کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت زرد شدن برگ شویدی چیست؟ (بعلاوه راه حل درمان)

0

زرد شدن برگ شویدی دلایل متفاوتی دارد اما شایع ترین آن، آبیاری بیش از حد گیاه و همچنین کمبود نور در محل نگهداری برگ شویدی می باشد. از دیگر دلایل و یا علت زرد شدن برگ های گیاه می توان به کوددهی غیر اصولی، هجوم آفات گیاهان خانگی به برگ شویدی، وجود نور زیاد در محل نگهداری گیاه، آبیاری بسیار کم و همچنین سازگاری گیاه با شرایط جدید (مثل زمانی که محل نگهداری گیاه را در خانه عوض می کنید و یا زمانی که گیاه را از بازارهای مربوطه خریداری کرده و به خانه انتقال می دهید) اشاره نمود.

در راستای درمان و احیای برگ شویدی، قدم اول تشخیص صحیح علت زرد شدن برگ های گیاه می باشد و به همین دلیل ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن، تمامی دلایل زرد شدن برگهای برگ شویدی را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا با آشنایی هر چه بیشتر از شرایط شرایط پرورش گیاه بتوانید برگ شویدی خود را درمان کرده و از زیبایی آن در خانه خود برای سال های بیشتری لذت ببرید، تا پایان همراه ما باشید.

آبیاری بیش از حد شایع ترین علت زرد شدن برگ شویدی

علت زرد شدن برگ شویدی
علت زرد شدن برگ شویدی

زمانی که آبیاری گیاه بیش از حد لازم و معین باشد، ریشه های آن پوسیده شده و در جذب آب و مواد غذایی به خوبی عمل نمی کنند که دقیقا به واسطه همین اتفاق، طراوت برگها از بین رفته و ما شاهد زرد شدن برگ گل شویدی خود خواهیم بود.

عوامل دیگری مانند زهکشی ضعیف خاک و همچنین بی بهره بودن گلدان گیاه از منافذ خروج آب آبیاری نیز وجود داشته که می توانند خسارات آبیاری زیاد را سنگین تر کرده و زودتر به گیاه شما آسیب برسانند.

همانطور که در مقالات زردی برگ آگلونما و زردی برگ زاموفیلیا اشاره شد در صورتی که آبیاری گیاهان آپارتمانی بیش از اندازه باشد در درجه اول برگ های پایینی گیاه تحت تاثیر قرار گرفته و در صورت عدم درمان گیاه به مرور زمان سایر برگ های باقی مانده نیز زرد خواهند شد.

با توجه به موارد گفته شده در صورتی که اطمینان دارید زرد شدن برگ های گیاه شما به خاطر آبیاری زیاد بوده است پیشنهاد می شود برای احیای آن مراحل زیر را دنبال کنید:

  • خاک گلدان را بررسی کنید: برگ شویدی و یا مارچوبه زینتی نیاز به خاکی دارد که در زهکشی آب به خوبی عمل کند یعنی بلافاصله بعد از آبیاری، آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود.
  • بهترین ترکیب خاک برای نگهداری برگ شویدی مخلوط کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت می باشد (لازم به ذکر است بسیاری از تولید کنندگان برای کسب سود بیشتر از خاک باغچه برای گلدان گیاه استفاده می کنند که این موضوع آسیب جدی به گیاه شما وارد می کند).
  • گلدان گیاه را بررسی کنید: گلدان برگ شویدی باید در حد و اندازه خود گیاه باشد و شما می بایست از خرید گلدان های بسیار بزرگ برای گیاه خود اجتناب کنید زیرا استفاده از گلدان های بزرگ یعنی آبیاری زیاد گیاه که برگ شویدی شما نیاز چندانی به آن ندارد.
  • در ارتباط با گلدان گیاه این نکته را هم عرض کنم که گلدان برگ شویدی یا مارچوبه زینتی شما باید دارای منافذ زهکشی در انتهای خود باشد تا رطوبت اضافی در اطراف ریشه های گیاه وجود نداشته باشد.
  • شرایط مراقبت: برگ شویدی برای ترغیب به رشد حداکثری خود نیاز به نور کامل اما غیر مستقیم خورشید، درجه حرارت متوسط و همچنین رطوبت محیطی بالا نیاز دارد از این رو با توجه به چهار فصل بودن کشور ایران، دائما موارد اشاره شده دچار تغییر هستند که به واسطه همین تغییرات نیز نیاز آبی گیاه فرق خواهد کرد از این رو پیشنهاد می شود برای آبیاری گیاه برنامه منظمی را در دستور کار خود قرار ندهید و هر زمان که 10 الی 15 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک می شود اقدام به آبیاری برگ شویدی خود کنید.

در صورتی که گیاه شما تنها 2 الی 3 برگ زرد دارد در این حالت بهتر است تنها میزان آبیاری گیاه را کاهش دهید و در حالتی که چندین برگ گیاه شویدی شما زرد شده اند، بهتر است گیاه را به طور کلی از گلدان خارج کرده و ریشه ها آن را تماما بررسی کنید.

در صورت پوسیده بودن ریشه ها آنها را تا نقطه سالم توسط لوازم باغبانی هرس کرده و گیاه را در خاک جدید و یا تازه بکارید.

آبیاری بسیار کم می تواند برگ های برگ شویدی را زرد کند

برگ شویدی از جمله گیاهانی محسوب می شود که در برابر خشکی خاک بسیار مقاوم است (به دلیل آنکه گیاه ریشه های غده ای داشته که این ریشه ها، توانایی ذخیره آب را دارند) با این حال اگر میزان آبیاری کمتر از آستانه تحمل گیاه باشد، در ابتدا نوک و لبه برگ های گیاه زرد شده و در صورت عدم درمان تمامی قسمت های برگ زرد خواهد شد.

با توجه به موارد اشاره شده اگر اطمینان دارید دلیل زرد شدن برگ شویدی شما به علت آبیاری بسیار کم بوده است، روش درمان بسیار ساده می باشد و تنها کافیست محبت بیشتری به گیاه خود داشته باشید و آن را در زمان مناسب آبیاری کنید.

به خاطر داشته باشید که دو عامل در کمبود آب و همچنین زرد شدن برگ های گیاه شما اثر مستقیم دارند که این موارد عبارتند از:

  • درجه حرارت بالا که به واسطه آن سطح خاک زودتر خشک می شود.
  • رطوبت محیطی بسیار کم که میزان تبخیر آب را افزایش داده و باعث می شود که خاک گلدان سریعتر از هر زمان دیگری خشک شود.

نور کم دیگر دلیل زرد شدن برگ شویدی

دلیل زرد شدن برگ شویدی
دلیل زرد شدن برگ شویدی

از دیگر علت شایع زرد شدن برگ های گل شویدی می توان به نامناسب بودن نور محل نگهداری گیاه اشاره نمود به طوری که اگر نور محل نگهداری و پرورش برگ شویدی بسیار کم باشد، برگ های گیاه در درجه اول کمی تیره تر شده و سپس زرد می شوند.

گیاه مارچوبه زینتی یا برگ شویدی در نور غیر مستقیم خورشید بهترین عملکرد خود را دارد از این رو توصیه می شود جهت جلوگیری از زرد شدن برگ ها، گیاه خود را با فاصله یک متری از پنجره خانه قرار داده و نور خورشید را توسط پرده پنجره برای آن فیلتر کنید.

در نقطه مقابل نور کم اگر نور محل نگهداری گیاه زیاد باشد، برگ های برگ شویدی دچار علائم سوختگی شده و قهوه ای رنگ خواهند شد.

کوددهی غیر اصولی

برگ شویدی از جلمه گیاهانی محسوب می شود که دائما نیاز به تغذیه دارد بنابراین بهتر است هر سه هفته یکبار در فصول بهار و تابستان و هر شش هفته یکبار در فصول پاییز و زمستان، گیاه خود را توسط کودهای متعادل و ملایم نظیر کود مایع گیاهان آپارتمانی و یا کود سه بیست مایع تغذیه کنید.

آنچه که در کوددهی غیر اصولی باعث زرد شدن برگ شویدی می شود، عدم تغذیه گیاه و یا کمبود عناصر در شاخه و برگ آن می باشد که در این حالت برگ ها در درجه اول رنگ پریده شده و سپس به مرور زمان زرد خواهند شد.

لازم به ذکر است که کوددهی زیاد برگ های زیبای شویدی را زرد نمی کند و تنها باعث قهوه ای شدن نوک و لبه برگ های آن خواهد شد از این رو اگر اطمینان دارید تا به حال از کود زیادی برای تغذیه گیاه خود استفاده کرده اید، پیشنهاد می شود خاک گلدان را به مدت 5 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید تا از میزان نمک های اضافی و مضر اطراف ریشه کاسته شود.

هجوم آفات می تواند برگ های شویدی را زرد کند

زرد شدن برگ شویدی
زرد شدن برگ شویدی

کنه های عنکبوتی، شپشک های آردآلود و همچنین شته ها از جمله آفات هجوم آورنده به گیاه برگ شویدی و یا مارچوبه زینتی هستند.

این حشرات موذی با اتصال به شاخه و برگ های گیاه، آب و مواد غذایی درون آنها را به سرقت برده و سوای سوراخ کردن برگ، روی آن لکه های آلودگی (عسلک مانند) ایجاد می کنند.

بنابر آنچه که اشاره شد برای پیشگیری از هجوم آفات و همچنین زرد شدن برگ گل شویدی توصیه می شود که گیاه خود را دائما بررسی کنید (مخصوص قسمت زیرین برگ ها) تا ازعدم حضور این آفات اطمینان حاصل شود.

از سویی دیگر اگر هم اکنون سوراخ های نامنظم و همچنین لکه های آلودگی را روی برگ های گیاه مشاهده می کنید بدانید دلیل زرد شدن برگ مارچوبه زینتی شما به خاطر هجوم آفات بوده و شما می بایست در این مقطع زمانی لکه های آلوده را توسط مواد شوینده پاک کرده و با حشره کش های شیمیایی مناسب آفات را از بین ببرید.

زرد شدن برگ های گیاه به علت تغییر محل نگهداری

گاهی اوقات پس از خرید گیاه و انتقال آن به خانه و یا پس از تغییر محل نگهداری گیاه در منزل، شما شاهد زرد شدن برگ های گل شویدی خود هستید که این اتفاق جای هیچگونه نگرانی ندارد زیرا گیاه شما در این مقطع زمانی مشغول سازگاری با شرایط جدید خود می باشد بنابراین تنها وظیفه شما فراهم کردن شرایط ایده آل در محل جدید گیاه برای ادامه حیاتش می باشد.

با به ثبات رسیدن وضعیت گیاه، برگ شویدی مجددا رشد خود را آغاز کرده و برگ های جدید و جوانی را تولید خواهد کرد که در این موقعیت شما می توانید برگ های آسیب دیده گیاه خود را هرس کنید.

نتیجه گیری

همانطور که اشاره شد رایج ترین علت زرد شدن برگ شویدی، آبیاری نامناسب و عدم وجود نور کافی در محل نگهداری گیاه است از این رو برای تشخیص علت اصلی مشکل بهتر است اول این دو مورد را برای گیاه خود بررسی کنید و در صورت عدم اشکال در نور و آبیاری گیاه، دیگر احتمالات اشاره شده در همین مقاله را برای گیاه خود مورد ارزیابی قرار دهید.

مارچوبه زینتی و یا برگ شویدی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی کوچک به شمار می رود بنابراین با تغییر رنگ برگ ها، نباید از لذت پرورش و نگهداری گیاه در درون ما کم شود.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل زرد شدن برگ های گیاه سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراگ بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 52 میانگین امتیازات: 4]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy