کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

راهنمای نگهداری گیاه پپرومیا در خانه (مناسب همه گونه ها)

0

نگهداری گیاه پپرومیا و همچنین پرورش این گیاه زیبا و دوست داشتنی در خانه کار بسیار آسانی بوده و زحمت چندانی برای شما ندارد. برای ترغیب پپرومیا به رشد حداکثری می بایست نور محل نگهداری گیاه، نور غیر مستقیم و کامل خورشید باشد.

از سویی دیگر برای نگهداری از گیاه پپرومیا توصیه می شود درجه حرارت محیط برای پروش گیاه در محدوده دمایی 18 الی 29 درجه سانتی گراد باشد و آبیاری گیاه تنها زمانی انجام شود که چند سانتی متری سطح خاک گلدان خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی باشد زیرا پپرومیا از گیاهانی محسوب می شود که نیاز چندانی به آبیاری مکرر نداشته و می بایست آبیاری آن به ندرت انجام شود.

از دیگر الزامات شرایط نگهداری پپرمیا می توان به کیفیت خاک گلدان و همچنین کوددهی گیاه اشاره نمود به طوری که خاک گلدان گیاه حتما باید دارای عناصر غذایی و قدرت زهکشی بالا باشد و از طرفی دیگر برای حفظ سلامتی و شادابی برگهای گیاه بهتر است پپرومیا ماهانه یکبار در فصول رشد توسط کودهای کامل و ملایم نظیر کود سه بیست مایع تغذیه شود.

اگر به تازگی گیاه پپرومیای خود را خریداری کرده اید و علاقه مند هستید تا با نحوه هر چه بهتر پرورش گیاه خود آشنا شوید و یا هم اکنون جهت نگهداری از این گیاه زیبا و دوست داشتنی با مشکل روبرو هستید، پیشنهاد می کنیم با ادامه مقاله ما را همراهی کنید تا بتوانید با تمامی رمز و راز نگهداری پپرومیا آشنا شده و از پرورش آن برای مدت های طولانی تری لذت ببرید، تا پایان همراه ما باشید.

هر چند وقت یکبار گیاه پپرومیا را آبیاری کنم؟

نگهداری گیاه پپرومیا
نگهداری گیاه پپرومیا

بهترین زمان آبیاری پپرومیا موقعی است که 7 الی 10 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک می باشد (درست مانند شرایط نگهداری فیتونیا و نگهداری پتوس).

همانطور که در مقالات زردی برگ آگلونما و زرد شدن برگ سانسوریا اشاره شد، شایع ترین علت پوسیدگی ساقه، پژمردگی و زرد شدن برگ های گیاهان آپارتمانی، آبیاری بیش از حد آنان است بنابراین می بایست برای نگهداری گیاه پپرومیا ی خود اجازه دهید مابین دو آبیاری حتما سطح خاک گلدان خشک شود.

برای آبیاری پپرومیا هرگز برنامه مشخصی را در دستور کار خود قرار ندهید زیرا کشور ایران چهار فصل بوده و در هر فصل سرعت خشک شدن سطح خاک با فصل دیگر متفاوت است از این رو پیشنهاد می شود حتما قبل از آبیاریT رطوبت سطح خاک را بررسی کنید.

بنابر تجربه شخصی بنده با توجه به تغییرات فصلی، حدودا هر 7 الی 10 روز یک بار نیاز هست که پپرومیا خود را آبیاری کنید.

چه مقدار نور برای نگهداری گیاه پپرومیا مناسب است؟

پپرومیا از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب شده و در نور غیر مستقیم خورشید بهترین عمکلرد خود را دارد.

اگر نور محل نگهداری گیاه پپرومیا زیاد باشد، برگ های گیاه قهوه ای و دچار علائم سوختگی خواهند شد و از سویی دیگر اگر نور محل پرورش گیاه کم باشد، در درجه اول برگ ها کمی تیره شده و سپس به مرور زمان زرد خواهند شد بنابراین برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است در فصول پاییز و زمستان گیاه را با فاصله ی 1/5 متری از پنجره خانه نگهداری کنید و در فصول بهار و تابستان کمی فاصله ی گیاه را تا پنجره افزایش داده (فاصله ی دو متری خوب است) و نور خورشید را توسط پرده پنجره برای گیاه خود فیلتر کنید.

آیا در پرورش گیاه پپرومیا باید رطوبت محیطی خانه بالا باشد؟

خیر، پپرومیا از گیاهان آپارتمانی کوچک دارای برگ های آبداری بوده که به آسانی می تواند رطوبت محیطی کم خانه را تحمل کند.

چه نوع خاکی برای گلدان گیاه مناسب است؟

در نحوه نگهداری گیاه پپرومیا بهتر است خاک گلدان سبک و دارای قدرت زهکشی بالا باشد زیرا اگر خاک گلدان در خروج آب اضافی حاصل از آبیاری گیاه به خوبی عمل نکند، ریشه های پپرومیا پوسیده شده و گیاه شما به طور کلی از بین خواهد رفت از این رو بهتر است خاک گلدان مخلوطی از کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت باشد.

چه زمانی گلدان پپرومیا را تعویض کنم؟

از آنجایی که پپرومیا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما و با سریع الرشد محسوب نمی شود بهتر است هر سه سال یکبار گلدان گیاه را تعویض کنید.

در روش نگهداری گیاه پپرومیا توصیه می شود گلدان جدید گیاه تنها سه سایز از گلدان قبلی آن بزرگتر باشد.

لازم به ذکر است در زمان تعویض گلدان گیاه بهتر است خاک گلدان نیز تعویض شود زیرا با گذشت سه سال، مخلوط خاک دیگر کارایی سابق را نداشته و در نگهداری رطوبت و همچنین خروج آب اضافی به خوبی عمل نمی کند.

برای پرورش بهتر پپرومیا از چه نوع کودی استفاده کنم؟

طریقه نگهداری گیاه پپرومیا
طریقه نگهداری گیاه پپرومیا

پپرومیا از جمله گیاهانی است که نیاز چندانی به مصرف کود گیاهان آپارتمانی ندارد بنابراین بهتر است در فصول بهار و تابستان ماهانه یکبار و در فصول پاییز و زمستان هر دو ماه یکبار، گیاه توسط کودهای متعادل نظیر کود مایع گیاهان آپارتمانی و یا کود سه بیست مایع تغذیه شود.

در طریقه نگهداری گیاه پپرومیا این نکته ی مهم را به خاطر بسپارید که کوددهی زیاد سبب سمی شدن محیطی اطراف ریشه ها شده و ریشه های پپرومیا را دچار علائم سوختگی می کند و از طرفی دیگر اگر میزان کوددهی گیاه بسیار کم باشد، طراوت برگ های گیاه از بین رفته و به طور کلی سلامتی گیاه در معرض خطر قرار می گیرد.

آیا گیاه پپرومیا نیاز به هرس دارد؟

هرس پپرومیا تنها با هدف حفظ ظاهر گیاه انجام می شود بنابراین در صورتی که تمایل دارید رشد گیاه حالت متراکم و یا فشرده خود را داشته باشد می توانید در فصول رشد (بهار و تابستان)، شاخه و برگ های کناری گیاه را هرس کنید.

از سویی دیگر در ارتباط با طرز نگهداری گیاه پپرومیا و ارتقای سلامتی گیاه پیشنهاد می شود هرگاه شاخه و برگ های گیاه دچار علائم بیماری و آسیب دیدگی شدند، بلافاصله آنها را هرس کنید زیرا این امر نکته مهمی در حفظ سلامتی گیاه پپرومیا به شمار می رود.

چگونه گیاه پپرومیا را تکثیر کنیم؟

تکثیر پپرومیا
تکثیر پپرومیا

به طور کلی دو روش برای تکثیر پپرومیا وجود دارد، یکی به طریق قلمه برگ و دیگری به روش قلمه ساقه که در ادامه مقاله به روش تکثیر گیاه از طریق قلمه ساقه می پردازم.

  • یک ساقه سالم را از گیاه جدا کنید به طوری که ساقه مذکور دارای سه جفت برگ باشد (قبل از برش، ابزار خود را ضدعفونی کنید).
  • سپس جفت پایینی برگ های پپرومیا را برش دهید تا تمرکز گیاه بر روی ریشه زایی باشد.
  • انتهای قلمه را به پودر و یا محلول های ریشه زا آغشته کنید.
  • گلدان کوچکی تهیه کرده و درون آن را با کوکوپیت و پرلیت پر کنید.
  • با طی شدن مراحل قبلی تکثیر پپرومیا، حفره کوچکی در خاک ایجاد کرده و قلمه را در آن بکارید و سپس خاک گلدان را در اطراف قلمه محکم بفشارید.
  • خاک گلدان را پس از کاشت قلمه به خوبی آبیاری کنید.
  • توسط یک کیسه پلاستیکی شفاف روی قلمه را بپوشانید و برای جلوگیری از هجوم بیماری های عفونی بهتر است در طی روز، چندین ساعت پوشش پلاستیکی را بردارید.
  • در ارتباط با نگهداری گیاه پپرومیا، از قلمه در محیطی که گرم بوده و دارای نور غیر مستقیم خورشید است نگهداری کنید.
  • با طی شدن حدودا دو ماه، قلمه ی گیاه ریشه دار شده و قابلیت انتقال به گلدان بزرگتر را خواهد داشت.

آیا پپرومیا برای انسان و حیوانات خانگی سمی است؟

خیر به هیچ وجه گیاه پپرومیا برای انسان، کودکان و حیوانات خانگی سمی نبوده و با خیالی آسوده می توانید از پرورش این گیاه زیبا در خانه ی خود لذت ببرید.

سوالات متداول در ارتباط با نگهداری گیاه پپرومیا

در ادامه مقاله به چندین پرسش رایج در ارتباط با نگهداری گیاه پپرومیا پاسخ می دهم تا با مشکلات پرورش پپرومیا بیشتر آشنا شوید و در صورت وقوع آنها، فورا گیاه خود را درمان کنید.

علت پژمرده شدن برگ پپرومیا چیست؟

پژمرده شدن برگ پپرومیا دو دلیل اصلی دارد که یکی آبیاری بسیار کم گیاه بوده و دیگر آبیاری بیش از حد آن.

در حالتی که آبیاری پپرومیا بسیار کم باشد، برگ های گیاه خشک و لبه های آنها ترد خواهد شد که شما در این زمان اگر رطوبت خاک را بررسی کنید خواهید دید که تا پایین ترین لایه های خاک گلدان هیچگونه رطوبتی وجود ندارد.

خوشبتانه پپرومیا نسبت به کم آبی واکنش سریعی نداشته و با آبیاری فوری، مجددا می توانید طراوات و شادابی را به برگ های گیاه خود بازگردانید.

در نقطه مقابل آبیاری کم، اگر میزان آبیاری در طریقه نگهداری گیاه پپرومیا زیاد باشد ریشه های گیاه دچار پوسیدگی شده و در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نمی کنند حتی اگر خاک مملو از رطوبت باشد.

در حالت اشاره شده اگر بوی بدی از سطح خاک به مشام نمی رسد بهتر است شما تنها کمی از میزان آبیاری گیاه را کاهش دهید و از سوی دیگر، اگر از سطح خاک بوی بدی به مشام می رسد بهتر است گیاه را به طور کلی از گلدان خارج کرده و ریشه های آن را بررسی کنید.

در صورت پوسیده شدن ریشه ها، آنها را تا نقطه سالم هرس کرده و از گیاه خود در خاک جدید و یا تازه نگهداری کنید.

علت ریزش برگ پپرومیا چیست؟

علت ریزش برگ پپرومیا یا به خاطر الگوی رشد گیاه در طبیعت بوده و یا در بخشی از نگهداری گیاه پپرومیا مشکلی وجود دارد.

اگر مشاهده می کنید برگ های پایینی و پیرتر گیاه دچار ریزش شده اند نگران نباشید زیرا گیاه شما تصمیم گرفته تا انرژی خود را صرف تولید برگ های جوان کند.

از طرفی دیگر اگر ریزش برگهای پپرومیا از چندین نقطه مختلف است، در قدم اول میزان آبیاری گیاه را ارزیابی کنید و در صورت نبود مشکل در این بخش، شرایط روشنایی و دمای محل نگهداری گیاه را بررسی کنید.

علت لوله شدن برگ پپرومیا چیست؟

شایع ترین علت لوله شدن برگ پپرومیا، کمبود عناصر غذایی در گیاه به ویژه عنصر کلسیم است بنابراین بهتر است در نگهداری از گیاه پپرومیا خود، تنها به روشی که بدان اشاره کردیم گیاه خود را تغذیه کنید.

علت پیدایش نقاط سیاه رنگ روی برگ های پپرومیا چیست؟

علت پیدایش نقاط سیاه رنگ روی برگ های پپرومیای شما، هجوم قارچ ریزوکتوینا به گیاه شما است در این حالت توصیه می شود شاخه و برگ های آلوده به این بیماری قارچی را سریعا هرس کنید تا نقاط دیگر گیاه سالم بمانند.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از شرایط نگهداری گیاه پپرومیا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 8 میانگین امتیازات: 4.4]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy