کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

راهنمای اصولی و علمی نگهداری سانسوریا در خانه با سینا فتاح زاده

0

نگهداری سانسوریا از گیاهان آپارتمانی بزرگ و همچنین پرورش این گیاه فوق العاده زیبا و دوست داشتنی در خانه کار بسیار آسانی بوده و برای شما زحمت چندانی ندارد.

برای ترغیب گیاه به رشد حداکثری و یا به عبارتی دیگر افزایش رشد آن می بایست نور محل پرورش سانسوریا در خانه، نور کامل اما غیر مستقیم خورشید باشد.

از دیگر الزامات نگهداری گیاه سانسوریا می توان به کیفیت خاک گلدان و درجه حرارت اشاره نمود زیرا برای پرورش هر چه بهتر گیاه باید خاک گلدان دارای عناصر غذایی و قدرت زهکشی بالا باشد و از سویی دیگر درجه حرارت محل پرورش گیاه سانسوریا در خانه در محدوده 15 الی 30 درجه سانتی گراد باشد.

اگر به تازگی گیاه سانسوریا خود را خریداری کرده اید و تمایل دارید تا با نحوه هر چه بهتر پرورش گیاه خود آشنا شود و یا هم اکنون جهت نگهداری گل سانسوریا خود دچار مشکل هستید، پیشنهاد می کنیم با ادامه مقاله همراه ما باشید تا بتوانید با تمامی راز و رمز پرورش گل سانسوریا آشنا شده و از نگهداری آن برای مدت های طولانی تری (حداقل پنج سال) در خانه خود لذت ببرید، تا پایان همراه ما باشید.

برای نگهداری سانسوریا در خانه به چه مقدار نور خورشید نیاز است؟

نگهداری سانسوریا
نگهداری سانسوریا

سانسوریا از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب شده و در شرایطی که گیاه با پنجره 2 الی 3 متر فاصله داشته و نور خورشید توسط پرده های شفاف برای آن فیلتر شود، بیشترین رشد خود را خواهد داشت.

در ارتباط با نگهداری سانسوریا می توان گفت زمانی که نور خورشید زیاد باشد شما شاهد پیدایش لکه های قهوه ای رنگ روی گیاه خود خواهید بود (لکه هایی که حالت سوختگی دارند) و از سویی دیگر اگر نور محل پرورش سانسوریا در خانه کم باشد، شما با رنگ پریدگی و زرد شدن برگ سانسوریا تان روبرو خواهید شد.

چه درجه حرارتی برای پرورش سانسوریا در خانه مناسب است؟

سانسوریا گیاهیست که منشا آن نقاط گرمسیری و خشک می باشد بنابراین اصلا جای تعجبی ندارد که گیاه تمایل به گرما داشته و در درجه حرارت های سرد عملکرد مطلوبی نداشته باشد (سانسوریا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نمی شود).

بهترین درجه حرارت برای نگهداری سانسوریا محدوده دمایی 15 الی 30 درجه سانتی گراد می باشد از این رو برای پرورش سانسوریا پیشنهاد می شود اگر عشق و علاقه زیادی به گیاه خود دارید، همیشه در کنار گلدان گیاه دماسنج کوچکی را قرار دهید تا از نوسانات دمایی اطلاع کامل داشته باشید و آسیبی به گیاه شما نرسد.

اگر دمای محل نگهداری گیاه بیش از 30 درجه شود، شما شاهد پاجوش نزدن سانسوریا خود خواهید بود و از سویی دیگر اگر درجه حرارت بسیار سرد شود (کمتر از 15 درجه سانتی گراد)، با لوله شدن برگ سانسوریا تان روبرو خواهید شد.

بهترین زمان و روش آبیاری سانسوریا چیست؟

آموزش نگهداری سانسوریا
آموزش نگهداری سانسوریا

سانسوریا نیز مانند کاکتوس و ساکولنت نیازی به آبیاری مکرر و مداوم ندارد و از آنجایی که به‌ شدت به بیماری پوسیدگی ریشه حساس می باشد، قطعا بهتر است در آبیاری گیاه محبوب ‌تان دقت بیشتری کنید.

زمانی که آبیاری سانسوریا زیاد باشد و رطوبت خاک بیش از حد شود، اکسیژن‌ رسانی به ریشه‌ های گیاه کاهش یافته و به همین خاطر بستر مناسب برای رشد و تکثیر قارچ ‌های عفونی فراهم شده و ریشه‌ های گیاه آسیب می بینند.

با هجوم قارچ‌ های عفونی، ریشه‌ ها پوسیده ‌شده و مواد غذایی و آب را به‌ خوبی جذب نمی کنند، هر چند که خاک پر از مواد غذایی و رطوبت باشد.

برای آبیاری سانسوریا از یک بطری آب استفاده کنید تا برگ‌های گیاه مرطوب نشوند و تنها آب در دسترس ریشه ها قرار بگیرد زیرا اگر برگ‌ها مرطوب شوند، بستر مناسب برای هجوم قارچ ها بر روی برگ‌ ها فراهم می‌شود، مخصوصا اگر هوا ابری و تهویه هوای اطراف گیاه کم باشد.

مابین دو آبیاری فرصت دهید تا خاک گلدان کاملا خشک شود (نگران نباشید گیاه آسیبی نمی‌بیند زیرا به خوبی قابلیت ذخیره کردن آب را دارد) و همواره رطوبت لایه‌های پایینی خاک را از طریق منافذ زهکشی انتهای گلدان بررسی کنید و تنها در صورت خشک‌ بودن لایه پایینی خاک اقدام به آبیاری گیاه خود نمایید.


برای نگهداری سانسوریا، بهترین روش آبیاری آن است که میزان آب موجود به‌ خوبی خاک گلدان را مرطوب کرده و به ‌محض خارج ‌شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فوری روند آبدهی سانسوریا متوقف شود.

معرفی خاک مناسب سانسوریا

همان طور که اشاره شد سانسوریا گیاهیست که نسبت به پوسیدگی ریشه بسیار حساس می باشد و این بدان معنی است که باید خاک مناسب سانسوریا دارای قدرت زهکشی بالا و درصد کمی از عناصر غذایی باشد.

بسیاری از تولید کنندگان سانسوریا برای کسب سود بیشتر از خاک های نامرغوب برای گلدان گیاه استفاده می کنند بنابراین اگر پس از آبیاری سانسوریا مشاهده می کنید که آب به مدت 30 الی 40 ثانیه روی سطح خاک به حالت راکد باقی می ماند و یا بلافاصله پس از آبیاری از انتهای گلدان خارج می شود، می بایست در نظر خود داشته باشید که خاک گلدان به هیچ وجه مناسب برای نگهداری سانسوریا نیست و در آینده ای نه چندان دور شما شاهد باریک شدن سانسوریا خود خواهید بود.

ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت بهترین ترکیب خاک مناسب سانسوریا می باشد زیرا در ترکیب پیشنهادی آب آبیاری سانسوریا با فرم خوبی از انتهای گلدان خارج می شود و به علت وجود پیت ماس در این ترکیب، عناصر غذایی هر چند کم در اختیار ریشه های گیاه قرار می گیرند.

پرورش سانسوریا در خانه نیاز به رطوبت دارد؟

رطوبت خانه در فصول گرم سال برای نگهداری سانسوریا مناسب است اما با فرا رسیدن فصل سرما و استفاده از سیستم های گرمایشی، رطوبت محیط خانه کاهش پیدا کرده و به شدت خشک می شود.

در فصول گرم سال برای پرورش سانسوریا پیشنهاد می شود همواره ظرف آبی کنار گلدان گیاه باشد تا با تبخیر آب، رطوبت محیط اطراف گیاه افزایش پیدا کند (برای آن دسته عزیزانی که سانسوریا را در گلخانه پرورش می دهند باید عرض کنم گیاه مذکور در رطوبت 40 الی 45 درصد بیشترین راندمان کیفی و یا رشدی را دارد).

معرفی پکیج رشد انفجاری گیاه سانسوریا ( کاملا اصولی و علمی )

کود مناسب برای سانسوریا
کود مناسب برای سانسوریا

همان طور که قبلا در مقاله ترک خوردن برگ سانسوریا اشاره شد اگر میزان استفاده از کود رشد برای گیاه مذکور زیاد باشد، محیط خاک مملو از نمک های اضافی شده و ریشه های گیاه دچار علائم سوختگی می شوند که در این حالت چون ریشه های سانسوریا آسیب دیده هستند، در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نکرده و برگ های گیاه با مشکلات کمبود رطوبت مواجه می شوند.

از سویی دیگر اگر میزان استفاده از کود رشد برای گیاه کم باشد، سانسوریا با کمبود مواد غذایی مواجه می شود و برگ های آن به آرامی رنگ اصلی خود را از دست داده و ترک می خورند.

برای نگهداری سانسوریا می توان گفت گیاه مذکور گیاهیست که نیاز چندانی به کوددهی پی در پی و یا مکرر ندارد و همین قدر که گیاه در فصول گرم سال (بهار و تابستان) ماهانه یکبار و در فصول پاییز و زمستان هر سه ماه یکبار توسط کودهای متعادل و کامل تغذیه شود، برای آن کافی خواهد بود.

بهترین کود برای پرورش سانسوریا کودی است که تمامی عناصر درشت و ریز مغذی را برای ادامه حیات و رشد سریع سانسوریا داشته و از طرفی PH آن متعادل باشد.

اگر می خواهید مانع پیر شدن گیاه خود شوید و آن را به روش کاملا اصولی و علمی تغذیه کنید، می توانید به فروشگاه سایت پرشیالرن مراجعه کرده و پکیج کود مناسب سانسوریا را خریداری نمایید.

در این پکیج یک عدد کود آهن، یک عدد کود مخصوص و یک عدد هورمون افزایش پاجوش وجود دارد تا بتوانید با یک زمان بندی مشخص تغذیه گیاه خود را تا یک سال آینده بیمه کنید.

نگهداری سانسوریا و روش مبارزه با آفات و بیماری ها

همان طور که قبلا در مقالات علت رشد نکردن سانسوریا و خم شدن سانسوریا اشاره کردیم، آفات با اتصال به برگ های زیبای سانسوریا از آب و مواد غذایی داخل آنها تغذیه می کنند که این امر سبب می شود شما شاهد قهوه ای شدن برگ سانسوریا خود باشید زیرا این حشرات موذی از خود ماده ای تولید می کنند که به مرور زمان به لکه هایی قهوه ای رنگ تبدیل خواهند شد.

برای نگهداری سانسوریا و پیشگیری از هجوم آفات توصیه می شود ماهانه یکبار برگ های گیاه را توسط شامپوهای بدون اسانس شستشو دهید زیرا انجام این کار باعث می شود گیاه شما همیشه از خطرات هجوم آفات در امان باشد.

از علائم هجوم آفات همان طور که اشاره شد می توان به لکه های قهوه ای رنگ عسلک مانند (که این لکه ها غوطه ور در آب نیستند) و همچنین سوراخ های نامنظم روی برگ های سانسوریا اشاره نمود که در این مقطع زمانی شما می بایست لکه های آلوده را توسط یک پارچه تمیز آغشته به الکل از روی برگ های گیاه پاک کنید و سپس در صورت مشاهده آفات (روی برگ ها، روی خاک و درون خاک) آنها را توسط سموم مربوطه از بین ببرید.

سوای هجوم آفات گاهی اوقات نیز بیماری های قارچی به سانسوریا شما حمله می کنند به طوری که این قارچ ها لکه های قهوه ای رنگی را را روی برگ های گیاه ایجاد می کنند که بر خلاف آسیب آفات، این لکه های غوطه ور در آب هستند و توسط هاله ای زرد رنگ احاطه می شوند (به شرح کامل تر موضوع اشاره شده در مقاله سوختگی برگ سانسوریا پرداخته ایم).

برای پرورش سانسوریا می توان گفت زمانی بیماری های قارچی به گیاه شما هجوم می آورند که یا گیاه را غبارپاشی و یا در آبیاری آن با دقت کمی عمل کرده باشید با این حال برای نگهداری گیاه سانسوریا بهتر است نیم ساعت پس از غبارپاشی گیاه اطراف آن تهویه ملایم را ایجاد کنید و آبیاری سانسوریا را تنها به زمان و روشی که به آن در ابتدای مقاله اشاره کردیم، انجام دهید.

چه زمانی برای تعویض گلدان سانسوریا مناسب است؟

همان طور که قبلا در مقاله پژمرده شدن سانسوریا اشاره شد سیستم ریشه های گیاه مذکور بسیار تمایل دارد که در پیچیده شود و از آنجایی که گیاه از سرعت رشد بالایی برخوردار نیست (سانسوریا از گیاهان آپارتمانی با رشد سریع محسوب نمی شود) بهتر است برای نگهداری سانسوریا گلدان گیاه را هر سه الی 5 سال یکبار تعویض کنید.

در زمان تعویض گلدان سانسوریا پیشنهاد می شود اگر مشاهده کردید بخشی از ریشه های گیاه پوسیده شده اند (یعنی سیاه، قهوه ای و یا زرد شده اند) بهتر است آنها را تا نقطه سالم برش دهید تا از به وجود آمدن خطرات احتمالی برای گیاه شما در آینده جلوگیری شود (در زمان تعویض گلدان حتما خاک آن را هم نیز تعویض کنید و آن را با خاکی که در قیمت معرفی خاک مناسب سانسوریا معرفی کردیم جایگزین نمایید).

بهترین روش تکثیر سانسوریا چیست؟

مرسوم ترین روش تکثیر سانسوریا برش پاجوش های آن می باشد که برای انجام این کار می توانید (اگر گیاه شما پاجوش تولید کرده باشد) گیاه محبوب خود را به طور کلی از گلدان خود خارج کرده و توسط ابزار تیز و ضدعفونی شده ریزم ها رو برش دهید به طوری که هر قسمت یک برگ سالم داشته باشد.

با طی شدن مراحل قبلی هر یک از قسمت های برش داده را را در گلدان و خاک مناسب سانسوریا بکارید و تمامی شرایط ایده آل محیطی که در همین مقاله ذکر شد را برای آنان فراهم نمایید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد پرورش سانسوریا و همچنین کود رشد سانسوریا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 5 میانگین امتیازات: 4]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy