کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت زرد شدن برگ شمعدانی چیست؟ (بعلاوه راه حل درمانی)

7

زرد شدن برگ شمعدانی دلایل متعددی دارد و شایع ترین آن، آبیاری بیش از حد گیاه است با این حال عوامل دیگری نیز مانند آبیاری کم گیاه، کوددهی بیش از حد شمعدانی، هجوم آفات و بیماری ها به گیاه، نوسانات دمایی، نورنامناسب محیطی و همچنین پیر شدن طبیعی برگ ها و جایگزین شدن آنها با برگ های جوان، از جمله دیگر دلایل و یا علت زرد شدن برگ گیاه شمعدانی هستند.

از این رو به جهت اهمیت تک به تک موارد گفته شده در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل زرد شدن برگ گل شمعدانی را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا بتوانید به آسانی علت زرد شدن برگ های گیاه خود را تشخیص داده و با احیای آن برای سال های بیشتری از گل شمعدانی خود مراقبت کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری بیش از حد شایع ترین علت زرد شدن برگ شمعدانی

علت زرد شدن برگ شمعدانی
علت زرد شدن برگ شمعدانی

همان طور که در مقاله ی زردی برگ فیکوس الاستیکا به آن اشاره شد آبیاری بیش از حد شایع ترین دلیل زرد شدن برگ های گیاهان و گل های آپارتمانی است. گل شمعدانی از جمله گیاهانی است که نیاز زیادی به آبیاری ندارد و همین امر سبب می شود بسیاری از افرادی که خاک گلدان را از آب آبیاری سیراب می کنند، به ریشه های شمعدانی و سایر نقاط دیگر گیاه آسیب وارد کنند.

بسیاری از افراد برنامه ی منظمی را برای آبیاری شمعدانی خود در نظر می گیرند و این موضوع در حالی است که انجام این کار اشتباه می باشد زیرا عوامل زیادی در سرعت خشک شدن خاک دخیل هستند که به طبع آن نیز میزان آب مصرفی برای گل شمعدانی تغییر پیدا می کند.

بنابراین پیشنهاد می شود برای نگهداری هر چه بهتر گیاه خود زمانی که نیمه ی بالایی مخلوط خاک گلدان خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی است گیاه خود را آبیاری کنید زیرا این تنها روشی است که از آبیاری زیاد گیاه جلوگیری کرده و به ریشه های شمعدانی آسیبی نمی رساند.

زمانی که میزان آبیاری شمعدانی زیاد باشد، ریشه ابتدا آب اضافی را جذب کرده و باعث متورم شدن برگ های گل شمعدانی می شوند در نتیجه این امر، ریشه ها به اندازه کافی دسترسی به اکسیژن نداشته و شروع به پوسیدگی می کنند.

با پوسیدگی ریشه ها، جذب آب و مواد غذایی برای گل شمعدانی کاهش داشته و برگ های این گل زیبا شروع به زرد شدن می کنند.

روند زرد شدن برگ شمعدانی به علت آبیاری زیاد از برگ های پایینی گیاه آغاز شده و سپس در صورت عدم درمان، با سرعت زیادی مابقی برگ های گیاه نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.

بنابر آنچه که اشاره شد اگر احتمال می دهید دلیل زرد شدن برگ های گل شمعدانی شما به علت آبیاری زیاد است، در درجه ی اول میزان آبیاری شمعدانی را کاهش داده و به روش تشخیصی که بدان اشاره شد گیاه خود را آبیاری نمایید و در درجه ی دوم، اگر تعداد برگ های زرد گیاه زیاد است توصیه می شود گل شمعدانی را به طور کلی از گلدان خارج کرده و ریشه های آنرا بررسی کنید و در صورت آسیب دیدگی و پوسیدگی ریشه ها، آنها را توسط یک چاقوی تیز تا نقطه ی سالم هرس کرده و از گیاه خود در گلدان و خاک تازه نگهداری کنید.

در نقطه مقابل پوسیدگی ریشه، اگر مشاهده می کنید ریشه های شمعدانی سالم هستند، تنها میزان آبیاری گیاه را کاهش داده و همواره قبل از آبیاری گیاه رطوبت نیمه بالایی مخلوط خاک گلدان را بررسی کنید.

آبیاری کمتر از حد نرمال گیاه

خسارات حاصل از آبیاری کم گیاه بسیار کمتر از آبیاری بیش از حد آن است.

هنگامی که آبیاری گیاه کم باشد، برگ های گیاه در وهله ی اول کمی خشک شده و شروع به جمع شدن می کنند و در صورتی که این روند یعنی آبیاری کم چندین بار تکرار شود، برگ های جمع و پژمرده ی گل شمعدانی از انواع گل آپاتمانی زرد خواهند شد که در این حالت سوای زرد شدن برگ های گیاه نیز نوک و لبه ی برگها ترد و شکننده خواهد شد.

همان طور که اشاره شد گل شمعدانی از گیاهان آپارتمانی کوچک نیاز چندانی به آبیاری ندارد و همین قدر که خاک مرطوب شده و حالت غرقاب به خود نگیرد برای گیاه کافی خواهد بود در نتیجه با خشک شدن نیمه ی بالایی خاک گلدان و جلوگیری از زرد شدن برگ های گیاه، آبیاری گل شمعدانی را به شکلی انجام دهید که به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، سریعا روند آبیاری قطع شود (خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان حدودا 15 الی 20 ثانیه زمان خواهد برد).

کوددهی بیش از حد گل شمعدانی

دلیل زرد شدن برگ شمعدانی
دلیل زرد شدن برگ شمعدانی

گل شمعدانی نیاز چندانی به مصرف کود گیاهان آپارتمانی ندارد با این حال مصرف زیاد کود از دیگر دلیل زرد شدن برگ شمعدانی بوده که به واسطه آن در درجه اول PH خاک تغییر پیدا کرده و خاک اطراف ریشه شمعدانی سمی می شود.

با سمی شدن خاک اطراف ریشه های گل شمعدانی به مرور زمان ریشه ها از کار افتاده و با این آسیب دیدگی، جذب آب و مواد غذایی به طور کلی متوقف می شود که در نهایت گیاه در خطر مرگ قرار خواهد گرفت بنابراین توصیه می شود از کودهای شمیایی تنها ماهانه یکبار در فصل رشد (بهار و تابستان) برای تغذیه گیاه خود استفاده کنید و روند کوددهی شمعدانی را به طور کامل در پاییز و زمستان با کاهش رشد گیاه متوقف کنید.

برای آنکه به طور کامل واضح مشخص شود که علت زرد شدن برگ های گیاه شما به علت کوددهی زیاد است می بایست خاک گلدان را به خوبی بررسی کنید و در صورت مشاهده ی نمک های حاصل از کوددهی، بدانید که سرنخ اصلی را پیدا کرده اید.

با مشاهده ی نمک های اضافی توصیه می شود تا دو ماه از کوددهی گیاه خودداری کرده و خاک گلدان را توسط آب ولرم شستشو دهید تا از میزان نمک های مضر آن کاسته شود.

استرس دمایی و آسیب آن به گل شمعدانی

گل شمعدانی از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما بوده و در محدوده دمایی 18 الی 30 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد که اغلب فراهم کردن این دما برای نگهداری گیاه در خانه کار دشواری نیست و آنچه که باعث زرد شدن برگ شمعدانی می شود نوسانات دمایی بوده که گیاه را در معرض خطر قرار می دهد بنابراین پیشنهاد می شود برای جلوگیری از زرد شدن برگ های گل شمعدانی هرگز اجازه ندهید دمای محل نگهداری گیاه در شب و روز بیش از 10 درجه سانتی گراد با هم اختلاف داشته باشد.

از سویی دیگر بهتر است هرگز گیاه در معرض سیستم های گرمایشی و سرمایی خانه نگهداری نشود زیرا نگهداری گیاه در معرض موارد مذکور سبب استرس و تنش دمایی در گیاه عزیز شما می شود.

وجود نور نامناسب در محل نگهداری گل شمعدانی

زرد شدن برگ شمعدانی
زرد شدن برگ شمعدانی

گل شمعدانی از گیاهان آپارتمانی با نور کم بوده و مانند بسیاری از گل های دیگر نظیر گل ارکیده، گل آنتوریوم و …، نیاز به نور غیر مستقیم و کامل خورشید دارد در نتیجه اگر نور محل نگهداری گیاه کم باشد ما شاهد زرد شدن برگ های گل شمعدانی خواهیم بود که علت این اتفاق آن است که کلروفیل به میزان کافی در برگ های گیاه تولید نشده و از سبز بودن برگ ها به مرور زمان کاسته می شود بنابراین بهتر است برای جلوگیری از زرد شدن برگ شمعدانی، گیاه خود با فاصله ی 1 الی 1/5 متری از پنجره نگهداری کرده و نور خورشید را توسط پرده ی پنجره برای گیاه خود فیلتر کنید (لازم به ذکر است اگر نور محیطی زیاد باشد، برگ های شمعدانی شمعدانی قهوه ای رنگ شده و علائم سوختگی خواهند داشت).

تعویض گلدان از دیگر دلیل زرد شدن برگ شمعدانی

تعویض گلدان برای گل شمعدانی به نوعی ایجاد مزاحمت تلقی می شود و به همین علت، تعویض گلدان را گیاه به نوعی استرس و یا تنش برداشت کرده و به واسطه ی آن برگ های خود را زرد می کند.

برای این دلیل زرد شدن برگ شمعدانی نگران نباشد و اجازه دهید تا گیاه با شرایط جدید خود سازگار شود و شما تنها شرایط ایده آل محیطی را برای گیاه فراهم کنید.

از سویی دیگر گلدان جدید شمعدانی می بایست تنها دو سایز (حدودا 5 سانتی متر) از گلدان قبلی گیاه بزرگتر باشد تا از وارد شدن استرس بیش از حد به گیاه جلوگیری شده و شمعدانی با سرعت بیشتری با شرایط جدید خود وفق پیدا کند.

هجوم آفات به گل نگهداری شمعدانی

آفات گیاهان خانگی نظیر شته ها و کنه های عنکوبی با هجوم به گیاه و تغذیه از آب موجود درون برگ ها، سبب زرد شدن برگ های گل شمعدانی می شوند بنابراین در صورتی که لکه های قهوه ای مایل به زرد (عسلک مانند) و یا سوراخ های نامنظم را روی برگ های گیاه خود مشاهده می کنید بدانید گل شمعدانی شما مورد هجوم آفات قرار گرفته است بنابراین برای جلوگیری از زرد شدن برگ های گیاه شمعدانی باید آلودگی های موجود را توسط الکل از روی برگ های گیاه پاک کرده و به روش فیزیکی و یا استفاده از صابون های حشره کش، اقدام به حذف آفات مضر نمایید.

هجوم بیماری های عفونی به گل شمعدانی

همان طور که در مقاله زردی برگ پتوس اشاره شد در صورتی که آبیاری بیش از حد باشد، ریشه های گیاهان پوسیده شده و در خطر مرگ کامل قرار می گیرند زیرا در این حالت بستر مناسب برای هجوم قارچ های عفونی که در خاک زندگی می کنند فراهم می شود.

از سویی دیگر غبارپاشی گل شمعدانی سبب شده تا مجددا بستر مناسب برای عفونت های قارچی روی شاخه و برگ گل شمعدانی فراهم شود (وجود لکه های زرد و قهوه ای رنگ و گاهی اوقات قهوه ای مایل به سیاه روی برگ های گیاه نشان دهنده ی هجوم بیماری گیاهان آپارتمانی به شمعدانی است) در نتیجه توصیه می شود برای جلوگیری از زرد شدن برگ های گل شمعدانی تنها در حالتی گیاه خود را غبارپاشی کنید که اطراف گیاه تهویه مناسب وجود داشته باشد (بهترین زمان غبارپاشی و آبیاری گیاه صبح زود است).

مرگ طبیعی برگ های گل شمعدانی

گاهی اوقات تمامی شرایط نگهداری و پرورش گل شمعدانی ایده آل بوده و ما شاهد زرد شدن برگ های شمعدانی خود هستیم، این اتفاق جزئی از چرخه ی زندگی گیاه بوده که در آن گل شمعدانی ترجیح می دهد که انرژی خود را صرف تولید برگ های جوان کند از این رو این علت زرد شدن برگ های گیاه جای هیچگونه نگرانی نداشته و می بایست به گل شمعدانی فرصت داد تا روند طبیعی رشد خود را طی کند.

کلام آخر

به خاطر داشته باشید رایج ترین دلیل زردی برگ گیاهان آپارتمانی و یا انواع گل ها، به علت آبیاری بیش از حد است درنتیجه توصیه می شود در وهله ی اول مشاهده ی گیاه خود میزان آبیاری گیاه را بررسی نمایید و در صورتی که در این ارتباط مشکلی برای گل شمعدانی وجود نداشت، سپس مابقی دلایل زرد شدن گل شمعدانی را بررسی کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد اشاره شده در ارتباط با زرد شدن برگ های گیاه سوال و یا تجربه ای دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 143 میانگین امتیازات: 4.1]
۷ نظرات
  1. انوش می گوید

    ممنون از مطالب مفیدی که عرضه کردید.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم سپاس از لطف و محبت شما.

  2. mones می گوید

    سلام
    بسیارکاربردی وقابل فهم مطالب راذکرکردید.سپاسگذارم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      سپاس گزارم از محبت شما.

  3. صادقی می گوید

    سلام گل شمدانی رو که سرسبز و پر از گل بود گرفتم ولی حدود ده روز بعد برگهاش همگی زرد و سپس همگی خشکید و الان بعداز ۵ روز داره برگهای ریز درمیاره. چرا این اتفاق افتاد البته کمی جاش تاریک بود . یعنی اینقدر مخرب بود؟؟

  4. مسیحا می گوید

    وای من گل شمعدانی ام تو حیاط بود آوردمش خونه اصلا نابود شده کم کم داره برگاش زرد میشه

  5. Malihe می گوید

    سلام وقتتون بخیر .من گلهای شمعدونی و خاکش و عوض کردم و خاک گلدون و کوکوموس مخلوط کردم. ولی الان هر سه تا گلدونم برگهاشون کامل زرد شده باید چکار کنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy