کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت پاجوش نزدن زاموفیلیا چیست + آموزش درمان و احیا گیاه

2

پاجوش نزدن زاموفیلیا دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به درجه حرارت و نور نامناسب محل نگهداری گیاه زاموفیلیا، آبیاری غیر اصولی، هجوم آفات و بیماری ها، عدم تقویت زاموفیلیا با کودهای فسفردار و همچنین استفاده از گلدان های بسیار بزرگ و کوچک برای پرورش گیاه اشاره نمود.

خبر خوب اینجاست علت پاجوش نزدن زاموفیلیا هر موردی که باشد برای احیا و درمان گیاه راه حل های مناسبی وجود دارد به همین جهت ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل پاجوش نزدن زاموفیلیا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی توانید علت اصلی مشکل پیش آمده را برای گیاه خود تشخیص داده و با احیای آن برای مدت زمان طولانی تری از پرورش زاموفیلیا خود لذت ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری غیر اصولی چگونه باعث پاجوش نزدن زاموفیلیا می شود؟

پاجوش نزدن زاموفیلیا
پاجوش نزدن زاموفیلیا

همان طور که قبلا در مقاله زردی برگ زاموفیلیا اشاره کردیم گیاه مذکور نیازی به آبیاری دائم ندارد.

زمانی که آبیاری گیاه زیاد باشد ریشه های زاموفیلیا در معرض پوسیدگی قرار گرفته و به مرور زمان از بین خواهند رفت در نتیجه طبیعی است که گیاه وارد تنش شده و تولید پاجوش نکند.

اگر مشاهده می کنید چندین برگ پایینی گیاه زرد شده است تردید نداشته باشید که علت پاجوش نزدن زاموفیلیا شما به خاطر آبیاری نامناسب گیاه بوده است از این رو توصیه می شود گیاه را از گلدان خود خارج کرده و در صورت مشاهده پوسیدگی ریشه زاموفیلیا آنها را تا نقطه سالم هرس کنید.

سپس، ریشه های سالم و خاک گلدان را با قارچ کش های مناسب ضدعفونی کرده و گیاه را به همان عمق قبلی بکارید.

بنابر نکته ای که اشاره شد اگر زاموفیلیا شما برگ های زرد ندارد پیشنهاد می شود برای پیدا کردن مشکل اصلی گیاه خود موارد دیگری که در ادامه مقاله آنها را مورد ارزیابی قرار می دهیم را با شیوه نگهداری خودتان از گیاه مقایسه کنید.

نور کم محل نگهداری چگونه از پاجوش زدن گیاه جلوگیری می کند؟

علت پاجوش نزدن زاموفیلیا
علت پاجوش نزدن زاموفیلیا

اگر فاصله گلدان زاموفیلیا تا پنجره بیشتر از دو متر است و گیاه در طول روز حداقل شش ساعت نور غیر مستقیم را جذب نمی کند، در نظر خود داشته باشد که علت پاجوش نزدن زاموفیلیا شما به خاطر کمبود نور است.

اگر مشاهده می کنید برگ های گیاه در درجه اول سبز تیره شده و سپس کم رنگ می شوند (لیمویی) توصیه می شود سریعا فاصله گلدان گیاه تا پنجره را کاهش داده و موقعیت نوری گیاه را بهبود دهید.

نور نقش بسیار مهمی در فتوسنتز کردن برگ های دارد و دقیقا به واسطه همین موضوع (فتوسنتز) است که انرژی مناسبی برای رشد و تولید پاجوش گیاه فراهم می شود در نتیجه اگر نور محیط کم باشد گیاه وارد دوران بحرانی خود شده و با استرسی که تحمل می کند توانایی تولید پاجوش را نخواهد داشت.

دمای نامناسب چه ارتباطی با پاجوش نزدن گیاه دارد؟

زاموفیلیا گیاهی است که در محدوده دمایی 15 تا 24 درجه سانتی گراد بیشترین رشد خود را دارد و هرگونه عبور از این محدوده دمایی سبب خواهد شد که گیاه شما پاجوش تولید نکند.

اگر نسبت به نگهداری از زاموفیلیا خود حساس هستید توصیه می شود اطراف آن دماسنج کوچکی نصب کنید تا در صورت هرگونه افزایش و یا کاهش دما اقدامات مناسب را انجام دهید.

مشکلات دمایی بیشتر در فصول گرم سال شایع است بنابراین بهتر است در این مقاطع زمانی توجه بیشتری به درجه حرارت اطراف گیاه خود داشته باشید.

آفات و بیماری ها چه نقشی در پاجوش نزدن زاموفیلیا دارند؟

آفات و بیماری ها با هجوم به برگ های زیبای زاموفیلیا آن را دچار استرس و یا تنش می کنند که دقیقه به علت همین موضوع رشد گیاه کاهش پیدا کرده و تمرکز زاموفیلیا بر دفاع از خود خواهد بود.

اگر شاهد چسبناک شدن برگ زاموفیلیا خود هستید بدانید علت پاجوش نزدن زاموفیلیا شما به خاطر هجوم آفات بوده است که در این وهله زمانی برای آنکه گیاه از استرس رهایی یابد، شما خواننده گرامی این مقاله از سایت پرشیالرن می بایست توسط یک پارچه تمیز و مرطوب لکه ای آلوده را از روی برگ های گیاه محبوب خود شستشو دهید و سپس در صورت مشاهده آفات، آنها را با سموم مناسب مثل کنفیدور از بین ببرید (از دیگر خسارات هجوم آفات به گیاه می توان به لوله شدن برگ زاموفیلیا اشاره نمود).

در نقطه مقابل هجوم آفات اگر مشاهده می کنید روی برگ های گیاه نقاط قهوه ای و سیاه رنگی وجود دارد که این نقاط توسط هاله ای زرد رنگ احاطه شده اند شک نداشته باشید که گیاه شما بیمار شده و برای احیا آن می بایست هر چه سریعتر اقدامی سازنده را انجام دهید.

برگ های آسیب دیده یا آلوده را هرس کنید و برگ های سالم و خاک گلدان را با قارچکش کاربندازیم ضدعفونی کنید تا گیاه محبوب تان هر چه سریعتر از بیماری خود رهایی یابد.

کودهای فسفردار با چه مکانیسمی باعث افزایش پاجوش زاموفیلیا می شوند؟

افزایش پاجوش زاموفیلیا
افزایش پاجوش زاموفیلیا

همان طور که قبلا در مقاله افزایش رشد زاموفیلیا اشاره کردیم گیاه مذکور احتیاج دارد ماهانه یکبار از اوایل بهار تا اواخر فصل پاییز تغذیه شود و اگر طی این مدت که گیاه در دوران رشد حداکثری خود به سر می برد تقویت نشود، شما شاهد پاجوش نزدن زاموفیلیا خود خواهید بود.

در نه ماه نخست سال بهتراست از کودهای کامل یعنی کودهای NPK برای تغذیه گیاه خود استفاده کنید به طوری که 10 گرم یا سی سی از این کودها را داخل آب حل کرده و در اختیار گیاه خود قرار دهید.

در بیشتر کودهای NPK برای تقویت گیاه عنصر فسفر وجود دارد که به راحتی با استفاده از آنها می توانید شاهد افزایش پاجوش زدن زاموفیلیا خود باشید (پیشنهاد بنده استفاده از کود سه بیست می باشد).

استفاده از گلدان نامناسب چه اثری در پاجوش نزدن گیاه دارد؟

طبیعتا اگر گلدان استفاده شده برای نگهداری گیاه بسیار بزرگ باشد، هم خاک بیشتری مصرف شده و هم آبیاری زاموفیلیا به شکل صحیحی صورت نمی پذیرد (که به واسطه هر دو موضوع گیاه دچار استرس می شود) و در نقطه مقابل اگر گلدان گیاه بسیار کوچک باشد، حتما فضای مناسبی برای تولید پاجوش های گیاه وجود نخواهد داشت.

برای آنکه مطمئن شوید علت پاجوش نزدن زاموفیلیا شما به خاطر گلدان نامناسب است تنها کافیست گیاه را به طور کامل از گلدانش خارج کنید.

ریشه های زاموفیلیا می بایست دو سوم فضای گلدان را اشغال کنند و هر حالتی جز مورد اشاره شده، نشان از بزرگ بودن و یا کوچک بودن گلدان دارد که می بایست هر چه سریعتر اقدام به تعویض آن نمود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 46 میانگین امتیازات: 3.3]
۲ نظرات
  1. احمدرشیدی می گوید

    درود مهندس جان
    بنده حدود۶گلدان زامو دارم دوتابلاک وچهارتا یشمی امسال که بجز یه گلدان یشمی که یه پاجوش کوچک زده پاجوش نزدند سوالم اینه جهت رشد همون پاجوش کوچک چه اقدامی بکنم؟سوال بعدی اینه که ایا زاموفیلیا نیاز به جزیره داره؟ممنونم بابت بابت پاسخ

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      درود.
      جهت رشد پاجوش از کودهای دارای فسفر، نیتروژن و پتاسیم استفاده کنید.
      زاموفیلیا نیاز به رطوبت بالا نداره و در حد متوسط برای مناسبه و جزیره براش کفایت می کنه.
      فقط زمانی که آب جزیره تبخیر شد مجدد اون رو شارژ کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy