کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت لوله شدن برگ سانسوریا چیست؟ (مناسب برای همه واریته ها)

19

لوله شدن برگ سانسوریا دلایل متفاوتی دارد اما شایع ترین آن، استرس گیاه به خاطر تحمل سرمای بیش از حد محل نگهداری اش می باشد. از دیگر دلایل لوله ای شدن برگ های سانسوریا می توان به هجوم بیماری گیاهان آپارتمانی به سانسوریا، آبیاری بیش از حد گیاه و همچنین حمله آفات گیاهان خانگی اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل لوله شدن برگ سانسوریا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا با تشخیص صحیح بتوانید سریعا گیاه خود را درمان کرده و از پرورش آن برای مدت زمان طولانی تری در خانه خود لذت ببرید، تا پایان همراه ما باشید.

سرمای بیش از حد شایع ترین علت لوله شدن سانسوریا

علت لوله شدن سانسوریا
علت لوله شدن سانسوریا

وجود سرمای بیش از حد در محل نگهداری سانسوریا (مخصوصا شب ها) از رایج ترین عامل زخم شدن، پژمردگی و لوله شدن برگ سانسوریا می باشد زیرا این گیاه زیبا و محبوب در محدوده دمایی 10 الی 29 درجه سانتی گراد بهترین عمکرد خود را دارد از این رو توصیه می شود اگر از گیاه خود با فرا رسیدن فصل سرما در فضای باز نگهداری می کنید آن را به داخل خانه انتقال داده و شرایط ایده آل محیطی را برای آن فراهم کنید.

به طور کلی همواره دمای خانه برای نگهداری و پرورش سانسوریا ایده آل می باشد اما آنچه که باعث لوله ای شدن برگ های گیاه می شود، وجود نوسانات دمایی می باشد از این رو بهتر است از گیاه خود در فصول گرم سال در معرض سیستم های سرمایشی خانه نگهداری نکنید و از سویی دیگر در فصول سرما، هرگز محل قرار گیری گیاه شما در معرض درب هایی که مدام باز و بسته می شوند، نباشد (درجه حرارت سرد سوای لوله ای کردن برگ ها، از دیگر دلایل و یا علت رشد نکردن سانسوریا می باشد).

آبیاری بیش از حد می تواند برگ های سانسوریا را لوله ای کند

لوله شدن برگ سانسوریا
لوله شدن برگ سانسوریا

گیاه آپارتمانی سانسوریا نسبت به بیماری پوسیدگی ریشه عمیقا حساس بوده و در صورتی که آبیاری گیاه مدام اشتباه انجام شود، ریشه و برگ های گیاه آسیبی جدی خواهند دید.

همان طور که در مقاله رشد سریع سانسوریا اشاره کردیم هنگامی که آبیاری گیاه زیاد باشد، فضای خالی مابین ذرات خاک پر شده و اکسیژن رسانی به ریشه ها کاهش می یابد که در این حالت ما شاهد پوسیدگی و همچنین لوله ای شدن سانسوریا خود خواهیم بود.

در صورتی که اطمینان دارید علت لوله ای شدن برگ های گیاه شما به خاطر آبیاری بیش از حد است توصیه می شود در قدم اول بافت خاک و روند آبیاری گیاه را بررسی کنید زیرا در صورتی که خاک نامناسب و فرسوده باشد (فرسوده شدن خاک زمانی رخ می دهد که از خاک گلدان به مدت 2 سال استفاده شده باشد و منظور از خاک نامناسب خاکی است که ظرفیت نگهداری بالایی از آب داشته باشد مثل خاک رسی)، پس از آبیاری رطوبت زیادی در آن باقی مانده که به واسطه همین امر طی یک بازه زمانی مشخص شما شاهد لوله ای شدن برگ های گیاه خود خواهید بود.

از سویی دیگر سانسوریا از جمله گیاهان محسوب می شود که نیاز چندانی به آبیاری مکرر ندارد بنابراین اگر شما از برنامه منظمی برای آبیاری گیاه خود استفاده می کنید بهتر است برای درمان گیاه برنامه را کنار گذاشته و هر زمان که 10 الی 15 سانتی متری سطح خاگ گلدان خشک می شود اقدام به آبیاری سانسوریا کنید.

سرعت خشک شدن سطح خاک به علت چهار فصل بودن کشور ایران در طی فصل مختلف متفاوت است (به طور مثال در تابستان با افزایش درجه حرارت، سانسوریا نیاز بیشتری به آبیاری دارد) بنابراین قطعا بهتر خواهد بود محبت بیشتری به گیاه خود داشته باشید و با بررسی دائمی رطوبت سطح خاک، در زمان مناسب آبیاری گیاه را انجام دهید تا هم از پوسیده شدن ریشه ها جلوگیری شود و هم برگ های گیاه سالم مانده و دچار تغییر حالت نشوند (از دیگر عوارض آبیاری زیاد می توان به زرد شدن برگ سانسوریا اشاره نمود).

لوله ای شدن برگ ها به علت هجوم بیماری های عفونی

از دیگر علت لوله شدن برگ های سانسوریا، هجوم بیماری های گیاهان آپارتمانی می باشد به طوری که در این حالت روی برگ های گیاه ضایعاتی قرمز و یا سفید رنگ به وجود آمده که در صورت عدم درمان گیاه این ضایعات، سفت و قهوه ای رنگ خواهند شد (شرح کامل تر در مقاله قهوه ای شدن برگ سانسوریا).

برای پیشگیری از هجوم بیماری های عفونی لازم است که گیاه در دمای مناسب نگهداری شده و آبیاری آن به نحو صحیحی انجام شود و از سویی دیگر همانطور که اشاره شد خاک گلدان دارای قدرت بالایی در زهکشی باشد (خاک مناسب کاکتوس های برای نگهداری سانسوریا ایده آل است) و غبار پاشی گیاه تنها در زمانی انجام شود که اطراف سانسوریا تهویه ملایم وجود دارد زیرا در نبود تهویه، قطرات آب بر روی برگ های گیاه باقی مانده و بستر مناسب برای هجوم قارچ ها فراهم می شود (قارچ های عفونی در شرایط مرطوب رشد می کنند).

در صورتی که اطمینان دارید علت لوله ای شدن سانسوریا شما به خاطر هجوم بیماری ها بوده و هم اکنون ضایعات رنگی را روی برگ ها مشاهده می کنید بهتر است در صورت آسیب دیدگی کم و برای درمان گیاه خود از قارچکش های مناسب نظیر اکسی کلرور مس و ایپرودیون کاربندازیم استفاده کنید.

از سویی دیگر اگر میزان عفونت شدید است توصیه می شود گیاه خود را تکثیر کنید تا بتوانید در آینده ای نه چندان دور چندین گیاه زیبای سانسوریا داشته باشید.

برای تکثیر سانسوریای خود مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در قدوم اول یک برگ سالم از گیاه را انتخاب کرده و آن را از ارتقاع 10 الی 15 سانتی متری برش دهید.
  • پس از برش به خوبی برگ را با آب ولرم شستشو دهید.
  • برگ برش داده شده را در یک گلدان کوچک که حاوی خاک مرطوب است قرار دهید.
  • با طی شدن چند هفته، شما شاهد ریشه زایی فلمه خود خواهید بود که می بایست در تمام این مدت خاک گلدان را همواره مرطوب نگه دارید.

لازم به ذکر است عنصر پتاسیم نقش بسیار مهمی در افزایش مقاومت گیاه آپارتمانی سانسوریا در قبال هجوم بیماری ها دارد از این رو توصیه می شود برای افزایش قدرت گیاه خود از کودهای پتاس دار و متعادل نظیر کود سه بیست مایع و یا کود مایع گیاهان آپارتمانی و … استفاده کنید.

هجوم آفات دیگر دلیل لوله شدن سانسوریا

دلیل لوله شدن سانسوریا
دلیل لوله شدن سانسوریا
  • تریپس

از شایع ترین آفات هجوم آورنده به سانسوریا می توان به تریپس ها اشاره نمود.

تریپس ها این قابلیت را دارند که به برگ و ساقه گیاه حمله کرده و به دیواره سلولی آنها آسیب برسانند که در نتیجه این هجوم ما شاهد لوله شدن برگ های سانسوریا خود خواهیم بود.

از نشانه هجوم تریپس ها می توان به لکه های سیاه و بسیار کوچک روی برگ های گیاه اشاره نمود که در این حالت شما می بایست اگر میزان آلودگی کم است، لکه های آلوده را توسط یک پارچه تمیز و مرطوب پاک کنید.

از سویی دیگر اگر میزان آلودگی زیاد می باشد بهتر است در این حالت برگ یا برگ های آلوده را هرس کرده و دور بریزید.

  • کنه های عنکبوتی شکل

از دیگر آفات شایع گیاه سانسوریا می توان کنه های عنکبوتی شکل را نام برد.

کنه ها با متصل کردن خود به گیاه، از آب و مواد غذایی درون ساقه تغذیه می کنند که در نتیجه آن ساقه سانسوریا زخم شده و دیگر آب و مواد غذایی به برگ های گیاه منتقل نمی شود و به علت همین کمبود حالت برگها لوله ای شکل خواهد شد.

این حشرات، کوچک، قرمز و یا سیاه رنگ هستند و در صورتی که روی بافت رویشی گیاه خود این حشرات را مشاهده می کنید باید سریعا برای درمان لوله شدن برگ سانسوریا، توسط آب ولرم و یک اسفنج برگ های گیاه را نظافت کنید.

در صورتی که تمایل دارید برای از بین بردن آفات از طرق دیگری اقدام کنید، صابون های حشره کش انتخاب مناسبی برای انجام این کار هستند به طوری که نحوه استفاده از آنها بسیار آسان بوده و خطری برای گیاه شما ندارند.

نگاهی مختصر به شرایط نگهداری سانسوریا

لوله شدن برگ سانسوریا نشان از یک استرس وارد شده به گیاه دارد بنابراین برای آنکه ما به بهترین نحو ممکن از گیاه خود مراقبت کنیم نیاز هست نسبت به شرایط نگهداری سانسوریا اشراف کامل داشته باشیم تا سلامتی گیاه مان به خطر نیفتد.

  • برای نگهداری سانسوریا باید نور خورشید غیر مستقیم و کامل باشد.
  • خاک گلدان تا حدی شنی و دارای قدرت زهکشی بالا باشد.
  • آبیاری گیاه تنها در زمان خشک شدن سطح خاک انجام شود.
  • در محل پرورش سانسوریا رطوبت در حد متوسط و یا 50 درصد باشد.
  • دمای خانه در محدوده 10 الی 29 درجه سانتی گراد باشد.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل لوله ای شدن برگ سانسوریا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 84 میانگین امتیازات: 3.9]
۱۹ نظرات
  1. tamadon3766 می گوید

    سلام بسیار خوب و آموزنده بود .متشکر از مطالب خوب ودانش به روز شما🙏🙏

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      بنده سپاس گزارم از لطف و محبت شما.

  2. فرشید می گوید

    با سلام
    من یک گلدان سانسوریا دارم که مدتی برگهایش
    لوله وخیلی نازک از روی خاک شده
    ممنون میشم دلیلشو بگید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید تا بتونم دقیق تر نظرم رو بگم.

      1. حسین می گوید

        سلام.
        مچکر از راهنمایی خوبو مفیدتون

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          سپاس از لطف و محبت شما.

  3. ندا می گوید

    با سلام
    گیاه سانس شمشیری من خیییلی رشدش خوب بود
    پا جوش میزد و…
    ولی از پاییز تا الان شروع شد به لوله شدن و پاجوش هم میزد و سه چاهار سانتی رشد میکرد و همونجا لوله و زرد و خشک میشد
    چند شاخه ازش مونده بلند شدن ولی خمیده شدن
    خاک و کود مناسب هم گرفتیم و خاکش رو عوض کردیم ولی نشد
    از همون اول تا الان هم جاش کنار سالن بوده
    خاکش رو هم چک میکنم اگر چند سانت خشک بود آبیاری میکنم
    الان نمیدونم چیکار کنم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      زمان آبیاری سانسوریا موقعی هست که خاک تا اخرین لایه یعنی نزدیک به منفافذ زهکشی خشک شده باشه این اولین ایراد هست.
      برای مشخص شدن دلیل بفرمایید:
      گیاه جند ساعت نور غیر مستقیم خورشید داره و فاصله اش با پنجره چقدره؟
      خاک گلدون چی هست؟
      درجه حرارت محیط چقدره؟
      و نحوه کوددهی گیاه؟؟؟

  4. امیر می گوید

    سلام خسته نباشید
    من یک سانسوریا هانی گلد دارم رشدش عالی بود ولی چند وقته که رشدش متوقف شده و برگاش داره جمع و لوله ای میشه هفته ای یک بار ابیاری و ماهی یک بار کود سه بیست میدم بهش کنار پنجره جنوبیه ولی افتاب مستقیم نمیخوره بهش

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      کمی از روی خاک گلدون رو بردارید و وضعیت ریشه هارو ببینید و بعد از به من اطلاع بدید که ریشه ها چه وضعیتی دارند.
      و اینکه بفرمایید زمانی که به گیاه آب میدید چقدر زمان می بره آب از انتهای گلدون خارج شه؟

  5. امین می گوید

    سلام
    سانسوریای من موقع خرید هم لوله ای بود و قارچی شده بود.دوبار قارچ کش زدم و خاک رو تعویض کردم.با یک چوب خاک رو تست میکنم اگه تا انتها خشک باشه اب میدم.
    الان گذاشتمش حیاط خونه جایی که افتاب مستقیم نمیخوره اصلا ولی نور بسیار زیاده.
    شب ها هوا کمی سرد میشه میخواستم ببینم این شرایط مشکلی نداره؟یا باید بیارمش داخل خونه؟چون حس کردم لوله ای شدنش بیشتر شده و یک پاجوش هم داشت که خیلی کوچیک رو سطح خاک بود طی دوماه اصلا رشدی نکرده

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام گیاه رو به خونه منتقل کنید جایی که دما بین ۱۶ تا ۲۶ درجه باشه.
      برای تغذیه گیاهتون از کود استفاده کنید فقط کود سه بیست.
      اگر زمان آبیاری آب از انتهای گلدون خارج میشه همین روند رو برای آبیاری گیاهتون ادامه بدید.

  6. سارا می گوید

    سلام من یه سانسوریا دارم که تو خونه گذاشتم نزدیک پنجره که نور غیر مستقیم ولی زیاد بهش میتابه از وقتی خریدم یکی از برگاش لوله هست میتونم همون برگ را جدا کنم و ازش قلمه بزنم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      بله قلمه هر چی از پایین ترین قسمت برگ باشه بهتره.

  7. سدنا می گوید

    سلام وقت تون بخیر ببخشید من یک ماهی هست یه سانسوریاابلق خریدم کناره های برگاش یه لکه های سفید داشت که گوشه های گلو خورده بود میخام بدونم آیا قارچی هست باید چیکار کنم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      عکس گیاه رو تو همین بخش و در کامنت آپلود کنید.

  8. ارام می گوید

    سلام وقت بخیر گیاه سانسوریا ابلق دارم ! کنار پنجره بوده فک کنم دمای هوا زیاد بوده ک الان لوله شده! جاش را عوض کردم! آیا برگ ها به حالت قبل بر می گردند؟؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      بله ولیکن در طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده.

  9. سمانه می گوید

    سلام من گل سانسوریام کنارش زرد رنگ ولی از وقتی که برگ های جدید در میارن دیگه کنارش زرد نیست همش سبزه میشه دلیل این رو بهم بگید ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy