشی کنید با این حال در صورتی که تمایل به انجام این کار دارید پیشنهاد می شود حتما پس از غبارپاشی گیاه در زمان ظهر، تهویه مناسب را در اطراف بگونیا رکس خود ایجاد کنید.

در پیرو صحبتم در اتباط با زمان و روش آبیاری گیاه، اگر زیر گلدانی گیاه دارای سنگ ریزه نیست مقداری از این نوع سنگ ها را به روی سطح آن اضافه کنید تا با قرار دادن گلدان گیاه روی سنگ ریزه ها، توسط آب خروجی از انتهای گلدان رطوبت مناسب برای گیاه شما تامین شود.

با وجود سنگ ریزه دیگر انتهای گلدان تماس مستقیم با آب نداشته و خطری به لحاظ بیماریهای عفونی گیاه شما را تهدید نمی کند.

از چه نوع کودی برای رشد مناسب بگونیا رکس خود استفاده کنم؟

کود مناسب برای گل بگونیا رکس
کود مناسب برای گل بگونیا رکس

بهترین زمان کود دادن بگونیا رکس آن است که گیاه ماهانه یکبار در فصول رشد یعنی بهار و تابستان و هر دو ماه یکبار در فصول پاییز و زمستان، توسط کودهای کامل و متعادل نظیر کود سه بیست مایع و کود مایع گیاهان آپارتمانی تغذیه شود.

در ارتباط با طرز نگهداری بگونیا رکس توصیه می شود پس از پنج نوبت کوددهی گیاه، خاک گلدان توسط آب ولرم شستشو دهید تا از میزان نمک های مضر و اضافی اطراف ریشه گیاه کاسته شود.

آیا گل بگونیا رکس نیاز به هرس دارد؟

خیر، بگونیا رکس از جمله گیاهانی محسوب می شود که نیاز چندانی به هرس ندارد مگر آنکه بخواهید گیاه شما ظاهر فشرده و متراکم خود را حفظ کند.

بهترین زمان هرس گیاه جهت حفظ ظاهر، فصول بهار و تابستان می باشد از این رو پیشنهاد می شود در فصول پاییز و زمستان تنها به هرس شاخه و برگ های آسیب دیده گیاه بسنده کنید.

در زمان هجوم آفات به گیاه چه کاری انجام دهیم؟

در ارتباط با نگهداری از بگونیا رکس می توان گفت با گرم شدن هوا و تغییر فصل، خطر هجوم آفات گیاهان خانگی به گیاه شما افزایش پیدا می کند از رو بهتر است شما در این مقطع زمانی دائما بالا و پایین برگ های گیاه خود را بررسی کنید تا گیاه از خطر هجوم آفات در امان باشد.

اگر در پرورش گل بگونیا رکس خود مشاهده کردید روی برگ های گیاه لکه های زرد مایل به قهوه ای (عسلک مانند) و همچنین سوراخ های نامنظم وجود دارد بدانید که گیاه شما مورد هجوم آفات قرار گرفته است و در این حالت بهتر است توسط الکل لکه های آلوده را از روی برگ های گیاه خود پاک کرده و توسط صابون های حشره کش مناسب اقدام به حذف آفات کنید.

نگهداری بگونیا رکس و آموزش مقابله با بیماری های گیاه

  • پوسیدگی ریشه

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد علت اصلی پوسیدگی ریشه گل بگونیا رکس، آبیاری بیش از حد گیاه می باشد و تنها در حالتی که میزان پوسیدگی ریشه گیاه کم باشد، می توان این گل زیبا را نجات داد.

از نشانه های پوسیدگی ریشه می توان به پژمردگی برگ ها و همچنین به مشام رسیدن بوی بد از سطح خاک گلدان اشاره نمود که در این حالت برای نگهداری گل بگونیا رکس توصیه می شود گیاه را به طور کامل از گلدان جدا کنید و قسمت های آسیب دیده ریشه را تا نقاط سالم هرس نمایید.

از طرفی اگر میزان پوسیدگی ریشه زیاد باشد، سوای بوی بد از سطح خاک، ما شاهد وجود نقاط سیاه و سفید در برگ و ساقه های پایینی گیاه خواهیم بود که در این حالت متاسفانه باید عرض کنم کار زیادی نمی توان برای احیای گیاه انجام داد و مرگ گیاه حتمی خواهد بود.

  • هجوم قارچ بوتریتیس به گیاه

از نشانه های قارچ بوتریتیس می توان به وجود لکه های تیره رنگ روی برگ های گیاه که این لکه ها غوطه ور در آب هستند اشاره نمود.

عواملی نظیر رطوبت بالا روی شاخه و برگ های گیاه و همچنین گرم بودن بیش از حد محل نگهداری گیاه، در هجوم این قارچ به گیاه شما دخیل هستند بنابراین با توجه به نکات گفته شده شما می بایست در آبیاری و غبارپاشی گیاه با دقت زیادی عمل کنید.

برای درمان گیاه و یا به نوعی برای جلوگیری از پیشروی این قارچ می بایست در قدم اول شاخه و برگ های آسیب دیده را هرس کنید کنید و سپس سایر نقاط سالم گیاه را توسط محلول جوش شیرین و مایع ظرف شویی اسپری کنید ( یک قاشق چای خوری جوش شیرین را بعلاوه 100 سی سی مایع ظرف شویی را در یک لیتر آب ولرم ریخته و روی گیاه خود اسپری کنید).

  • کپک پودری

از دیگر بیماری های شایع در نگهداری بگونیا رکس می توان به بیماری کپک پودری اشاره نمود که در این حالت برگ های گیاه توسط نقاطی پودر مانند احاطه می شوند.

در این وضعیت بهتر است همانند روش مقابله با هجوم قارچ بوتریتیس عمل کنید.

آیا گل بگونیا رکس سمی است؟

بله، بافت رویشی گل بگونیا رکس حاوی اگزالات کلسیم بوده که برای حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه به شدت سمی است و در صورت بلعیدن این حیوانات از برگ های گیاه، آنها دچار نارسایی کلیوی و حالت تهوع خواهند شد.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد نگهداری گل بگونیا رکس سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 4 میانگین امتیازات: 3.8]
۳ نظرات
  1. شاهرخ فرشباف آقایی می گوید

    سلام
    بگونیای رکس من برگهاش در سطح یه حالت شیره ای چسبنده پیدا کرده. البته تعداد برگهای این شکلی کم هستش و فقط برگهای جدید این حالت رو دارن. این مورد بیماری محسوب میشه؟ اگه اینجوریه، راه درمانش چیه؟
    ممنون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      برگ هایی که میفرمایید رو با محلول آب و شامپو بچه شستشو بدید. در صورتی که مجددا این اتفاق افتاد سم کنفیدور رو تهیه کنید و بنابر توصیه سازنده از اون استفاده کنید.

  2. محبوبه می گوید

    سلام.گل لگونیا دارم.خیلی دوسش دارم.ولی اصلا رشد نمیکنه.برگ جدید که در میاد برگ قبلی خشک میشه،چیکارش کنم..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy