کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آموزش رشد سریع پتوس + تقویت گل پتوس

برای رشد سریع پتوس از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی 6 راهکار وجود دارد که این موارد عبارتند از:

  • خاک گلدان گیاه غنی از عناصر غذایی و دارای قدرت زهشکی بالا باشد.
  • نور کامل و غیر مستقیم خورشید در محل نگهداری پتوس وجود داشته باشد.
  • درجه حرارت محیطی همواره بین 21 الی 30 درجه سانتی گراد باشد.
  • از آبیاری زیاد گیاه خودداری شود و تنها در زمانی که سطح خاک گلدان خشک شده است اقدام به آبیاری گیاه شود.
  • هر دو ماه یکبار پتوس توسط کودهای متعادل و کامل، تغذیه و یا تقویت شود.
  • گیاه از خطر هجوم آفات در امان باشد.

با انجام و فراهم کردن راهکارهای اشاره شده، گیاه پتوس شما به کانون توجهات در خانه تبدیل خواهد شد از این رو به جهت اهمیت تک به تک موارد گفته شده در ارتباط با رشد سریع بتوس، هر یک از این عوامل را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا بتوانید با آشنایی بیشتر، سرعت رشد گیاه خود را افزایش داده و از نگهداری پتوس خود در خانه نهایت لذت را ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

استفاده از خاک مناسب اولین راهکار رشد سریع پتوس

راهکار رشد سریع پتوس
راهکار رشد سریع پتوس

اگر به تازگی گیاه آپارتمانی پتوس را خریداری کرده اید و یا مدتی است که از این گیاه زیبا در خانه ی خود مراقبت می کنید بهتر است برای رشد سریع پتوس، هم اکنون خاک گلدان را تعویض کنید زیرا بسیاری از تولید کنندگان برای کسب سود بیشتر از خاک مناسبی برای گلدان گیاه استفاده نمی کنند که همین امر باعث می شود رشد گیاه شما کمی کند شده و انتظارات شما را برآورده نکند.

در نتیجه اولین راهکار تقویت گل پتوس، تعویض خاک گلدان است به طوری که خاک خریداری شده می بایست دارای قدرت زهشکی بالا و غنی از عناصر غذایی باشد و از سویی دیگر خاک تهیه شده حتما و حتما باید PH آن بین 6/1 الی 6/5 باشد تا راندمان جذب مواد غذایی با سرعت بیشتری توسط ریشه های گیاه صورت بگیرد.

در کنار تمامی موارد اشاره شده اگر هم اکنون مشاهده می کنید که گلدان پتوس نیز دارای منافذ زهشکی نیست، متاسفانه باید عرض کنم که می بایست گلدان گیاه را هم تعویض کنید زیرا در صورت عدم زهشکی آب آبیاری پتوس، خاک گلدان به شدت غرقاب شده و دسترسی ریشه ها به اکسیژن کاهش می یابد که همین امر عملکرد ریشه ها را محتل کرده که در این بین حتی ممکن است ما شاهد زردی برگ پتوس خود باشیم.

دسترسی گیاه به نور غیر مستقیم خورشید دیگر روش تقویت گل پتوس

روش رشد سریع پتوس
روش رشد سریع پتوس

دیگر روش رشد سریع پتوس از گیاهان آپارتمانی با نور کم آن است که همیشه نور کافی و غیر مستقیم خورشید در اختیار گیاه قرار بگیرد زیرا اگر نور محیطی زیاد باشد، عمکلرد فتوسنتز به مشکل برخورده و برگ های پتوس دچار علائم سوختگی خواهند شد (که به شرح کامل آن در مقاله قهوه ای شدن برگ پتوس پرداخته ایم) و از سویی دیگر اگر نور محیطی بسیار کم باشد، برگ های گیاه در درجه اول کمی تیره شده و سپس به مرور زمان زرد خواهند شد.

بنابر آنچه که گفته شد برای تقویت گل پتوس بهتر است گیاه خود را در فاصله ی یک الی دو متری پنجره خانه قرار دهید تا بتواند از نور غیر مستقیم و روشن خورشید نهایت لذت را ببرد.

پس از فراهم کردن نور مناسب محیطی لازم است عرض کنم هر یک روز در میان گلدان گیاه را 180 درجه بچرخانید که تمامی قسمت های گیاه در طی هر دو روز، به نور کافی خورشید به یک اندازه دسترسی داشته باشند.

فراهم کردن دمای ایده آل دیگر راهی برای رشد سریع پتوس

گیاه آپارتمانی پتوس از نواسانات دمایی به شدت بیزار است بنابراین فراهم کردن همیشگی دمای ایده آل بین 21 الی 30 درجه سانتی گراد، دیگر راهی برای رشد سریع پتوس می باشد.

نگهداری پتوس از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما در محدوده دمایی اشاره شده باعث رشد بیشتر گیاه خواهد شد و در این بین اگر دما کمتر از 16 درجه سانتی گراد شود، تقویت گل پتوس به مشکل برخورده و برگ های آن نیز سیاه می شوند و از سویی دیگر اگر دمای محیطی بیش از 30 درجه سانتی گراد شود، میزان تبخیر و تعرق از برگ ها افزایش یافته و برگ های گیاه سریعا پژمرده خواهند شد.

آبیاری پتوس را به روش صحیح انجام دهید

برای آبیاری پتوس هرگز از برنامه ریزی مشخص و یا دستور العمل خاصی پیرونی نکنید زیرا کشور ایران چهار فصل بوده و روند خشک شدن خاک گلدان در طی هر فصل متغیر می باشد بنابراین پیشنهاد می شود هر دو الی سه روز خاک گلدان پتوس را بررسی کنید و در زمانی که 7 الی 10 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی است، گیاه خود را آبیاری کنید.

زمانی که میزان و دفعات آبیاری گیاه زیاد باشد رشد سریع پتوس در عمل صورت نمی گیرد و برعکس، برگ های گیاه پژمرده و زرد خواهند شد و در این بین حتی ممکن است ریشه های گیاه در خطر پوسیدگی کامل قرار گرفته و گیاه عزیز شما به طور کلی از بین برود.

زمانی که قصد دارید آبیاری گیاه را انجام دهید و مشاهده می کنید که سطح خاک خشک است می بایست برای تقویت گل پتوس به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان، سریعا روند آبیاری را متوقف کنید که این امر یعنی خروج آب اضافی از انتهای گلدان، حدودا بین 15 الی 25 ثانیه زمان خواهد برد.

تقویت گل پتوس با کوددهی مناسب

همان طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد خاک گلدان می بایست غنی از عناصر غذایی باشد و به این علت که پس از چند بار آبیاری گیاه عناصر موجود در خاک شسته شده و از محدوده ریشه خارج می شود بنابراین بهتر است برای رشد سریع پتوس، گیاه خود را هر دو ماه یکبار توسط کودهای مناسب و محلول در آب مثل کود مایع گیاهان آپارتمانی و یا کود سه بیست مایع تغذیه نمایید.

تقریبا تمامی گیاهان آپارتمانی برای ترغیب به رشد حداکثری خود نیاز به سه عنصر اصلی نیتروژن، فسفر، پتاسیم و عناصر فرعی ریز مغذی نظیر کبالت، روی، آهن، مولیبدن، مس، کلسیم، منیزیم دارند که در اکثر کودهای کامل شیمیایی موجود در بازار این عناصر وجود دارند.

نکته جالبی که باید بدانید این است که مصرف کودهای شیمیایی باعث افزایش سریع عناصر در خاک گلدان می شوند که این عامل تاثیر به سزایی در تقویت گل پتوس دارد و در نقطه مقابل، استفاده از کودهای آلی برای ترغیب گیاه پتوس به رشد حداکثری خود با سرعت بسیار کمی عمل می کنند و نتیجه ی استفاده از آنها در دراز مدت مشخص می شود.

برای افزایش رشد پتوس گیاه را از خطر آفات محفوظ نگه دارید

افزایش رشد پتوس
افزایش رشد پتوس

هر چند نگهداری از گیاهان آپارتمانی در خانه به نوعی پرورش گیاهان در فضای بسته محسوب می شود با این حال همواره این گیاهان مورد هجوم آفات قرار گرفته و می بایست به این نکته مهم توجه ویژه داشت.

آفات گیاهان خانگی با هجوم به برگ های گیاه از آب موجود درون آن تغذیه کرده و باعث کاهش رشد و زردی برگ ها می شوند (گاهی اوقات نیز مشاهده شده است علت لوله شدن برگ پتوس نیز به خاطر هجوم همین آفات می باشد) بنابراین برای افزایش رشد پتوس توصیه می شود همواره بافت رویشی گیاه خود را دائما بررسی کنید تا از عدم خطر هجوم آفات اطمینان حاصل شود.

در صورتی که هم اکنون شاهد لکه های زرد مایل به قهوه ای (عسلک مانند) روی برگ های گیاه خود هستید بدانید که گیاه پتوس شما مورد هجوم آفات قرار گرفته است و می بایست یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی را در یک لیتر آب ولرم ریخته و نقاط آلودگی را از روی برگ های گیاه پتوس پاک کنید.

کلام آخر

روش صحیح و اصولی تقویت گل پتوس، رعایت و فراهم کردن تمامی موارد گفته شده برای گیاه است که به واسطه ی آن گیاه شما می تواند با نهایت پتانسیل خود به رشد و توسعه ادامه دهد.

در پایان مقاله از شما عزیزان تقاضا دارم برای افزایش سرعت رشد پتوس خود هرگز و هرگز از هورمون های رشدی که در بازار های مختلف به فروش می رسند استفاده نکنید زیرا این هورمون های ارزان و بی کیفیت بازار صرفا جهت حقه بازی بوده و تاثیری بر روی رشد گیاه شما نخواهند داشت.

امروزه هورمون های رشدی که در سرتاسر جهان برای افزایش رشد گیاهان به فروش می رسند قیمت های گزافی داشته که هرگز این هورمون ها در بازار ایران 30 الی 50 هزار تومان به فروش نمی رسند بنابرین تنها راهکار رشد سریع پتوس شما، رعایت موارد اشاره شده بوده که به واسطه ی آن می توانید گیاه را به رشد حداکثری ترغیب کرده و از زیبایی آن نهایت لذت را ببرید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد تقویت گل پتوس سوالی و یا تجربه ای دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 121 میانگین امتیازات: 4.1]

نظرات بسته شده است.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy