کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت لوله شدن برگ زاموفیلیا چیست + آموزش درمان و احیا گیاه

0

لوله شدن برگ زاموفیلیا دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به نور نامناسب، آبیاری غیر اصولی، رطوبت محیطی بسیار کم و همچنین هجوم آفات به گیاه زاموفیلیا اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت لوله شدن برگ زاموفیلیا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را پیدا کرده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب سریعا آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری غیر اصولی شایع ترین علت لوله شدن برگ زاموفیلیا

علت لوله شدن برگ زاموفیلیا
علت لوله شدن برگ زاموفیلیا

همان طور که قبلا در مقاله افزایش رشد زاموفیلیا اشاره کردیم بهترین زمان برای آبیاری گیاه مذکور موقعی است که نیمه بالایی خاک گلدان به طور کامل خشک شده و هرگز رطوبتی نداشته باشد.

از طرفی دیگر با فرا رسیدن زمان آبیاری گیاه می بایست خاک گلدان در تمامی نقاط (کناره ها و وسط) به خوبی مرطوب شده و حتما آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود که بر اساس این شیوه و روش آبیاری زاموفیلیا، گاهی نیاز هست چهار روز یکبار و گاهی هر ده روز یکبار گیاه محبوب خود را آبیاری کنید با این حال با توجه به تغییرات فصلی بهتر است هر دو الی سه روز یکبار رطوبت سطح خاک را بررسی کنید تا گیاه دوست داشتنی شما فقط و فقط در زمان مناسب آبیاری شود (و یا به عبارتی دیگر تنها در صورت نیاز آبیاری شود).

هم آبیاری زیاد و هم آبیاری کم هر دو از دلایل اصلی لوله شدن برگ زاموفیلیا هستند به طوری که اگر آبیاری زیاد باشد، ریشه ها پوسیده شده و به درستی رطوبت موجود در خاک گلدان را جذب نمی کنند و اما اگر آبیاری بسیار کم باشد خوب طبیعی است که رطوبت به خوبی در بافت رویشی گیاه جریان نداشته باشد.

زمانی که گیاه زاموفیلیا با تنش رطوبتی مواجه می شود، برگ های گیاه برای حفظ همان رطوبت حداقلی درون خودشان تغییر حالت می دهند (لوله ای می شوند) تا میزان اتلاف آب بسیار کمتر شود بنابراین قطعا بهتر خواهد بود برای درمان و یا احیای گیاه در آبیاری زاموفیلیا خود با دقت بسیار زیادی عمل کنید (مخصوصا در فصول تابستان و زمستان).

نور نامناسب محل نگهداری چگونه باعث لوله ای شدن برگ های گیاه می شود؟

دلیل لوله شدن برگ زاموفیلیا

نور محل نگهداری از زاموفیلیا می بایست نور کامل و غیر مستقیم خورشید و در طول روز هشت ساعت بر روی برگ های گیاه تابش داشته باشد.

نور کم سبب زردی برگ زاموفیلیا می شود اما آنچه که دلیل و یا علت لوله شدن برگ زاموفیلیا می باشد، وجود نور بیش از حد خورشید در محل نگهداری است یعنی دقیقا درست در حالتی که گیاه فاصله اش تا پنجره کمتر از دو متر باشد.

زمانی که نور محل پرورش گیاه در خانه زیاد باشد، برگ های زاموفیلیا تبخیر و تعرق بیش از حدی را انجام می دهد که دقیقا به خاطر همین موضوع رطوبت زیادی از داخل آنها کاسته شده و هدر می رود (درست مانند شرایطی که در آبیاری غیر اصولی گیاه به آن اشاره کردیم).

اگر مشاهده می کنید فاصله گلدان تا پنجره کمتر از ذو متر می باشد برای درمان گیاه بهتر است طی چندین مرحله به طور مثال روزی 30 سانتی متر، فاصله گلدان تا پنجره را افزایش کنید تا روند درمان گیاه محبوب تان آغاز شود.

علت آنکه عرض کردم فاصله گلدان طی چندین مرحله افزایش یابد آن است که گیاه دچار شوک دیگری نشود در غیر این صورت روند احیا گیاه بسیار سخت تر خواهد شد.

پس از فراهم شدن فاصله مناسب گلدان زاموفیلیا تا پنجره توصیه می شود یک روز در میان 180 درجه گلدان گیاه را بچرخانید تا نور خورشید به شکل بهتری در دسترس برگ های گیاه شما قرار بگیرد.

رطوبت بسیار کم محیط چگونه باعث پیچ خوردن برگ های زاموفیلیا می شود؟

پیچ خوردن برگ های زاموفیلیا
پیچ خوردن برگ های زاموفیلیا

زمانی که هوای داخل خانه بسیار خشک شود (مخصوصا در فصل زمستان به دلیل استفاده از سیستم های گرمایشی) و یا هنگامی که درجه حرارت محیط منزل بسیار افزایش می یابد (در فصل تابستان)، در فرآیندهای متابولیسمی زاموفیلیا مشکل ایجاد شده و گیاه وارد دوران بحرانی می شود.

بسیاری از علاقه مندان زاموفیلیا برای افزایش رطوبت گیاه خود برگ های آنها را با آب اسپری می کنند که انجام این کار صد در صد اشتباه بوده و باعث هجوم بیماری های قارچی به گیاه خواهد شد.

سوای هجوم بیماری ها، اسپری کردن آب روی برگ ها تنها برای چند ساعت رطوبت محیط اطراف را افزایش می دهد که این موضوع چندان خوشانید گیاه زاموفیلیا شما نخواهد بود زیرا گیاه مذکور از 24 ساعت شبانه روز حداقل برای 12 ساعت نیاز به رطوبت مناسب دارد.

روش های زیادی برای تامین رطوبت گیاهان وجود دارد که از رایج تری آنها می توان به ساختن جزیره و یا استفاده از رطوبت سازهای برقی اشاره نمود.

برای درمان لوله شدن برگ زاموفیلیا اگر تمایل دارید برای گیاه محبوب خود جزیره درست کنید مراقب باشید زمانی که آب جزیره به صورت کامل تبخیر می شود مجددا آن را شارژ نمایید تا گیاه آسیبی نبیند.

هجوم آفات دیگر دلیل لوله شدن برگ زاموفیلیا

هجوم آفات به صورت تکی منجربه لوله ای شدن برگ های گیاه نخواهد شد اما اگر هجوم آفات به صورت گروهی و یا چند تایی انجام شود (مانند شته ها)، گیاه دچار بحران شده و برگهای زاموفیلیا برای دفاع از خود تغییر شکل و یا حالت می دهند.

آفات با اتصال به برگ های زیبای زاموفیلیا رطوبت داخل آنها را تخلیه کرده و برای تغذیه خود استفاده می کنند بنابراین اگر مشاهده می کنید که برگ های گیاه چسبناک شده و روی آنها سوراخ های ریز کوچکی وجود دارد شک نداشته باشید که علت لوله شدن برگ زاموفیلیا شما به خطر هجوم آفات بوده است.

بنابر آنچه که گفته شد برای درمان گیاه پیشنهاد می شود لکه های چسبناک را با یک دستمال تمیز و مرطوب از روی برگ های گیاه خود پاک کنید و در صورت مشاهده آفات آنها را توسط سموم مربوطه نظیر مالاتیون و دیازینون از بین ببرید.

یکی از روش های پیشگیری از هجوم آفات به گیاهان خانگی آن است که برگ های این گیاهان ماهانه یکبار با الکل های اتیلیک و یا متیلیک ضدعفونی شوند انجام این کار باعث خواهد شد تا گیاه برای همیشه از خطر هجوم آفات در امان باشد (در زمان ضدعفونی پشت برگ ها را نیز الکل بزنید).

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر پیچ خوردگی برگ های زاموفیلیا خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 50 میانگین امتیازات: 4.1]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy