کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت قهوه ای شدن برگ آلوئه ورا چیست؟ (بعلاوه راه حل درمان)

0

قهوه ای شدن برگ آلوئه ورا دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به آبیاری نامناسب، نور زیاد محل نگهداری آلوئه ورا، کوددهی غیر اصولی، هجوم آفات و بیماری ها و همچنین نامناسب بودن درجه حرارت محل پرورش گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت قهوه ای شدن برگ آلوئه ورا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص دهید و با استفاده از راه حل درمانی مناسب فورا آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری نامناسب شایع ترین علت قهوه ای شدن برگ آلوئه ورا

علت قهوه ای شدن برگ آلوئه ورا
علت قهوه ای شدن برگ آلوئه ورا

اگر میزان آبیاری گیاه بسیار زیاد باشد، ابتدا نقاط مرطوبی روی برگ های گیاه ایجاد خواهد شد که در صورت تداوم آبیاری زیاد، این لکه های مرطوب به تمامی نقاط گیاه گسترش یافته و سپس قهوه ای رنگ خواهند شد.

پس از قهوه ای شدن نقاط مرطوب شما شاهد ریزش برگ های گیاه خود خواهید بود و در این مقطع زمانی اگر همچنان نسبت به گیاه خود بی تفاوت باشید، گیاه محبوب شما به طور کامل از بین خواهد رفت.

بر اساس ژنتیک و قوت گیاه گاهی اوقات ممکن است سوای ریزش برگ ها با پوسیدگی ریشه های گیاه خود مواجه شوید (زمانی که بوی بسیار بدی از سطح خاک به مشام می رسد) بنابراین در این حالت بهتر است گیاه را از گلدان خود خارج کرده و ریشه ها آن را بررسی کنید و در صورت پوسیده بودن ریشه ها، آنها را تا نقطه سالم هرس کرده و گیاه خود را در خاک جدید و یا تازه بکارید.

پس از هرس ریشه ها اجازه دهید مابین دو آبیاری سطح خاک گلدان کاملا خشک شود و سپس گیاه خود را آبیاری کنید در غیر این صورت مجددا خطرات آبیاری بیش از حد گیاه شما را تهدید خواهد کرد (به طور کلی نیازی نیست بیش از یکبار در هفته گیاه خود را آبیاری کنید).

در نقطه مقابل آبیاری زیاد گاهی اوقات آبیاری بسیار کم دیگر علت قهوه ای شدن برگ آلوئه ورا شما می باشد به طوری که اگر میزان آبیاری گیاه کمتر از آستانه تحمل آن باشد، برگها بسیار ضخیم و سفت شده و در نهایت نوک آنها قهوه ای می شود و در صورتی که همچنان روند آبیاری غیر اصولی گیاه تداوم داشته باشد، رنگ قهوه ای نوک برگ به کل برگ سرایت خواهد کرد.

بهترین زمان آبیاری آلوئه ورا همان طور که اشاره شد موقعی است که سطح خاک گلدان خشک شده باشد (15 سانتی متری) و از سویی دیگر بهترین روش آبیاری گیاه مذکور آن است که میزان آب موجود به خوبی تمامی نقاط خاک گلدان را مرطوب کند و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آب دهی آلوئه ورا متوقف شود (از دیگر خسارات آبیاری نامناسب به گیاه می توان به پژمرده شدن برگ آلوئه ورا و یا شل شدن برگ های آلوئه ورا اشاره نمود).

درجه حرارت نامناسب به برگ های آلوئه ورا آسیب می رساند

قهوه ای شدن برگ آلوئه ورا
قهوه ای شدن برگ آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی است که در محدوده دمایی 12 تا 26 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد بنابراین اگر تابستان از گیاه خود در فضای باز نگهداری کنید، این اتفاق باعث قهوه ای شدن برگ آلوئه ورا شما خواهد شد.

در نقطه مقابل گرما، اگر درجه حرارت محیط کمتر از 12 درجه سانتی گراد شود شما شاهد پاجوش نزدن آلوئه ورا و همچنین زرد شدن برگ آلوئه ورا خود خواهید بود در نتیجه برای حفظ سلامتی گیاه پیشنهاد می شود آن را در فصول تابستان و زمستان حتما در خانه نگهداری کنید و همیشه اطراف گیاه محبوب خود دماسنجی را قرار دهید تا از آخرین تغییرات دمایی اطراف گیاه خود مطلع باشید.

نور زیاد خورشید باعث سوختگی برگ های آلوئه ورا می شود

اگرچه از ژل گیاه آلوئه ورا برای درمان سوختگی پوست استفاده می شود اما گاهی اوقات پیش می آید که خود گیاه به نور زیاد حساس شده و دچار علائم سوختگی می شود.

زمانی که نور محل نگهداری گیاه زیاد باشد برگ های آلوئه ورا سبز کم رنگ شده و سپس در امتداد برگ های آن، نقاط سوختگی و یا قهوه ای رنگ ایجاد می شود.

از دیگر علائم قهوه ای شدن برگ آلوئه ورا به دلیل نور زیاد می توان به سرعت خشک شدن سطح خاک گلدان اشاره نمود به طوری که شما آبیاری گیاه را کامل و صحیح انجام می دهید اما ظرف سه الی چهار روز سطح خاک خشک می شود (البته اگه دما مناسب باشد) و شما مجبور می شوید گیاه را مجددا آبیاری کنید که صد البته علت این موضوع نور زیاد خورشیده بوده که آب را سریعا از سطح خاک تبخیر می کند.

بهتر است گیاه آلوئه ورا را در فاصله دو متری از پنجره های خانه قرار دهید و یک روز در میان گلدان گیاه را 180 درجه بچرخانید تا نور به شکل بهتری در دسترس برگ های گیاه شما قرار بگیرد.

بنابر آنچه که اشاره شد اگر فاصله گلدان بسیار نزدیک است و یا گیاه در فصول بهار و تابستان در فضای باز و در زیر نور مستقیم خورشید است بهتر می باشد طی چندین مرتبه نور در دسترس گیاه خود را کاهش دهید (جا به جایی سریع گلدان باعث شوک دیگری به آلوئه ورا خواهد شد).

آیا به دلیل کوددهی زیاد برگ های آلوئه ورا قهوه ای می شوند؟

بله، آلوئه ورا گیاهی است که نیازی به کود دادن زیاد ندارد. کوددهی زیاد باعث تجمع نمک های شیمیایی در خاک شده که این امر باعث سوختگی ریشه های گیاه می شود.

بهترین زمان کوددهی آلوئه ورا هر 45 روز یکبار در فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان می باشد و این موضوع در حالیست که گیاه در خاکی که از سرشار از عناصر غذایی است کاشته نشده باشد (آلوئه ورا در پاییز و زمستان نیازی با کوددهی ندارد) و اگر خاک گلدان دارای عناصر غذایی می باشد، بهتر است همان 45 روز یکبار کوددهی هم انجام نشود تا سلامتی گیاه به خطر بیفتد.

اگر اطمینان دارید علت قهوه ای شدن برگ آلوئه ورا شما به خاطر کوددهی زیاد بوده است توصیه می شود گلدان گیاه را به سینک ظرفشویی منتقل کنید و خاک آن را به مدت 5 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید تا از میزان نمک های شیمیایی درون آن کاسته شود (از دیگر خسارت کوددهی زیاد سوای قهوه ای شدن برگ ها، می توان به رشد نکردن آلوئه ورا اشاره نمود).

هجوم آفات دیگر دلیل قهوه ای شدن برگ آلوئه ورا

دلیل قهوه ای شدن برگ آلوئه ورا
دلیل قهوه ای شدن برگ آلوئه ورا

کنه ها، شپشک ها، شته ها، مگس های سفید و …. از جمله آفات شایه هجوم آورنده به گیاه آلوئه ورا هستند (مخصوصا اگر گیاه در فضای باز نگهداری شود).

اگر روی برگ های گیاه خود سوراخ های نامنظم را مشاهده می کنید که دقیقا در همین نقطه برگ آلوئه ورا شما چسبناک و قهوه ای شده است مطمئن باشید علت قهوه ای شدن بر آلوئه ورا شما به خاطر هجوم آفات بوده است.

آفات برگ های گیاه را سوراخ می کنند تا از شیره درون آنها تغذیه کنند که به مرور زمان آن نقطه از برگ، قهوه ای رنگ خواهد شد.

در این مقطع زمانی شما می بایست برای احیا گیاه توسط سم مالاتیون در صورت مشاهده آفات آنها را از بین ببرید چه آفات روی برگ ها باشند و چه در خاک.

برای آنکه هیچ وقت گیاه شما برای آفات جلب توجه نکند بهتر است ماهانه یکبار برگهای گیاه خود را با شامپوهای بدون اسانس شستشو دهید تا خطر هجوم آفات به حداقل برسد (در زمان شستشو یک مقوا را روی خاک گلدان قرار دهید تا محلول آب و شامپو وارد خاک گلدان نشود).

از دیگر خسارت آفات به گیاه می توان به باریک شدن برگ آلوئه ورا و همچنین لوله شدن برگ آلوئه ورا اشاره نمود.

آیا ممکن است برگ های آلوئه ورا به دلیل هجوم بیماری ها قهوه ای شوند؟

بله زمانی که برگ های گیاه را با آب اسپری کنید و یا در آبیاری آن زیاده روی کنید، بیماری های قارچی به گیاه هجوم آورده و آنرا از بین می برند.

اگر روی برگ های گیاه خود لکه های قهوه ای و یا سیاه رنگی را مشاهده می کنید که این لکه ها توسط هاله زرد رنگ احاطه شده اند، مطمئن باشید علت قهوه ای شدن برگ آلوئه ورا شما به خاطر هجوم بیماری های قارچی بوده است در این بازه زمانی برای احیا گیاه پیشنهاد می شود برگ آسیب دیده را فورا برش دهید و نقاط سالم گیاه را بعلاوه خاک گلدان، با قارچکش اوکسی کلرور مس و یا کاربندازیم سم پاشی کنید (هجوم بیماری ها رشد سریع آلوئه ورا را کاهش می دهد).

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر قهوه ای شدن و یا سوختگی برگ های آلوئه ورا سوالی دارید، حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 22 میانگین امتیازات: 4.4]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy