کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چرا گل پتوس رشد نمیکند + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

2

چرا گل پتوس رشد نمیکند ؟ زمانی که شاهد رشد نکردن گیاه خود هستید تردید نداشته باشید که در یک یا چندین بخش نگهداری پتوس تان مشکل وجود دارد بنابراین می بایست به تمامی الزامات نگهداری این گیاه پرطرفدار اشراف کامل داشته باشید تا در صورت بروز هرگونه اتفاقی سریعا دست به کار شده و گیاه خود را احیا کنید.

رشد نکردن پتوس دلایل متفاوتی دارد که این موارد عبارتند از:

  • نور و درجه حرارت نامناسب محل نگهداری
  • کوددهی و آبیاری غیر اصولی گیاه
  • رطوبت محیطی بسیار کم
  • هجوم آفات و بیماری های قارچی به گیاه
  • فرسوده شدن خاک گلدان و همچنین کوچک بودن فضای گلدان برای رشد ریشه های گیاه پتوس

در ارتباط با پرسش مطرح شده یعنی چرا گل پتوس رشد نمیکند می توان گفت دلیل توقف رشد پتوس هر موردی که باشد برای احیا یا درمان گیاه راه حل مناسبی وجود دارد به همین جهت ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل کاهش رشد پتوس را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص دهید و با استفاده از راه حل درمانی مناسب سریعا آن را تشویق به رشد حداکثری اش نمایید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

نور نامناسب محل نگهداری با چه مکانیسمی باعث توقف رشد پتوس می شود؟

توقف رشد پتوس
توقف رشد پتوس

هر چند که پتوس از گیاهان کم نور آپارتمانی محسوب می شود اما در شرایطی که نور محل نگهداری آن بسیار کم باشد (یعنی کمتر از آستانه تحمل گیاه)، گل پتوس شما تنها زنده مانده و رویشی در شاخه و برگهایش آن طور که باید مشاهده نمی شود.

اگر مشاهده می کنید که فاصله گلدان تا پنجره های نورگیر خانه بیشتر از سه متر است و گیاه شما در طول روز حداقل شش ساعت نور کامل و غیر مستقیم خورشید را دریافت نمی کند، تردید نداشته باشید که علت توقف رشد پتوس شما به علت همین شرایط نوری نامناسب گیاه است.

وجود نور مناسب خورشید باعث می شود برگ های گیاه پتوس به خوبی فتوسنتز را انجام داده و برای انجام فرآیندهای متابولیسمی گیاه انرژی تامین کنند بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع کاملا طبیعی است که اگر نور محل نگهداری گیاه نامناسب باشد انرژی زیادی درون پتوس شما تولید نشود.

بنابر آنچه که گفته شد برای جلوگیری از کاهش رشد گیاه پیشنهاد می شود اگر قصد دارید فاصله گلدان پتوس را تا پنجره کاهش دهید این کار را طی چندین مرحله انجام دهید تا گیاه شما دچار شوک و یا تنش دیگری نشود (به طور مثال روزی 30 سانتی متر گیاه را به پنجره نزدیک کنید).

درجه حرارت بسیار بالا یا پایین محل نگهداری چگونه باعث رشد نکردن پتوس می شود؟

رشد نکردن پتوس
رشد نکردن پتوس

همان طور که قبلا در مقاله زردی برگ پتوس به آن اشاره کردیم گیاه مذکور در محدوده دمایی 18 تا 29 الی 30 درجه سانتی راد بهترین عملکرد خود را دارد (یعنی رشد حداکثری در این درجات حرارت اتفاق می افتد) و هرگونه عبور از محدوده دمایی اشاره شده، سبب رشد نکردن پتوس شما خواهد شد.

اگر دمای محل پرورش گیاه بیش از 30 درجه سانتی گراد شود، میزان تبخیر و تعرق برگ های پتوس افزایش می یابد که به واسطه آن گیاه دچار استرس شده و رشدش کم می شود.

از سویی دیگر کاهش دما به کمتر از 18 درجه سانتی گراد به صورت کلی رشد پتوس را متوقف کرده و مکانیسم بقا را در گیاه فعال می کند که به واسطه این اتفاق تمام تمرکز پتوس شما بر مراقبت از خودش خواهد بود (از دیگر خسارات دمای سرد می توان به لوله شدن برگ پتوس اشاره نمود).

بنابراین در ارتباط با پرسش مطرح شده یعنی چرا گل پتوس رشد نمیکند پیشنهاد می شود اگر به گیاه خود عشق و علاقه زیادی دارید هرگز از آن در کنار سیستم های سرمایشی و گرمایشی نگهداری نکنید و در صورت امکان دماسنج کوچکی را کنار گلدان گیاه قرار دهید تا از آخرین وضعیت دمایی اطراف گل پتوس خود مطلع باشید.

آبیاری غیر اصولی با چه فرآیندی باعث کاهش رشد پتوس می شود؟

کاهش رشد پتوس
کاهش رشد پتوس

اگر آبیاری پتوس بیش از حد لازم انجام شود، فضاهای خالی خاک مملو از رطوبت اضافه شده و ریشه های گیاه به مرور زمان پوسیده خواهند شد که به واسط همین امر ریشه ها دیگر توانایی سابق خود را نخواهند داشت.

در نقطه مقابل اگر آبیاری پتوس بسیار کم باشد، رطوبت به خوبی در بافت رویشی گیاه در جریان نخواهد بود.

بهترین زمان برای آبیاری پتوس موقعی است که 10 سانتی متر بالای سطخ خاک گلدان خشک شده و رطوبتی نداشته باشد که برای تشخیص رطوبت این لایه از خاک پتوس می بایست یک روز درمیان انگشت اشاره دست خود را وارد خاک کنید و رطوبت آن را بررسی کنید.

از طرفی دیگر بهترین روش آبیاری گل پتوس آن است که در زمان آب دهی تمامی نقاط خاک گلدان به خوبی مرطوب شود و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آبدهی گیاه مذکور متوقف شود که بر این اساس شاید گاهی نیاز باشد هر سه روز یکبار و گاهی هر ده روز یکبار گیاه خود را آبیاری کنید.

اگر مشاهده می کنید که برگ های پایینی و پیرتر گیاه یک به یک و با سرعت نسبتا زیادی زرد شده و دچار ریزش شده اند، شک نداشته باشید که علت کاهش رشد گیاه شما به خاطر آبیاری زیاد گیاهتان بوده است که برای درمان آن می بایست پتوس را به طور کامل از گلدان خود خارج کرده و ریشه های ناسالم آن را تا نقطه سالم هرس کنید.

سپس، توسط قارچکش اوکسی کلرور مس و یا کاربندازیم ریشه های سالم و خاک گلدان را ضدعفونی کرده و مجددا گیاه خود را با همان عمق قبلی خود بکارید.

از سویی دیگر اگر مشاهده می کنید که نوک و لبه برگ های جدید گیاه قهوه ای رنگ شده اند (که به شرح کامل آن قبلا در مقاله قهوه ای شدن برگ پتوس پرداختیم)، در نظر خود خود داشته باشید که علت کاهش رشد گیاه شما به خاطر آبیاری بسیار کم و ناچیز آن بوده است که برای احیا تنها کافیست پتوس خود را در زمان و به روش صحیحی که اشاره کردیم آبیاری کنید.

برای درمان توقف رشد پوتوس خود چگونه از کودهای شیمیایی استفاده کنیم؟

پوتوس گیاهی است که نیاز به تغذیه سبک اما مداوم دارد به طوری که می بایست گیاه از اوایل بهار تا اواخر پاییز ماهانه یکبار با کودهای کامل و متعادل تغذیه شود (همان طور که قبلا در مقاله آموزش پرورش سریع پتوس اشاره کردیم با آب خشک و خالی نمی توان از مهمان خانه که گیاه پتوس می باشد پذیرایی نمود).

عناصر غذایی هر یک به صورت جداگانه نقش بسیار مهمی در افزایش رشد و یا پرپشت شدن گیاه دارند بنابراین اگر اگر نحوه تغذیه گیاه شما با آنچه اشاره شد مغایرت دارد، پیشنهاد می شود از هم اکنون روند تغذیه اصولی گیاه خود را آغاز کنید.

برای آنکه بتوانید به بهترین نحو ممکن از کودهای شیمیایی برای درمان توقف رشد پوتوس خود نتیجه بگیرید توصیه می شود از کودهای کامل نظیر کود سه بیست و یا کود سه ده با نصف دوز پیشنهادی سازنده محصول برای تقویت گیاه خود استفاده کنید تا هم نیاز غذایی گیاه به خوبی برطرف شده و هم PH خاک گلدان دستخوش تغییر نشود زیرا وقتی که PH خاک تغییر پیدا می کند، عناصر غذایی روی جذب یکدیگر اثر منفی گذاشته و شما از کوددهی گیاه خود نتیجه ای معکوس خواهید گرفت.

رطوبت کم محل نگهداری چه ارتباطی با رشد نکردن پوتوس دارد؟

رطوبت کم یکی از شایع ترین دلایل رشد نکردن پوتوس به شمار می رود زیرا پتوس گیاهیست که منشا نقاط گرمسیری و بارانی را داشته و برای افزایش رشد خود نیاز به رطوبت محیطی نسبتا بالا دارد.

روش های زیادی برای تامین رطوبت پوتوس وجود دارد که از رایج ترین آنها می توان به ساختن جزیره و استفاده از رطوبت ساز های برقی (نظیر دستگاه بخور) اشاره نمود با این حال آنچه که در این زمینه اهمیت دارد آن است که در 24 ساعت شبانه روز رطوبت مناسب برای گیاه تامین باشد.

در ارتباط با پرسش ابتدای مقاله یعنی چرا گل پتوس رشد نمیکند باید عرض کنم برای افزایش رطوبت گیاه خود هرگز برگهای آن را با آب اسپری نکنید زیرا انجام این کار یاعث هجوم بیماری های قارچی به گیاه شما خواهد شد که به دنبال آن رشد پتوس تان به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

لازم به ذکر است از دیگر خسارات رطوبت کم می توان به کوچک شدن برگ پتوس (مخصوص برگ های جدید و جوان) اشاره نمود.

چگونه آفات و بیماری ها با هجوم خود باعث کاهش رشد پوتوس می شوند؟

هجوم آفات به صورت گروهی و همچنین حمله بیماری های قارچی به پوتوس سبب استرس دیدن گیاه شده که به دنبال آن پتوس شما تا مدت ها رشد خود را کاهش می دهد هر چند که گیاه مذکور در برابر این امراض مقاوم است اما هر گیاهی ظرفیتی دارد و از یک جایی به بعد دیگر توانایی دفاع کردن از خود را ندارد.

در ارتباط با پرسش مطرح شده یعنی چرا گل پتوس رشد نمیکند باید خدمت شما همراهان سایت پرشیالرن عرض کنم اگر مشاهده می کنید که برگ های گیاه چسبناک شده اند تردید نداشته باشید که علت کاهش رشد پوتوس شما به خاطر هجوم آفات بوده است از این رو شما همراه گرامی می بایست سریعا لکه چسبناک را از روی برگ های گیاه خود پاک کنید و سپس توسط سموم مربوطه نظیر کنفیدور، مالاتیون و یا دیازینون برگ های گیاه و خاک گلدان را با رعایت دوز مناسب سم پاشی کنید.

در نقطه مقابل هجوم آفات، اگر روی برگ های گیاه خود لکه های قهوه ای و یا سیاه رنگی را مشاهده می کنید که این لکه ها توسط نواری زرد رنگ احاطه شده اند، بدانید که مشکل اصلی گیاه شما از هجوم بیماری های قارچی نشات می گیرد که در چنین شرایطی در قدم نخست می بایست برگ های آلوده را هرس و سپس برگ های سالم و خاک گلدان را با قارچکش کاربندازیم ضدعفونی نمایید (از دیگر خسارات هجوم آفات می توان به سوراخ شدن برگ پتوس و از دیگر عوارض بیماری های قارچی می توان به شل شدن برگهای پتوس اشاره نمود).

فرسوده شدن خاک و کوچک بودن فضای گلدان برای رشد ریشه های گیاه پتوس

اگر بیش از دو سال هست که از گیاه خود در یک گلدان نگهداری می کنید و تاکنون گلدان آن را تعویض نکرده اید و از طرفی دیگر تمامی موارد این مقاله را در ارتباط با اینکه چرا گل پتوس رشد نمیکند را بررسی کرده اید و مشکلی در بخش های مختلف نگهداری گیاه تان پیدا نکرده اید، قطعا دلیل توقف رشد پتوس شما به خاطر فرسوده شدن خاک و کوچک بودن فضای گلدان برای توسعه ریشه های گیاه است که در چنین حالتی توصیه می شود گلدان جدیدی که برای پتوس خود خریداری می کنید تنها دو سایز از گلدان فعلی گیاه بزرگتر باشد.

پس از تهیه گلدان، خاک گیاه را نیز تعویض کنید زیرا با کیفیت ترین خاک ها هم پس از دو سال استفاده مداوم فرسوده شده و کارایی سابق را نخواهند داشت.

بهترین ترکیب خاک برای پتوس مخلوطی از کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت است که به آسانی می توانید آنها را به صورت آنلاین و یا از بازارهای مربوطه خریداری نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 10 میانگین امتیازات: 3.4]
۲ نظرات
  1. علی می گوید

    عاشق پتوس هستم … فوق العاده مقاوم و کم توقع ….. تکثیرش راحته

  2. علی می گوید

    تا بحال چند گلدان ازش تکثیر کردم و به دوستان و آشنایان هدیه دادم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy