کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت سوختگی برگ سانسوریا چیست ؟ (نوک، لبه و وسط برگ)

0

سوختگی برگ سانسوریا دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به نور نامناسب محل نگهداری گیاه، آبیاری بسیار کم یا زیاد سانسوریا، کوددهی بیش از حد و غیر اصولی، هجوم آفات و بیماری های قارچی، سرما زدگی گیاه و همچنین وجود رطوبت بسیار کم در محل پرورش سانسوریا اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت سوختگی برگ سانسوریا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص داده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب فورا آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

نور زیاد خورشید شایع ترین علت سوختگی روی برگ سانسوریا

علت سوختگی روی برگ سانسوریا
علت سوختگی روی برگ سانسوریا

نور زیاد خورشید از شایع ترین دلایل و یا علت سوختگی روی برگ سانسوریا می باشد زیرا گیاه مذکور در شرایطی که نور محل نگهداری اش ملایم و غیر مستقیم باشد بهترین عملکرد خود را خواهد داشت (سانسوریا از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب می شود).

اگر گیاه شما بیش از اندازه به پنجره های خانه نزدیک است و نور خورشید توسط پرده های شفاف برای آن فیلتر نمی شود برای احیا سانسوریا بهتر است در زمان شب کمی فاصله گلدان گیاه را تا پنجره پیشتر کنید و برای روز بعد نور خورشید را همان طور که اشاره شد برای گیاه خود توسط پرده پنجره فیلتر کنید.

برای آن دسته عزیزانی که گیاه را در گلخانه پرورش می دهند باید عرض کنم که سانسوریا در 18000 تا 25000 لوکس نوری بیشتری رشد و راندمان کیفی خود را خواهد داشت.

آبیاری غیر اصولی چگونه به برگ های سانسوریا آسیب می رساند؟

هم آبیاری زیاد و هم آبیاری کم هر دو از دلایل و یا علت سوختگی نوک برگ سانسوریا هستند به طوری که اگر آبیاری گیاه زیاد باشد، فضاهای خالی خاک گلدان مملو از رطوبت شده و ریشه های گیاه در جذب مواد غذایی و رطوبت موفق عمل نمی کنند و از سویی دیگر اگر میزان آبیاری سانسوریا کم باشد، رطوبت موجود به نوک برگهای گیاه نمی رسد زیرا نوک برگ ها در سانسوریا آخرین نقطه ای است که آب و عناصر غذایی به آن ورود پیدا می کند.

بهترین روش آبیاری سانسوریا آن است که میزان آب موجود به خوبی تمامی نقاط خاک گلدان را مرطوب کند (از بالا تا پایین و کناره ها) و به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، سریعا روند آبیاری سانسوریا متوقف شود (روند خروح آب از انتهای گلدان در صورتی که بافت خاک مناسب باشد، حدودا 30 تا 40 ثانیه زمان خواهد برد).

از طرفی بهترین زمان آبیاری سانسوریا موقعی است که خاک گلدان در پایین ترین لایه های خود (نزدیک به منافذ زهکشی گلدان) خشک بوده و عاری از هرگونه رطوبتی باشد.

به طور کلی می توان گفت سانسوریا به علت نوع و جنس برگ هایی که داراست مانند گیاه زاموفیلیا به خوبی توانایی ذخیره کردن آب را دارد در نتیجه نیازی نیست شما دائما گیاه خود را آبیاری کنید.

سوای سوختگی برگ های گیاه، زرد شدن برگ سانسوریا و همچنین پژمرده شدن سانسوریا هر دو از خسارات دیگر آبیاری نامناسب به گیاه محبوب شما هستند در نتیجه پیشنهاد می شود در مراقبت و پرورش گیاه دوست داشتنی خود حتما به زمان و آبیاری آن توجه ویژه داشته باشید.

کوددهی زیاد و غیر اصولی دیگر علت سوختگی لبه برگ سانسوریا

علت سوختگی لبه برگ سانسوریا
علت سوختگی لبه برگ سانسوریا

همان طور که در مقاله رشد سریع سانسوریا اشاره شد، سانسوریا از جمله گیاهانی محسوب می شود که نیاز چندانی به مصرف کودهای شیمیایی ندارد و همین قدر که گیاه ماهانه یکبار در فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان و هر سه ماه یک بار در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) توسط کودهای کامل و متعادل تغذیه شود، برای گیاه کافی و مناسب خواهد بود.

زمانی که کود دادن سانسوریا به لحاظ تعداد دفعات زیاد باشد و یا دوز مصرفی نرمال نباشد، محیط خاک سمی شده و PH آن تغییر پیدا می کند که دقیقا به واسطه همین موضوع شما خواننده گرامی شاهد تغییر رنگ برگ های گیاه محبوب خود خواهید بود.

اگر اطمینان دارید علت سوختگی لبه برگ سانسوریا شما به خاطر کوددهی زیاد بوده است، برای احیا سانسوریا پیشنهاد می شود سه مرتبه خاک گلدان را به مدت 5 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید تا از میزان نمک های مضر و اضافی خاک گلدان کاسته شود (در صورت عدم تمایل به شستشو خاک گلدان می توانید آن را تعویض نمایید).

اگر می خواهید مانع پیر شدن گیاه خود شوید و آن را به روش کاملا اصولی و علمی تغذیه کنید، می توانید به فروشگاه سایت پرشیالرن مراجعه کرده و پکیج کود مخصوص سانسوریا را خریداری نمایید.

در این پکیج یک عدد کود آهن، یک عدد کود مخصوص و یک عدد هورمون افزایش پاجوش وجود دارد تا بتوانید با یک زمان بندی مشخص تغذیه گیاه خود را تا یک سال آینده بیمه کنید.

آفات و بیماری ها چگونه باعث سوختگی برگ های گیاه می شوند؟

آفات گیاهان خانگی با اتصال به برگ های زیبایی سانسوریا از شیره درون برگی تغذیه کرده و به آنها آسیب می رسانند.

اگر روی برگ های گیاه خود سوراخ ها نامنظم و نقاط زرد و قهوه ای رنگ را مشاهده می کنید که این نقاط غوطه ور در آب نیستند، در نظر داشته باشید که دلیل سوختگی برگ سانسوریا شما به خاطر هجوم آفات بوده است.

برای احیا سانسوریا و رهایی آن از آفات پیشنهاد می شود توسط یک پارچه تمیز و مرطوب لکه های آلوده را (عسلک مانند) از از روی برگ های گیاه خود پاک کنید و سپس در صورت مشاهده حشرات موذی توسط سموم مربوطه آنها را از بین ببرید.

علت سوختگی برگ سانسوریا
علت سوختگی برگ سانسوریا

در کنار هجوم آفات گاهی اوقات ممکن است دیگر علت سوختگی برگ به خاطر هجوم بیماری های قارچی باشد.

از علائمی که نشان می دهند قارچ های غفونی به گیاه سانسوریا شما هجوم آورده اند می توان به پیدایش لکه های زرد و قهوه ای رنگ روی برگ های گیاه اشاره نمود که بر خلاف لکه های تولید شده از آفات، این لکه ها غوطه ور در آب هستند و اغلب توسط هاله زرد بنگ احاطه می شوند.

زمانی بیماری های قارچی به گیاه هجوم می آورند که سانسوریا را غبارپاشی کرده و یا در آبیاری آن با دقت زیادی عمل نکرده باشید از این رو برای احیا سانسوریا پیشنهاد می شود اگر گیاه را غبارپاشی می کنید حتما نیم ساعت بعد ازاسپری کردن گیاه اطراف آن تهویه ملایم را ایجاد کنید و از طرفی دیگر آبیاری سانسوریا را تنها در زمان و به روشی انجام دهید که در ابتدای همین مقاله به آن اشاره شد.

سرما زدگی گیاه دیگر علت سوختگی برگ سانسوریا

گیاه سانسوریا بومی مناطق گرمسیری و خشک است و در شرایطی که دما در محدوده 15 الی 30 درجه سانتی گراد باشید بهترین عملکرد خود را خواهد داشت (سانسوریا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نمی شود).

زمانی که درجه حرارت محل نگهداری سانسوریا کمتر از 15 درجه سانتی گراد شود، گیاه مذکور برای محافظت از خود کمی برگ های خود را جمع می کند ( که به شرح کامل آن در مقاله لوله شدن برگ سانسوریا پرداختیم) و با گذشت زمان و در صورت عدم احیا سانسوریا، شما شاهد تغییر رنگ برگ های گیاه خود خواهید بود.

دمای محیط خانه اغلب برای پرورش سانسوریا مناسب است مگر آنکه گیاه در معرض سیستم های سرمایشی (فصل تابستان) و منافذ خانه (درب هایی که مدام باز و بسته می شوند) در فصل زمستان باشد بنابراین برای جلوگیری از سوختگی برگ های سانسوریا پیشنهاد می شوند همواره دماسنج کوچکی در کنار گلدان گیاه باشد تا از بروز چنین اتفاقات تلخی برای آن جلوگیری شود.

رطوبت کم محیط نگهداری دیگر علت سوختگی نوک برگ سانسوریا

رطوبت محیط خانه در فصل تابستان برای گیاه سانسوریا مناسب است اما با فرا رسیدن فصل سرما و استفاده از سیستم های گرمایشی هوای داخل خانه به شدت خشک شده و رطوبت آن کاهش می یابد (یعنی کمتر از 40 درصد می شود که آستانه تحمل گیاه سانسوریا است).

بنابر آنچه که گفته شد برای جلوگیری از سوختگی نوک برگ سانسوریا پیشنهاد می شود در فصل سرما همواره ظرف آبی در کنار گلدان گیاه باشد تا رطوبت محیط اطراف آن توسط تبخیر آب افزایش یابد و یا اگر تمایل دارید رطوبت محیط را با غبارپاشی سانسوریا بالا ببرید توصیه می شود همان طور که اشاره شد بعد از غبارپاشی سانسوریا حتما تهویه ملایم را برای گیاه محبوب خود فراهم کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل و یا علت سوختگی برگ سانسوریا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 26 میانگین امتیازات: 4.1]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy