کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت سوراخ شدن برگ پتوس چیست؟ (بعلاوه آموزش درمان)

3

سوراخ شدن برگ پتوس دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به وجود نور زیاد خورشید در محل نگهداری پتوس، اسپری کردن آب روی برگها و همچنین هجوم آفات و بیماری ها به گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت سوراخ شدن برگ پتوس را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود تشخیص داده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب، فورا آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

نور زیاد خورشید چگونه باعث سوراخ شدن برگ پتوس می شود؟

سوراخ شدن برگ پتوس
سوراخ شدن برگ پتوس

پتوس از گیاهان کم نور آپارتمانی محسوب شده و در شرایطی که نور محل نگهداری اش غیر مستقیم اما کامل باشد ، بیشترین رشد خود را خواهد داشت.

اگر روی برگ یا برگ های گیاه خود نقاط سوختگی را مشاهده می کنید (در امتداد برگ) که این نقاط پس چند روز از به وجود آمدن شان سوراخ شده اند، مطمئن باشید علت سوراخ شدن برگ پتوس شما به خاطر وجود نور زیاد خورشید در محل نگهداری گیاه بوده است.

برای احیا گیاه پیشنهاد می شود طی چند روز، فاصله گیاه خود را تا پنجره افزایش دهید تا زمانی که فاصله گلدان پتوس با پنجره حدودا سه متر شود (جا به جایی سریع باعث استرس گیاه می شود).

در این بین اگر مشاهده می کنید که نور خورشید به صورت فیلتر شده روی گیاه شما نمی تابد، بهتر است نور آفتاب را توسط پرده های شفاف برای گیاه محبوب خود فیلتر کنید (از خسارات دیگر نور نامناسب می توان به قهوه ای شدن برگ پتوس اشاره نمود).

اسپری کردن آب روی برگهای پتوس به گیاه آسیب می رساند

بسیاری از افرادی که گیاه پتوس را در خانه خود پرورش می دهند برای حفظ شادابی و افزایش رطوبت گیاه آن را با آب غبارپاشی می کنند که انجام این کار اشتباه بوده و آسیب های زیادی را به گیاه می رساند.

اگر نور محل نگهداری و پرورش پتوس در خانه مناسب نباشد، زمانی که برگ های گیاه را با آب اسپری می کنید روی آنها قطرات آب جمع می شود که در این بازه زمانی اگر نور خورشید شدت زیادی داشته باشد و از سویی دیگر درجه حرارت بالا باشد، نور مستقیم با قطرات آب برخورد کرده و آنها را گرم می کند (درست مانند حالت ذره بین که کاغذ را می سوزاند) که در این وضعیت به احتمال خیلی بالا برگ های گیاه سوراخ خواهند شد.

برای حفظ سلامتی و افزایش رطوبت به هیچ وجه برگ های پتوس را غبارپاشی نکنید زیرا انجام این کار سوای سوراخ شدن برگ پتوس از طرفی دیگر، باعث هجوم بیماری های قارچی به گیاه خواهد شد که در ادامه مقاله به آن اشاره ای کوتاه خواهم داشت بنابراین بهتر خواهد بود برای افزایش رطوبت محیط گیاه خود از روش های دیگری استفاده کنید (مانند درست کردن جزیره برای آن و یا استفاده از رطوبت ساز های برقی مانند دستگاه بخور).

آفات چگونه باعث سوراخ شدن برگ پتوس می شوند؟

شته ها، مگس های سفید، کنه های عنکبوتی شکل و … از جمله آفات شایع گیاه آپارتمانی پتوس هستند به طوری که این حشرات موذی با حمله به برگ های گیاه از آب و مواد غذایی داخل آنها تغذیه کرده و درون برگ ها را با مشکلاتی جدی روبرو می کنند.

اگر روی برگ های گیاه خود سوراخ هایی به شکل نامنظم را مشاهده می کنید مطمئن باشید علت صد در صدی سوراخ شدن برگ پتوس شما به خاطر هجوم آفات بوده است (البته برخی آفات از نوک و لبه برگ ها تغذیه می کنند) بنابراین در این مقطع زمانی شما باید در صورت مشاهده آفات آنها را با سم مالاتیون از بین ببرید (از سم مالاتیون بر اساس توصیه تولید کننده خود محصول استفاده کنید).

برای آنکه هیچ وقت گیاه پتوس شما درگیر آفات نشود و یا به عبارتی گیاه تان هرگز برای آفات جلب توجه نکند بهتر است ماهانه یکبار برگ های گیاه خود را با صابون و یا شامپو های بدون اسانس مانند شامپو بچه شستشو دهید.

انجام این کار باعث خواهد شد حشرات هرگز به گیاه شما هجوم نیاورند و از سویی دیگر با از بین رفتن گرد و غبار گیاه، راندمان فتوسنتز برگ ها نیز افزایش یابد (از دیگر خسارات آفات می توان به لوله شدن برگ ها اشاره نمود که به شرح کامل آن قبلا در مقاله لوله شدن برگ پتوس پرداخته شده است).

هجوم بیماری های قارچی به پتوس

در صورتی که گیاه پتوس دائما توسط آب اسپری شود، به علت تجمع رطوبت ممکن است گیاه در معرض هجوم بیماری های قارچی قرار بگیرد زیرا همان طور که اطلاع دارید قارچ های آسیب زننده زمانی به گیاه شما هجوم می آورند که بستر مرطوب و درجه حرارت مناسب برای رشد و نمود آنها وجود داشته باشد.

بنابر نکاتی که اشاره شد نتیجه می گیریم که غبارپاشی گیاه به خودی خود یا به علت هجوم بیماری ها، سبب سوراخ شدن برگ پتوس و یا زردی برگ پتوس شما خواهد شد.

اگر روی برگ های گیاه خود لکه های سیاه و قهوه ای رنگ را مشاهده می کنید که این لکه ها توسط نواری زرد رنگ احاطه شده اند و درست برگ گیاه شما در این نقاط سوراخ شده است در نظر داشته باشید که علت آسیب دیدن گیاه شما به خاطر هجوم قارچ ها بوده است.

برای احیا گیاه پیشنهاد می شود اگر از گیاهان دیگری مراقبت می کنید حتما آنها را از پتوس دور کرده و گیاه مذکور را به تنهایی قرنطینه کنید.

پس از قرنطینه گیاه، بافت یا برگ های آسیب دیده آن را توسط ابزار برش مناسب جدا کنید و سپس نقاط سالم گیاه را با قارچ کش اوکسی کلرور مس با رعایت دوز مناسب اسپری کنید.

با گذشت دو هفته، مجددا نقاط سالم به علاوه خاک گلدان را با قارچ کش مذکور ضدعفونی کنید تا خیالتان بابت بهبودی گیاه راحت شود (برای ضدعفونی کردن خاک مقداری قارچکش را درون آب آبیاری بریزید و در اختیار گیاه قرار بدید) و سپس گیاه را به همان محل قبلی نگهداری خود انتقال دهید.

پس از بهبودی گیاه برای آنکه گیاه استرس زیادی را تجربه کرده است بهتر خواهد بود از محلول های ضد تنش که در بازارهای مربوطه به فروش می رسند استفاده کنید که از جمله این محلول ها می توان به مگافول اشاره نمود.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل موثر بر سوراخ شدن برگ پتوس سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 56 میانگین امتیازات: 4]
۳ نظرات
  1. ریحانه می گوید

    عالی و کامل
    یه سوال داشتم برای استفاده از قارچ کش پس هرماه گیاه رو با نصف دوز سفارش شده اسپری کنیم.یعنی مثلاً به جای یک قاشق چای خوری در یک لیتر آب نصف قاشق قارچ کش در یک لیتر آب ،هرماه به طور منظم گیاه رو اسپری کنیم؟

  2. طیبه می گوید

    سلام من دوتا گلدون پتوس دارم دوتاش مدت سه چهار ماهه رشد نمیکنه روی برگاش لکه های زرد و قهوه ایه و سراخ شده روی ساقه اش هم قهوه ای شده مخصوصا قسمتای پر برگ
    میشه راهنمایی کنین چیکار کنم اینستاگرام ندارم لطفا اگه نیاز به عکس بود بگید ایمیل کنم
    قبلا برای قارچ گفته بودین از کارابندازیم استفاده کنیم الان گفتین مالاتیون اگه اسن بیماری قارچی هستشکدومشو استفاده کنم.
    ضمنا بعد از اینکه همه ی اینکارارو کردم پتوس مثل قبل رشد میکنه یا بهتره کلا قلمه بزنم یدونه جدید بکارم

  3. Ali می گوید

    سلام وقت بخیر برگ های پتوس من نوک سوزی داره و چند تا سوراخ شاید خیلی ناچیز تو بعضی برگ ها وجود داره خیلی هم اسپری آب یا کود انجام دادم یعنی قارچی شده؟ چیکار باید بکنم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy