کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت باریک شدن سانسوریا چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

3

باریک شدن سانسوریا دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به نامناسب بودن درجه حرارت محل نگهداری گیاه، وجود نور زیاد خورشید در محل پرورش سانسوریا و همچنین آبیاری بسیار کم گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت هر سه مورد اشاره شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت باریک شدن سانسوریا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه خود را تشخیص داده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب، فورا آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

درجه حرارت نامناسب شایع ترین علت باریک شدن سانسوریا

علت باریک شدن سانسوریا
علت باریک شدن سانسوریا

سانسوریا نیز مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی دیگر در محدوده دمایی 14 الی 29 درجه سانتی گراد بهترین عمکلرد خود را دارد (سانسوریا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نمی شود) و در صورتی که درجه حرارت محیط ایده آل نباشد و یا دائما در حال نوسان باشد، گیاه مذکور نارضایتی خود را از شیوه پرورش اش با باریک کردن برگهایش به اطلاع ما می رساند.

هم درجه حرارت بالا (بیش از 29 درجه) و هم درجه حرارت پایین (کمتر از 14 درجه) هر دو از دلایل و یا علت باریک شدن سانسوریا هستند به طوری که اگر دمای محیط افزایش یابد، گیاه انرژی بیشتری مصرف کرده و میزان تبخیر و تعرق برگهایش افزایش می یابد که در نتیجه این اتفاق شما خواننده گرامی به مرور زمان شاهد افت کیفی برگ های گیاه خود خواهید بود.

از سویی دیگر اگر درجه حرارت محل نگهداری گیاه کمتر از 14 درجه شود، گیاه سانسوریا برای عبور از این تنش و محافظت از خود، برگهایش را باریک می کند و علت این امر آن است که مکانیسم بقا در گیاه فعال می شود.

درجه حرارت رل بسیار مهمی را در حفظ سلامتی گیاه سانسوریا دارد و زمانی که دما مناسب نباشد سوای باریک شدن برگها از دیگر خطرات آن می توان به لوله شدن برگ سانسوریا اشاره نمود از این رو توصیه می شود اگر به گیاه خود عشق و علاقه زیادی دارید، حتما در محل نگهداری سانسوریا دماسنج کوچکی را نصب کنید تا بتوانید از بروز چنین اتفاق های تلخی برای گیاه خود جلوگیری کنید.

چگونه نور زیاد خورشید باعث باریک شدن برگهای گیاه می شود؟

باریک شدن سانسوریا
باریک شدن سانسوریا

از دیگر دلایل و یا علت باریک شدن سانسوریا می توان به وجود نور زیاد خورشید در محل نگهداری و یا پرورش گیاه اشاره نمود به طوری که نور زیاد آفتاب فرآیند فتوسنتزی برگ های گیاه را به هم ریخته و به واسطه همین موضوع روند جذب آب توسط ریشه ها بیشتر می شود (یعنی همان چیزی که گیاه به آن نیاز ندارد).

زمانی که جذب آب توسط ریشه ها در حال افزایش باشد کار به جایی می رسد که دیگر ریشه ها توانایی تامین رطوبت مناسب را برای برگها نخواهند داشت (چون ریشه ها هم توان یا ظرفیت مشخصی دارند) و به خاطر همین اتفاق، برگ ها در تامین رطوبت عاجز مانده و به مرور زمان باریک می شوند.

سانسوریا گیاهی است که تمایلی به نور زیاد خورشید ندارد و همین قدر که نور ملایم اما غیر مستقیم خورشید در دسترس اش باشد کافی خواهد بود بنابراین برای جلوگیری از باریک شدن برگ های گیاه پیشنهاد می شود گلدان سانسوریا را با فاصله 2 الی 3 متری پنجره قرار دهید و در طی فصول گرم سال (بهار و تابستان) نور خورشید را توسط پرده های شفاف برای گیاه خود فیلتر کنید.

از دیگر عوارض نور زیاد سوای باریک شدن برگ های گیاه می توان به پیدایش لکه های قهوه ای رنگ روی برگ های گیاه اشاره داشت (لکه هایی که حالت سوختگی دارند) که شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله قهوه ای شدن برگ سانسوریا را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

آبیاری بسیار کم دیگر دلیل باریک شدن سانسوریا

سانسوریا بومی مناطق گرمسیری و خشک است و این بدان معنیست که گیاه نیاز به آبیاری مکرر و دائم ندارد زیرا گیاه مذکور سال هاست که با چنین شرایطی سازگار شده است.

اگر میزان آبیاری گیاه زیاد باشد، این موضوع باعث متورم شدن برگ سانسوریا خواهد شد اما در نقطه مقابل آبیاری زیاد، آنچه که دلیل باریک شدن سانسوریا می باشد آبیاری بسیار کم گیاه است.

زمانی که گیاه مذکور را با یک ظرف کوچک و یا یک لیوان آب آبیاری کنید و یا به عبارت دیگر خاک گلدان را به خوبی نم دار نکنید، گیاه محبوب شما وارد دوران بحران خواهد شد.

بهترین زمان آبیاری سانسوریا موقعی است که خاک تا نزدیکی منافذ زهکشی گلدان خشک شده باشد و از سویی دیگر بهترین روش آبیاری گیاه مذکور آن است که آب به صورت آهسته آهسته وارد مخلوط خاک گلدان شده و به خوبی تمامی نقاط خاک را مرطوب کند و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، روند آبیاری گیاه متقوف شود (که انجام این کار قطعا با یک لیوان آب انجام نخواهد شد).

آبیاری نیز مانند درجه حرارت عامل موثری در حفظ سلامتی گیاه به شمار می رود به طوری که سوای باریک شدن برگها، زرد شدن برگ سانسوریا و همچنین پژمرده شدن سانسوریا هر دو از دیگر خسارات آبیاری نامناسب به گیاه محبوب شما هستند بنابراین قطعا بهتر خواهد بود برای حفظ شادابی گیاه تان حتما به زمان و روش صحیح آبیاری سانسوریا خود توجه ویژه داشته باشید.

معرفی پکیج رشد انفجاری برگ های سانسوریا

کود برای پاجوش زدن سانسوریا و رشد برگ ها
کود برای پاجوش زدن سانسوریا و رشد برگ ها

همان طور که در مقاله رشد سریع سانسوریا اشاره شد، برای حفظ ظاهر برگ ها و ترغیب گیاه به رشد حداکثری اش می بایست ماهانه یکبار از کودهای کامل و متعادل استفاده نمود.

کود مصرفی برای گیاه مذکور باید تمامی عناصر مورد نیاز سانسوریا را داشته و از طرفی PH آن متعادل باشد تا در صورت استفاده از آن هم محیط خاک سمی نشود و هم ریشه های سانسوریا از خطر سوختگی در امان باشند.

از سویی دیگر کود مایع سانسوریا می بایست صد در صد قابلیت حل شدن را در آب آبیاری گیاه داشته باشد و هرگز در زمان حل شدن شوری و یا EC آب آبیاری را بالا نبرد زیرا در غیر این صورت، عناصر به درستی توسط ریشه های گیاه جذب نخواهند شد و راندمان کیفی گیاه به شدت افت پیدا خواهد کرد.

اگر می خواهید مانع پیر شدن گیاه خود شوید و آن را به روش کاملا اصولی و علمی تغذیه کنید، می توانید به فروشگاه سایت پرشیالرن مراجعه کرده و پکیج کود مورد نیاز سانسوریا را خریداری نمایید.

در این پکیج یک عدد کود آهن، یک عدد کود مخصوص و یک عدد هورمون افزایش پاجوش وجود دارد تا بتوانید با یک زمان بندی مشخص تغذیه گیاه خود را تا یک سال آینده بیمه کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل و یا علت باریک شدن سانسوریا خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 56 میانگین امتیازات: 3.9]
۳ نظرات
  1. ماهان اسماعیلی می گوید

    پس کو درمانش؟؟؟علت هرچی باشه که اتفاق افتاده درمانش چیه؟؟؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      برای هر یک از دلایل راه حل ارائه شده دوست عزیز.

  2. فرانک می گوید

    من که همه این شرایط رعایت کردم بازم داره لوله ای بالا میاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy