کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

همه چیز در مورد خاک پتوس (زمان تعویض و آموزش ساخت)

1

خاک پتوس می بایست دارای قدرت زهکشی بالا و همچنین حاوی مقداری عناصر غذایی باشد زیرا اگر قدرت زهکشی (خروج آب اضافی) خاک گلدان کم باشد، فضاهای خالی خاک مملو از رطوبت اضافی شده و اکسیژن رسانی به ریشه های گیاه محبوب پتوس کم می شود.

با کاهش اکسیژن رسانی به ریشه ها، بستر مناسب برای هجوم قارچ های عفونی نظیر ریزوکتونیا به ریشه های پتوس فراهم می شود که در نتیجه این حمله شما در درجه اول شاهد زردی برگ پتوس و در نهایت مرگ کامل گیاه خود خواهید بود.

از سویی دیگر خاک پتوس می بایست دارای PH متعادل باشد (6 تا 7 مناسب است) زیرا در صورت نامناسب بودن PH خاک گلدان، عناصر غذایی روی جذب یکدیگر اثر منفی گذاشته و گیاه پتوس را با مشکلاتی جدی روبرو می کنند و در نهایت کار به جایی می رسد که ریشه های گیاه دچار علائم سوختگی شده و در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نمی کنند هر چند که در این وضعیت خاک گلدان سرشار از عناصر غذایی و رطوبت باشد.

روش بررسی کیفیت خاک گلدان

کیفیت خاک پتوس
کیفیت خاک پتوس

اگر پس از آبیاری پتوس مشاهده می کنید که آب آبیاری بلافاصله از انتهای گلدان خارج می شود و یا به مدت 30 الی 40 ثانیه روی سطح خاک به حالت راکد باقی می ماند باید خدمتتان عرض کنم که خاک گلدان مناسب نیست و شما می بایست سریعا خاک گیاه محبوب خود را تعویض کنید.

بسیاری از تولید کنندگان از خاک باغچه برای پرورش و نگهداری پتوس استفاده می کنند که این موضوع به هیچ وجه مورد پسند گیاه شما نخواهد بود زیرا خاک باغچه در اغلب اوقات دارای بافت رسی است و آب را برای مدت های بسیاری طولانی در خود نگه می دارد.

از سویی دیگر در خاک های باغچه ای مقدار زیادی آهک وجود دارد که واسطه همین موضوع در صورتی که تمایل به تقویت گل پتوس خود داشته باشید، شاهد نتیجه ای برعکس خواهید بود.

در نقطه مقابل خاک های رسی، خاک های شنی نیز به هیچ وجه برای نگهداری پتوس مناسب نیستند زیرا این نوع خاک ها از ذرات درشت تری تشکیل شده و آب را سریعا خارج می کنند و این موضوع در حالیست که گیاه پتوس از جمله گیاهانی محسوب می شود که برای رشد مناسب خود نیاز به خاکی همیشه نم دار دارد (نه به حالت غرقاب).

بنابر آنچه که گفته شد خاک پتوس می بایست دارای بافت لومی باشد تا رطوبت حاصل از آبیاری گیاه در حد نرمال برای جذب شدن توسط ریشه های گیاه وجود داشته باشد و از سویی دیگر آب اضافی حاصل از آبیاری گیاه، با سرعت مناسبی از طریق منافذ زهکشی انتاهی گلدان خارج شود.

آموزش ساخت خاک پتوس (پیشنهاد نویسنده مقاله)

طرز تهیه خاک پتوس
طرز تهیه خاک پتوس

بهترین ترکیب خاک پتوس مخلوطی از کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت می باشد به طوری که در این ترکیب باید 60 درصد کوکوپیت در 30 درصد پیت ماس و 10 درصد پرلیت مخلوط شود.

در هنگام خرید کوکوپیت حتما به این نکته مهم توجه داشته باشید که EC آن حتما در حدود 0/5 باشد زیرا اگر EC کوکوپیت مصرفی بیش از عدد مذکور باشد، زمانی که کود را با آب مخلوط کرده و در اختیار گیاه خود قرار می دهید ممکن است به دلیل املاح دار شدن محیط اطراف پایه گیاه، ریشه های آن آسیب ببینند.

در ادامه همچنین این نکته را هم اضافه کنم که در زمان خرید کوکوپیت جهت ساخت خاک گیاه، حتما ذرات کوکوپیت را به خوبی بررسی کنید تا مابین آنها بلورهای نمک مانند وجود نداشته باشد زیرا این بلور ها برای افزایش وزن محصول بوده که در اغلب موارد، نشان دهنده بی کیفیت بودن آن کوکوپیت هستند.

در ترکیب خاک پیشنهادی پیت ماس وظیفه تامین عناصر غذایی را برای گیاه بر عهده دارد البته نه برای همیشه بلکه برای مدتی کوتاه (به طور میانگین سه ماه)، زیرا زمانی که خاک گلدان تعویض می شود گیاه پتوس وارد کمی بحران خواهد شد که در این حالت به هیچ وجه نباید از کود های مایع جهت تقویت و یا افزایش رشد پتوس استفاده کرد (اگر تمایل به افزایش رشد گیاه خود دارید می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله آموزش پرورش سریع پتوس را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید).

وظیفه پرلیت در خاک پیشنهادی، گردش هوا یا تهویه در خاک است زیرا همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد ریشه های پتوس برای افزایش راندمان خود نیاز به اکسیژن دارند (و دقیقا به خاطر همین موضوع است که بسیاری از افراد برای درمان پوسیدگی ریشه پتوس از آب اکسیژنه استفاده می کنند) که انجام این امر با اضافه کردن کمی پرلیت به خاک گلدان امکان پذیر خواهد بود زیرا پرلیت (سنگ آتشفشانی) به لحاظ ظاهری کمی درشت بوده و خوبی جریان هوا را بین کوکوپیت (الیاف نارگیل) و پیت ماس برقرار می کند.

بهترین زمان و روش آبیاری خاک پیشنهادی چیست؟

بهترین زمان آبیاری خاک پتوس موقعی است که 7 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک شده و هیچگونه رطوبتی ندارد.

از سویی دیگر موثرترین روش آبیاری آن است که آب به خوبی تمامی نقاط خاک را مرطوب کند و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، روند آب دهی پتوس متوقف شود در غیر این صورت شما شاهد قهوه ای شدن برگ پتوس و یا لوله شدن برگ پتوس خود خواهید بود.

با توجه به وجود پیت ماس در خاک پیشنهادی چگونه کوددهی پتوس را انجام دهیم؟

زمانی که خاک پتوس تعویض شود و جایگزین آن خاک پیشنهادی این مقاله باشد، تا سه ماه وظیفه تامین عناصر غذایی بر دوش پیت ماس خواهد بود.

پس از سه ماه به دلیل آبیاری گیاه و شسته شدن عناصر غذایی داخل خاک (مابقی توسط ریشه جذب می شوند)، بهتر است برای ادامه حیات گیاه پتوس ماهانه یکبار توسط کودهای متعال و ملایم با نصف توان توصیه تولید کننده محصول تغذیه شود.

از جمله کودهای مناسب برای خاک پیشنهادی می توان به کود مایع گرینی مکس اشاره نمود که در صورت تمایل شما عزیزان می توانید آن را به صورت آنلاین و اینترنتی از فروشگاه سایت پرشیالرن خریداری نمایید.

آیا می توان از ترکیب خاک پیشنهادی برای قلمه زدن پتوس استفاده کرد؟

بله، اما بهتر است برای ریشه زایی بهتر قلمه از 50 درصد کوکوپیت + 50 درصد پیت ماس استفاده کنید و از خاک پیشنهادی پتوس، پرلیت را حذف نمایید.

عمر خاک پتوس پیشنهادی چقدر است؟

خاک پتوس معرفی شده تا دو سال بدون کوچکترین افتی از ریشه ها و به طور کلی گیاه پتوس مراقبت خواهد کرد با این حال با گذشت دو سال به دلیل تحلیل رفتن قدرت خاک بهتر است آن را تعویض کرده و مجددا همین ترکیب را جایگزین آن نمایید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد اشاره شده برای خاک گیاه سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 29 میانگین امتیازات: 4.1]
1 نظر
  1. . می گوید

    سلام ، آیا این خاک هایی که گفتید برای پتوس مناسب هست رو از شما سفارش بدیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy