کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

راهنمای کامل پرورش و نگهداری آلوئه ورا آپارتمانی + نکات مهم رشد سریعتر گیاه

0

فراهم کردن شرایط نگهداری آلوئه ورا آپارتمانی (Aloe vera) و همچنین پرورش این گیاه فوق العاده زیبا و جذاب به لحاظ ظاهر در خانه کار بسیار آسانی بوده و برای شما زحمت چندانی ندارد.

برای رشد سریع آلوئه ورا می بایست نور محل نگهداری گیاه در خانه دو ساعت غیر مستقیم و شش ساعت مستقیم و از سویی دیگر، خاک گلدان دارای قدرت زهکشی بالا و حاوی مقداری مواد غذایی باشد.

از دیگر ملزومات نگهداری آلوئه ورا آپارتمانی می توان به دما و نحوه صحیح کود دادن گیاه مذکور اشاره نمود به طوری که برای افزایش رشد آلوورا بهتر است دمای محیط خانه همیشه در محدوده 12 تا 26 درجه سانتی گراد باشد و از طرفی دیگر گیاه ماهانه یکبار توسط کودهای کامل و مغذی نظیر کودهای NPK با نصف توان توصیه سازنده محصول تغذیه شود.

آبیاری صحیح آلوورا نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی گیاه دارد به شکلی که اگر تعداد دفعات و میزان آبیاری گیاه مذکور نامناسب باشد، برگ ها و ریشه های آلوئه ورا آسیب دیده و شما خواننده گرامی این مقاله از سایت پرشیالرن شاهد مرگ گیاه محبوب خود خواهید بود.

اگر به تازگی گیاه آلوورا خود را خریداری کرده اید و تمایل دارید تا با نحوه هر چه بهتر پرورش و نگهداری آلوئه ورا آپارتمانی خود آشنا شوید و یا هم اکنون جهت پرورش گیاه محبوب خود دچار مشکل هستید، پیشنهاد می کنیم با ادامه مقاله همراه ما باشید تا بتوانید برای مدت های طولاتی تری از گیاه محبوب خود مراقبت کنید و از پرورش آن نهایت لذت را ببرید.

برای نگهداری آلوئه ورا آپارتمانی به چه مقدار نور آفتاب نیاز هست؟

نور مناسب برای نگهداری آلوئه ورا آپارتمانی
نور مناسب برای نگهداری آلوئه ورا آپارتمانی

آلوئه ورا بر خلاف بسیاری از گیاهان آپارتمانی دیگر برای رشد مناسب خود در طول روز به شش ساعت نور مستقیم و دو ساعت نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد بنابراین برای آنکه بتوانید چنین طیف نوری را برای گیاه خود فراهم کنید پیشنهاد می شود از هشت صبح تا ساعت چهارده بعد از ظهر گلدان گیاه را با فاصله نیم متری از پنجره قرار دهید و سپس پس از طی شدن این شش ساعت، فاصله گلدان تا پنجره را حدودا دو متر کنید تا گیاه محبوب شما نور غیر مستقیم روزانه خود را جذب کند (زمانی که هوا در طول روز کاملا ابری است نیازی به جا به جایی گلدان نیست).

نکته دیگری که در ارتباط با نور گیاه و همچنین نگهداری آلوئه ورا آپارتمانی باید عرض کنم آن است که برای جذب نور بهتر پیشنهاد می شود یک روز در میان 180 درجه گلدان گیاه را بچرخانید تا تمامی بافت رویشی گیاه از نور مناسب خورشید بهره مند شوند.

لازم به ذکر است اگر نور محل نگهداری آلوورا آپارتمانی زیاد باشد، شما با سوختگی برگ های گیاه خود روبرو می شوید و در نقطه مقابل اگر نور محل پرورش گیاه در خانه کم باشد، شما شاهد زرد شدن برگ آلوئه ورا خود خواهید بود.

چه درجه حرارتی برای افزایش رشد آلوورا در خانه مناسب است؟

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد گیاه آلوورا در محدوده دمایی 12 تا 26 درجه سانتی گراد بیشترین رشد خود را دارد بنابراین اگر نسبت به شرایط نگهداری آلوئه ورا آپارتمانی خود بسیار حساس هستید، هرگز اجازه ندهید دمای شب و روز گیاه بیش از 10 درجه سانتی گراد اختلاف داشته باشد زیرا تنها در این حالت است که گیاه محبوب تان ترغیب به رشد حداکثری اش می شود.

دما و یا به عبارتی دیگر درجه حرارت نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی گیاه دارد بنابرین قطعا بهتر خواهد بود در صورت امکان در کنار گلدان گیاه دماسنج کوچکی را نصب کنید تا از آخرین تغییرات دمایی اطراف گیاه خود مطلع باشید.

لازم به ذکر است کاهش دما به کمتر از 12 درجه سانتی گراد، باعث لوله شدن برگ آلوئه ورا می شود.

بهترین زمان و روش آبیاری آلوورا چیست؟

نگهداری آلوئه ورا آپارتمانی
نگهداری آلوئه ورا آپارتمانی

بهترین زمان برای آبیاری آلوئه ورا موقعی است که 10 الی 15 سانتی متری سطح خاک گلدان به طور کامل خشک شده و هیچ رطوبتی ندارد.

از طرفی دیگر بهترین روش آبیاری گیاه مذکور آن است که با یک بطری یک و نیم لیتری روند آبیاری آلوورا آغاز شده و خاک گلدان گیاه در تمامی نقاط به خوبی مرطوب شود و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آب دهی گیاه آلوورا متوقف شود.

ایران کشوری 4 فصل است که هر فصل دارای دما و طیف نوری متفات است از این رو در ارتباط با نگهداری آلوئه ورا آپارتمانی توصیه می شود یک روز در میان رطوبت سطح خاک را بررس کنید تا تنها در صورت لازم گیاه محبوب تان آبیاری شود.

برای تشخیص رطوبت سطح خاک می توانید انگشت اشاره دست خود را داخل خاک کنید و اگر تا دو بند انگشت دستتان خاک گلدان خشک بود، شما مجاز هستید گیاه خود را به روشی که اشاره شد آبیاری کنید.

در ارتباط با آبیاری گیاه مذکور این نکته را هم اضافه کنم که هم آبیاری بسیار کم و هم آبیاری بیش از حد، هر دو خسارات جبران ناپذیری را به گیاه شما وارد می کنند که از جمله آنها می توان به پژمرده شدن برگ آلوئه ورا و پاجوش نزدن آلوئه ورا اشاره نمود (برای تکثیر آلوورا از پاجوش های تولید شده توسط گیاه استفاده می شود).

چه نوع بافت خاکی برای نگهداری آلوئه ورا آپارتمانی مناسب است؟

خاک مناسب برای نگهداری آلوئه ورا آپارتمانی
خاک مناسب برای نگهداری آلوئه ورا آپارتمانی

گیاه آلوورا نیز مانند سانسوریا به بیماری پوسیدگی ریشه بسیار حساس است در نتیجه خاک گلدان می بایست دارای بافت سبک باشد تا آب اضافی بدون هیج مزاحمتی از انتهای گلدان خارج شود.

بسیاری از تولید کنندگان آلوئه ورا برای کسب سود بیشتر از خاک مناسبی برای گلدان گیاه استفاده نمی کنند با این حال اگر پس از آبیاری گیاه مشاهده می کنید که بلافاصله خاک گلدان کاملا گلی می شود و یا آب زیر 10 ثانیه از انتهای گلدان خارج می شود، در نظر خود داشته باشید برای نگهداری آلوئه ورا آپارتمانی خود می بایست هر چه سریعتر خاک گلدان را تعویض نمایید.

بهترین ترکیب خاک برای آلوورا مخلوطی از کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت است زیرا این ترکیب پیشنهادی در اکسیژن رسانی به ریشه ها و همچنین خارج کردن آب اضافی به خوبی عمل می کند.

اگر قصد تعویض خاک گلدان را دارید حتما توجه داشته باشید که EC کوکوپیت خریداری شده 0/5 باشد تا ریشه های گیاه در بهترین وضعیت خود آب و مواد غذایی را جذب کنند.

چه کودی مخصوص آلوورا است و چگونه باید از آن استفاده شود؟

همان طور که قبلا در مقاله علت رشد نکردن آلوئه ورا اشاره کردیم کود مصرفی برای گیاه مذکور می بایست 100 درصد قابل حل در آب و دارای PH حدودا 6 باشد تا ریشه های گیاه دچار آسیب دیدگی نشده و بیشترین جذب خود را داشته باشند.

از سویی دیگر کود مناسب آلوورا کودی است که تمامی عناصر درشت و ریز مغذی را داشته باشد تا همه ی نیازهای غذایی گیاه خوبی برطرف شود.

بهترین زمان کوددهی آلوورا از اوایل بهار تا اواخر فصل پاییز است که در این مقطع زمانی شما خواننده گرامی این مقاله از سایت پرشیالرن می بایست ماهانه یکبار گیاه خود را با کودهای کامل و متعادل NPK تغذیه کنید.

برای جلوگیری از بالا رفتن شوری خاک و همچنین در ارتباط با نگهداری آلوئه ورا آپارتمانی پیشنهاد می شود پس از پنج نوبت کوددهی، حتما 5 دقیقه خاک گلدان را با آب ولرم شستشو دهید تا نمک های جمع شده در خاک از انتهای گلدان گیاه خارج شوند.

چه زمانی برای تعویض گلدان آلوورا مناسب است؟

آلوورا از گیاهان آپارتمانی با رشد سریع محسوب نمی شود بنابراین بهتر است زمانی که ریشه های گیاه از سوراخ های زهکشی انتهای گلدان خارج و یا روی سطح خاک پدیدار شدند، گلدان گیاه مذکور تعویض شود (گلدان جدید تنها دو سایز از گلدان قبلی گیاه بزرگتر باشد).

به صورت کلی اما حدودی می توان گفت هر سه سال یکبار گیاه مذکور نیاز به تعویض گلدان دارد و گلدان انتخابی می بایست حتما حتما دو سوم فضایش توسط ریشه های آلوورا اشغال شود.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از نکات نگهداری آلوئه ورا آپارتمانی خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 10 میانگین امتیازات: 4.2]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy