کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آموزش تصویری درمان بیماری های گل شفلرا با سینا فتاح زاده

0

مواردی نظیر ریزش، زرد و قهوه ای شدن، رشد نکردن گیاه و همچنین چسبناک و قارچی شدن برگ های شفلرا نشان از بیمار شدن گیاه دارند به طوری که گاهی اوقات منشا موارد گفته شده (یعنی بیماری های گل شفلرا) از شیوه پرورش ما بوده و می بایست هرچه سریعتر روش نگهداری شفلرا بهبود یابد. در نقطه مقابل شیوه نادرست پرورش و نگهداری گیاه، در برخی مواقع شفلرا تحت تاثیر هجوم آفات و بیماری های قارچی قرار گرفته و باید با شناسایی علت اصلی برای احیای گیاه اقدامی سازنده را انجام داد.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی عواملی که سبب بیمار شدن گل شفلرا می شوند را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی بیماری گل شفلرا خود را تشخیص داده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب سریعا گیاه خود را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

ریزش برگ های گیاه چه دلایلی دارد و چگونه شفلرا خود را درمان کنیم؟

آموزش درمان ریزش برگ های شفلرا
آموزش درمان ریزش برگ های شفلرا

همان طور که قبلا در مقاله علت ریزش برگ شفلرا اشاره کردیم، ریختن برگ های گیاه مذکور گاهی یک دلیل و گاهی چندین دلیل مختلف دارد که در ادامه مقاله هر یک را به صورت جداگانه در ارتباط با بیماری های گل شفلرا بررسی خواهیم کرد.

  • زمانی که گیاه نور مناسب دریافت نمی کند

فاصله گلدان شفلرا تا پنجره باید حدودا دو متر باشد و گیاه در طول روز حتما حتما هشت ساعت نور کامل و غیر مستقیم خورشید را دریافت کند. هرگونه طیف نوری جز حالت اشاره شده، سبب ریزش برگ های شفلرا خواهد شد.

  • زمانی که آبیاری گیاه اصولی انجام نمی شود

آبیاری گیاه شفلرا باید موقعی انجام شود که 10 سانتی متر سطح خاک گلدان خشک می باشد. در زمان آبیاری حتما می بایست خاک گلدان به خوبی نم دار شده و آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود که بر این اساس گاهی نیاز هست هر 4 روز یکبار و گاهی هر 10 الی 15 روز یکبار گیاه مذکور آبیاری شود.

هر نوع شیوه آبیاری جز روش اشاره شده، سبب ریختن برگ های زیبای گیاه شفلرا خواهد شد.

  • زمانی که درجه حرارت محل پرورش گیاه مناسب نیست (شایع در فصول تابستان و زمستان)

گل شفلرا در محدودا دمایی 12 تا 27 درجه سانتی گراد بالاترین راندمان خود را دارد و هرگونه عبور دما از محدوده اشاره شده، سبب برگ ریزش گیاه شما خواهد شد.

  • زمانی که در کوددهی گیاه افراط و تفریط می شود

شفلرا گیاهی است که ماهانه یکبار از اوایل بهار تا اواخر فصل پاییز نیاز به کوددهی دارد. در هر نوبت کوددهی گیاه نباید بیش از 10 سی سی یا گرم از کود شیمیایی استفاده شود. هر نوع روش کوددهی جز حالت اشاره شده، باعث ریختن برگ های گیاه مذکور خواهد شد.

  • زمانی که گیاه در 24 ساعت شبانه روز رطوبت دریافت نمی کند

شفلرا برای رشد مناسب خود در 24 ساعت شبانه روز نیاز به رطوبت دارد و حداقل رطوبت باید حدودا 40 درصد باشد. فراهم کردن رطوبت اشاره شده تنها با ساختن جزیره و یا استفاده از رطوبت سازهای برقی امکان پذیر خواهد بود در غیر این صورت برگ های گیاه تبخیر و تعرق زیادی انجام داده و به مرور زمان دچار ریزش خواهند شد.

  • تمامی شرایط نگهداری شفلرا ایده آل است اما شاهد ریزش برگ های گیاه خود هستم علت چیست؟

گاهی تمامی شرایط نگهداری گیاه ایده آل بوده و ما شاهد ریختن برگ گیاه شفلرا هستیم که این موضوع طبیعی بوده و گیاه تمایل دارد که انرژی خود را صرف تولید برگ های جوان کند.

در این حالت ابتدا نوک و لبه ی برگ های پیر گیاه تغییر رنگ داده و زرد می شوند بنابراین پیشنهاد می شود اجازه دهید گیاه مسیر خودش را پیش برده تا شما خواننده گرامی به زودی شاهد زیبایی هر چه بیشتر گیاه خود باشید.

پژمردگی و یا آویزان شدن برگ های گیاه چه دلایلی دارد و چگونه شفلرا خود را درمان کنیم؟

آموزش درمان آویزان شدن برگ های گیاه شفلرا
آموزش درمان آویزان شدن برگ های گیاه شفلرا

پژمردگی گیاه شفلرا نیز مانند مورد قبلی، دو عامل شایع دارد که برای احیا شفلرا کافیست شرایط نگهداری گیاه خود را با آنچه که در ادامه خواهیم گفت مقایسه کنید.

  • زمانی که آبیاری گیاه در زمان و به روش صحیح انجام نمی شود

اگر آبیاری شفلرا کم باشد، خوب طبیعی است که گردش رطوبت در آوندهای گیاه دچار افت کیفی شود. از سویی دیگر آبیاری زیاد باعث خفه شدن ریشه های گیاه می شود که به واسطه آن به مرور زمان ریشه های شفلرا پوسیده شده و در جذب رطوبت و حتی مواد غذایی موفق عمل نخواهند کرد (اگر خاک گلدان سنگین باشد که باید عرض کنم ریشه ها سریعتر از آنچه که تصور می کنید پوسیده خواهند شد).

  • زمانی که درجه حرارت محل نگهداری گیاه بسیار زیاد شود

همان طور که چند خط بالاتر اشاره شد اگر دما بیش از 27 درجه سانتی گراد شود، برگ های گیاه رطوبت زیادی از دست می دهد که همین موضوع باعث می شود ابتدا برگهای شفلرا پژمرده و سپس دچار ریزش شوند.

هر دو مورد گفته شده به یک میزان در پژمردگی و یا آویزان شدن برگ های شفلرا دخیل هستند بنابراین برای درمان بیماری های گل شفلرا خود تنها کافیست درجه حرارت مناسب را برای گیاه فراهم و آن را به روش اصولی آبیاری کنید.

آموزش درمان بیماری های گل شفلرا در زمانی که برگ های گیاه قهوه ای می شوند

آموزش کامل درمان بیماری های گل شفلرا
آموزش کامل درمان بیماری های گل شفلرا

قهوه ای شدن برگ شفلرا دو حالت دارد، یا نوک برگ ها تغییر رنگ داده و یا در امتداد برگها شاهد پیدایش لکه های قهوه ای رنگ خواهید بود.

علت قهوه ای شدن نوک برگ های گیاه چیست؟

  • آبیاری بسیار کم (چون رطوبت به نوک برگهای نمی رسد).
  • رطوبت کم.
  • کوددهی زیاد.

چگونه قهوه ای شدن نوک برگ گیاه را درمان کنیم؟

  • گیاه را زمانی که سطح خاک خشک می شود آبیاری کنید و در موقع آبیاری حتما آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود.
  • برای گیاه خود با ساختن جزیره در 24 ساعت شبانه روز رطوبت مناسب را تامین کنید (پس از خالی شدن رطوبت جزیره، مجددا داخل ظرف را از آب پر کنید).
  • اگر بیش از یکبار در ماه گیاه را تغذیه کرده اید و یا در هر نوبت کوددهی بیشتر از 10 سی سی یا گرم کود استفاده کرده اید، به مدت پنج دقیقه خاک گلدان را با آب ولرم شستشو دهید و تا دو ماه گیاه را کوددهی نکنید.

علت پیدایش نقاط قهوه ای رنگ در امتداد برگ های شفلرا چیست؟

  • نور زیاد.
  • هجوم آفات.
  • هجوم بیماری های قارچی.

چگونه نقاط قهوه ای رنگ در امتداد برگ های شفلرا را درمان کنیم؟

  • فاصله گلدان تا پنجره را حدودا دو متر کنید و نور خورشید را با پرده شفاف یا توری برای گیاه محبوب خود فیلتر کنید.
  • اگر شاهد لکه های چسبناک قهوه ای رنگ (عسلک مانند) روی برگ های گیاه خود هستید شک نداشته باشید که علت این موضوع هجوم آفات بوده است از این رو در ارتباط با درمان بیماری های گل شفلرا پیشنهاد می شود لکه آلوده را با دستمال مرطوب پاک کنید و در صورت مشاهده آفات آنها را با سموم مربوطه (مالاتیون و یا دیازینون) از بین ببرید.
  • اگر دور لکه های قهوه ای، نوار زرد رنگ وجود دارد سریعا با قارچکش کاربندازیم گیاه را ضدعفونی کنید (اگر گیاه را با آب اسپری می کنید از انجام این کار جدا خودداری فرمایید).

زرد شدن برگ های گیاه چه دلایلی دارد و چگونه شفلرا خود را درمان کنیم؟

آموزش درمان زرد شدن برگ های گل شفلرا
آموزش درمان زرد شدن برگ های گل شفلرا

زرد شدن برگ های گیاه نیز مانند قهوه ای شدن آنها دو حالت دارد به طوری که گاهی اوقات برگ های پایینی گیاه تغییر رنگ داده و برخی مواقع برگ های بالایی گیاه زرد می شوند.

علت زرد شدن برگ های پایینی گیاه چیست؟

  • آبیاری بیش از حد

چگونه زرد شدن برگ های پایینی گیاه خود را درمان کنیم؟

  • اگر گیاه شفلرا شما 4 الی 7 برگ زرد دارد (برگ های پایی)، تنها لازم است که میزان آبیاری گیاه را کاهش دهید و آن را به روش اصولی و علمی آبیاری کنید و اما اگر تعداد برگ های زرد شده گیاه بیش از 7 برگ است، پیشنهاد می شود گیاه را به طور کامل از گلدان خود خارج کرده و ریشه های آلوده یا ناسالم آن را تا نقطه سالم توسط ابزارآلات مناسب باغبانی هرس کنید و سپس، خاک گلدان را با با قارچکش کاربندازیم ضدعفونی کرده و گیاه خود را با همان عمق کاشت قبلی بکارید.

علت زرد شدن برگ های بالایی گیاه چیست؟

  • نور کم
  • کوددهی اشتباه و غیر اصولی

چگونه روند زرد شدن برگ های بالایی گیاه را متوقف و آن را درمان کنیم؟

  • اگر برگ های گیاه اول سبز تیره شده و سپس کمرنگ می شوند، شک نداشته باشید که مشکل گیاه شما وجود نور کم در محل نگهداری گیاه شفلرا است از این رو در ارتباط با بیماری های گل شفلرا پیشنهاد می شود گلدان گیاه را با فاصله دو متری از پنجره های نورگیر خانه قرار دهید و نور خورشید و یا آفتاب را برای آن توسط توری و یا پرده های شفاف فیلتر کنید.
  • شفلرا گیاهی است که ماهانه یکبار در فصول رشد یعنی بهار تا اواخر فصل پاییز نیاز به تغذیه دارد در نتیجه اگر تا به حال گیاه را تغذیه نکرده اید و یا اطمینان دارید کوددهی گیاه تان کم بوده است، پیشنهاد می شود برای درمان و یا احیا شفلرا خود از هم اکنون روند کوددهی آن را آغاز کنید.
  • زمانی که کوددهی گیاه کم باشد، ظاهر برگ ها رنگ پریده خواهد بود به طوری که رگبرگها سبز مانده و دیگر نقاط برگ زرد خواهد شد از این رو بهتر است به گیاه خود اهمیت بیشتری دهید و آن را در زمان و به روش صحیح تغذیه کنید.

چسبناک شدن برگ های گیاه چه دلیلی دارد و چگونه شفلرا خود را درمان کنیم؟

آموزش درمان چسبناک شدن برگ های شفلرا
آموزش درمان چسبناک شدن برگ های شفلرا

چسبناک شدن برگ شفلرا تنها یک دلیل دارد و آن هم هجوم آفات و یا حشرات موذی به گیاه است. آفات با اتصال به برگ های زیبای شفلرا رطوبت داخل آنها را تخلیه کرده و با ماده ای که از خود ترشح می کنند سبب چسبناک شدن برگ های گیاه می شوند.

چگونه چسبناک شدن برگ های گیاه مان را درمان کنیم؟

  • برای درمان گیاه ابتدا یک پارچه تمیز را برداشته و آن را مرطوب کنید و سپس توسط آن تمامی لکه های چسبناک را از روی برگ های گیاه محبوب خود پاک کنید و در نهایت با مشاهده آفات، آنها را با استفاده از سموم مربوطه نظیر دیازینون و مالاتیون از بین ببرید.

چگونه از هجوم آفات به گیاه مان پیشگیری کنیم؟

  • اگر شما خواننده گرامی این مقاله از سایت پرشیالرن ماهانه یکبار پشت و روی برگ های گیاه خود را با الکل های اتیلیک و متیلیک ضدعفونی کنید، شفلرای شما برای همیشه از خطر هجوم آفات در امان خواهد بود و دیگر لازم نیست با این نوع از بیماری های گل شفلرا مقابله کنید.

آموزش درمان بیماری های گل شفلرا در زمانی که برگ های گیاه قارچی می شوند

آموزش مقابله با بیماری های گل شفلرا
آموزش مقابله با بیماری های گل شفلرا

اگر روی برگ های گیاه محبوب خود نقاط قهوه ای یا سیاه رنگی را مشاهده می کنید که این نقاط توسط هاله ای زرد رنگ احاطه شده اند، تردید نداشته باشید که وضعیت گیاه شما بحرانی است و برای نجات آن باید سریعا دست به کار شوید.

قارچی شدن برگ های شفلرا چه دلیلی دارد؟

  • اسپری کردن آب روی برگ ها (برای افزایش رطوبت گیاه خود یا برای آن جزیره درست کنید و یا توسط رطوبت سازهای برقی، رطوبت اطراف گیاه را افزایش دهید زیرا همان طور که اطلاع دارید قارچ ها زمانی به گیاه شما هجوم می آورند که بستر مرطوب و هوای به نسبت خنک برای رشد و تکثیر آنها وجود داشته باشد).

چگونه قارچی شدن برگ های گیاه مان را درمان کنیم؟

در قدم اول احیا گیاه و در ارتباط با بیماری های گل شفلرا پیشنهاد می شود نخست برگ های آسیب دیده گیاه را توسط ابزار آلات مناسب هرس کنید و سپس قارچکش کاربندازیم را تهیه کرده و برگ های سالم و همچنین خاک گلدان را با آن ضدعفونی کنید به طوری که دوز مصرفی و نحوه استفاده از قارچکش، بنابر توصیه تولید کننده محصول باشد (از خرید قارچکش های بی نام و نشان و یا متفرقه جدا خودداری فرمایید).

کاهش رشد گیاه از کدام بخش نگهداری شفلرا نشات می گیرد؟

گیاه شفلرا از اول بهار تا آخر فصل پاییز در دوران رشد خود به سر می برد به طوری که با فرا رسیدن زمستان رشد گیاه کاملا متوقف می شود و اگر شما خواننده گرامی این مقاله در نه ماه نخست سال مشاهده می کنید که گیاه شما رشد مناسبی ندارد و یا رشد آن به طور کلی متوقف شده است (یعنی گیاه شاخه و برگ جدید تولید نمی کند)، بهتر است در شیوه نگهداری گیاه خود بازنگری جدی کنید.

رشد نکردن شفلرا چه دلایلی دارد؟

  • نور کم
  • عدم کوددهی گیاه

چگونه گیاه را ترغیب به رشد حداکثری اش نماییم؟

  • گیاه را با فاصله دو متری از پنجره های نورگیر خانه قرار دهید به طوری که گیاه در طول روز هشت ساعت نور کامل و مناسب خورشید در دسترس اش باشد (برای جذب بهتر نور خورشید توسط برگ ها یک روز در میان صد و هشتاد درجه گلدان گیاه را بچرخانید).
  • روند تغذیه گیاه را به صورت اصولی و علمی آغاز کنید به شکلی که گیاه شما ماهانه یکبار توسط کودهای کامل (کودهای NPK) تغذیه شود. پیشنهاد می شود کودی که تهیه می کنید دارای تمامی عناصر درشت و ریز مغذی باشد.
کود مناسب شفلرا
کود مناسب شفلرا

اگر می خواهید گیاه تان همیشه برگ هایی سبز داشته باشد و آن را به روش کاملا اصولی و علمی تغذیه کنید، می توانید به فروشگاه سایت پرشیالرن مراجعه کرده و پکیج کود مناسب شفلرا را خریداری نمایید.

در این پکیج یک عدد کود آهن به همراه یک عدد کود سه بیست مخصوص گیاه وجود دارد تا بتوانید با یک زمان بندی مشخص تغذیه شفلرا خود را تا یک سال آینده بیمه کنید.

من سینا فتاح زاده امیدوارم این مقاله به شما کمک کند تا به بهترین نحو ممکن بیماری های گل شفلرا خود را درمان کنید تا گیاه محبوب تان هر چه سریعتر احیا شده و با تولید شاخه و برگ های جدید موجب خوشحالی شما شود.

در پایان اگر سوالی در ارتباط با نحوه مقابله با بیماری های گیاه خود دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 14 میانگین امتیازات: 3.1]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy