کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت پژمرده شدن آلوئه ورا چیست؟ (بعلاوه راه حل درمان)

0

پژمرده شدن آلوئه ورا دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به آبیاری نامناسب، هجوم آفات و بیماری ها به گیاه، درجه حرارت بالای محل نگهداری آلوئه ورا، نور نامناسب و همچنین استفاده از گلدان بسیار کوچک برای گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت پژمرده شدن آلوورا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص دهید و با استفاده از راه حل درمانی مناسب سریعا آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری نامناسب شایع ترین علت پژمرده شدن آلوئه ورا

علت پژمرده شدن آلوئه ورا
علت پژمرده شدن آلوئه ورا

هم آبیاری زیاد و هم آبیاری کم هر دو از دلایل و یا علت پژمرده شدن آلوئه ورا هستند به طوری که اگر میزان آبیاری گیاه زیاد باشد، روی برگ های آلوورا نقاط مرطوبی ایجاد می شود که در صورت تداوم آبیاری زیاد این نقاط قهوه ای رنگ شده و به طور کلی گیاه از بین می رود.

از دیگر علائم آبیاری بیش از حد می توان به مشام رسیدن بوی بد از سطح خاک اشاره نمود که در این حالت چون ریشه ها مورد هجوم قارچ ها قرار گرفته اند، پوسیده شده و از خود بوی بسیار بدی را منتشر می کنند.

در نقطه مقابل آبیاری زیاد گاهی اوقات آبیاری بسیار کم آلوئه ورا باعث شل شدن یا پژمردگی برگ های گیاه می شود به طوری که در این حالت ابتدا برگ ها سفت و ضخیم تر شده و سپس در عرض دو هفته حالت پژمردگی پیدا می کنند.

بنابر آنچه که گفته شد با بررسی ظاهری و بو کردن سطح خاک به آسانی می توانید متوجه شوید که مشکل گیاه شما از آبیاری نامناسب بوده است و یا خیر.

بهترین روش آبیاری آلوورا آن است که در زمان آبیاری تمامی نقاط خاک گلدان مرطوب شود و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آب دهی آلوئه ورا متوقف شود.

از طرفی دیگر بهترین زمان برای آبیاری آلوئه ورا موقعی است که 15 سانتی متر بالای خاک گلدان به طور کامل خشک شده و هیچگونه رطوبتی نداشته باشد که برای تشخیص رطوبت این لایه از خاک می توانید انگشت اشاره دست خود را به اندازه سه بند وارد مخلوط خاک گلدان کرده و رطوبت بالای خاک را به خوبی بررسی کنید.

از دیگر خسارات آبیاری بیش از حد می توان به زرد شدن برگ آلوئه ورا و همچنین قهوه ای شدن برگ آلوئه ورا اشاره نمود.

هجوم بیماری های قارچی و باکتریایی به برگ های آلوورا آسیب می رساند

پژمرده شدن آلوئه ورا
پژمرده شدن آلوئه ورا

هر چند آلوئه ورا گیاهی مقاوم نسبت به هجوم بیماری های قارچی و باکتریایی است با این حال اگر دائما برگ های گیاه را با آب اسپری کنید و از خاک نامناسبی برای گلدان گیاه استفاده کنید ممکن است قارچ ها ها به گیاه هجوم آورده و با تکثیر خود به طور کلی آن را از بین ببرند.

اگر روی برگ های گیاه خود لکه های زرد رنگی را مشاهده می کنید که این لکه ها به مرور زمان بزرگتر شده و قهوه ای رنگ می شوند، مطمئن باشید علت پژمرده شدن آلوورا شما به خاطر هجوم بیماری ها بوده است.

برای احیا گیاه پیشنهاد می شود فورا بافت آلوده را از گیاه خود برش دهید و نقاط سالم آن را با قارچ کش کاربندازیم ضدعفونی یا سم پاشی کنید.

هجوم آفات چگونه باعث پژمردگی برگ های گیاه می شود؟

از رایج ترین آفات آلوئه ورا می توان به شته ها اشاره نمود. شته با هجوم به برگهای گیاه از آب مواد غذایی داخل آنها تغذیه کرده و در فرآیندهای متابولیسمی آلوورا مشکل ایجاد می کنند.

اگر روی برگ های آلوئه ورا خود سوراخ های نامنظم و یا لکه های عسلک مانند چسبناک را مشاهده می کنید در نظر خود داشته باشید که علت پژمرده شدن آلوئه ورا شما به خاطر هجوم آفات بوده است.

برای درمان گیاه پیشنهاد می شود لکه ای چسبناک را توسط یک پارچه تمیز و مرطوب پاک کنید و سپس در صورت مشاهده آفات آنها را توسط سم مالاتیون با رعایت دوز مناسب از بین ببرید

لازم به ذکر است که معمولا محل تجمع شته ها در زیر برگ های آلوورا می باشد.

از دیگر خسارت آفات به گیاه می توان به باریک شدن برگ آلوئه ورا اشاره نمود.

درجه حرارت بالا چگونه باعث شل شدن برگ های گیاه می شود؟

آلوورا گیاهی است که در محدوده دمایی 12 تا 26 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد در نتیجه اگر دمای محیط بسیار بالا رود، برگ های آلوئه ورا تبخیر و تعرق بسیار زیادی را انجام داده و از رطوبت داخل آنها کاسته می شود.

با کاهش رطوبت، برگ های دچار تنش یا استرس شده و در انجام وظایف خود به خوبی عمل نمی کنند که در این حالت بدون آنکه گیاه علائم خاصی داشته باشد، شما شاهد پژمرده شدن آلوورا خود خواهید بود.

اگر احتمال می دهید مشکل گیاه شما به خاطر درجه حرارت بالا بوده است برای تشخیص 100 درصدی می توانید از یک دماسنج استفاده کنید.

معمولا زمانی که گیاه آلوئه ورا را در فصل گرما در فضای باز نگهداری کنید، درجه حرارت بالا برای گیاه مشکل ساز خواهد شد با این حال بهتر است در این مقطع زمانی (فصول گرم سال مخصوصا تابستان) گیاه در محیط خانه نگهداری شود.

در نقطه مقابل گرما، درجه حرارت پایین یعنی کمتر از 12 درجه سانتی گراد نیز به گیاه صدمات جبران ناپذیری را وارد می کند که از جمله آنها می توان به لوله شدن برگ آلوئه ورا و پاجوش نزدن آلوئه ورا اشاره نمود.

نور نامناسب دیگر دلیل پژمرده شدن آلوورا

دلیل پژمرده شدن آلوورا
دلیل پژمرده شدن آلوورا

آلوئه ورا گیاهیست که در طول روز به شش ساعت نور کامل و غیر مستقیم خورشید نیاز دارد و در صورتی که تعداد ساعات نوری برای گیاه مناسب نباشد، روند کلروفیل سازی دچار مشکل شده و برگ های گیاه به درستی عمل فتوسنتز را انجام نمی دهند (فتوسنتر در تامین انرژی برای گیاه نقش بسیار مهمی را دارد).

بنابر آنچه که گفته شد باید گیاه خود را در نزدیکی پنجره های پرنور قرار دهید (فاصله یک متری مناسب است) به طوری که نور به شکل یکسان به تمامی برگ های گیاه بتابد.

در صورتی که هم اکنون مشاهده می کنید که گیاه از نور مناسبی بهره نمی برد، مطمئن باشید علت پژمرده شدن آلوورا شما به خاطر نور نامناسب محل نگهداری گیاه است که در این مقطع برای آنکه گیاه شوک یا استرس دیگری را تجربه نکند توصیه می شود روند کاهش فاصله گلدان تا پنجره را طی چندین مرحله انجام دهید (مثلا روزی 30 سانتی متر).

نور خورشید نقش بسیار مهمی در رشد سریع آلوئه ورا دارد به شکلی که اگر نور نامناسب باشد، رشد گیاه به طور کامل متوقف شده و برگ های گیاه با سرعت زیادی میل به پژمرده شدن پیدا می کنند.

گلدان آلوورا باید متناسب با سایز گیاه باشد

با افزایش رشد گیاه، ریشه های آلوئه ورا نیاز به فضای بزرگتری دارند و اگر این فضا در زمان مناسب برای آنها فراهم نشود، عملکرد آنها با مشکل مواجه شده و در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نمی کنند.

بنابر نکته ای که اشاره شد اگر بیش از دو سال هست که گلدان گیاه را تعویض نکرده اید پیشنهاد می شود برای جلوگیری و یا درمان پژمرده شدن آلوئه ورا خود فورا گلدان گیاه را تعویض کنید.

از طرفی دیگر اگر کمتر از دو سال هست که از گیاه خود مراقبت می کنید و اطمینان دارید که گلدان آن کوچک است می توانید بخشی از خاک گلدان را کنار زده و ریشه های گیاه را بررسی کنید.

اگر دو سوم فضای گلدان توسط ریشه های گیاه اشغال نشده باشد، بهتر است گلدان گیاه محبوب خود را تعویض کنید در غیر این صورت می بایست برای علت شل شدن برگ های آلوئه ورا خود به دنبال دلیل دیگری باشید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر پژمرده شدن آلوئه ورا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 36 میانگین امتیازات: 4.1]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy