کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت شل شدن برگهای پتوس چیست؟ (بعلاوه راه حل درمان)

5

شل شدن برگهای پتوس دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به آبیاری نامناسب، کوددهی غیر اصولی، وجود نوسانات دمایی (تغییرات به یک باره درجه حرارت) در محل نگهداری پتوس، رطوبت کم و همچنین هجوم آفات و بیماری به گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت شل شدن برگهای پتوس را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه خود را تشخیص دهید و با استفاده از راه حل درمانی مناسب، سریعا آن را احیا کنید و از پرورش پتوس خود برای مدت های طولانی تری لذت ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری نامناسب شایع ترین علت شل شدن برگهای پتوس

علت شل شدن برگهای پتوس
علت شل شدن برگهای پتوس

بهترین زمان برای آبیاری گیاه آپارتمانی پتوس وقتی است که 7 الی 10 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک شده است و از سویی دیگر بهترین روش آبیاری آن است که میزان آب موجود (گاهی اوقات یک لیتر، گاهی اوقات کمی بیشتر یا کمتر) به خوبی تمام نقاط خاک را مرطوب کند و به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، روند آب دهی پتوس متوقف شود.

بسیاری از افرادی که از پتوس نگهاری می کنند آن را بر اساس یک اصول خاص و برنامه ریزی مشخص آبیاری می کنند با این حال باید عرض کنم که این شیوه به هیچ وجه صحیح نبوده و باعت شل شدن برگهای پتوس می شود.

برای آبیاری گیاه محبوب خود برنامه ریزی خاصی نداشته باشید و همیشه مابین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک خشک شود و سپس اقدام به آبیاری گیاه خود نمایید.

ایران کشوری چهار فصل است که به واسطه تغییرات دمایی و نوری، سرعت خشک شدن سطح خاک طی هر فصل با فصل دیگر متفاوت است از این رو شاید گاهی نیاز باشد گیاه را هر پنج روز یکبار و گاهی هر دو هفته یکبار آبیاری کنید.

برای آنکه هرگز گیاه پتوس شما دچار شوک یا استرس نشود پیشنهاد می شود همیشه از آب ولرم که از قبل جوشانده شده است برای آبیاری گیاه خود استفاده کنید.

اگر آبیاری کم باشد، رطوبت به تمامی نقاط گیاه به صورت یکسان نمی رسد و اگر آبیاری بیش از حد باشد، ریشه ها پوسیده شده و در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نمی کنند در نتیجه قطعا بهتر خواهد بود به روش تشخیصی که اشاره شد گیاه خود را آبیاری کنید (از دیگر خسارات آبیاری زیاد به گیاه می توان به زردی برگ پتوس اشاره نمود).

کوددهی غیر اصولی پتوس چگونه به برگهای گیاه آسیب می رساند؟

شل شدن برگهای پتوس
شل شدن برگهای پتوس

پتوس از جمله گیاهانی است که نیاز چندانی به مصرف پی در پی و یا مکرر کودهای شیمیایی ندارد بنابراین باید برای تقویت آن در زمان و به روش صحیح از کودهای شیمیایی استفاده کرد.

اگر میزان کوددهی کم باشد، برگهای گیاه با کمبود عناصری نظیر نیتروژن، فسفر، پتاسیم و … مواجه شده و شل خواهند شد و از طرفی دیگر، کوددهی زیبا باعث سوختگی ریشه های گیاه می شود که در نتیجه آن ریشه ها به درستی به وظایف خود عمل نمی کنند و در این بین حتی ممکن است PH خاک پتوس نیز تغییرا پیدا کرده و عناصر غذایی روی جذب یکدیگر اثر منفی بگذارند.

برای تقویت گل پتوس از کودهای ملایم و کامل استفاده کنید به طوری که گیاه ماهانه یکبار توسط کودهای مناسب با نصف دوز پیشنهادی تولید کننده محصول تقویت شود (فقط ماهانه یکبار).

در صورتی که اطمینان دارید علت شل شدن برگهای پتوس شما به خاطر کوددهی زیاد بوده است (یعنی در هر بار کوددهی بیش از 15 سی سی یا گرم کود استفاده کرده اید و یا ماهانه بیش از یکبار گیاه را تفذیه کرده اید) برای احیا پتوس پیشنهاد می شود سه مرتبه خاک گلدان را با آب ولرم شستشو دهید تا از بلورهای نمک مانند خاک گلدان کاسته شود (از دیگر خسارات کوددهی زیاد گیاه می توان به قهوه ای شدن برگ پتوس اشاره نمود).

اگر دمای محیط نامناسب باشد برگهای گیاه شل خواهند شد

پتوس از گیاهان گرمسیری محسوب شده و در شرایطی که درجه حرارت بین 18 تا 28 درجه سانتی گراد باشد بیشترین رشد خود را خواهد داشت (پتوس از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نمی شود).

اگر دمای محیط کمتر از 18 درجه سانتی گراد شود، برگ های گیاه برای مراقبت از خود لوله ای خواهند شد (که به شرح کامل آن در مقاله لوله شدن برگ پتوس پرداختیم) اما از طرفی دیگر اگر دمای محیط بیش از 30 درجه سانتی گراد شود، میزان تبخیر و تعرق برگ های گیاه افزایش پیدا کرده که در نتیجه آن ما شاهد شل شدن برگهای پتوس خود خواهیم بود زیرا دیگر رطوبتی برای جفظ شادابی و طراوت برگ ها باقی نمانده است.

دمای محیط خانه در بیشتر مواقع برای نگهداری و پرورش پتوس مناسب است مگر آنکه گیاه در کنار سیستم های گرمایشی و سرمایشی و همچنین در معرض منافذ خانه مانند درب هایی که مدام باز و بسته می شوند باشد در نتیجه اگر به گیاه محبوب خود عشق و علاقه زیادی دارید پیشنهاد می شود یک دماسنج کوچک را کنار گلدان آن قرار دهید تا از تغییرات لحظه ای دمای محیط اطراف گیاه خود اطلاع کافی را داشته باشید.

رطوبت کم دیگر علت شل شدن برگهای پتوس

دلیل شل شدن برگهای پتوس
دلیل شل شدن برگهای پتوس

همان طور که در مقاله آموزش پرورش سریع پتوس اشاره شد گیاه مذکور برای افزایش رشد خود و همچنین بزرگ تر شدن برگها نیاز به رطوبت محیطی نسبتا بالا دارد.

رطوبت اطراف گیاه پتوس همیشه باید بیش از 50 درصد باشد که برای انجام این کار می توانید کنار گیاه خود یک دستگاه بخور بگذارید و یا ظرف آبی را کنار گلدان گیاه قرار دهید تا با تبخیر شدن آب، رطوبت اطراف گیاه آپارتمانی پتوس افزایش یابد.

اسپری کردن آب بر روی برگهای پتوس برای چند ساعت رطوبت اطراف گیاه را افزایش می دهد و از سویی دیگر انجام این کار خطر ابتلای گیاه را به بیماری های قارچی افزایش می دهد ( اگر آب مصرفی املاح دار هم باشد حتی فتوسنتز برگ های گیاه نیز دچار مشکل می شود) لذا برای جلوگیری از شل شدن برگهای پتوس و افزایش رطوبت محیطی پیشنهاد می شود تنها با روش های اشاره شده رطوبت محیط اطراف گیاه پتوس را افزایش دهید.

آفات با هجوم خود باعث شل شدن برگ های گیاه می شوند

آفات یا حشرات با اتصال به برگ های زیبای پتوس (مخصوص در فصول بهار و تابستان) از آب و مواد غذایی داخل برگ ها تغذیه کرده و درون آنها را با مشکلات زیادی مواجه می کنند.

اگر مشاهده می کنید ماده ای چسبناک و همچنین سوراخ های نامنظم روی برگ های گیاه وجود دارد مطمئن باشید علت شل شدن برگهای پتوس شما به خاطر هجوم آفات بوده است.

برای احیا پتوس پیشنهاد می شود فورا برگ های را با شامپوهای بدون اسانس (شامپو بچه) شستشو دهید و در صورت مشاهده آفات (مخصوصا شته ها) آنها را توسط سموم مربوطه مانند سم مالاتیون از بین ببرید.

لازم به ذکر است در اکثر مواقع محل تجمع آفات در زیر برگ های گیاه پتوس است.

هجوم بیماری های قارچی به پتوس

پتوس گیاهیست که از مقاومت نسبتا بالایی در برابر هجوم بیماری ها برخوردار است با این حال اگر گیاه دائما غبارپاشی و یا در آبیاری آن زیاده روی شود، بیماری های قارچی به گیاه هجوم آورده و به آن آسیب می رسانند.

اگر روی برگ های گیاه خود لکه های قهوه ای و سیاه رنگی را مشاهده می کنید که این لکه ها توسط هاله ای زرد رنگ احاطه شده اند مطمئن باشید دلیل شل شدن برگهای پتوس شما به خاطر هجوم بیماری ها بوده است بنابراین در این مقطع زمانی برای احیا پتوس پیشنهاد می شود بافت های آلوده را از گیاه خود جدا کنید و نقاط سالم را با قارچکش اوکسی کلرور مس با رعایت دوز مناسب سم پاشی کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد شل شدن برگ های گیاه پتوس سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 72 میانگین امتیازات: 3.5]
۵ نظرات
  1. مهتاب می گوید

    سلام
    پتوس من ۵ سالشه، برگاش حالت له شدگی و زنگ زدگی پیدا کردن. وقتی برگهای پوسیده رو جدا می کنم حالت خیسی داره، بیشتر برگهای جوون درگیر شدن. چکار باید براش کرد؟

  2. شیرین می گوید

    سلام
    من ۳گلدون پتوس داشتم که دوتاشون حدود ۶سال باهام بودن ,اولی پر برگ و سرحال و خوشرنگ و طول قدش خیلی بلند و سبز ابلق و آویز بود ، دومی پتوس سبز برگ درشت و سومی تو محیط کم نور با برگهای ریز ولی انبوه و سرحال، بارها خاک و گلدونشون رو عوض کرده بودم و موفق بودم حتی برای اطرافیانم از طریق آب ریشه دار می کردم و به گلدون منتقل می کردم ولی باز هم گلدونام پر برگ و قشنگ بودن تا اینکه زمستان از بازار گل خاک می خربدم خاکی رو بهم معرفی کردن و گفتن درسته گرونتر از بقیه س ولی برای پتوس و آگلونما عالیه، بعد از تعویض خاک
    آگلونما ۷ ساله م کاملا مرد از غصه گلدونشو از جلوی چشمام دور کردم، و دو گلدون پتوسم چنان از بین رفتند که تنها به اندازه یک مشت بدون قد تهش باقی مونده برگها اونقدر شل شدن که با ی لمس می افتن، خوشبختانه خاک پتوس سوم رو تعویض نکردم، و باقی مونده برام

    1. Amir می گوید

      خاکش بدون کود بود؟ چطوری بود ؟
      میشه راهنمایی کنی؟
      ما الان گذاشتیم تو آب هم نوکش قهوه ای شده هم شل شده . قبلا یکبار پتوسم خیلی بزرگ بود با کود و خاک قاطی کردم ۱ هفته بعد خراب شد

  3. Zahra می گوید

    سلام بر گهای پتوس مرمری شل شده ؟ لطفا راهنمایی فرماییدمتشکرم

    1. nahid می گوید

      سلام من ی گلدون پتوس مرمری زیبا و پر برگ خریدم چون جاش کوچیک بود و داشتن زرد میشدن گلدونش رو عوض کردم بعد از ی مدت برگها نقطه کوچک سیاه میشد بعضی از ساقه ها هم کمی سیاه بودن الان خیلی برگهاش کم شده و شل شدن بعضی وقتها محلول گریمور میدم به گلدونام هیچ اثری از آفت یا قارچ ندیدم راهنمایی فرمایید متشکرم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy