کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت چسبناک شدن برگ شفلرا چیست ؟ (بعلاوه درمان و پیشگیری)

4

چسبناک شدن برگ شفلرا تنها یک دلیل دارد و آن هجوم آفات و یا حشرات موذی (مخصوصا شته ها) به گیاه شماست. آفات با اتصال به برگ های زیبا گیاه شفلرا از آب و مواد غذایی داخل آنها تغذیه کرده و از خود ماده ای عسلک مانند را ترشح می کنند و در صورتی که این لکه ها فورا از روی برگ های گیاه پاک نشوند، شما خواننده گرامی این مقاله به زودی شاهد از بین رفتن گیاه خود خواهید بود.

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن ما نخست به روش های پیشگیری از چسبناک شدن برگ گیاه شفلرا و یا به عبارتی هجوم آفات می پردازیم و سپس در ادامه مقاله به شما آموزش خواهیم داد که چگونه در صورت مشاهده آفات آنها را از بین برده و برای مدت های طولانی تری از گیاه شفلرا خود مراقبت کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

برای پیشگیری از هجوم آفات و چسبناک شدن برگ شفلرا چه کاری انجام دهیم؟

چسبناک شدن برگ شفلرا
چسبناک شدن برگ شفلرا

برای آنکه هیچ وقت شاخه و برگ های گیاه شفلرا شما دچار آفت و بیماری نشود، شما خواننده گرامی این مقاله می بایست ماهانه یکبار برگ های گیاه خود را با یک پارچه تمیز آغشته به الکل اتیلیک یا متیلیک ضدعفونی کنید به طوری که روش استریل کردن شما باید پشت و روی تمامی برگ های گیاه را شامل شود.

از دیگر روش های پیشگیری از چسبناک شدن برگ شفلرا می توان به شستشو برگ های گیاه با آب و صابون و یا شامپوهای بدون اسانس (شامپو بچه) اشاره نمود.

روش کار به این صورت است که شما باید یک قاشق غذاخوری صابون رنده شده یا شامپوی بدون اسانس (10 سی سی) را در یک لیتر آب ولرم حل کنید و سپس توسط آب فشان محلول مذکور را روی برگ های گیاه خود اسپری کرده و به خوبی آنها را شستشو دهید.

بعد از اتمام شستشو دادن برگ های شفلرا، آب ولرم خالی را روی برگ های گیاه خود اسپری کنید تا اگر لکه های حاصل از شستشوی گیاه روی برگ های شفلرا باقی مانده است از بین برود.

در حین شستشو مراقب باشید تا مواد شوینده مورد استفاده وارد مخلوط خاک گلدان نشود که برای جلوگیری از این اتفاق می توانید روی سطح خاک را با مقداری مقوا و یا روزنامه باطله بپوشانید.

در صورت عدم تمایل به استفاده از روش های قبلی جهت جلوگیری از چسبناک شدن برگ شفلرا می توانید سه حبه سیر را به همراه دو عدد فلفل قرمز تند و کمی پوست پرتقال را داخل یک مخلوط کن بریزید و سپس به آن مقداری آب ولرم اضافه کنید.

سپس مخلوط کن را روشن کرده و منتظر بمانید مواد داخل آن به خوبی با هم ترکیب شوند.

پس از ترکیب شدن محتویات داخل مخلوط کن، محلول یا ترکیب حاصل شده را از صافی عبور دهید و به آنچه که که باقی مانده مقداری آب اضافی کنید.

پس از طی شدن تمامی مراحل، محلول حاصل شده را روی برگ های گیاه خود اسپری کنید.

با انجام هر سه روش مذکور، گیاه خود را گارانتی خواهید کرد و در آینده هیچ نوع آفتی به گیاه شما نزدیک نشده و به آن آسیبی نخواهد رساند.

گیاه آفت زده شفلرا را چگونه درمان کنیم؟

درمان چسبناک شدن برگ شفلرا
درمان چسبناک شدن برگ شفلرا

قبل از آنکه به پرسش مطرح شده پاسخ دهم می بایست این نکته را خدمت شما عزیزان عرض کنم که اساس و مبنای سایت پرشیالرن در مبارزه با آفات همواره استفاده از مواد طبیعی و بی ضرر بوده است زیرا به کار بردن سموم شیمیایی برای درمان و احیا گیاه هم به شما، هم به گیاه و هم به محیط زیست آسیب زیادی می رساند.

  • برای درمان چسبناک شدن برگ شفلرا دو روش وجود دارد:

روش اول آن است که لکه های چسبناک و یا عسلک مانند گیاه را توسط آب ولرم در حمام خانه شستشو دهید.

روش دوم همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد آن است که برگ های را توسط صابون ها و شامپوهای بدون اسانس نظافت کنید.

از طرفی دیگر برای از بین بردن آفات (در صورت مشاهده کردن آنها) مقداری تنباکو طبیعی را به مدت چند ساعت در آب ولرم بخیسانید و اجازه دهید پس از سه الی چهار ساعت رنگ زرد تنباکو خارج شود.

سپس چند حبه سیر را تهیه و خرد کنید و آنها را داخل محلول آب و تنباکو بریزید و مخلوط را به خوبی هم بزنید. پس از طی شدن مراحل قبلی فرصت دهید تا به خوبی بوی سیر جذب آب تنباکو شود.

هم اکنون مخلوط به دست آمده را از صافی عبور دهید و به آن یک قاشق غذاخوری روغن خوراکی اضافه کنید. حالا شما می توانید مخلوط حاصل را درون آب پاش ریخته و در صورت مشاهده حشرات روی برگ های گیاه خود اسپری کنید.

آفاتی که باعث چسبناک شدن برگ شفلرا می شوند اغلب در فصول بهار و تابستان به گیاه شما هجوم می آورند و محل تجمع و تولید مثل آنها بیشتر زیر برگ های گیاه شفلرا است.

در نتیجه هجوم آفات، برگ های شفلرای شما شکل و شمایل طبیعی خود را از دست داده و به طور کلی ضعیف خواهند شد و در این بین حتی ممکن است شما شاهد زرد شدن برگ شفلرا، قهوه ای شدن برگ شفلرا و یا پژمردگی گیاه شفلرا خود باشید.

بنابراین لازم الاجرا است که در صورت مشاهده و چسبناک شدن برگ ها فورا اقدامی سازنده را جهت احیا شفلرای خود انجام دهید.

در انتهای مقاله این نکته را هم اضافه کنم در صورتی که چسبناک شدن برگ شفلرا درمان نشود این امر موجب خواهد شد تا آفاتی دیگر نظیر مورچه ها به گیاه محبوب شما هجوم بیاورند زیرا عسلک ترشح شده توسط شته ها، سبب جذب مورچه ها و حرکت آنها به سمت گیاه تان خواهد شد.

امیدوارم این مقاله به شما کمک کند تا در راستای درمان گیاه خود به بهترین نحو ممکن عمل کنید و با احیای آن، برای سال های بیشتری از نگهداری و پرورش شفلرا خود لذت ببرید.

در پایان در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد مبارزه و یا پیشگیری از چسبناک شدن گل شفلرا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 84 میانگین امتیازات: 4]
۴ نظرات
  1. امین بهرامی می گوید

    ممنون از مقاله مفیدتون. این مشکل رو داشتم و به لطف این مقاله مشکل حل شد
    عذرخواهی میکنم کود مناسب چه کودی پیشنهاد میدید؟؟
    با تشکر

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم دوست عزیز.
      کود مایع گرینی مکس مناسب هست.

  2. ماهک می گوید

    من تمام این کارهاروانجام دادم اماشتههاهنوزهستندوشفلرام برگهاش نوچه بایدچکارکنم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      اگر بیماری گیاه انقر شدید هست که با این موارد درمان نشده، به ناچار مجبور هستید از سم کنفیدور استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy