کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت باریک شدن برگ آلوئه ورا چیست + آموزش کامل درمان گیاه

1

باریک شدن برگ آلوئه ورا دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به آبیاری بسیار کم، مناسب نبودن درجه حرارت محل نگهداری آلوئه ورا و همچنین وجود نور زیاد خورشید در محل پرورش گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت باریک شدن برگ آلوئه ورا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص داده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب سریعا آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری بسیار کم با چه مکانیسمی باعث باریک شدن برگ آلوئه ورا می شود؟

باریک شدن برگ آلوئه ورا
باریک شدن برگ آلوئه ورا

همان طور که قبلا در مقاله رشد سریع آلوئه ورا اشاره کردیم بهترین زمان آبیاری آلوورا موقعی است که نیمه بالایی خاک گلدان به طور کامل خشک شده و هیچگونه رطوبتی نداشته باشد.

از سویی دیگر بهترین روش آبیاری گیاه مذکور آن است که در زمان آب دهی به خوبی خاک گلدان در تمامی نقاط (کناره ها و وسط) مرطوب شود و به محض خارج شدن آب اضافی از پایین گلدان، فورا روند آبیاری آلوئه ورا متوقف شود.

بنابر آنچه که اشاره شد برای جلوگیری از باریک شدن برگ آلوئه ورا پیشنهاد می شود هر دو الی سه روز یکبار رطوبت سطح خاک بررسی شود تا تنها در صورت لزوم آبیاری گیاه صورت پذیرد.

علت پیشنهاد کردن بررسی رطوبت سطح خاک آن است که ایران کشوری چهار فصل است و هر فصل دارای طیف نوری و دمایی مختلفی می باشد بنابراین سرعت خشک شدن سطح خاک طی هر فصل با دیگری متفاوت است.

مناسب نبودن درجه حرارت محل نگهداری گیاه چگونه به برگ های آلوورا آسیب می رساند؟

باریک شدن برگ آلوورا
باریک شدن برگ آلوورا

گیاه آلوورا با توجه به ژنتیکی که دارد در محدوده دمایی 12 تا 27 درجه سانتی گراد بیشترین و بهترین رشد خود را دارد و هرگونه افزایش و یا کاهش دما می تواند به گیاه آسیب جدی برساند مخصوصا اگر این تغییرات دمایی ناگهانی رخ دهد.

اگر دمای محل نگهداری و پرورش آلوئه ورا بیش از 27 درجه سانتی گراد شود، ریشه های گیاه به خاطر افزایش فرآیندهای متابولیسمی برگ ها رطوبت بیشتری را از خاک جذب می کنند و در صورتی که این روند تا چند ساعت ادامه داشته باشد، ریشه های آلوورا دیگر پاسخگوی نیاز برگ ها نخواهند بود بنابراین در چنین شرایطی همچنان میزان بتخیر و تعرف برگ های گیاه بالا بوده و بافت رویشی گیاه به مرور مان باریک و باریک تر می شود.

برای جلوگیری و یا درمان باریک شدن برگ آلوورا پیشنهاد می شود در اطراف گلدان گیاه دماسنج کوچکی را نصب کنید تا بتوانید از آخرین تغییرات دمایی محل نگهداری گیاه خود اطلاعات کافی را داشته باشید.

لازم به ذکر است کاهش دما به کمتر از 12 درجه سانتی گراد باعث رشد نکردن آلوئه ورا می شود.

نور زیاد خورشید با چه فرآیندی برگ های آلوئه ورا را تحت تاثیر قرار می دهد؟

علت باریک شدن برگ آلوئه ورا
علت باریک شدن برگ آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهیست که در طول روز به دو ساعت نور غیر مستقیم و شش ساعت نور مستقیم نیاز دارد که برای تامین این طیف نوری می بایست پنجره های خانه نور گیر و در طی ساعات روز از روشنایی بسیار خوبی بهره مند باشند.

برای تامین نور غیر مستقیم می بایست فاصله گلدان تا پنجره حدودا دو متر و برای تامین نور مستقیم باید فاصله گلدان تا پنجره حدودا نیم متر باشد و هرگونه شرایطی جز این، به برگ های گیاه آسیب جدی می رساند و شما با باریک شدن برگ آلوئه ورا خود روبرو خواهید شد.

شاید تامین چنین نوری برای گیاه آلوورا امری دشوار باشد با این حال برای آنکه گیاه رشد مناسبی داشته باشد و برگ های آن در بهترین وضعیت خود باشند می بایست در طول روز گاهی اوقات گلدان گیاه را برای دریافت نور بیشتر یا کمتر جا به جا نمود.

آیا کوددهی اشتباه نقشی در باریک شدن برگ آلوورا دارد؟

کوددهی اشتباه به اندازه سه مورد اشاره شده در باریک شدن برگ آلوورا شایع نیست با این حال اگر در کوددهی گیاه افراط و تفریط شود، گیاه خسارات جبران ناپذیری را خواهد دید.

کوددهی زیاد باعث تغییر PH خاک می شود که به واسطه آن ریشه های آلوئه ورا سریعا از بین خواهند رفت و از طرفی دیگر کود دادن کم نیز گیاه را با کمبود جدی عناصر غذایی روبرو می کند.

کمبود عناصری نظیر کلسیم، منگنز و نیتروژن در رشد و توسعه برگ های گیاه نقش بسیار مهم و به سزایی دارند و کمبود هر یک از آنها باعث کاهش کیفیت برگ های گیاه می شود.

بسیاری از تولید کنندگان آلوورا گیاه مذکور را در خاک های غنی از عناصر غذایی کشت می کنند و دقیقا به واسطه همین موضوع است که باریک شدن برگ های گیاه به خاطر کوددهی نادرست کمتر شایع است.

با این حال اگر آبیاری، نور و درجه حرارت نامناسب علت باریک شدن برگ های گیاه تان نیست، شما می بایست هر چه سریعتر روند تغذیه اصولی و منظم گیاه محبوب خود را آغاز کنید.

بهترین زمان کوددهی آلوئه ورا از اوایل فصل بهار تا اواخر فصل پاییز است که در این فصول می بایست گیاه مذکور ماهانه یکبار با کودهای کامل و متعادل نظیر کود سه بیست مایع تغذیه شود البته با مقدار دوزی که خود تولید کننده محصول پیشنهاد می کند.

لازم به ذکر است از دیگر خسارات کوددهی زیاد می توان به قهوه ای شدن برگ های گیاه و از دیگر خسارات کوددهی کم می توان به زرد شدن برگ آلوئه ورا اشاره نمود.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر باریک شدن برگ آلوورا خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 24 میانگین امتیازات: 3.8]
1 نظر
  1. سارا می گوید

    چیکارکنم گلم لوله داره میشه گل الوئه ورام خیلی ناراحتم چجوری سرزندش کنم دوباره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy