کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چگونه گل ارکیده سیمبیدیوم را پرورش و نگهداری کنیم ؟

0

ارکیده های سیمبیدیوم از انواع گل آپارتمانی هزار سال است که در چین کشت می شوند و هم اکنون یک گل محبوب در نزد باغدارن و دوست داران گیاهان آپارتمانی هستند.

گل ارکیده سیمبیدیوم در بعضی از واریته های آن رشد طولی 1/5 متر دارد و از طرفی در بخشی دیگر، واریته های قد کوتاه آن نیز وجود دارد. ارکیده سیمبیدیوم مخصوص مناطق معتدل بوده به طوری که گاهی لازم می باشد برای راندمان رشد حداکثری گیاه، در شرایط ویژه از آن نگهداری کرد.

در این مقاله به نگهداری گل ارکیده سیمبیدیوم کوچک می پردازم که بتوانید با مراقبت صحیح برای طولانی مدت از گیاه خود نگهداری کرده و از زیبایی آن لذت ببرید، تا پایان همراه من باشید.

مراقبت از ارکیده سیمبیدیوم در فصل گلدهی

ارکیده سیمبیدیوم
ارکیده سیمبیدیوم

همان طور که اشاره شد این بخش مرتبط با فصل گلدهی ارکیده سیمبیدیوم می باشد، به طوری که اگر ساقه های گل دهنده گیاه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کنیم، خواهیم دید که ساقه های شمالی گیاه در فصل زمستان به مدت سه تا هشت هفته گلدهی خواهند داشت که معولا به ترتیب گلدهی ساقه ها تا انتهای بهار توسط تمام ساقه های شمالی انجام می شود و این موضوع در حالی است که ساقه های اولیه که تولید گل کرده اند از بین خواهند رفت البته به لحاظ تولید گل.

در ساقه های جنوبی گیاه نیز می توان به این موضوع اشاره کرد که پس از ساقه ای شمالی، ساقه های جنوبی تولید گلدهی را تا پاییز انجام خواهند داد.

جهت گلدهی مناسب گل ارکیده سیمبیدیوم می بایست گیاه در ساعات قبل از ظهر در معرض مستقیم نور خورشید باشد و برای ساعات پس از ظهر، در نور غیر مستقیم خورشید نگهداری شود، زیرا در حالتی که گیاه به طور مستقیم در هر زمان در طول روز در معرض مستقیم نور خورشید باشد، خطر سوختگی برگ های گیاه وجود خواهد داشت بنابراین توصیه می شود از ارکیده ی مذکور جهت نگهداری در خانه کنار پنجره های شرقی و یا جنوبی نگهداری شود.

لازم به ذکر است علائم آفتاب سوختگی (جذب نور زیاد) را در زردی برگ های گیاه در صورت وجود مشاهده کرد به طوری که رنگ برگ گل ارکیده ی مذکور سبز روشن بوده و در حالتی که برگ های به رنگ سبز تیره باشند، می توان گفت گیاه توانایی جذب نور مناسب را نداشته و دچار کم نوری شده است.

دمای مناسب جهت نگهداری شاخه گل ارکیده می بایست در شب و روز متغیر باشد به طوری که در صورت امکان دمای مناسب نگهداری گیاه در شب 5/5 درجه سانتی گراد می باشد و همان طور که مشخص است تامین دمای ذکر شده در خانه امری سخت بوده و تنها در محیط های گلخانه ای امکان پذیر است، بنابراین پیشنهاد می شود برای تقویت گیاه جهت گلدهی دما در شب 4 الی 10 درجه سانتی گراد و در روز 18 تا 20 درجه سانتی گراد باشد.

با تولید غنچه دهی و آغاز گلدهی، گیاه می تواند گرمایی قابل توجهی را تحمل کند، اما توصیه می شود که هرگز گیاه را در خارج از دمای خنک نگهداری نکنید.

جهت آبیاری گل ارکیده می بایست آب کافی را هفته ای یکبار در اختیار گیاه قرار داد و در صورتی که فصل تابستان فرا می رسد، آبیاری گیاه هر پنج روز یکبار می بایست انجام شود.

آبیاری باید به نحوی باشد که دائما خاک را خنک و مرطوب نگه دارد و از طرفی توسط سوراخ های زهشکی انتهای گلدان خارج شود.

2 نکته مهم در آبیاری گیاه

گل ارکیده سیمبیدیوم
گل ارکیده سیمبیدیوم
  • برای آبیاری گیاه می بایست از آب معدنی استفاده شود زیرا آبی که در شیرآلات خانه ها وجود دارد، حاوی مقداری نمک و آهک بوده که سلامت گیاه را به خطر می اندازد.
  • زمان آبیاری ارکیده سیمبیدیوم می بایست صبح زود باشد به طوری که تا شب آب به لایه های پایینی خاک نفوذ کرده و به مرور از انتهای گلدان خارج شود تا از پوسیدگی ریشه و دیگر عفونت ها برای گیاه جلوگیری شود.

گل ارکیده سیمبیدیوم بر خلاف گل ارکیده فالانوپسیس، نیاز به کود گل ارکیده ولیکن نیتروژن بالا جهت تقویت گلدهی دارد به طوری که می بایست از کودهای 14-14-22، 10-10-30 و یا کود سه بیست npk با نیم درصد توان بنابر توصبه تولید کننده هر دو هفته یکبار در آب آبیاری گیاه محلول شده و در اختیار گیاه قرار بگیرد.

لازم به ذکر است مصرف کود در گل ارکیده ی مذکور هر چهارده روز یکبار است و در صورتی که هر هفته کوددهی برای گیاه انجام شود، آسیب بسیاری به گیاه وارد خواهد شده و شرایط برای تکثیر گل ارکیده ی مذکور دشوار خواهد شد.

در زمانی که ساقه های جدید در گیاه پدیدار شد می بایست آنها را به ساقه های پشتیبان و یا میله های آهنی کوچک گره زد و جوانه های آنها را به سمت بالا قرار داد تا از شکستگی آنها جلوگیری شود.

جهت حفظ قدرت گلدهی ارکیده می بایست هنگامی که تمام گلها در گیاه از بین رفتند، اقدام به هرس گل ارکیده یعنی ساقه های قهوه ای و خشک شده کنید که البته در صورت وجود آنها نیاز به انجام این کار می باشد.

به طور تقریبی می توان گفت بخشی از ساقه ها معمولا در پاییز کمی قهوه ای شده ولیکن تا تابستان این ساقه ها دوام می آورند که در نتیجه توصیه می شود پس آنکه ساقه های گفته شده تماما به رنگ قهوه ای درآمدند، اقدام به هرس آنها کنید.

مراقبت از گل ارکیده سیمبیدیوم در زمان خفتگی

ارکیده سیمبیدیوم
ارکیده سیمبیدیوم

در این بخش یعنی دوران خفتگی ارکیده سیمبیدیوم (اواسط پاییز تا اوایل زمستان)، ساقه ها تولید گل نداشته و جهت تقویت گلدهی و تولید غنچه های مناسب از لحاظ تعداد آنها می بایست گیاه را در درجه حرارت خنک در شب نگهداری کنید زیرا این عمل همانند هورمون رشد در گیاه عمل کرده و سبب تحریک گلدهی در گیاه می شود، در نتیجه توصیه می شود حدفاصل نگهداری گیاه در این مرحله از لحاظ دمایی بین 7/2 تا 12/8 درجه سانتی گراد باشد.

نیاز نوری در این مرحله نسبت به مرحله گلدهی گل ارکیده سیمبیدیوم متفاوت است به طوری که می بایست در این مرحله نور قابل دسترس گیاه کاهش پیدا کند و این مقدار کاهش نور هرگز نباید شرایط سایه را برای گیاه ایجاد کند در نتیجه پیشنهاد می شود بستر کشت یا محل نگداری گل ارکیده در خانه، محلی باشد که نور خورشید در آن کمتر از زمان گلدهی گیاه باشد.

آبیاری ارکیده ی مذکور نیز در این مرحله متفاوت بوده با مرحله قبلی یعنی گلدهی، به طوری که تنها می بایست در حالتی که فقط 90 درصد خاک خشک شده است، در اختیار گیاه آب قرار داد زیرا آبیاری همانند فصل گلدهی در گیاه سوای آنکه نیازی به آن نیست و توسط گیاه جذب نمی شود، سبب هجوم بیماری های گل ارکیده شده و باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن آن خواهد شد بنابراین پیشنهاد می شود آبیاری گل ارکیده ی مذکور هر 10 الی 12 روز یکبار انجام شود.

با توجه به عدم گلدهی ارکیده در این مرحله، نیاز کودی هم همانند نیاز آبی گیاه کاهش یافته و در نتیجه می بایست نیتروژن کمتری در اختیار گیاه قرار بگیرد بنابراین توصیه می شود در این مرحله جهت تغذیه گیاه از کودهای 10-10-0 و یا 30-6-6 برای تقویه ریشه دهی و آماده سازی بستر گلدهی، استفاده شود.

تعویض گلدان گیاه

قبل از آنکه بخواهم به موضوع اصلی یعنی تعویض گلدان ارکیده سیمبیدیوم بپردازم، نکته ای مهم در بحث تقسیم، تکثیر و تعویض گلدان گل ارکیده ی مذکور وجود دارد، در نظر بگیرید که یک گل ارکیده سیمبیدیوم بزرگ را چند گلدان مجزا تقسیم کرده اید (تکثیر گل ارکیده)، ارکیده ها بخش های پیاز مانند دیگری را در پایه گیاه ایجاد می کنند که در علم پرورش به آنها شبه گوش گفته می شود.

در صورتی که شبه گوش ها قدرت تولید خوشه بزرگ را دارا بودند ممکن است تمایل داشته باشید ارکیده خود را به بخش های مختلف تقسیم کرده و آنها را جداگانه بکارید.

برای انجام این عمل می بایست هر قطعه دارای ریشه های فراوان و بخش پیاز مانند به همراه 4 برگ چسبنده باشد و در صورتی که بخش پیاز مانند بدون برگ بود، توصیه می شود آنهاها را از بین نبرید، زیرا آنها انرژی اضافی را برای گیاه تامین می کنند.

شاید ممکن باشد که ارکیده های کوچک را با استفاده از دست تقسیم بندی کرد، اما برای تقسیم ارکیده بزرگ و بالغ می بایست از چاقو و یا دیگر ابزارآلات باغبانی استفاده کنید. لازم به ذکر است ارکیده کوچک حاصل از تقسیم بندی یا تکثیر، حدودا 2 تا 3 سال زمان خواهد برد که گیاه به مرحله گلدهی برسد.

زمان تعویض گلدان در ارکیده ی مذکور هر 2 سال یکبار می باشد زیرا با گذشت 2 سال، شاخه های گیاه به لبه ی گلدان آویزان می شوند که با مشاهده آنها می توان اقدام به تعویض گلدان کرد. در کنار موضوع تعویض گلدان می بایست به علت تحلیل رفتن مخلوط خاک، خاک گیاه نیز هر 2 سال و یا ماکزیمم 3 سال تعویض شود.

گلدان جدید گل ارکیده می بایست از گلدان فعلی گیاه بر اساس اندازه قطر ریشه ها، 7/5 سانتی متر بزرگتر باشد و در صورتی که از سیمبیدیوم کوچک نگهداری می کنید، پیشنهاد می شود گلدان انتخابی تنها 2/5 سانتی متر از گلدان فعلی گیاه بزرگتر باشد.

بهتر می باشد که یک لایه شن به اندازه 2/5 سانتی متر در انتهای گلدان جدید ریخته شود زیرا این عمل سبب می شود تا آب اضافی با سرعت بیشتری از محدوده ریشه خارج شود و ریشه از بیماری های قارچی و باکتریایی در امان باشد.

برای مابقی ترکیب خاک گل توصیه می شود از کوکوپیت و کوکوچیپس استفاده شود و در صورت عدم دسترسی به مخلوط خاک پیشنهاد شده، می توان اقدام به خرید خاک مخصوص ارکیده را انجام داد.

پس از تهیه مخلوط خاک مناسب، ارکیده ی مذکور را جهت کاشت به گلدان جدید منتقل کنید و در صورتی که ریشه ها به لبه های گلدان قبلی اتصال پیدا کرده اند، می توان با استفاده از یک چاقوی نیز اقدام به جداسازی آنها کرد.

پس از کاشت گل ارکیده در گلدان جدید می بایست مابقی فضای گلدان از مخلوط خاک پر شود و توصیه می شود گلدان تا ارتفاع 2 الی 3 سانتی متری از مخلوط خاک پر شود که در این مرحله می بایست با استفاده از دست مخلوط خاک را کمی با فشار به انتهای گلدان هدایت کرد تا با فشردگی موجب حمایت بیشتر سیستم ریشه ای برای جذب آب و مواد غذایی شود.

پس از طی شدن مراحل قبلی می بایست تا چند روز گلدان گل ارکیده را در محلی که سایه می باشد و نور خورشید در آنجا کم است نگهداری کرده و گیاه را از لحاظ نیاز آبی تامین کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد پرورش و نگهداری گیاه سوالی دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 13 میانگین امتیازات: 3.6]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy