کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت زرد شدن برگ آلوئه ورا چیست؟ (بعلاوه راه حل درمان)

0

زرد شدن برگ آلوئه ورا دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به درجه حرارت بالای محل نگهداری آلوئه ورا، آبیاری زیاد، کوددهی غیر اصولی، نور بیش از حد و همچنین هجوم آفات و بیماری های قارچی به گیاه اشاره نمود.

به دلیل اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت زرد شدن برگ آلوورا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه خود را تشخیص دهید و با استفاده از راه حل درمانی مناسب فورا آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری زیاد چگونه باعث زرد شدن برگ آلوئه ورا می شود؟

زرد شدن برگ آلوئه ورا
زرد شدن برگ آلوئه ورا

اگر مابین دو آبیاری اجازه ندهید 15 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک شود و گیاه خود را آبیاری کنید، محیط خاک مملو از رطوبت اضافی شده و ریشه های آلوئه ورا به رطوبت مناسب دسترسی نخواهند داشت.

با کاهش اکسیژن رسانی چون ریشه ها احساس خفگی دارند همین امر سبب می شود آنها به مرور زمان پوسیده شده و در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نکنند هر چند که در آن مقطع زمانی خاک سرشار از عناصر غذایی و رطوبت باشد.

بهترین زمان آبیاری گیاه همان طور که اشاره کردیم موقعی است که 15 سانتی متر سطح خاک به طور کامل خشک شده است و از سویی دیگر بهترین روش آبیاری آلوئه ورا آن است که میزان آب موجود به خوبی تمامی قسمت های خاک گلدان را مرطوب کند و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان (گلدان آلوئه ورا حتما باید دارای منافذ زهکشی و همچنین خاک سبک باشد)، فورا روند آب دهی آلوورا متوقف شود.

برای اساس آنچه که اشاره شد نتیجه می گیریم برای آبیاری گیاه هرگز و هرگز نباید برنامه ریزی کرد و همیشه می بایست قبل از آبیاری رطوبت سطح خاک بررسی شده و تنها در صورت لزوم گیاه آبیاری شود که بر این اساس چون ایران چهار فصل است، گاهی نیاز می باشد هفته ای یکبار و گاهی هر دو هفته یکبار گیاه خود را آبیاری نمایید.

روند زرد شدن برگ آلوئه ورا به دلیل آبیاری زیاد از پایین برگ شروع شده و به لایه های بالایی آن می رسد در نتیجه اگر گیاه شما یک برگ زرد دارد تنها کافیست میزن آبیاری آن را کاش دهید و از سویی دیگر اگر تعداد برگ های زرد شده از پایین به بالا بیش از دو برگ است، پیشنهاد می شود گیاه را به طور کامل از گلدان خود خارج کرده و ریشه های ناسالم آن را (یعنی ریشه هایی که زرد، سیاه و قهوه ای شده اند) تا نقطه سالم هرس کنید.

پس از هرس ریشه ها، خاک گلدان را با قارچ کش اوکسی کلرور مس ضدعفونی کنید و سپس گیاه محبوب خود را داخل آن بکارید.

آیا درجه حرارت بالا می تواند دلیلی بر زرد شدن برگهای گیاه باشد؟

علت زرد شدن برگ آلوئه ورا
علت زرد شدن برگ آلوئه ورا

بله، در صورتی که درجه حرارت بالا برود یعنی دما به نقطه ای برسد که خارج از آستانه تحمل گیاه باشد، برگ های آلوئه ورا تبخیر و تعرق بیشتری را انجام داده که واسطه همین امر رطوبت زیادی از داخل آنها کاسته می شود و در صورت تداوم این روند کار به جایی می رسد که هر چه ریشه رطوبت جذب می کند، برگ ها آن را سریعا از بین می برند و این یعنی زرد شدن برگ آلوورا به مرور زمان.

آلوئه ورا گیاهی است که در محدوده دمایی 12 تا 24 درجه سانتی گراد بهترین عمکلرد خود را دارد. در اکثر مواقع دمای خانه برای نگهداری گیاه مناسب است مگر آنکه آلوورا در معرض سیستم های گرمایشی نگهداری شود و یا در فصول گرم سال در فضای باز پرورش یابد.

اگر عشق و علاقه زیادی به گیاه خود دارید بهتر است با نصب یک دماسنج میشه از دمای اطراف گیاه خود مطلع باشید تا از بروز حوادث تلخ برای گیاه تان جلوگیری شود.

در نقطه مقابل دمای گرم، از خسارات کاهش دما می توان به لوله شدن برگ آلوئه ورا و همچنین پاجوش نزدن آلوئه ورا اشاره نمود.

کوددهی غیر اصولی به برگ های آلوئه ورا آسیب می رساند

هم کوددهی کم و هم کوددهی زیاد هر دو از دلایل و یا علت زرد شدن برگ آلوئه ورا هستند به طوری که اگر میزان کوددهی گیاه بسیار زیاد باشد، PH خاک گلدان تغییر پیدا کرده و روی ریشه های گیاه علائم سوختگی ایجاد می شود که در این حالت ریشه ها به وظایف خود به درستی عمل نمی کنند.

از سویی دیگر اگر میزان کود دادن گیاه بسیار کم باشد، برگ های گیاه به عناصر غذایی کافی دسترسی نداشته و به مرور زمان زرد خواهند شد.

بهترین زمان کود دادن آلوورا، بهار و تابستان هر 45 روز یکبار است (روند کوددهی آلوئه ورا در پاییز و زمستان حتما باید متوقف شود) و از طرفی دیگر بهترین روش تقویت گیاه آن است که از کودهای شیمیایی با نصف دوز پیشنهادی خود تولید کننده محصول برای گیاه استفاده شود.

احیا گیاه در شرایطی که کوددهی کم باشد بسیار ساده است و تنها کافیست روند کوددهی گیاه خود را با کودهای کامل و متعادل آغاز کنید اما از سویی دیگر اگر از جمله افرادی هستید که برای رشد سریع آلوئه ورا خود از کود زیادی استفاده کرده اید، برای احیای گیاه محبوب تان پیشنهاد می شود خاک گلدان را سه مرتبه و هر مرتبه 5 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید تا از میزان نمک های مضر و اضافی خاک کم شده و PH آن به مرور زمان نرمال شود (زمانی PH نامناسب باشد، عناصر غذایی روی جذب یکدیگر اثر منفی می گذارند.

از دیگر خسارات کوددهی کم می توان به باریک شدن برگ آلوئه ورا اشاره نمود.

آیا به دلیل هجوم آفات برگهای آلوورا زرد می شوند؟

بله، زمانی که آفات یا حشرات موذی به گیاه شما هجوم بیاورند (مخصوصا زمانی که از آلوئه ورا در فضای باز نگهداری کنید)، برگ ها به شدت آسیب دیده و گیاه با استرس زیادی دست و پنجه نرم خواهد کرد زیرا آفات با اتصال به برگ های زیبای آلوورا از آب و مواد غذایی داخل آنها تغذیه کرده و درون شان را با مشکلاتی جدی روبرو می کنند.

اگر روی برگ های گیاه خود سوراخ های نامنظم را مشاهده می کنید که دقیقا در همان نقطه برگ گیاه شما چسبناک و زرد شده است مطمئن باشید علت زرد شدن برگ آلوورا شما به خاطر هجوم آفات بوده است از این رو برای احیا گیاه پیشنهاد می شود لکه چسبناک را با یک پارچه تمیز و مرطوب پاک کنید و سپس در صورت مشاهده آفات، آنها را توسط سموم شیمیایی مربوطه (نظیر سم مالاتیون) از بین ببرید.

در صورتی که تمایل به استفاده از سموم ندارید می توانید از کارت های زرد و آبی که در بازار های مربوطه جهت مبارزه با آفات به فروش می رسند استفاده نمایید.

همان طور که در مقاله قهوه ای شدن برگ آلوئه ورا اشاره شد اگر می خواهید که هیچ وقت گیاه تان برای آفات جلب توجه نکند بهتر است ماهانه یکبار پشت و روی برگ های گیاه خود را با الکل ضدعفونی کنید.

هجوم بیماری های قارچی دیگر دلیل زرد شدن برگ آلوورا

دلیل زرد شدن برگ آلوورا
دلیل زرد شدن برگ آلوورا

آلوئه ورا گیاهی است که نیاز چندانی به رطوبت ندارد زیرا بومی مناطق گرم و خشک بوده و با محیط های مرطوب سازگار نشده است.

اگر گیاه را زیادی آبیاری کنید، همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد ریشه ها پوسیده خواهند شد و از طرفی دیگر اگر برگ های گیاه را با آب اسپری کنید، برگ های گیاه تان در معرض هجوم بیماری های قارچی قرار خواهد گرفت زیرا همان طور که اطلاع دارید زمانی قارچ ها حضور پیدا می کنند که شرایط مرطوب با درجه حرارت مناسب برای حیات آنها وجود داشته باشد.

با این حال پیشنهاد می شود هرگز گیاه را با آب غبارپاشی نکنید و در آبیاری آن با دقت زیادی عمل کنید.

اگر روی برگ های گیاه خود نقاط قهوه ای و سیاه رنگی را مشاهده می کنید که در اطراف این لکه ها، کل برگ و یا قسمتی از برگ زرد شده است مطمئن باشید علت زرد شدن برگ آلوئه ورا شما به خاطر هجوم بیماری ها بوده است از این رو برای احیا گیاه توصیه می شود برگ های آسیب دیده را فورا برش دهید و نقاط سالم گیاه و خاک گلدان را با قارچکش اوکسی کلرور مس و یا کاربندازیم سم پاشی کنید.

از دیگر خسارت هجوم بیماری ها می توان به پژمرده شدن برگ آلوئه ورا اشاره نمود.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر زرد شدن برگهای آلوورا خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 32 میانگین امتیازات: 3.5]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy