کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

اصول نگهداری پتوس و پیشگیری از سوختگی و زرد شدن برگ گیاه

0

برای نگهداری هر چه بهتر پتوس از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی در خانه می بایست خاک گلدان گیاه غنی از عناصر غذایی و دارای قدرت زهکشی بالا باشد. از سویی دیگر برای نگهداری پتوس حتما باید گیاه ماهانه یکبار در فصل رشد توسط کود گیاهان آپارتمانی تغذیه شده و آبیاری گیاه هر زمان که 8 الی 10 سانتی متری بالای مخلوط خاک خشک شده است، بدون هیچگونه وقفه ای انجام شود.

از دیگر الزامات نگهداری پتوس در خانه می توان به شرایط ایده آل محیطی برای پرورش و نگهداری گیاه اشاره نمود به طوری که شرایط محیطی ایده آل برای پتوس شامل مواردی نظیر رطوبت محیطی مناسب (حدود 50 درصد)، نور غیر مستقیم خورشید و درجه حرارت محیطی 18 الی 29 درجه سانتی گراد می باشد.

مروری بر نکات مهم نگهداری پتوس

نگهداری پتوس
نگهداری پتوس
  • نور پتوس: نور مناسب برای پتوس، نور کامل خورشید ولیکن به حالت غیر مستقیم است. گیاه آپارتمانی پتوس به نور کم مقاوم است با این حال در صورتی که نور محیطی کمتر از آستانه ی تحمل گیاه باشد ما شاهد علائم آسیب ناشی از این موضوع (سوختگی برگ پتوس) خواهیم بود.
  • آبیاری پتوس: هر زمان که 8 الی 10 سانتی متری بالای مخلوط خاک خشک می شود می بایست اقدام به آبیاری پتوس گردد. لازم به ذکر است گیاه پتوس تا حدی نسبت به شرایط خشکی و آبیاری کم مقاوم است اما باید خدمت شما خواننده گرامی عرض کنم که گیاه به شدت به آبیاری زیاد حساس بوده و آسیب پذیر می باشد.
  • خاک پتوس: خاک گلدان می بایست دارای قدرت زهکشی بالا و غنی از عناصر غذایی باشد و مخلوط خاکی که دو ویژگی اشاره شده را داشته باشد، برای نگهداری پتوس مناسب است. لازم به ذکر است بسیاری از افراد از خاک کاکتوس ها برای نگهداری و پرورش پتوس استفاده می کنند.
  • دمای محل پرورش پتوس در خانه: بهترین دما برای پرورش پتوس در خانه و ترغیب گیاه به رشد حداکثری، محدوده دمایی 18 الی 29 درجه سانتی گراد می باشد.
  • کوددهی پتوس: گیاه پتوس می بایست ماهانه یکبار توسط کودهای کامل ولی سبک، در طول فصل رشد تغذیه شود.
  • رطوبت محیطی مناسب برای پتوس: رطوبت محیطی مناسب برای نگهداری پتوس حدود 40 الی 50 درصد است. یکی از دلایل رایج قهوه ای شدن نوک برگ های پتوس، کمبود رطوبت محیطی می باشد که اغلب افراد علت این مشکل را با نور بیش از حد و یا آبیاری زیاد اشتباه می گیرند و به همین علت توصیه می شود در محل نگهداری گیاه یک رطوبت سنج محیطی نصب شود.
  • هرس پتوس: هرس پتوس تنها باید برای کنترل اندازه و شکل گیاه صورت بگیرد و نه بیشتر.
  • تکثیر پتوس: برای تکثیر پتوس می توانید قلمه های ساقه را در آب و یا مخلوط خاک مرطوب با قدرت زهشکی بالا پرورش داده و از آن گیاه جدیدی تولید نمایید.
  • تعویض گلدان پتوس: هر دو سال یکبار می بایست در شروع فصل رشد پتوس، گلدان گیاه تعویض شود.
  • بیماری های پتوس و هجوم آفات: در صورتی که میزان آب آبیاری بیش از حد باشد، سریعا ریشه ی پتوس دچار پوسیدگی شده و گیاه در خطر مرگ قرار می گیرد. از آفات رایج پتوس می توان به کنه و شته های مزاحم اشاره نمود که گاهی اوقات گیاه را مورد هجوم قرار می دهند.
  • سمی بودن گیاه پتوس: در صورت بلعیدن بافت رویشی گیاه، خطراتی برای حیوانات خانگی ایجاد می شود و از سویی دیگر لمس کردن گیاه پتوس برای برخی از افراد منجربه تحریکات پوستی می شود.

تاکنون به تمامی نکات لازم برای نگهداری پتوس از گیاهان آپارتمانی کوچک در خانه نگاهی مختصر داشتیم و در ادامه ی مقاله هر یک از موارد اشاره شده را به صورت جداگانه و کاملا اصولی بررسی خواهیم کرد، تا پایان همراه ما باشید.

بهترین ترکیب خاک پتوس چیست ؟

ترکیب خاک پتوس
ترکیب خاک پتوس

همان طور که اشاره شد ترکیب خاک پتوس باید سبک و غنی از مواد غذایی باشد در نتیجه هرگز نباید از خاک هایی که در حفظ رطوبت موفق عمل می کنند برای نگهداری پتوس استفاده کرد زیرا ظرفیت نگهداری بالای آب این خاک ها سبب از بین رفتن گیاه و ریشه ی آن خواهد شد.

هر نوع خاکی که در زهشکی موفق عمل کند، برای گیاه پتوس شما مناسب است با این حال در صورتی که تمایل داشته باشید ترکیب خاک پتوس را خودتان درست کنید می توانید با ترکیب پیت ماس و کوکوپیت، خاک ایده آل و مناسب را برای برای گیاه خود فراهم کنید.

در صورتی که در آبیاری پتوس مشاهده کردید خاک اشاره شده سرعت تخلیه پایینی دارد توصیه می شود مقداری پرلیت به خاک پیشنهادی اضافه کنید تا هم عمکرد کیفی هوادهی به ریشه ها افزایش یابد و هم وضعیت خروج و یا تخلیه آب آبیاری پتوس بهتر شود.

گیاه آپارتمانی پتوس در چه طیف نوری بهترین عملکرد خود را دارد ؟

نور پتوس
نور پتوس

برای ترغیب گیاه به رشد حداکثری می بایست محل نگهداری پتوس به نور کامل (روشن) و غیر مستقیم خورشید دسترسی داشته باشد زیرا پتوس تحمل دریافت نور مستقیم خورشید را نداشته و در این حال شاخه و برگ های گیاه دچار سوختگی، کمرنگ شدن و پژمردگی می شوند (که به شرح کامل آن در مقاله قهوه ای شدن برگ پتوس پرداخته ایم).

با این حال اگر مشاهده می کنید نور محل نگهداری گیاه در معرض تابش مستقیم نور خورشید است، توسط پرده ی خانه تا حدی جلوی تابش نور خورشید به گیاه را بگیرید تا شرایط نوری مناسب برای گیاه فراهم گردد زیرا پتوس از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب می شود.

برای نگهداری پتوس چه درجه حرارتی مناسب است ؟

پتوس از گیاهان گرمسیری محسوب می شود در نتیجه می توان اینگونه برداشت کرد که گیاه برای رشد مناسب خود نیاز به محیطی نسبتا گرم دارد بنابراین برای نگهداری پتوس و جلوگیری از وارد شدن تنش های محیطی به گیاه پیشنهاد می شود دمای محیطی در شب 18 درجه سانتی گراد و در طول روز حدود 27 الی 28 درجه باشد.

لازم به ذکر است در صورتی که دمای شب بین 13 الی 18 درجه باشد، رشد گیاه به شدت کند شده و از مقاومت آن کاسته می شود. از سویی دیگر کاهش دما کمتر از 13 درجه ی سانتی گراد، به طور کلی رشد گیاه را متوقف می کند.

چگونه آبیاری پتوس را به بهترین نحو ممکن انجام دهیم ؟

آبیاری پتوس
آبیاری پتوس

بهتر است قبل از آبیاری پتوس اجازه دهید چند سانتی متری بالای مخلوط خاک گلدان به طور کامل خشک شود و سپس برای اطمینان خاطر بیشتر با انگشت اشاره خود رطوبت لایه مذکور را بررسی کرده و در صورت خشک بودن لایه ی بالایی خاک، اقدام به آبیاری گیاه نمایید.

برای نگهداری پتوس بهتر است هنگامی که آب از سوراخ های زهشکی انتهای گلدان خارج می شود، آبیاری پتوس متوقف شود.

از نشانه های دیگر نیاز گیاه به آب می توان به لوله شدن برگ پتوس اشاره داشت که این حالت نشان از کمبود رطوبت در خاک دارد.

از نکات دیگر مهم آبیاری گیاهان آپارتمانی نظیر پتوس، دمای آب است به طوری که دمای آب برای آبیاری گیاه می بایست ولرم باشد در نتیجه پیشنهاد می شود قبل از آبیاری، آب موجود را 24 ساعت در فضای باز گذاشته تا هم دمای آن متعادل شده و هم از میزان کلر آن کاسته شود.

رطوبت ایده آل گیاه آپارتمانی پتوس را چگونه فراهم کنیم ؟

گیاه آپارتمانی پتوس منشا نقاط گرمسیری را دارد بنابراین برای نگهداری پتوس و ترغیب گیاه به رشد سالم می بایست همان شرایطی که گیاه در طبیعت با آن سازگار شده است، فراهم شود.

روش های تامین رطوبت برای گیاه پتوس

  • مقداری سنگ ریزه را روی زیر گلدانی ریخته و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید تا با تبخیر آب آبیاری، رطوبت محیطی مناسب برای گیاه فراهم شود.
  • استفاده از رطوبت ساز های برقی مانند دستگاه بخور.
  • قرار دادن پتوس در نزدیکی سایر گیاهان آپارتمانی (تبخیر و تعرق گیاهان نزدیک به پتوس، باعث افزایش رطوبت محیطی می شود).

در صورتی که تمایل دارید به طرق دیگر رطوبت اطراف پتوس را افزایش دهید می توانید مقاله رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

بهترین زمان و روش کوددهی پتوس چیست ؟

بهترین زمان و روش کوددهی برای نگهداری پتوس
بهترین زمان و روش کوددهی برای نگهداری پتوس

برای رشد سالم و نگهداری پتوس می بایست گیاه ماهانه یکبار در فصول رشد یعنی بهار و تابستان و هر 45 روز یکبار گیاه در فصل پاییز، توسط کودهای ملایم تقویت شود.

لازم به ذکر است روند کود دادن به پتوس به طور کلی در فصل زمستان متوقف می شود.

برای کسب بهترین نتیجه و جلوگیری از آسیب رسیدن به گیاه توصیه می شود از کود گیاهان آپارتمانی با نصف دوز پیشنهادی تولید کننده استفاده نمایید.

برای جلوگیری از قهوه ای شدن و یا سوختگی برگ پتوس بهتر است پس از 5 بار کوددهی پتوس خاک گلدان را در سینک ظرفشویی قرار داده و با آب ولرم آن را شستشو دهید تا از میزان نمک های مضر آن کاسته شود.

آموزش هرس پتوس

گیاه آپارتمانی پتوس نیاز کمی به هرس دارد مگر آنکه تمایل داشته باشید برای قلمه گرفتن، شکیل تر شدن پتوس و از بین بردن قسمت های آسیب دیده، گیاه را هرس نمایید بنابراین پیشنهاد می شود در صورتی که تمایل به هرس پتوس دارید این کار را در فصل بهار و با شروع دوران رشد گیاه انجام دهید.

حتما قبل از هرس گیاه، لوازم باغبانی خود را ضد عفونی کرده تا به صورت تصادفی اگر بیماری وجود دارد به دیگر نقاط گیاه سرایت نکند.

چگونه گیاه آپارتمانی پتوس را تکثیر کنیم ؟

تکثیر پتوس
تکثیر پتوس

با استفاده از ابزارآلات تمیز یک قسمت که حداقل 10 سانتی متر طول دارد را از بافت رویشی گیاه برش دهید و سپس قلمه ی حاصل را در آب سالم قرار داده تا ریشه زنی آن انجام شود.

لازم به ذکر است در ارتباط با نگهداری پتوس به صورت هفتگی آب ظرف نگهداری قلمه را تعویض نمایید.

از طرفی دیگر می توانید از قلمه ها در خاک سبک و مرطوب نیز نگهداری کنید به شرط آنکه لایه پایینی خاک از قدرت زهکشی خوبی برخوردار باشد که اغلب افراد برای این لایه ی خاک از ماسه استفاده می کنند.

نگهداری پتوس و مقابله با بیماری های گیاه

نگهداری پتوس و مقابله با بیماری ها
نگهداری پتوس و مقابله با بیماری ها

گیاه آپارتمانی پتوس گیاهی مقاوم نسبت به بیماری گیاهان آپارتمانی است و تنها بیماری شایع در آن، بیماری پوسیدگی ریشه بوده که به واسطه آبیاری زیاد و عدم استفاده از خاک مناسب ایجاد می شود.

در حالتی که ریشه ی گیاه پوسیده باشد نمی تواند در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل کند بنابراین همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد می بایست میزان و زمان آبیاری پتوس شکل صحیحی داشته و از خاک مناسب برای نگهداری پتوس استفاده نمود.

چگونه با آفات پتوس مقابله کنیم ؟

آفات گیاهان خانگی بسیار کوچک بوده و می بایست برای اطمینان خاطر از عدم هجوم آنها به گیاه، پتوس را هر دو روز یکبار مخصوصا در قسمت زیرین برگ ها بررسی کرد.

در صورت هجوم آفات برای نگهداری پتوس می توانید از صابون های حشره کش با رعایت دوز مناسب استفاده نمایید.

سوالات متداول

چرا برگ های پتوس قهوه ای شده و علائم سوختگی دارند ؟

علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی و سوختگی برگ پتوس به دو عامل زیر مربوط است:

عامل اول، نور بیش از حد محل نگهداری گیاه است که به واسطه آن برگ های گیاه قهوه ای شده و یا علائم سوختگی دارند.

عامل دوم، رطوبت کم محیطی است که به خاطر آن در ابتدا نوک برگ ها قهوه ای شده و در صورت عدم تامین رطوبت مناسب برای گیاه، کل برگ های پتوس قهوه ای می شوند.

علت زرد شدن برگ پتوس چیست ؟

شایع ترین علت زردی برگ پتوس، آبیاری بیش از حد و نامناسب گیاه است که در ابتدای همین مقاله به شرح کامل آن پرداخته شد.

آیا می توان گیاه آپارتمانی پتوس را سریعتر پرورش داد ؟

بله در صورتی که که تمامی شرایط محیطی و نگهداری پتوس ایده آل باشد، با استفاده از کودهای مناسب می توان گیاه را به رشد سریعتر ترغیب نمود که شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله آموزش پرورش سریع پتوس را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

علت پیچ خوردگی برگ های پتوس چیست ؟

علت پیچ خوردگی برگ پتوس به خاطر آبیاری کم گیاه است و یا به عبارت دیگر، شما از آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی برای پتوس به خوبی استفاده نمی کنید. برای نگهداری پتوس می بایست آبیاری را آهسته انجام داده و به محض خروج آب از انتهای گلدان، آبیاری را قطع نمایید.

آیا گیاه پتوس سمی است ؟

بله بافت رویشی گیاه حاوی اگزالات کلسیم بوده و در صورت بلعیدن آن توسط حیوانات خانگی، خطراتی آنها را تهدید خواهد کرد. لازم به ذکر است در صورتی که حساسیت های پوستی دارید برای لمس کردن گیاه خود از دستکش استفاده کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد پرورش و نگهداری پتوس سوالی دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 24 میانگین امتیازات: 4.1]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy