کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت لوله شدن برگ پتوس چیست ؟ (بعلاوه آموزش درمان)

6

عوامل زیادی در لوله شدن برگ پتوس نقش دارند که این موارد عبارتند از:

  • آبیاری بسیار کم پتوس.
  • کوددهی بیش از حد گیاه.
  • وجود نواسانات دمایی در محیط نگهداری پتوس.
  • پوسیدگی ریشه گیاه به علت آبیاری بیش از حد.
  • قرار گرفتن گیاه در معرض نور بسیار زیاد و یا کم خورشید.
  • هجوم آفات گیاهان آپارتمانی به پتوس.

اگر هم اکنون شاهد لوله شدن برگ های پتوس خود هستید می بایست در قدم اول برای احیای گیاه، علت اصلی این مشکل را پیدا کنید به همین جهت ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن، تمامی موارد اشاره شده را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا با آشنایی بیشتر، سریعا علت اصلی مشکل گیاه خود را تشخیص داده و با احیای آن برای سال های بیشتری از پرورش و نگهداری پتوس خود لذت ببرید، تا پایان همراه ما باشید.

آبیاری بسیار کم می تواند علت لوله شدن برگ پتوس شما باشد

علت پیچ خوردن برگ های پتوس

هنگامی که آبیاری پتوس بسیار کم باشد سوای اینکه این امر در دراز مدت آسیب های زیادی به گیاه شما وارد می کند اما در درجه ی اول به واسطه ی آبیاری کم، برگ های گیاه حالت پیچ خوردگی پیدا کرده تا بتوانند با انجام این کار بخشی از رطوبت موجود در درون خود را حفظ کنند که در این بین حتی ممکن است شما شاهد پژمرده شدن برگ های گیاه خود نیز باشید.

گیاه پتوس برای رشد حداکثری خود نیاز به خاکی همیشه مرطوب دارد اما این رطوبت خاک هرگز نباید به حالت غرقاب باشد در نتیجه توصیه می شود هرگاه 7 الی 10 سانتی متری سطح خاک خشک می شود اقدام به آبیاری گیاه نمایید به طوری در زمان آغاز آبیاری گیاه، به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان سریعا روند آبیاری گیاه متوقف شود.

هرگز و هرگز برای گیاه پتوس خود برنامه ی منظمی از آبیاری را در نظر نگیرید زیرا ایران کشوری چهار فصل بوده و زمان خشک شدن خاک در هر فصل متغیر است.

در صورتی که احتمال می دهید علت لوله شدن برگ پتوس شما به خاطر آبیاری بسیار کم گیاه می باشد بهتر است هم اکنون گیاه خود را به روشی که اشاره شد آبیاری کرده تا با طی شدن چند ساعت، شاهد بالا رفتن برگ های گیاه خود باشید.

کوددهی بیش از حد پتوس

پیچ خوردگی برگ پتوس
پیچ خوردگی برگ پتوس

دیگر علت لوله شدن برگ پتوس، کوددهی بیش از حد گیاه می باشد. کوددهی زیاد پتوس باعث شده تا برگ ها در درجه اول حالت پیچ خوردگی به خود گرفته و در درجه دوم، رنگ آنها تغییر پیدا کرده و در مقایسه با هر زمان دیگری به لحاظ اندازه کوچکتر شوند.

بسیاری از افراد برای رشد سریع پتوس خود از میزان کود زیادی برای تغذیه گیاه استفاده می کنند که این کار عملی اشتباه بوده و سوای پیچ خوردگی برگ های پتوس، انجام آن باعث سمی شدن خاک و تجمع نمک در خاک گلدان می شود.

همان طور که قبلا در مقاله آموزش پرورش سریع پتوس اشاره کردیم، گیاه آپارتمانی پتوس نیاز چندانی به مصرف کود گیاهان آپارتمانی ندارد و همین قدر که گیاه ماهانه یکبار توسط کود مایع گیاهان آپارتمانی تغذیه شود، برای گیاه شما کافی خواهد بود.

  • سوای پیچ خوردگی برگ های گیاه، کوددهی زیاد چه آثار مخرب دیگری دارد؟

قهوه ای شدن برگ پتوس، زردی برگ پتوس، سفید شدن سطح خاک، ریزش برگ ها و پوسیدگی ریشه پتوس از دیگر نشانه های مصرف زیاد کود شیمیایی برای گیاه پتوس شما است بنابراین در صورتی که احتمال می دهید علت لوله شدن برگ های پتوس شما به علت کوددهی زیاد است توصیه می شود یا خاک گلدان را تعویض کنید و یا خاک فعلی گلدان را توسط آب ولرم شستشو دهید تا از میزان نمک های مضر درون آن کاسته شود.

نوسانات دمای در محل نگهداری پتوس

گیاه آپارتمانی پتوس در محدوده دمایی 18 الی 29 درجه سانتی گراد بهترین عمکلرد خود را دارد بنابراین می توان اینگونه برآورد کرد که همواره دمای محیط خانه برای پرورش و نگهداری پتوس مناسب است با این حال آنچه که علت لوله شدن برگ پتوس شما می باشد آن است که دمای محیطی فراتر از 29 درجه رفته و یا کمتر از 18 درجه سانتی گراد شود.

بنابراین پیشنهاد می شود جهت جلوگیری از این اتفاق هرگز از گیاه خود در فاصله ی بسیار کم و نزدیک به پنجره (فاصله یک الی دو متری مناسب است) و همچنین در معرض سیستم های گرمایشی و سرمایشی خانه نگهداری نکنید.

پوسیدگی ریشه ها دیگر دلیل لوله شدن برگ پتوس

دلیل پیچ خوردن برگ های پتوس
دلیل پیچ خوردن برگ های پتوس

زمانی که آبیاری پتوس زیاد باشد و از سویی دیگر خاک گلدان کیفیت مناسب نداشته و در زهکشی آب آبیاری موفق عمل نکند، اکسیژن رسانی به ریشه های گیاه به شدت کاهش پیدا می کند که در نتیجه این امر بخش اعظمی از ریشه های گیاه پوسیده می شوند.

با پوسیدگی ریشه ها دیگر جذب آب و مواد غذایی به خوبی صورت نمی گیرد زیرا جذب آب و مواد غذایی در درجه ی اول توسط ریشه ها انجام شده و سپس به قسمت های دیگر گیاه منتقل می شود.

با وجود مشکل در جذب آب و مواد غذایی، برگ های با کمبود رطوبت مواجه شده و حالت پیچ خوردگی پیدا می کنند در نتیجه اگر احتمال می دهید آبیاری گیاه را بیش از حد انجام داده اید و دلیل لوله شدن برگ پتوس شما نیز به خاطر همین موضوع است، توصیه می شود گیاه را به طور کلی از گلدان خارج کرده و ریشه های آن را بررسی کنید.

در صورت مشاهده پوسیدگی و قهوه ای شدن ریشه های پتوس، ریشه های گیاه را تا نقطه سالم (ریشه های سالم پتوس باید سفید رنگ باشند) هرس نمایید و از گیاه خود در خاک و گلدان جدید نگهداری کنید.

وجود نور نامناسب محیطی در محل نگهداری پتوس

پتوس از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب می شود در نتیجه گیاه در نور کامل اما غیر مستقیم خورشید بهترین عملکرد خود را خواهد داشت.

اگر نور محیطی بسیار کم باشد برگ های گیاه حالت پیچ خوردگی پیدا کرده و از بین خواهند رفت و از سویی دیگر اگر نور محیطی زیاد بسیار زیاد باشد، میزان تبخیر و تعرق در برگ های گیاه افزایش یافته و برگ ها حالت آویزان پیدا می کنند.

در صورتی که احتمال می دهید علت لوله شدن برگ پتوس شما به خاطر وجود نور کم در محل نگهداری گیاه است پیشنهاد می شود گیاه را در فاصله ی یک الی متری پنجره قرار داده و نور خورشید را توسط پرده ی پنجره برای گیاه خود فیلتر کنید.

هجوم آفات گیاهان آپارتمانی به پتوس

آفات گیاهان خانگی با هجوم به گیاه، از آب موجود درون برگ ها تغذیه می کنند که همین امر باعث لوله شدن برگ های پتوس می شود.

از علائم هجوم این آفات مضر می توان وجود لکه های زرد مایل به قهوه ای روی برگ های گیاه اشاره کرد. بنابر آنچه که اشاره شد اگر احتمال می دهید دلیل پیچ خوردن برگ گیاه پتوس شما به خاطر هجوم این آفات است پیشنهاد می شود برای احیای گیاه خود یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی را در یک لیتر آب حل کرده و لکه های آلوده را از روی برگ های گیاه خود پاک کنید.

برای پیشگیری از هجوم آفات بهتر است هر روز برگ های پتوس و سایر قسمت های بافت رویشی گیاه خود را بررسی کنید تا از عدم هجوم آفات اطمینان حاصل شود.

کلام آخر

همان طور که در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن در ارتباط با گیاه پتوس اشاره شد دلایل زیادی علت لوله شدن برگهای پتوس شما هستند از این رو پیشنهاد می شود قبل از هر اقدامی و در راستای احیای گیاه خود، در قدم اول کمی از وقت خود را به بررسی این مشکل پیش آمده اختصاص دهید و سپس با تشخیص صحیح، شرایط لازم به برای بهبودی مجدد گیاه فراهم کنید.

به طور کلی گیاه پتوس از گیاهان مقاوم آپارتمانی به شمار می رود بنابراین در صورت بروز هر مشکلی برای گیاه با تشخیص صحیح و به موقع، سریعا این گیاه آپارتمانی محبوب احیا خواهد شد.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل و یا علت لوله شدن برگ پتوس سوال و یا تجربه ای دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 45 میانگین امتیازات: 4.1]
۶ نظرات
  1. سارا فتاح زاده می گوید

    با سلامو خسته نباشید🌸
    خیلى ممنون از وقتى که میزارید و مطالب خوبتون🌹

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      سپاس گزارم از محبت شما.

  2. fahi می گوید

    سلام سپاس از مطالب مفیدتون
    من گلدان پتوسم رو عوض کردم گلدان سرامیکی که فقط یه سوراخ داره الان چند وقتی برای پتوسم لوله ای شدن به نظر شما می‌تونه از پوسیدگی ریشه باشه درصورتی که آب از سوراخ ته گلدان خارج میشه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      سپاس گزارم از محبت شما
      یکی از دلایل می تونه پوسیدگی ریشه باشه با این حال اگر براتون مقدور هست کمی از سطح خاک رو بردارید و وضعیت ریشه هارو بررسی کنید. ریشه های پتوس باید سفید و بدون هیچ لکی باشند.

  3. فروغ می گوید

    سلام وقتتون بخیر من پتوسم رو درون یک تنگ بلوری داخل آب نگهداری میکنم و تنگ سرتنگی داره ولی من آبش رو هر دوهفته یکبار کامل عوض میکنم. الان مدتیه دوتا برگش لوله شده و لکه قهوه ای روش ایجاد شده. ریشه های داخل آب هم بعضیاش سفیدن ولی بعضی هاش رو به سیاه شدن رفتن. چه کاری میتونم برای پتوسم انجام بدم؟ سپاسگزارم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      گیاه رو از آب خارج کنید و ریشه هاس آسیب دیده رو هرس کنید و گیاه رو داخل خاک بکارید.
      برگ های گیاه رو یک مرتبه بعد از جا به جایی قارچکش بزنید و بعد از اون رطوبت محیط رو با زیر گلدونی یا ساختن جزیره افزایش بدید.
      در صورت عدم تغذیه گیاه، اون رو کوددهی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy