کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت لوله شدن برگ آلوئه ورا چیست ؟ (بعلاوه راه حل درمان)

2

لوله شدن برگ آلوئه ورا دلایل متفاوتی دارد اما شایع ترین آن، استرس گیاه به خاطر تحمل سرمای بیش از حد محل نگهداری اش می باشد. از دیگر دلایل لوله ای شدن برگ های آلوئه ورا می توان به هجوم آفات و بیماری های قارچی به گیاه و همچنین آبیاری بیش از حد اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت لوله شدن برگ آلوورا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی گیاه محبوب خود را تشخیص دهید و با استفاده از راه حل درمنای مناسیب فورا آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

درجه حرارت پایین شایع ترین علت لوله شدن برگ آلوئه ورا

علت لوله شدن برگ آلوئه ورا
علت لوله شدن برگ آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی است که در محدوده دمایی 12 تا 26 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد.

اگر دمای محل نگهداری آلوئه ورا از 26 درجه سانتی گراد بیشتر شود شما شاهد پژمرده شدن برگ آلوئه ورا خود خواهید بود اما آنچه که باعث لوله ای شدن برگ های گیاه می شود، کاهش دما به کمتر از 12 درجه سانتی گراد می باشد.

آلوورا گیاهیست که بومی مناطق گرم و خشک است بنابراین اصلا جای تعجبی ندارد که گیاه به درجه حرارت سرد علاقه مند نباشد در نتیجه اگر به گیاه خود عشق و علاقه بسیار زیادی دارید پیشنهاد ی شود در محل نگهداری آن دماسنج کوچکی را نصب کنید تا از آخرین تغییرات دمایی محل پرورش گیاه خود اطلاع کافی داشته باشید.

زمانی که درجه حرارت هوا کاهش یابد در گیاه آلوورا مکانیسم دفاعی فعال می شود که به واسطه این موضوع، برگ های گیاه برای محافظت از خود لوله ای می شوند (مثل انسانی که از سرما به خود می پیچد) بنابراین بهتر است برای جلوگیری از لوله شدن برگ آلوئه ورا خود آن را زمستان در فضای باز نگهداری نکنید و همچنین محل پرورش گیاه در خانه، کنار درب هایی که مدام باز و بسته می شوند نباشد.

آبیاری بیش از حد می تواند برگ های گیاه را لوله ای کند

لوله شدن برگ آلوئه ورا
لوله شدن برگ آلوئه ورا

همان طور که در مقاله رشد سریع آلوئه ورا اشاره شد گیاه مذکور به شدت به بیماری پوسیدگی ریشه حساس است و اگر خاک گلدان نامناسب و همچنین آبیاری گیاه به صورت غیر اصولی انجام شود، به واسطه از بین رفتن ریشه ها شما شاهد لوله شدن برگ آلوورا خود خواهید بود.

بهترین زمان برای آبیاری آلوورا موقعی است که 15 سانتی متر سطح خاک گلدان به طور کامل خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی باشد.

از طرفی دیگر بهترین روش آبیاری گیاه مذکور آن است که آب به خوبی تمامی نقاط خاگ گلدان را مرطوب کند و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آبیاری آلوئه ورا متوقف شود.

بنابر دو نکته ای که اشاره شد اگر آبیاری گیاه تان با آنچه که اشاره شد مغایرت دارد مطمئن باشید علت تغییر شکل برگ های آلوئه ورا شما به خاطر آبیاری غیر اصولی آن بوده است بنابراین در این حالت توصیه می شود گیاه را به طور کامل از گلدان خود خارج کنید و ریشه های گیاه محبوب خود را به خوبی بررسی کنید (موقع جدا کردن خاک گلدان از ریشه ها مراقب باشید تا به آنها آسیبی نرسد).

در صورتی که مشاهده کردید ریشه های گیاه پوسیده شده اند (یعنی زرد، قهوه ای، سیاه و نرم شده اند) بهتر است آنها را تا نقطه سالم هرس کنید.

با طی شدن مراحل قبلی، ریشه های سالم و خاک گلدان را با قارچکش اوکسی کلرور مس ضدعفونی کنید و سپس گیاه را مجددا در خاک خود بکارید.

به علت هرس شدن ریشه ها، میزان آبیاری آلوورا نیز نسبت به قبل کاهش می یابد بنابراین پیشنهاد می شود در آبیاری گیاه خود با دقت بسیار زیادی عمل کنید.

لوله ای شدن برگ ها به علت هجوم بیماری های قارچی

اگر روی برگ های گیاه خود لکه های سیاه و قهوه ای رنگی را مشاهده می کنید که این نقاط توسط هاله ای زرد رنگ احاطه شده اند و دقیقا گیاه شما در همان برگ لوله ای شده است، مطمئن باشید علت لوله شدن برگ آلوئه ورا شما به خاطر هجوم بیماری های قارچی بوده است.

از دلایل قارچی شدن برگ های آلوورا می توان به اسپری کردن برگ ها با آب و همچنین استفاده از خاک نامناسب برای گلدان گیاه اشاره نمود.

بنابر آنچه که اشاره شد برای احیا و درمان گیاه پیشنهاد می شود برگ های آسیب دیده را از روی گیاه محبوب خود برش دهید و یا اگر انجام این کار باعث ناراحتی شما می شود می توانید مقداری قارچکش اوکسی کلرور مس را در آب حل کرده (مقدار مصرف بر اساس توصیه تولید کننده محصول باشد) و توسط آب فشان روی برگ های آسیب دیده گیاه خود اسپری کنید.

هجوم آفات دیگر دلیل لوله شدن برگ آلوورا

دلیل لوله شدن برگ آلوورا
دلیل لوله شدن برگ آلوورا

ظاهر برگ های آلوئه ورا جذابیت فراوانی برای آفات دارد (مخصوصا زمانی که گیاه در فضای باز نگهداری شود) در نتیجه احتمال دارد آفات به برگ های گیاه هجوم آورده و به آن خساراتی را وارد کنند (هجوم آفات در فصول بهار و تابستان شایع تر است).

اگر روی برگ های گیاه خود نقاط چسبناک و عسلک مانند و همچنین سوراخ های نامنظم را مشاهده می کنید در نظر خود داشته باشید که دلیل لوله شدن برگ آلوورا شما به خاطر هجوم آفات بوده است.

برای درمان گیاه توصیه می شود روی یک پارچه تمیز و مرطوب مقداری الکل را اسپری کنید و سپس توسط پارچه، لکه های چسبناک و عسلک مانند را از روی برگ های آلوئه ورا خود پاک کنید.

برای آنکه هیچ گاه گیاه شما آفت زده نشود می توانید ماهانه یکبار برگ های گیاه تان را با محلول آب و شامپوهای بدون اسانس شستشو دهید تا احتمال هجوم آفات یا حشرات موذی صفر شود.

از سویی دیگر در صورت مشاهده آفات روی برگ های گیاه می بایست از سم مالاتیون با رعایت دوز مناسب استفاده کنید تا به طور کلی گیاه از آفت پاک شود اما اگر آفات مزاحم در داخل خاک هستند، بهتر است خاک گلدان را تعویض کرده و مخلوط کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت را جایگزین آن کنید زیرا استفاده از سم در خاک، باعث آسیب دیدگی ریشه های آلوئه ورا خواهد شد.

لازم به ذکر است از دیگر خسارات هجوم آفات به گیاه مذکور می توان به زرد شدن برگ آلوئه ورا و همچنین باریک شدن برگ آلوئه ورا اشاره نمود.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد لوله ای شدن برگ آلوئه ورا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 33 میانگین امتیازات: 3.8]
۲ نظرات
  1. رمضان پور می گوید

    سلام من گلمو دو هفتس گرفتم بزرگه پاجوش هم داره
    اولش همه سالم بودن یک دفعه پر شدن از لکه های تیره و چسبناک خاکشم تازس سم زدم تو گوگل یجا زده بود سریع لکه هارو ببرید و جدا کنید اینکارو کردم نور زیاده ولی مستقیم بهش نمیخوره الانم دیدم یه برگش لول شده چیکار باید بکنم؟؟ سم زدم ولی خوب نشدن🥺🥺🥺

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      چند عکس از گیاه رو به پیج اینستاگرامی ما بفرستید
      persialearn_com@

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy