کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چگونه شل شدن برگ و پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم را درمان کنیم؟

0

پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم دلایل بسیار زیادی دارد که از شایع ترین آن می توان به آبیاری بیش از حد و همچنین آبیاری کمتر از حد نرمال گیاه اشاره داشت با این حال دلایل دیگری نیز سبب شل شدن برگ های اسپاتی فیلوم می شوند که از جمله ی آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نور محیطی بسیار زیاد و یا وجود نور مستقیم خورشید در محل نگهداری اسپاتی فیلوم.
  • هجوم آفات گیاهان خانگی به اسپاتی فیلوم.
  • دمای محیطی بسیار بالا و کم.
  • استفاده از خاک نامناسب و فرسوده شدن خاک گلدان.
  • سطح رطوبتی بسیار کم در اطراف محل نگهداری گیاه.
  • هجوم انواع بیماری های عفونی به گیاه آپارتمانی اسپاتی فیلوم.

تاکنون عواملی که باعث پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم و یا شل شدن برگ های آن می شوند را به صورت مختصر بررسی کردیم و در ادامه ی مقاله به تشریح کامل هر یک از موارد اشاره شده خواهیم پرداخت تا بتوانید به آسانی علت شل شدن برگ های اسپاتی فیلوم خود را تشخیص داده و با به کارگیری راه حل درمانی مناسب، سریعا گیاه خود را احیا کنید و از پرورش آن برای سال های بیشتری در خانه ی خود لذت ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری نامناسب سبب شل شدن برگ های اسپاتی فیلوم می شود

شل شدن برگ های اسپاتی فیلوم
شل شدن برگ های اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم از انواع گل آپارتمانی گیاهی همیشه سبز بوده و منشا نقاط گرمسیری و بارانی را دارد بنابراین طبیعی است که خاک گلدان می بایست به علت شرایط رشد گیاه در طبیعت، همواره خیس و یا دارای رطوبت باشد و این موضوع به آن معنی نیست که در هر بار آبیاری گیاه خاک را تماما غرقاب کرده و ریشه های اسپاتی فیلوم را دچار تنش کنیم.

آبیاری کم و شل شدن برگ های اسپاتی فیلوم

آبیاری کم از اولین دلایل و یا علت شل شدن برگ های اسپاتی فیلوم می باشد و غیر معمول نیست که شما یک روز گیاه سالم داشته باشید و روز بعد شاهد افتادگی برگ های گیاه خود باشید زیرا اسپاتی فیلوم از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی، گیاهی با واکنش سریع بوده و فورا به طور ناگهانی برگ های خود را به حالت پژمردگی در می آورد.

هنگامی که آبیاری اسپاتی فیلوم کم باشد، آب و عناصر غذایی کمتری از ریشه به شاخه و برگ گیاه منتقل می شود که در نتیجه این امر، ما شاهد پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم خواهیم بود.

خوشبختانه گیاه اسپاتی فیلوم از گیاهان آپارتمانی مقاوم بوده و با آبیاری سریع، مجددا طراوت لازم به شاخه و برگ گیاه باز خواهد گشت.

از دیگر آثار مخرب آبیاری کم گیاه می توان به زردی برگ اسپاتی فیلوم که به مرور زمان رخ می دهد، اشاره داشت (در صورتی که مدام آبیاری گیاه کم باشد) بنابراین می بایست سریعا گیاه را آبیاری کرده و از آسیب دیدگی بیشتر گیاه مان جلوگیری کنیم.

آبیاری زیاد دیگر علت شل شدن برگ های اسپاتی

در نقطه مقابل آبیاری کم، آبیاری زیاد از دیگر علت پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم می باشد زیرا اگر به طور مداوم آبیاری گیاه بیشتر از حد معمول انجام شود، خاک گلدان به طور کامل غرقاب شده و ریشه های اسپاتی فیلوم پوسیده می شوند و با پوسیدگی ریشه ها، دیگر جذب آب و مواد غذایی به خوبی صورت نگرفته و برگ های گیاه شل و پژمرده می شود هر چند که رطوبت در خاک زیاد باشد و دیگر ریشه ها قادر به جذب یک مقدار آب هم نخواهند بود.

همان طور که در مقاله ی زردی برگ گندمی اشاره شد آبیاری بیش از حد شایع ترین دلیل زردی و پژمردگی برگ گیاهان آپارتمانی است بنابراین اگر احتمال می دهید علت شل شدن برگ های اسپاتی فیلوم شما به واسطه ی آبیاری بیش از حد آن بوده است، توصیه می شود به خوبی برگ های گیاه را بررسی کنید و در صورتی که مشاهده می کنید کمی برگ های گیاه زرد هستند بدانید مشکل اصلی گیا شما به خاطر آبیاری زیاد آن بوده است.

زرد شدن برگ های اسپاتی فیلوم در آبیاری زیاد کاملا برعکس آبیاری کم است به طوری که در آبیاری کم اول برگ های گیاه حالت افتادگی پیدا کرده و سپس زرد می شوند که موضوع اشاره شده در آبیاری زیاد گیاه، کاملا برعکس می باشد.

نور زیاد خورشید باعث پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم می شود

پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم
پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب شده و در یک محیط کم نور بهترین عملکرد خود را دارد زیرا گیاه در طبیعت در پایین سایه بان درختان رشد کرده و به ندرت به نور مستقیم خورشید دسترسی دارد.

هنگامی که نور محیطی زیاد باشد سوای پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم، ممکن است شما شاهد سوختگی برگ و همچنین عدم گلدهی گیاه خود باشید که قبلا در مقاله علت گل ندادن اسپاتی فیلوم به شرح کامل آن پرداخته ایم.

با افزایش نور و به طبع آن گرمتر شدن هوای اطراف گیاه، میزان تبخیر و تعرق برگ های اسپاتی فیلوم افزایش داشته که این به معنی اتلاف آب بیشتر از درون گیاه است که به واسطه ی آن ما شاهد شل شدن برگ های اسپاتی فیلوم خواهیم بود بنابراین برای احیای گیاه می بایست کمی اسپاتی فیلوم را از پنجره دور کرده و برای آن نور غیر مستقیم و یا فیلتر شده ی خورشید را فراهم کنیم.

آلودگی حشرات می تواند باعث پژمردگی گل اسپاتی فیلوم شود

از شایع ترین آفات گیاهان خانگی که به اسپاتی فیلوم هجوم آورده و از آب موجود درون برگ ها تغذیه می کنند می توان به شته ها و کنه های عنکبوتی شکل اشاره نمود.

این حشرات خود را به ساقه و برگ های گیاه اسپاتی فیلوم متصل کرده و با مصرف شیره ی گیاه، نهایت خسارت را به آن وارد می کنند بنابراین در صورتی که احتمال می دهید علت پژمردگی گل اسپاتی فیلوم شما به خاطر هجوم حشرات به گیاه است و لکه های قهوه ای مایل به زرد و همچنین سوراخ ها نامنظم را روی گیاه خود مشاده می کنید، می بایست فورا توسط الکل لکه های آلوده را پاک کرده و با صابون های حشره کش و یا حذف فیزیکی، اقدام به از بین بردن آفات کنید.

دمای نامناسب از دیگر علت شل شدن برگ های اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما بوده و در محدوده دمایی 18 الی 30 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد و در صورتی که اختلاف دما در شب و روز بیش از 10 درجه سانتی گراد باشد، برگ های اسپاتی فیلوم دچار پژمردگی شده و در صورت عدم درمان به طور کل گیاه از بین خواهد رفت.

  • چگونه اسپاتی فیلوم را از نوسانات دمایی دور کنیم؟

برای جلوگیری از پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم، هرگز از گیاه خود در مکان هایی که مرتبا درب های وردی باز و بسته می شوند نگهداری نکنید.

هرگز از گیاه خود در معرض سیستم های گرمایشی و سرمایشی خانه نظیر کولرهای گازی، شومینه، شوفاژ و غیره، جهت جلوگیری از شل شدن برگ های اسپاتی فیلوم نگهداری نکنید زیرا نگهداری گیاه در مناطق مذکور سبب ایجاد نوسانات دمایی برای گیاه شما خواهد شد.

بافت نامناسب خاک

پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم به علت خاک نامناسب
پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم به علت خاک نامناسب

هنگامی که خاک گلدان مناسب نباشد و از قدرت زهکشی پایینی برخوردار باشد، اسپاتی فیلوم سریعا با پژمردگی برگ هایش، نارضایتی خود را از شرایط موجود به ما نشان می دهد.

اگر خاک گلدان نامناسب باشد قطعا در خارج کردن آب اضافی حاصل از آبیاری گیاه موفق عمل نخواهد کرد که در نتیجه این اتفاق، ریشه های گیاه پوسیده شده و ما شاهد پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم خواهیم بود.

  • با در نظر گرفتن دو نکته زیر می توانید به آسانی وضعیت مناسب بودن خاک را برای گیاه بررسی کنید:

اگر مشاهده می کنید که خاک گلدان آب اضافی را به خوبی تخلیه نمی کند، بدانید علت شل شدن برگ های اسپاتی فیلوم شما در ارتباط با خاک گلدان همین موضوع است (آب اضافی حاصل از آبیاری باید در 15 دقیقه به طور کلی از انتهای گلدان خارج شود).

از سویی دیگر اگر خاک گلدان به سرعت آب آبیاری را تخلیه می کند و ریشه ها زمان چندانی برای جذب آب و مواد غذایی ندارند، با توجه به نکات گفته شده می توان گفت که علت پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم شما به خاطر سبک بودن بافت خاک است.

خاک هایی که بافت آنها رسی است به علت آنکه ظرفیت نگهداری بالایی از آب دارند برای نگهداری گل اسپاتی فیلوم مناسب نیستند و از سویی دیگر، خاک های شنی نیز با سرعت آب را تخلیه کرده و عملکرد ریشه را مختل می کنند در نتیجه اگر احتمال می دهید علت شل شدن برگ اسپاتی فیلوم شما به خاطر خاک گلدان است پیشنهاد می شود خاک گلدان را تعویض کرده و آنرا با ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت جایگزین نمایید.

رطوبت کم از دیگر علت پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم

همان طور که اشاره شد اسپاتی فیلوم منشا نقاط گرمسیری و بارانی را دارد در نتیجه این گیاه تمایل زیادی داشته تا رطوبت محیطی اطرافش بالا باشد بنابراین می بایست برای جلوگیری از پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم، رطوبت محیطی اطراف گیاه را افزایش داده و آن را به حدود 50 درصد برسانید.

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر جهت افزایش رطوبت محیطی گیاه و همچنین جلوگیری از شل شدن برگ های اسپاتی فیلوم، مقاله رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

هجوم بیماری های عفونی می تواند باعث پژمردگی گل اسپاتی فیلوم شود

از دیگر علت پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم می توان به بیماری پوسیدگی ریشه اشاره نمود زیرا اسپاتی از جمله گیاهانی به شمار می رود که به بیماری پوسیدگی ریشه بسیار مستعد است (همانطور که در آبیاری بیش از حد گیاه به آن اشاره شد).

معمولا بیماری پوسیدگی ریشه به واسطه هجوم قارچ هایی که در خاک زندگی می کنند بوده و در فصل تابستان شایع تر می باشد که از جمله ی علائم این بیماری سوای شل شدن برگ های اسپاتی فیلوم می توان به ریزش و تغییر رنگ برگ ها اشاره نمود با این حال اگر احتمال می دهید گیاه شما از بیماری پوسیدگی ریشه رنج می برد، می توانید با دنبال کردن موارد زیر فورا گیاه خود را درمان کنید.

  • ریشه های گیاه را بررسی کنید.

گیاه را به طور کلی از گلدان خارج کرده و ریشه های آن را به خوبی بررسی کنید و در صورتی که مشاهده می کنید ریشه های گیاه قهوه ای رنگ شده و قسمت هایی از آن لجن مانند است، بدانید ریشه ی گیاه به شدت آسیب دیده اند و در صورتی که ریشه ها سالم هستند، می بایست برای پژمردگی گل اسپاتی فیلوم خود به دنبال دلیل دیگری باشید.

  • از قارچ کش استفاده کنید.

در صورتی پوسیدگی ریشه ها، آنها را تا نقطه ی سالم هرس کرده و پس از هرس نقاط آلوده، ریشه های سالم گیاه را توسط قارچکش ها با رعایت دوز مناسب اسپری کنید.

  • گلدان و خاک آن را تعویض کنید.

در راستای درمان گیاه و جلوگیری از شل شدن برگ های اسپاتی فیلوم پس از طی شدن مراحل قبلی، گلدان و خاک تازه را برای گیاه خود خریداری کنید زیرا ممکن است در صورت عدم تعویض موارد مذکور مجددا گیاه شما توسط قارچ ها آلوده شود.

از آنجایی که علت هجوم بیماری ها، پوسیده شدن ریشه و همچنین پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم به علت آبیاری بیش از حد گیاه است توصیه می شود هر زمانی که نیمه ی بالایی مخلوط خاک گلدان خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی است، گیاه خود را آبیاری نمایید تا هم از مشکلات آبیاری کم و هم زیاد برای گیاه شما جلوگیری شود و هم اسپاتی فیلوم شما مورد هجوم بیماری گیاهان آپارتمانی قرار نگیرد.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله به آن اشاره کردیم پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم دلایل زیادی دارد بنابراین پیشنهاد می شود قبل از هر اقدامی برای احیای گیاه، به خوبی گیاه را بررسی کنید و با مشخص شدن علت و یا سرنخ اصلی، اقدام مناسب را انجام دهید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل شل شدن برگ های اسپاتی فیلوم سوال و یا تجربه ای دارید حتما آن ر با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 15 میانگین امتیازات: 3.8]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy