کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت رشد نکردن آلوئه ورا چیست ؟ (بعلاوه آموزش درمان گیاه)

3

رشد نکردن آلوئه ورا دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به نور نامناسب محل نگهداری آلوئه ورا، آبیاری و کوددهی غیر اصولی، درجه حرارت بسیار بالا یا پایین و همچنین استفاده از خاک بی کیفیت برای گلدان گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت رشد نکردن آلوئه ورا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب تان را تشخیص دهید و با استفاده از راهکار مناسب آلوورا خود را تشویق به رشد حداکثری اش نمایید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

نور نامناسب محل نگهداری چگونه باعث رشد نکردن آلوئه ورا می شود؟

رشد نکردن آلوئه ورا
رشد نکردن آلوئه ورا

برای انجام فتوسنتز، کلروفیل سازی و همچنین تامین و ذخیره انرژی جهت انجام فرآیندهای متابولیسمی نیاز هست که نور محل نگهداری و پرورش آلوورا در طول روز شش ساعت مستقیم و برای مابقی ساعات غیر مستقیم باشد.

برای آنکه گیاه شما به رشد حداکثری خود ترغیب شده و شما شاهد رشد نکردن آلوئه ورا خود نباشید تنها کافیست با طلوع آفتاب فاصله گلدان تا پنجره را حدودا نیم متر کنید و سپس بعد از شش ساعت کمی فاصله گلدان تا پنجره را افزایش داده و آن را در حدود دو متر تنظیم کنید (برای نگهداری آلوورا می بایست پنجره های خانه نورگیر و در طول روز هشت ساعت نور مناسب را داشته باشند).

نور زیاد سبب قهوه ای شدن یا سوختگی و نور کم باعث زرد شدن برگ آلوئه ورا می شود که هر دو مورد گفته شده با توجه به استرسی که وارد گیاه می کنند می توانند در قدم رشد آلوورا را کم کرده و در وهله بعدی به طور کامل آن را متوقف کنند بنابراین لازم است قبل از خرید گیاه مذکور حتما از شرایط نوری آن اطلاعات کافی را داشته باشید.

آبیاری غیر اصولی باعث کاهش رشد آلوورا می شود

رشد نکردن آلوورا
رشد نکردن آلوورا

اگر میزان آبیاری آلوئه ورا بسیار کم باشد یعنی کمتر از تحمل آن (چون گیاه مذکور به کم آبی مقاوم است)، برگ های گیاه به رطوبت مناسب دسترسی نداشته و وظایف خود را به خوبی انجام نمی دهند در نقطه مقابل اگر آبیاری آلوورا زیاد باشد، محیط خاک مملو از رطوبت اضافی شده و ریشه ها به طور کامل پوسیده می شوند که به واسطه این موضوع روند جذب آب و مواد غذایی به مشکل خورده و گیاه در معرض مرگ کامل قرار می گیرد.

اگر می خواهید با رشد نکردن آلوورا خود مواجه نشوید می بایست هر دو روز یک بار رطوبت سطح خاک (15 سانت لایه بالایی) بررسی کنید تا گیاه تنها در صورت نیاز آبیاری شود که بر این اساس شاید گاهی نیاز باشد هفته ای یکبار و گاهی هر دو هفته یکبار گیاه خود را آبیاری کنید.

همان طور که قبلا در مقاله رشد سریع آلوئه ورا اشاره شد برای آبیاری گیاه مذکور هرگز نباید برنامه ریزی کرد و همیشه باید مابین دو آبیاری فرصت داد تا سطح خاک به طور کامل خشک شده و سپس آبیاری گیاه انجام شود تا جایی که حتما و حتما آب اضافی از انتهای گلدان آلوورا بیرون بریزد.

کوددهی اشتباه چگونه باعث کند شدن رشد آلوئه ورا می شود؟

علت رشد نکردن آلوئه ورا
علت رشد نکردن آلوئه ورا

آلوئه ورا برای رشد مناسب خود نیاز به کوددهی اصولی دارد و هرگونه کود دادن زیاد و غیر منظم باعث آسیب دیدن سیتم ریشه ای و برگ های گیاه می شود.

بهترین زمان کوددهی آلوورا از اوایل بهار تا اواخر پاییز است که در این مقاطع زمانی شما می بایست هر دو هفته یکبار گیاه خود را با کودهای کامل و متعادل با نصف توصیه تولید کننده محصول تغذیه کنید.

منظور از نصف توصیه تولید کننده محصول آن است که اگر تولید کننده پیشنهاد می کند شما 20 سی سی یا گرم را در یک لیتر آب حل کنید، در این وضعیت بهتر است تنها 10 سی سی یا گرم از کود کامل را برای گیاه آلوئه ورا خود مصرف کنید زیرا کودهای کامل دارای فرمول کلی بوده و برای هر گیاهی می بایست به اندازه معین در طول فصل رشد استفاده شود.

لازم به ذکر است رشد گیاه آلوئه ورا در فصل زمستان کاهش می یابد در نتیجه این سه ماه آخر سال نیازی نیست که گیاه خود را تغذیه کنید.

از سویی دیگر در ارتباط با رشد نکردن آلوئه ورا و کوددهی اصولی بهتر است پس از پنج نوبت کوددهی گیاه خاک گلدان را با به مدت پنج دقیقه با آب ولرم شستشو دهید تا هم نمک های کود از انتهای گلدان خارج شوند و هم PH خاک متعادل شود زیرا زمانی که PH خاک نامتعادل باشد، عناصر غذایی روی جذب یکدیگر اثر منفی می گذارند.

درجه حرارت بالا یا پایین دیگر علت رشد نکردن آلوورا

همان طور که قبلا در مقاله باریک شدن برگ آلوئه ورا اشاره کردیم گیاه مذکور در محدوده دمایی 12 تا 27 درجه سانتی گراد بیشتر رشد خود را دارد بنابراین اگر می خواهید رشد گیاه افزایش یابد و شما شاهد رشد نکردن آلوئه ورا خود نباشید تنها کافیست کنار گلدان گیاه دماسنج کوچکی را نصب کنید تا از آخرین وضعیت دمایی اطراف گیاه اطلاعات کافی را داشته باشید.

لازم به ذکر است افزایش دما به بیش از 27 درجه سانتی گراد باعث باریک شدن برگ های گیاه و در نقطه مقابل کاهش دما به کمتر از 12 درجه، باعث لوله شدن برگ آلوئه ورا خواهد شد.

استفاده از خاک بی کیفیت چگونه باعث توقف رشد آلوئه ورا می شود؟

خاک گلدان آلوئه ورا می بایست سبک و یا به عبارتی دیگر دارای قدرت زهکشی بالا باشد تا آب اضافی حاصل از آبیاری بدون هیچگونه مزاحمتی از انتهای گلدان خارج شود.

خاک های سنگین ظرفیت بالایی برای نگهداری رطوبت دارند که این موضوع به هیچ وجه مورد پسند ریشه های آلوورا نخواهد بود زیرا همان طور که در اواسط همین مقاله از سایت پرشیالرن اشاره شد اگر ریشه های گیاه مذکور به تهویه (اکسیژن رسانی) مناسب دسترسی نداشته باشند از بین خواهند رفت.

ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت بهترین مخلوط خاک برای نگهداری و پرورش گیاه آلوئه ورا در خانه به شمار می رود به طوری که در این ترکیب پیشنهادی پیت ماس تا حد بسیار کمی عناصر غذایی را برای گیاه تامین می کند (مابقی باید با کود جبران شود) و کوکوپیت به خوبی رطوبت مناسب را برای ریشه های گیاه فراهم می کند (نقش پرلیت در این خاک افزایش اکسیژن رسانی به ریشه های آلوورا می باشد).

درکنار تمامی موارد اشاره شده بهتر است برای رشد نکردن آلوئه ورا خود هم اکنون خاک گلدان را بررسی کنید تا در صورت بی کیفیت بودن آن هر چه سریعتر برای نجات گیاه خود خاک را تعویض کنید.

اگر پس از آبیاری گیاه مشاهده می کنید که آب زیر 10 ثانیه از انتهای گلدان خارج می شود و یا به مدت 40 الی 50 ثانیه به حالت راکد روی سطح خاک باقی می ماند، مطمئن باشید که خاک گلدان به هیچ وجه برای نگهداری گیاه تان مناسب نیست و می بایست فورا اقدام به تعویض آن کنید.

لازم به ذکر است که استفاده از خاک نامناسب خطرات دیگری نیز برای گیاه دارد که از جمله آنها می توان به پاجوش نزدن آلوئه ورا اشاره نمود.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر رشد نکردن آلوورا خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 14 میانگین امتیازات: 4]
۳ نظرات
  1. جمشید می گوید

    سلام ببخشید یک سوالی داشتم گیاه من سه ساله دارمش رشد زیادی نداشته و قرمز شده و خود به خود قطع میشه و ژل زیادی هم نداره نور غیر مستقیم میبینهدو ابیاری اش هم منظم هست لطفا راهنمایی کنید .

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وضعیت ریشه ها رو بررسی کنید و نتیجه رو به من اعلام کنید منظور رنگ ریشه های گیاه هست.

  2. یوسف آهور می گوید

    سلام من گیاه آلوورا داشتم که وقتی محل زندگیمان را تغییر دادیم گیاه در محل جدید پژمرده شد بعد مدتی دیگ اصلا احیا نشد من برگهایش که شکسته بودن بریدم و چند روزی ماند و محل قطع شده خشک شد و کاشتمش در خاک که به ریشه بدهد الان سه هفته شده ولی اصلا ریشه نداده. چیکار کنم جوانه بزنه؟ برگ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy