کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت رشد نکردن سانسوریا چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

1

رشد نکردن سانسوریا دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به نور و درجه حرارت نامناسب، کیفیت پایین خاک گلدان، کوددهی و آبیاری غیر اصولی و همچنین هجوم آفات و بیماری ها به گیاه مذکور اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت رشد نکردن سانسوریا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی رشد نکردن گیاه خود را تشخیص داده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب آن را به رشد حداکثری اش ترغیب نمایید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

چگونه خاک نامناسب و فرسوده باعث رشد نکردن سانسوریا می شود؟

رشد نکردن سانسوریا
رشد نکردن سانسوریا

همان طور که قبلا در مقاله پاجوش نزدن سانسوریا اشاره کردیم گیاه سانسوریا بومی مناطق گرمسیری و خشک می باشد در نتیجه می توان اینگونه برآورد کرد که خاک مصرفی برای گلدان گیاه می بایست دارای قدرت زهکشی بالا باشد به طوری که آب پس از آبیاری به حالت راکد روی سطح خاک باقی نمانده و بلافاصله از انتهای گلدان خارج شود.

در ارتباط با رشد نکردن سانسوریا می توان گفت اگر خاک گلدان بیش از دو سال هست که تعویض نشده و یا هم اکنون مشاهده می کنید که خاک گلدان بسیار سنگین است (یعنی بافت آن رسی است)، پیشنهاد می شود برای افزایش رشد گیاه خود خاک گلدان را با ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت جایگزین نمایید.

نور نامناسب محل نگهداری چگونه رشد گیاه سانسوریا را کاهش می دهد؟

علت رشد نکردن سانسوریا
علت رشد نکردن سانسوریا

هر چند که سانسوریا از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب می شود اما اگر نور محیط کمتر از آستانه تحمل گیاه باشد، رشد آن کاهش پیدا کرده و در برخی از مواقع حتی ممکن است به طور کامل متوقف شود.

اگر نسبت به گیاه خود عشق و علاقه زیادی دارید برای افزایش رشد سانسوریا پیشنهاد می شود گلدان گیاه را با فاصله دو متری از پنجره های خانه قرار دهید و در طی فصول گرم سال (مخصوصا ماه های تیر و مرداد) نور خورشید را توسط پرده های شفاف برای گیاه خود فیلتر کنید.

نور زیاد خورشید باعث قهوه ای شدن برگ سانسوریا می شود اما آنچه که علت رشد نکردن سانسوریا می باشد، وجود نور بسیار کم در محل نگهداری گیاه است در نتیجه بهتر خواهد بود برای حفظ ظاهر زیبای برگهای گیاه و افزایش رشد آن حتما به نکته اشاره شده توجه ویژه داشته باشید.

درجه حرارت نامناسب چگونه رشد سانسوریا را متوقف می کند؟

گیاه آپارتمانی سانسوریا در محدوده دمایی 15 الی 30 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد (سانسوریا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نمی شود) با این حال اگر دمای محل نگهداری گیاه کمتر از 12 درجه سانتی گراد شود، در وهله اول شما شاهد لوله شدن برگ سانسوریا و سپس کاهش رشد گیاه خود خواهید بود.

دمای محیط خانه اغلب در تمامی مقاطع سال برای نگهداری سانسوریا مناسب است اما آنچه که علت رشد نکردن سانسوریا می باشد آن است که گیاه در معرض نوسانات دمایی و یا منافذ خانه باشد از این رو توصیه می شود از گیاه خود هرگز در کنار سیستم های سرمایشی (فصل تابستان) و درب هایی که مدام باز و بسته می شوند (فصل زمستان) نگهداری نکنید.

برای افزایش رشد سانسوریا چگونه گیاه را آبیاری کنیم؟

دلیل رشد نکردن سانسوریا
دلیل رشد نکردن سانسوریا

سانسوریا به خاطر نوع و جنس برگ هایی که داراست به خوبی توانایی ذخیره کردن آب را دارد در نتیجه می توان اینگونه مدنظر قرار داد که گیاه نیازی به آبیاری دائم و پیوسته ندارد.

آبیاری بیش از حد از شایع ترین دلایل زرد شدن برگ سانسوریا و همچنین رشد نکردن سانسوریا می باشد از این رو توصیه می شود اگر خاک گلدان از کیفیت مناسبی برخوردار هست، هر زمان که لایه های پایینی خاک (نزدیک به سورخ های زهکشی گلدان) خشک می شود، اقدام به آبیاری گیاه محبوب خود کنید.

از سویی دیگر بهترین روش آبیاری برای رشد سریع سانسوریا آن است که میزان آب موجود به خوبی خاک گلدان را مرطوب کند و به محض خارج شده آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آبدهی سانسوریا متوقف شود.

برای آبیاری گیاه محبوب خود از بطری و یا ظرف هایی کوچک استفاده کنید تا آب آبیاری مستقیما وارد مخلوط خاک گلدان شود و با برگهای گیاه تماسی نداشته باشد زیرا در صورت تجمع رطوبت بر روی برگ های گیاه، بستر مناسب برای هجوم قارچ های عفونی ایجاد می شود.

معرفی پکیج تقویتی برای رشد انفجاری گیاه

پکیج کود مخصوص سانسوریا
پکیج کود مخصوص سانسوریا

دیگر علت رشد نکردن سانسوریا، کوددهی غیر اصولی و اشتباه گیاه می باشد به طوری که بسیاری از افراد از کودهای شیمیایی با دوز بالا برای ترغیب گیاه به رشد حداکثری اش خود استفاده می کنند که صد البته این امر اشتباه بوده و نتیجه آن در نهایت باعث از بین رفتن گیاه می شود.

سانسوریا از جمله گیاهانی محسوب می شود که نیاز چندانی به تغذیه ندارد و همین قدر که گیاه ماهانه یکبار تغذیه شود، کافی خواهد بود.

در صورتی که از کود های شیمیایی بیش از اندازه استفاده شود، محیط خاک سمی شده و PH آن تغییر پیدا می کند و همین موضوع در دراز مدت سبب خواهد شد ریشه های گیاه آسیب دیده و در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نکنند در نتیجه اگر اطمینان دارید تا به حال از کود زیادی برای تقویت گیاه خود استفاده کرده اید، پیشنهاد می شود هم اکنون خاک گلدان را توسط آب ولرم شستشو دهید تا از میزان نمک های مضر و اضافی خاک گلدان کاسته شود.

کود های مصرفی برای گیاه سانسوریا می بایست دارای تمامی عناصر درشت مغذی و ریز مغذی باشند تا همه نیازهای گیاه تامین شود.

اگر می خواهید مانع پیر شدن گیاه خود شوید و آن را به روش کاملا اصولی و علمی تغذیه کنید، می توانید به فروشگاه سایت پرشیالرن مراجعه کرده و پکیج تقویت کننده گل سانسوریا را خریداری نمایید.

در این پکیج یک عدد کود آهن، یک عدد کود مخصوص و یک عدد هورمون افزایش پاجوش وجود دارد تا بتوانید با یک زمان بندی مشخص تغذیه گیاه خود را تا یک سال آینده بیمه کنید.

بیماری های عفونی چگونه رشد سانسوریا را کاهش می دهند؟

سانسوریا نسبت به هجوم بیماری های عفونی بسیار مقاوم است و تنها عفونتی که ممکن است به گیاه شما هجوم بیاورد، بیماری پوسیدگی ریشه است.

همان طور که قبلا در مقاله پژمرده شدن سانسوریا اشاره کردیم یکی از شایع ترین دلایل پژمردگی و رشد نکردن سانسوریا آبیاری نادرست گیاه می باشد به طوری که خاک گلدان بیش از حد مرطوب شده و بستر مناسب برای هجوم بیماری های قارچی فراهم می شود با این حال برای جلوگیری از آسیب دیدن گیاه و افزایش رشد سانسوریا پیشنهاد می شود روند آبیاری سانسوریا همانگونه که در ابتدای مقاله اشاره شد، باشد.

افزایش رشد سانسوریا با هجوم پی در پی آفات امکان پذیر نیست

از دیگر دلایل و و یا علت رشد نکردن سانسوریا، هجوم آفات می باشد به طوری که این حشرات موذی با اتصال خود به برگهای زیبای سانسوریا از آب و مواد غذایی درون آنها تغذیه کرده و داخل برگ ها را با مشکلاتی جدی مواجه می کنند.

اگر روی برگ های گیاه محبوب خود سوراخ های نامنظم و لکه های عسلک مانند زرد و قهوه ای را مشاهده می کنید در نظر خود داشته باشید که علت رشد نکردن گیاه شما به خاطر هجوم آفات بوده است از این رو پیشنهاد می شود لکه های آلوده را توسط پارچه تمیز و مرطوب پاک کنید و سپس توسط سموم های مربوطه، اقدام به حذف آفات نمایید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر رشد نکردن سانسوریا و همچنین کود مناسب سانسوریا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 9 میانگین امتیازات: 3.9]
1 نظر
  1. سهیل قمریان می گوید

    اطلاعات مفید خیلی کم بود
    در قسمت کود ها هم متوجه یک مورد کاملا تبلیغاتی شدم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy