کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت سوراخ شدن برگ آگلونما چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

0

سوراخ شدن برگ آگلونما دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به نور زیاد محل نگهداری گیاه، هجوم آفات و بیماری ها به اگلونما و همچنین غبارپاشی برگهای گیاه در زیر نور آفتاب اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت سوراخ شدن برگ اگلونما را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص دهید و با استفاده از راه حل درمانی مناسب سریعا آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

نور زیاد محل نگهداری گیاه چگونه باعث سوراخ شدن برگ آگلونما می شود؟

علت سوراخ شدن برگ آگلونما

همان طور که قبلا در مقاله زردی برگ آگلونما اشاره کردیم گیاه مذکور از گیاهان کم نور آپارتمانی محسوب شده و در شرایطی که نور محل نگهداری اش غیر مستقیم اما کامل باشد بیشترین رشد و عملکرد خود را خواهد داشت.

اگر فاصله گلدان اگلونما شما تا پنجره کمتر از دو متر است و روی برگ های گیاه خود نقاط سوختگی را مشاهده می کنید که دقیقا در همین نقاط برگ های گیاه به مرور زمان سوراخ شده اند، تردید نداشته باشید که علت سوراخ شدن برگ آگلونما شما به خاطر وجود نور زیاد خورشید در محل نگهداری گیاه تان است.

برای درمان اگلونما پیشنهاد می شود طی چند قدم (مثلا روزی سی سانتی متر) فاصله گلدان تا پنجره را افزایش دهید به طوری که حدودا گلدان گیاه مذکور 2 تا 2/5 متر با پنجره های نورگیر خانه فاصله داشته باشد.

لازم به ذکر است تغییر ناگهانی فاصله گلدان تا پنجره، سبب وارد شدن شوک جدیدی به گیاه خواهد شد.

غبارپاشی برگهای اگلونما در زیر نور آفتاب چه ارتباطی با سوراخ شدن آنها دارد؟

دلیل سوراخ شدن برگ اگلونما
دلیل سوراخ شدن برگ اگلونما

زمانی که برای افزایش رطوبت گیاه خود برگ های آن را با آب اسپری می کنید (مخصوصا اگر درجه حرارت بالا و طول روز بلند باشد مثل فصل تابستان)، تجمع قطرات آب روی برگ های گیاه همانند ذره بین عمل کرده و باعث سوراخ شدن آنها می شود.

اگر تمایل دارید برای افزایش رطوبت برگ های گیاه خود را غبارپاشی کنید (یعنی با آب فشان آب را روی آنها اسپری کنید) پیشنهاد می شود این کار را صبح زود یعنی زمانی که هنوز لوکس نوری زیادی وجود ندارد انجام دهید در غیر این صورت مجددا شاهد تلف شدن برگ های گیاه خود خواهید بود.

به عقده بنده برای افزایش رطوبت اطراف گیاه در ارتباط با سوراخ شدن برگ اگلونما بهتر است از رطوبت سازهای برقی (مانند دستگاه بخور) و یا ساختن جزیره برای گیاه استفاده شود زیرا این دو مورد برای چندین ساعت رطوبت اطراف گیاه را افزایش داده و خطری برای سلامتی گیاه شما ندارند.

از سویی دیگر اگر آب مصرفی برای غبارپاشی گیاه دارای املاح باشد منافذ برگ های گیاه با چندین مرتبه غبارپاشی بسته شده و به طور کامل در فرآیندهای متابولیسمی گیاه نظیر تبخیر و تعرق مشکل ایجاد می شود.

آفات با چه مکانیسمی باعث سوراخ شدن برگ اگلونما می شوند؟

آفات با حمله به برگ های زیبای اگلونما رطوبت داخل آنها را تخلیه کرده و به گیاه شوک وارد می کنند (مخصوصا اگر این حشرات موذی به صورت دسته جمعی به گیاه حمله کنند).

اگر شاهد چسبناک شدن برگ آگلونما خود هستید و مشاهده می کنید که دقیقا در آن نقطه برگ های گیاه تان سوراخ شده است (یعنی روی آنها عسلک وجود دارد)، در نظر خود داشته باشید که علت سوراخ شدن برگ آگلونما شما به خاطر هجوم حشرات یا آفات بوده است.

برای درمان گیاه توصیه می شود لکه های عسلک مانند را توسط یک دستمال تمیز و مرطوب پاک کنید و سپس توسط سم کنفیدور برگ های گیاه و خاک گلدان را سم پاشی کنید البته با رعایت دوز مناسب:)

هجوم آفات به گیاه اگلونما بیشتر در فصول بهار و تابستان شایع می باشد بنابراین بهتر است در این مقاطع زمانی برای پیشگیری ماهانه یکبار پشت و روی برگ های گیاه تان را با الکل های اتیلیک و یا متیلیک ضدعفونی کنید تا گیاه محبوب شما برای همیشه از خطر هجوم آفات در امان باشد (ضدعفونی کردن برگ ها را صبح زود انجام دهید).

لازم به ذکر است از دیگر خسارات هجوم آفات به گیاه می توان به لوله شدن برگ آگلونما اشاره نمود.

بیماری های قارچی با چه فرآیندی باعث از بین رفتن یا سوراخ شدن برگ های گیاه می شوند؟

هنگامی که برگ های گیاه خود را با آب اسپری می کنید سوای آنکه قطرات آب همانند ذره بین عمل می کنند ممکن است از طرفی دیگر این قطرات آب بستر مناسب را برای هجوم بیماری های قارچی فراهم کنند.

همان طور که اطلاع دارید برگ های گیاهان زمانی به بیماری دچار می شوند که بستر مرطوب و درجه حرارت خنک برای رشد و تکثیر بیماری های قارچی وجود داشته باشد.

اگر روی برگ های گیاه خود لکه های قهوه ای و یا سیاه رنگی را مشاهده می کید که این لکه ها غوطه ور در آب بوده و توسط نواری زرد رنگ احاطه شده اند (با عسلک اشتباه نگیرید)، شک نداشته باشید که علت سوراخ شدن برگ اگلونما شما به خاطر هجوم بیماری های قارچی می باشد از این رو برای درمان اگلونما پیشنهاد می شود برگ های آسیب دیده گیاه را سریعا هرس کرده و دور بریزید و سپس توسط قارچکش کاربندازیم برگ های سالم و خاک گلدان را قارچکشی نمایید البته مجددا جهت یادآوری تاکید می کنم که با رعایت دوز مناسب این کار را انجام دهید.

لازم به ذکر است از دیگر خسارات هجوم بیماری های قارچی به گیاه می توان به آویزان شدن برگهای آگلونما و یا به عبارتی دیگر بی حال شدن برگ های آگلونما اشاره نمود.

امیدوارم این مقاله به شما همراه گرامی سایت پرشیالرن کمک کرده باشد تا در تشخیص علت اصلی مشکل گیاه خود به خوبی عمل و به بهترین نحو ممکن آن را درمان کنید.

در پایان در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر سوراخ شدن برگ های گیاه محبوب خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 11 میانگین امتیازات: 3.5]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy