کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چرا برگ گل آنتوریوم زرد یا قهوه ای می شود ؟ (علل و راه حل آن)

123

انواع گل آپارتمانی مثل آنتوریوم، شاخه و برگ های زیبا و شادابی دارند و همچنین این قابلیت را دارند که گل های رنگارنگ و منحصر به فردی را تولید کنند با این حال گاهی اوقات این گیاهان در معرض تنش های محیطی و یا سایر عوامل مخرب قرار گرفته و آسیب می بینند که در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به چرایی زرد یا قهوه ای شدن رنگ برگ گل آنتوریوم و همچنین علت سوختگی برگ گل آنتوریوم خواهیم پرداخت، تا پایان همراه ما باشید.

در ابتدا لازم است عرض کنم که تغییر رنگ برگ گل آنتوریوم اتفاقی غیر معمول نیست، به خصوص در زمانی که گیاه در گلدان و در محیط خانه رشد می کند.

شناسایی دلایل استرس محیطی و فراهم آوردن زیستگاه بهینه برای آنتوریوم، به شما کمک می کند تا گیاه خود را به بهترین شکل ممکن نگهداری کرده و برای سالهای زیادی از زیبایی آن لذت ببرید.

زردی برگ گل آنتوریوم
گل آنتوریوم

عواملی نظیر آبیاری گل آنتوریوم به شکل نامناسب، رطوبت محیطی کم، نور خورشید اضافی، استرس دمایی، کیفیت خاک ضعیف و کود ناکافی، سبب زردی برگ گل آنتوریوم می شود که شما می توانید به راحتی با هدف احیای گیاه خود، عوامل سلامتی را شناسایی کرده و گیاه را درمان نمایید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی بیماری های گیاه می توانید مقاله ی بیماری های گل آنتوریوم را مطالعه نمایید.

زرد یا قهوه ای شدن برگ گل آنتوریوم و کاری که می توانید انجام دهید

بیشتر گیاهان آپارتمانی کوچک مثل گل آنتوریوم، بومی مناطق گرمسیری هستند و بجای آنکه در خاک رشد کنند به درختان و شاخه ها می چسبند.

آنتوریوم هم به دلیل داشتن برگ های سبز براق و تولید گل های درخشان، به کشت و زرع رسیده است و اگر این دست گیاهان در شرایط بهینه نگهداری شوند می توانند حتی به لحاظ اندازه، سایز بزرگتری از نمونه ی رشد داده شده در طبیعت داشته باشند.

وقتی برگ های گل آنتوریوم شروع به زرد شدن می کند به طور قابل توجهی بر زیبایی خیره کننده گیاه تاثیر می گذارد. در ادامه به مواردی اشاره خواهم داشت که برگ های سبز و براق گیاه، ماندگار بماند.

چگونه استرس محیطی باعث زردی برگ گل آنتوریوم می گردد؟

محتمل ترین علت زردی رنگ برگ گل آنتوریوم از گیاهان آپارتمانی با نور کم، آبیاری نامناسب و یا نور بیش از حد است.

این دو عامل استرس محیطی می تواند به یرقان سفیدی یا جدایی کلروفیل در برگ های گیاه منجر شود.

اگر آب اضافی و یا نور زیاد در اختیار گیاه باشد، کلروفیل کمتری در برگ تولید می شود و همان طور که قبلا در مقاله های قبلی سایت پرشیالرن اشاره شده است، (کلروفیل عامل اصلی سبز رنگ بودن برگ است) تولید کلروفیل در گل آنتوریوم تحلیل می رود و گیاه برگ های ناسالم را به رنگ زرد و یا قهوه ای تبدیل می کند.

دیگر محرک های تنش زای گیاهی وجود دارند که می توانند در زرد شدن برگ گیاه اثر گذار باشند، مثل استفاده نکردن از کود مخصوص آنتوریوم، زهشکی ضعیف خاک و رطوبت ناکافی.

چه میزان آبیاری باعث زردی گیاه آنتوریوم می‌گردد؟

زردی گل آنتوریوم
گل آنتوریوم

خاک گلدان گل آنتوریوم باید نسبتا مرطوب باشد تا گیاه سالم بماند. به عبارتی می توان گفت خاک باید مرطوب باشد اما خیس نباشد که این کار مستلزم نظارت دقیق بر شرایط خاک و آبیاری است.

اگر آبیاری زیاد باشد، منجربه هوادهی ضعیف خاک می شود که در نتیجه ریشه گل آنتوریوم پوسیده شده و در جذب آب و عناصر غذایی موفق عمل نمی کند که استرس ناشی از این امر سبب می شود برگ های گیاه به سرعت زرد و قهوه ای شود و در نهایت ممکن است حتی گل های گیاه نیز پژمرده شده و گیاه به طور کلی از بین برود.

با این حال بر خلاف بسیاری از گیاهان آپارتمانی خاک گلدان گل آنتوریوم هرگز نباید خشک شود و شما نیاز به یک رویکرد متوازن در آبیاری گیاه دارید به طوری که خاک گلدان مرطوب بماند و خیس (غرقاب ) نشود.

باید به نحوی آبدهی به گیاه را انجام داد که از ایجاد آب راکد در خاک جلوگیری گردد. هنگامی که آب راکد باشد شرایطی ایجاد می شود که ریشه ها پوسیده شده و گل آنتوریوم نکروزه می شود.

آبیاری گیاهان آپارتمانی نیاز به کمی مهارت دارد تا بتوانید در آن با کمی تمرین مهارت کسب کنید. در آینده نه چندان دور مقالاتی بر این زمینه در سایت پرشیالرن قرار خواهد گرفت تا بتوانید زمانی که گیاه نیاز به آب دارد را شناسایی و آبیاری آن را برنامه ریز نمایید.

چه میزان رطوبتی باعث زردی گل آنتوریوم می‌شود؟

همان طور که اشاره شد گل آنتوریوم بومی مناطق گرمسیری است، در همین حال این موضوع که رطوبت داخل منزل اغلب متغیر است را هم باید به خاطر داشته باشیم. پس اگر مطمئن هستید که گیاه را درست آبیاری کرده اید و برگ های گیاه شما زرد شده است، در نتیجه رطوبت کم باعث زردی رنگ برگ گیاه یا قهوه ای شدن شده است.

رطوبت در آب و هوای خشک و همچنین محیط های بسته به مقدار کمی وجود دارد و این مشکل در فصل زمستان نیز بدتر می شود.

هنگامی که در خانه از وسایل گرمایشی استفاده می کنیم و پنجره ها را می بندیم، هوای بسیار خشکی در داخل منزل ایجاد می شود و در نتیجه باید گلدان گل آنتوریوم را به مکانی مثل حمام که دارای رطوبت است منتقل کنیم و به تناوب روش هایی برای تامین رطوبت در گیاه را که در زیر به آن اشاره می گردد اجرا نماییم.

  • سینی آب و قرار دادن گلدان بر روی آن
  • جمع کردن گیاهان آپارتمانی در کنار هم
  • استفاده از دستگاه بخور

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی تامین رطوبت گیاهان می توانید مقاله ی رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

چگونه تغذیه ضعیف باعث زردی آنتورم می‌شود؟

اگرچه نگهداری گل آنتوریوم نیاز زیادی به کود ندارد اما حتما مقدار کمی کود باید برای رشد گیاه استفاده شود. اگر تا به حال به گیاه خود کود نداده اید می توانید از کود های مایع در آب برای تغذیه هر ماه گیاه استفاده کنید.

بهترین کود برای تغذیه گل آنتوریوم در خانه کود 20-30-10 است که حاوی مقداری عناصر ریز مغذی می باشد.

از فسفر موجود در این کود می توان جهت رشد مناسب ریشه و در نتیجه افزایش گلدهی استفاده کرد و پیشنهاد می شود از کود گفته شده از یک چهارم توان پیشنهادی بر روی دستور العمل استفاده کنید.

دلیل این امر آن است که گیاهان آپارتمانی نیاز کمتری به کود نسبت به سایر گیاهان دارند و خود گل آنتوریوم نیز نیاز کمتری به کود نسبت به دیگر گیاهان آپارتمانی دارد. به عبارتی گل آنتوریوم فقط به کود برای رشد شاخه و برگ های سالم و شکوفه دادن نیاز دارد و کود اضافی می تواند باعث تجمع برخی مواد غذایی در اطراف ریشه شود، در نتیجه این اتفاق جذب عناصر غذایی توسط گیاه کاهش می یابد.

اگر فکر می کنید کود زیادی با توجه به نسبت گفته شده در اختیار گیاه قرار داده اید، کود دهی را متوقف کنید و خاک را با مقداری آب شستشو دهید و گیاه را چندین ماه بدون غذا رها کنید.

چه خاکی احتمال زردی و آسیب به گیاه آنتوریوم از افزایش می‌دهد؟

خاکی که به خوبی در هوادهی به ریشه گیاه عمل نکند، گل آنتوریوم را در معرض پوسیدگی ریشه قرار خواهد داد در نتیجه برگ گیاه زرد می شود و در صورتی که احساس می کنید گل آنتوریوم نیاز به خاک مناسب تری دارد می توانید از ترکیب پیت ماس، پرلیت، پوست درخت کاج و کوکوپیت استفاده نمایید.

مخلوط خاک گفته شده با مقدار مناسب کود می تواند شرایط مناسب برای نشاط گیاه را فراهم کند.

آیا نور زیاد خورشید سبب زردی یا قهوه ای شدن برگ گل آنتوریوم می شود؟

برخی از افراد بر این باورند که گیاهان آپارتمانی نیاز زیادی به نور خورشید دارند که این موضوع می تواند به ندرت اتفاق بیفتد، البته باید به این موضوع هم اشاره داشته باشم که اغلب گیاهان محبوب در خانه ما از مکان های استوایی می آیند، درست جایی که در آن گیاهان در زیر سایه بان ها رشد می کنند.

اگر مشاهده نمودید که برگ های گل آنتوریوم شما زرد شده است، مقدار نور در دسترس گیاه را بررسی نمایید زیرا که نور بیش از حد برگ ها را زرد می کند و برگ ها سوای زردی می توانند دارای لبه های قهوه ای و علامت سوختگی باشند که این موضوع به خودی خود از شایع ترین علت سوختگی برگ گل آنتوریوم می باشد.

گلدان گل آنتوریوم را به مکانی منتقل کنید که نور در آن مستقیم نیست و گلدان را از پنجره دور نگه دارید و یا از وسیله ای برای کمی سایه انداختن بر روی گیاه استفاده کنید.

از طرفی دیگر نور کم سبب تیره تر شدن سبزی برگ در گل آنتوریوم می شود و می تواند سبب این موضوع شود که گیاه گل تولید نکند که در مقاله بعدی گل آنتوریوم علل آنکه گیاه شکوفا نمی شود را خدمت شما عزیزان توضحی خواهم داد.

چه میزان دمایی برای گل آنتوریوم باعث زردی آن می‌گردد؟

گل آنتوریوم در دمای 21 تا 29 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد و درجه حرارت کم، سبب استرس گیاه و یرقان سفید در برگ ها می شود.

با آسیب دیدن برگ ها (کلروفیل) تولید انرژی در گیاه کاهش می یابد و می توان گفت حداقل درجه حرارتی که گیاه می تواند آن را تحمل کند و آسیب جدی نبیند، دمای 16 درجه سانتی گراد است و همواره باید برای گیاه درجه حرارت ثابتی را فراهم کرد و گل آنتوریوم را از وسایل گرمایشی و سرمایشی منزل دور نگه داشت.

لازم به ذکر است شرایط بد دمایی از رایج ترین دلایل علت گل ندادن آنتوریوم می باشد.

چگونه از گل آنتوریوم مراقبت نماییم؟

نگهداری از گل آنتوریوم
نگهداری از گل آنتوریوم

خلاصه ای از نکات مهم در جهت مراقبت از گل آنتوریوم

  1. از خاک مناسب جهت تهویه و زهکشی استفاده کنید.
  2. شرایط نوری روشن، اما غیر مستقیم باعث بهترین عملکرد گل آنتوریوم می شود.
  3. فراهم نمودن رطوبت مناسب.
  4. در طول فصل پرورش گل آنتوریوم خود، ماهی یک بار به گیاه کود دهید.
  5. برگ های مرده را بردارید تا محیطی سالم برای برگ های سالم ایجاد شود.
  6. اندازه گلدان جدید جهت تعویض، فقط کمی از خود گیاه بزرگ تر باشد.

برنامه آبیاری فصلی گل آنتوریوم باید چگونه باشد؟

آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی مثل گل آنتوریوم بسته به فصل، متفاوت است زیرا گیاه شما در زمستان آب کمتری مصرف خواهد کرد و سرعت رشد آن نیز کمی کاهش پیدا می کند و علاوه بر این در فصل تابستان با توجه به افزایش دما، تبخیر آب در خاک و تعرق از برگ گیاه افزایش خواهد یافت و همواره باید نیاز آبی گیاه چک شده تا در صورت نیاز و کم بودن رطوبت خاک گیاه، آبدهی انجام شود.

نکاتی مهم در جهت تعویض گلدان گل آنتوریوم

قبل از آنکه گلدان گل آنتوریوم را تعویض کنید اول مخلوط خاک قبلی را به خوبی آبیاری نمایید زیرا در این حالت حرکت سیستم ریشه ای گیاه، آسان تر خواهد شد و گلدان خریداری شده کمی بزرگ تر از گیاه باشد و دارای سوراخ های زیاد جهت زهکشی باشد. همان طور که اشاره شد از مخلوط خاک پیت ماس، پرلیت و کوکوپیت برای مخلوط خاک گلدان گل آنتوریوم استفاده کنید.

چرا رنگ گل آنتوریوم من قرمز نیست ؟

گل آنتوریوم قرمز
گل آنتوریوم قرمز

رنگ گل آنتوریوم در مواجهه با استرس تغییر می کند و موارد و دلایل گفته شده می توانند باعث ایجاد استرس و تغییر رنگ آنتوریوم شوند.

در انتها اشاره می کنم که ممکن است گل آنتوریوم شما نه به یک دلیل، بلکه به خاطر چند دلیل دارای برگ های زرد رنگ باشد که کافیست موضوعات گفته شده را پیگیری و اصلاح نمایید تا شرایط بهینه برای گیاه شما ایجاد شود.

موارد ذکر شده جهت مراقبت بسیار آسان می باشند و با کمی دقت می توان از گل آنتوریوم زیبا و دوست داشتنی حفاظت نمود.

در صورتی که گل آنتوریوم شما نیز برگ های زرد دارد و یا تجربه و سوالی در ارتباط با زردی و یا قهوه ای شدن گل آنتوریوم دارید آن را با ما و دیگر مخاطبان پرشیالرن در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 105 میانگین امتیازات: 4]
۱۲۳ نظرات
  1. محمد می گوید

    مرسی، مشکل زردی گلم حل شد

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش میکنم دوست عزیز 🙂

    2. اسماعیل می گوید

      سلام من یک گلدان آنتوریوم دارم گلها قبل از باز شدن خشک میشن ولی برگها مشکلی ندارند ممنون میشم اگر لطف کنید و راهنمایی کنید

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        سلام دوست عزیز
        اگر در آبیاری آنتوریوم مشکلی نیست و آبیاری رو به نحو احسن انجام میدید، کمی نور گیاه رو کم کنید و از طرفی دیگه رطوبت اطراف آنتوریوم را افزایش بدید.

      2. حدیث می گوید

        سلام یه گل انتوریوم دارم شیش ماهه خریدمش اول حالش خیلی خوب بود اوردم جلوی پنجره ی شمالی به فاصله یه متری گزاشتمش نورازپشت پرده بهش میزدولی نمیدونم مشکلش چیه کم کم کل برگاش قهوه ای شدن وگلاش ریختن وحالابرگ های کوچیکشم دارن بیمارمیشن وقهوه ای😞خیلی ناراحتم خاکشم خاکبرگه بنظرم یه خاکیه که انگارهیچوقت خشک نمیشه چیکنم؟؟؟🥺

  2. عرفان می گوید

    سپاس از مطالب مفیدتون
    با استفاده از کود ۲۰-۳۰-۱۰ وضعیت گل آنتوریومم خیلی بهتر شده

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      خوشحالم که وضعیت گیاه شما بهبود پیدا کرده

      1. شیرین می گوید

        آب پاشی به صورت اسپری کردن بر روی گل کار صحیحی است؟ برگهای گیاه آمونیوم من سوخته شده به محض اینکه برگ جدیدی رشد میکن لبه برگ قهوه ای میشود.

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خیر صحیح نیست با این حال بعضی از دوستان انجام این کار رو تشویق می کنند.
          قهوه ای شدن لبه برگ انتوریوم هم می تونه دلایل متفاوتی داشته باشه مثل
          رطوبت کم
          آبیاری کم
          کوددهی زیاد

    2. زهره می گوید

      سلام من انتریوم گرفتم ۴ ماه بعد همه برگ و گلاش خشک شدن و چیدم حالا سه تا برگ دیگه ازش نمونده اینجوری که شد ۱ماه پیش خاک جنگلی گرفتیم و عوضش کردیم ولی هیچ اتفاقی نمیفته نه خشک میشه این ۳برگ نه رشد داره ایا نگه داشتنش فایده داره یا نه دیگه

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        سلام دوست عزیز
        شما باید شرایط محیطی ایده آل رو برای گیاه فراهم کنید تا گیاه رشد مناسبی داشته باشه در غیر این صورت با مشکلاتی که اشاره فرمودید مواجه خواهید شد
        خاک جنگلی برای گل آنتوریوم مناسب نیست چون ممکن هست آلودگی داشته باشه و به گیاه صدمه بزنه بهتره از کوکوپیت و پرلیت برای خاک گلدان استفاده نمایید.
        بله، شرایط به همه لحاظ عالی باشه گیاه به حیات خودش ادامه می ده.

  3. Maedeh.b می گوید

    سلام چرا گل آنتریوم من رنگش زرد شده؟ آیا دوباره گل ها سفید میشوند؟ یا باید اونها رو از ریشه جدا کنم تا گل های جدید بیرون آورد؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      زرد شدن برگ گل آنتوریوم به دلایل مختلفی بستگی داره که در این مقاله به همه موارد اشاره شده
      تنها کاری شما باید انجام بدید ایجاد شرایط مناسب برای آنتوریوم هست و اون رو از ریشه جدا نکنید و بگذارید به مرور به حالت قبلی خودش گیاه برگرده

  4. سهیلی می گوید

    سلام
    ببخشید برگ گل انتریومم زرد خشک و قهوه ای شده؟دلیلش چیه و باید چیکار کنم.
    وریشه های گل انتریومم که فرموده بودین از خاک میزنم بیرون و باید باخاک بپوشونیمشون منظور ریشه هاییی هست که تقریبا ضخیم ومحکمن که از خاک زده بیرون؟
    ممنون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      برگ گل آنتوریوم در وهله اول زرد می شود و در شرایط حاد قهوه ای، که این اتفاق بنابر چند دلیل اتفاق می افته گیاه را در یک متری پنجره خانه نگهداری کنید و از آبیاری بیش از حد جلوگیری کنید.
      ریشه هایی که از خاک اومده بیرون رو با خاک بپوشانید و در صورتی که گلدان برای ریشه ها کوچک هست، اقدام به تعویض گلدان و خاک گیاه کنید.

  5. نبوی می گوید

    با سلام مغزی گل آنتریوم تغییر شکل داده و سبز شده علت چیست ؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      مشکلی که شما می فرمایید به علت وارد شدن استرس به گل آنتوریوم ایجاد می شه که می تونه ناشی از تغییر ناگهانی دما (محتمل ترین مورد)، آبیاری، نور و رطوبت گیاه باشه.
      با توجه به گرم شدن هوا گیاه را در جایی خنک با تهویه مناسب نگهداری کنید.

  6. فاطمه می گوید

    سلام .ببخشید من حدود یک هفته است که یک گلدان آنتوریوم خریدم .دو تا از گل هاش کامل رنگ نگرفته بود (منظورم اینه که کمی از اون صورتی و بقیش سبز رنگ بود )یک روز در میان آبیاریش میکنم و با آبپاش هر روز بهش از دور آب می پاشم دمای محیط معمولا ۲۷ درجه است و نور غیر مستقیم هن از پنجره ی جنوبی دریافت می کنه .ولی به مرور یکی از اون دو گلی که توضیح دادم شروع به خشک شدن کرد کامل از بین رفت . الان هم احساس میکنم گل دومی هم به همون مشکل دچار شده و کم کم داره نرمی و براقیتش رو از دست میده .نمیدونم ربطی داره یا نه ولی پشت چند تا از برگ هاش لکه های قهوه ای خیلی کوچک افتاده که با عکس های داخل وبسایت ها که مقایسه میکنم فکر نمیکنم دچار قارچ یا باکتری شده باشه .ضمنن از او ابتدا که خریداریش کردم ریشه هایش از روی خاک پیدا بود . ممنون میشم راهنماییم کنید .

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      آبیاری یک روز در میان برای گل آنتوریوم بیش از حد می باشد و در صورتی که بافت خاک از کوکوپیت می باشد، هفته ای یکبار گیاه رو آبیاری کنید.
      از اسپری نمودن آب برای روی گیاه به طور جد خودداری نمایید.
      دمای ۲۷ درجه با توجه با فصلی که در اون قرار داریم مناسب هست و سعی کنید گردش هوا در اطراف گیاه ایجاد کنید.
      ریشه های گیاه رو از همون بافت خاک پوشش بدید زیرا در صورتی که ریشه درون خاک نباشه جذب آب و مواد غذایی رو انجام نمیده.
      با توجه به دوران گلدهی از کود ۱۰-۱۰-۱۰ برای تقویت گل آنتوریوم استفاده کنید (میزان مصرف بر اساس دستور العمل تولید کننده).

  7. فاطمه می گوید

    سلام ممنون که پاسخ دادید در صورت بهبودی گلم بهتون اطلاع میدم🙏🙏🙏

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      حتما دوست عزیز
      سپاس از لطف و توجه شما

    2. مهنوش می گوید

      سلام
      برگهای گل آنتونیوم نوک برگها کمی قهوه‌ای شد بود برای زیر گلدون جزیره درست کردم که هوای مرطوب باشه تا زمانیکه خاک گلدون خشک بشه آب میدهم .تا چند هفته خوب بود
      ولی دو روزاست که دوتا برگها خیلی سریع زرد شدن و خود گل هم کامل زرد شد و لبه های گل داره خشک میشه
      میشه بگید چیکار کنم
      ممنون

  8. سمیه می گوید

    سلام ببخشید گل آنتریوم من اول ک خریدم چند تا گل داشت ولی بعد از دو سه هفته همه ی گلاش خشک شدند الانم وسط برگاش لکه قهوه ای میوفته و بعضی از برگاش هم رنگشون زرد یا قهوه ای میشه و خشک میشه و هیچ گل یا برگ جدیدی هم نمیزند لطفا راهنماییم کنید ک چیکار کنم خوب بشه… ممنون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      گل آنتوریوم رو با فاصله ی یک متری از پنجره قرار بدید و هر دو روز یکبار گلدون رو ۳۶۰ درجه تو همون جایگاه بچرخونید.
      هر ۷ الی ۱۰ روز گیاه رو آبیاری کنید.
      بافت ها و برگ های آلوده رو از گیاه هرس کنید.
      از اسپری کردن آب روی برگ های گیاه پرهیز کنید.
      در صورتی که زیر گلدونی برای گیاه موجوده، یکم آب داخل زیر گلدونی همیشه باشه تا رطوبت گیاه تامین شه.
      هر دو دفعه یکبار در آب آبیاری آنتوریوم از کود ۱۰-۱۰-۱۰ برای کوددهی گیاه استفاده کنید.
      با این شرایط رفته رفته وضعیت گیاه شما بهتر خواهد شد.

  9. س ظ می گوید

    سلام ببخشید گل آنتریوم من اول ک خریدم چند تا گل داشت ولی بعد از دو سه هفته همه ی گلاش خشک شدند الانم وسط برگاش لکه قهوه ای میوفته و بعضی از برگاش هم رنگشون زرد یا قهوه ای میشه و خشک میشه و هیچ گل یا برگ جدیدی هم نمیزند لطفا راهنماییم کنید ک چیکار کنم خوب بشه… ممنون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      پاسخ داده شد دوست عزیز.

  10. شیرین شعله شکور می گوید

    سلام خسته نباشید . ببخشید گل آنتوریوم من از چهار پایه اصلی گیاه که داشت، فقط یکیش گل میداد. فکر کردیم شاید دوتا از پایه هارو با احتیاط جدا کنیم و در گلدان جدا بکاریم خوب بشن اما از وقتی جدا کردیم کلا برگ هاش دارن زرد و قهوه ای میشن و میریزن…فکر کنم وقتی مادر داشتن جدا میکردن پایه هارو، خاک داخل ریشه هارو هم تکانده باشن…بنظرتون هیچ راهی نیست که بشه گیاه رو برگردوندبه حالت قبل؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      شما گل آنتوریوم رو تکثیر کردید و این امر ارتباطی به زردی گیاه مادر نداره.
      به تمامی موارد که باعث زردی و یا قهوه ای شدن برگ گل آنتوریوم می شود اشاره شده است در صورتی که تمامی موارد برای گیاه مهیا شود، به مرور گیاه به شرایط قبلی خود بر می گردد.
      گل آنتوریوم کمی با تاخیر بیشتری نسبت به سایر گل های خانگی دیگر به شرایط نرمال بر می گرده و این بازه زمانی حدودا یک ماهی طول خواهد کشید.

      1. شیرین شعله شکور می گوید

        سلام. بله.
        من فقط خیلی نگران هستم که برگ هاش کامل خشک بشن و دیگه برگ جدید در نیاره…چون الان دو هفته میشه که جابجا کردم و فقد یک گل جدید داره در میاره و برگ هاش با سرعت بالایی دارن خشک میشن..
        انشالا ک تا یک ماه بهتر شه…
        خیلی ممنون از کمک شما

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          در صورت ایجاد شرایط محیطی گیاه به سلامت خودش بر می گرده….
          خواهش می کنم دوست عزیز

      2. دنیا می گوید

        سلام وقت بخیر
        دو هفته پیش یکی از دوستان برام یه گلدون آنتوریوم قرمز آورد تا حالا تجربه نگهداری گل های آپارتمانی رو نداشتم
        به من گفت پشت پنجره قرار بدم و هفته ای یک بار بهش آب بدم و هر دو سه روز یک بار با یک ابر نم دار روی برگ هاش بکشم تا بتونه تنفس کنه
        الان یکی از برگهای گیاهم که کوچیک تر بوده زرد شده و نوک یکی از ۴ تا گل به اندازه یکی دو سانتی قهوه ای
        مشکل از آب دادن بوده یا نور یا ابر نمدار؟
        و اینکه تو مقاله یه کود دیگه ذکر شده ولی تو پیاما به کود ۱۰ ۱۰ ۱۰ اشاره شده میخواستم بدونم کدوم باید استفاده بشه ؟ ماهی یکبار استفاده از این کود کفایت میکنه؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام دوست عزیز
          وقت شما هم بخیر
          پیش پنجره با توجه به اینکه در فصل تابستان هستیم و طول روز و مقدار لوکس نوری زیاد هست بهتره گلدون آنتوریوم با فاصله یک متری از پنجره باشه
          آبیاری آنتوریوم هفته ای یکبار مناسب هست ولی قبل آبیاری ۷ سانتی متر بالای خاک رو حتما چک کنید که خشک باشه اگه هنوز نم داره آبیاری رو به روز بعد موکول کنید.
          برگ گیاه تنها در حالتی می تونه نم دار شه که اطراف گیاه تهویه وجود داشته باشه که بلافاصه آب تبخیر شه و احتمال ۹۰ درصد همین امر سبب زردی برگ گل آنتوریوم شما شده به علاوه نور زیاد که باید مشکل رو حل کنید با فاصله ی مناسب.
          بله کود ۱۰ ۱۰ ۱۰ یا تمام کودهایی که عناصر نیتروژن فسفر و پتاسیم رو دارن برای گل آنتوریوم مناسب هستند ولیکن بهتر هست کوددهی هر سه هفته یکبار انجام بشه.

  11. سعید می گوید

    باسلام
    آقای مهندس متاسفانه منزل ما دارای نور کمی هست ودر ۳متری پنجره در پذیرایی قراردادم که برگ های آن بصورت لکه لکه قهوه ایی وخشک میشه آیا نور لامپ میتونه کمکی کنه ؟!

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      بله لامپ های فلورسنت می تونن به گیاه شما کمک کنن.

  12. زهره می گوید

    پیوست ایمیل قبلی زهره هستم خونه ی ما نور کافی هم داره و پشت پنجره هست مشکل نور هم نداره

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      بسیار عالی، گلدون آنتوریوم رو با فاصله ی یک متری از پنجره قرار بدید به طوری که نور برای گیاه غیر مستقیم باشه.

  13. لیدا می گوید

    با سلام من گل آنتوریوم گرفتم چند تا از برگها زرد شده و سه گل هم داره خراب میشه یک متری پنجره جنوبی بود آوردم گذاشتم روی اپن زرد برگها خوب میشه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      در صورتی که زردی برگ گل آنتورریوم شما شدید نیست و بتونید شرایط محیطی ایده آل را برای گیاه فراهم کنید به مرور مشکل زردی برگ گیاه حل خواهد شد و نیاز به جداسازی برگ نیست.

  14. لیدا می گوید

    با سلام من گل آنتوریوم گرفتم چند تا از برگها زرد شده و سه گل هم داره خراب میشه یک متری پنجره جنوبی بود آوردم گذاشتم روی اپن حالا زرد ی برگها خوب میشه یا باید برگها رو جداکنم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      به پرسش شما پاسخ داده شد.

  15. دنیا می گوید

    این نکته رو هم خدمتتون عرض کنم که گلدون پشت پنجره شمالی هستش و ما هم در شمال کشور زندگی میکنیم و

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      مکان نگهداری گل آنتوریوم باید روزانه به ۸ ساعت نور غیر مسقیم آفتاب دسترسی داشته باشه پنجره های جنوبی بهتر هستند با این حال با فاصله ی مناسب پنجره شمالی خونه هم کارایی مناسب رو برای فتوسنتز گیاه دارند/

  16. الهام می گوید

    سلام وقت بخیر
    من ۲ هفته ایی میشه که گلدون آنتوریم صورتی خریدم، شرایطش نگهداری از نظر نور و دما و آبدهی رو رعایت کردم و طبق گفته گل فروش تو روزهای گرم ۲ بار اسپری آب روش زدم
    برگ های پهن قدیمی حالت خال خال شده که انگار داره کم کم زرد میشه و پشت برگ ها آوندهای اصلی قهوه ایی رنگ شده و داره زیاد میشه
    رنگ گل های جدیدش و مغزی وسطشون بیشتر سبزه
    و اینکه هیچ نشونه ایی از رویش برگ جدید نداره
    ممنون میشم راهنماییم کنیم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقت شما هم بخیر
      اسپری کردن گل آنتوریوم با آب امری کاملا اشتباه هست در صورتی که تهویه مناسب اغلب در منازل برای گیاه وجود نداره
      غبارپاشی گیاه رو متوقف کنید و با فراهم کردن شرایط محیطی ایده آل همون طور که اشاره کردید گیاه به روند سایق خود باز خواهد گشت.
      هر سه هفته یا ماکزیمم ماهی یکبار گیاه رو توسط کود مناسب تغذیه کنید.
      نقاطی که آسیب دیدگی در آن قسمت ها شدید هست رو از گیاه هرس کنید.

  17. عباس می گوید

    سلام وقت بخیر پرچم گل انتوریوم من زرد رنگ بود ولی اخیرا سبز شده مشکلی برای گل ب وجود امده

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت بخیر
      مشکل پیش آمده ناشی از وارد شدن استرس به گیاه هست که با فراهم کردن شرایط ایده آل محیطی مشکل برطرف خواهد شد.

  18. ماری می گوید

    سلام خسته نباشین من یه انتوریوم خریدم که چندتا از برگاش وسطشون سوراخ شده انگار سوخته الان یک هفته هست خریدمش احساس میکنم شاداب نیست رشدی هم نداره میشه راهنماییم کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      شما هم خسته نباشید
      مشکلی که می فرمایید در صورتی که گیاه مورد هجوم آفات قرار نگرفته باشه به علت شرایط بد نگهداری هست
      گل آنتوریوم را در جایی خنک با فاصله ی یک متری از پنجره قرار بدید و هر ۷ الی ۱۰ روز گیاه را آبیاری و با کود مناسب تغذیه کنید.
      در اطراف گیاه تهویه مناسب را ایجاد کنید و از سینی زیر گلدونی برای تامین رطوبت گیاه استفاده کنید.
      از اسپری کردن آب بر روی گیاه خودداری کنید (در صورتی که انجام می دید این کار رو)

      1. یاسی می گوید

        سلام من دوماه پیش آنتوریوم خریدم همه چی خوبه گل میده برگ جدید میده اما نوک برگاش سوخته شده و اینکه رو اپن گذاشتم پشت درجنوبی میشه ۶ روزی یه بار آب میدم و دوسه روزی چندساعت بخورسرد براش میزارم اما الان چندروزه دو سه تا ازبرگ هاش داذه زرد میشه گفتم شاید جاش پشت در بد باشه یعنی شوک دما داشته باشه امروز گذاشتمش پشت پنجره ی جنوبی کبا فاصله ی یک متری به نظرتون برای چی برگ هاش زرد میشن و نوکشون سوخته اس

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام دوست عزیز
          علت سوختگی نوک برگ و همچنین زرد شدن برگ آنتوریوم شما به علت آبیاری بیش از حد هست با توجه به اینکه الان در فصل زمستان هستیم و آب با سرعت کمتری از خاک تبخیر می شه بهتر است حدود هر ۱۰ روز یکبار گیاه رو آبیاری کنید یعنی درست زمانی که نیمه ی بالایی خاک خشک می شه.
          بخور سرد برای گیاه مناسب نیست بهتر هست دمای اون متعادل باشه.

  19. سعید می گوید

    سلام و خسته نباشید ،،مشکل گیاه من زرد و خشک شدن نوک برگهاش هستش ،،متاسفانه الان یک ماه بیشتره که تمام شرایطی که تو مقاله فرمودید را براش فراهم کردم ولی بازم برگهای دیگه نوکشون خشک میشه ،لطفا راهنمایی بکنید ،،ممنون از شما

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      شما هم خسته نباشید.
      لطفا نوع خاک گلدان را به من بفرمایید و اینکه اگه براتون مقدور هست ریشه های گیاه رو برررسی کنید و اگر پوسیدگی دارن به من بگید تا شمارو بهتر راهنمایی کنم.
      فعلا محتمل ترین دلیل آبیاری بیش از حد هست.

      1. سعید می گوید

        خاک گلدون آماده خریدم براش که توش پیت ماس داره و فکر کنم خاک برگ،،البته ی مقدار کمی هم کوکوپیت بهش اضافه کردم و از نظر سبکی و زهکشی بالا کاملامناسب هست و ریشه ها هم سالم هستن

        1. سعید می گوید

          ببخشید پرلیت داره ،،اشتباه گفتم پیت ماس

          1. سینا فتاح زاده می گوید

            متاسفانه گل آنتوریوم شما از خاک آلوده رنج می بره و بیماری آنتراکنوز دلیل این موضوع هست….
            برای مبارزه از قارچ کش اکسی کلرورمس استفاده کنید که روش مصرف بر روی جعبه نوشته شده به طوری که تنها فقط باید برگ های آلوده رو اسپری کنید…
            خاک گلدان رو عوض کنید و تنها از کوکوپیت + پرلیت استفاده کنید چون علت هجوم بیماری همین خاک های آماده و خاکبرگ هستند.
            در صورت استفاده از کوکوپیت (کوکوپیت تهیه شده باید دارای EC نیم درصد باشه و نه بیشتر) به علت اینکه کوکوپیت هیچ ماده غذایی نداره حتما گیاه خودتون را با کودهای ۲۰-۲۰-۲۰ و یا ۱۰-۱۰-۱۰ تغذیه کنید.

  20. سعید می گوید

    چشم حتما اینکار رو انجام میدم ،،ممنون از راهنمایهاتون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم دوست عزیز

  21. Aida می گوید

    سلام گلدان انتوریوم من نوک برگهاش قهوه ای شده و همچنین روی دو سه تا از برگ‌ها حالت قهوه ای و خورده شدگی هست و حالت پارگی دارن ،برگ ها اصلا شفاف نیستن، ازطرفی گل مغذی رنگش از سفید داره تبدیل به قهوه ای میشه لکه های قهوه ای گرفته، هر ۱۰ روز آب میدم و دور از نور مستقیم نگهداری میکنم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      دمای نگهداری و حدود رطوبت محیطی رو هم اگه مقدور هست به من بگید و اینکه آیا گیاه رو غبارپاشی می کنید و یا خیر؟؟
      لطفا ریشه های گیاه رو بررسی کنید و نتیجه رو به من اعلام کنید.

      1. Aida می گوید

        با تشکر
        توی دمای اتاق هست و نه خیلی گرم و نه خیلی سرد
        غبار پاشی یکبار فقط انجام دادم چون ترسیدم قارچ بزنه، رطوبت نداره متاسفانه، تصمیم داشتم جزیره درست کنم براش،
        من نمیدونم ریشه رو چجوری باید چک کنم ببخشید
        https://uupload.ir/files/txzt_4ca0ab1f-0702-4578-8a38-7b954a3feaff.jpeg

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلامت باشید
          دمای اتاق اگر حدود ۲۲ الی ۲۳ درجه سانتی گراد هست برای گیاه مناسبه اما اگر در شب دما سرد می شه این خطر سازه
          مساله دوم علت پارگی برگ ها می تونه به خاطر هجوم آفات به گیاه باشه یا نوسانات دمایی چون می فرمایید تو اتاق نگهداری میشه می شه اینطور نتیجه گرفت که آفت به گیاه آسیب زده.
          مساله سوم گل آنتوریوم به شدت به رطوبت و تهویه نیاز داره در نتیجه حتما با زیر گلدونی رطوبت محیطی مناسب رو براش فراهم کنید.
          رنگ برگ ها نشان از کم نور یا پر نوری محل نگهداری گل آنتوریوم نداره در نتیجه تنها علت قهوه ای شدن نوک برگ ها آبیاری زیاد و رطوبت کم محیطی است.
          تو عکس معموله که خاک کوکوپیت هست و ظرفیت نگهداری آب کوکوپیت هم بالاس در نتیجه هر زمان که نیمه بالای خاک خشک میشه گیاه رو آبیاری کنید.
          در کل این ها شرایط محیطی بود ولیکن گیاه شما قارچ گرفته (به علت همون یکبار غبارپاشی) و آسیب دیده هست فعلا من پیشنهاد می کنم نقاط آلوده گیاه رو هرس کنید و شرایط ایده آل محیطی رو برای گیاه فراهم کنید تا به مرور زمان شرایط بهتر شه.
          برای بررسی ریشه هم گیاه رو هفته ی دیگه از گلدون خارج کنید و با کنار زدن خاک ریشه هارو بررسی کنید. ریشه ها باید سالم باشند و رنگ قهوه ای و سیاه نداشته باشند.

  22. مهلا بهنام فر می گوید

    سلام من حدود یک ماه پیش آنتوریم خریدم دو تا گل داشت ک یکیش درحال خشک شدن بود و روی دو تا از برگهاش هم لکه کوچیک سوختگی داشت گذاشتم نیم متری پنجره شرقی ،(شمال زندگی میکنیم) فروشنده گفت هر روز آب اسپری کن ولی من حدود هفته ای یبار اسپری کردم الان گلم کاملا خوب و شادابه فقط ی برگ پایینیش داره زرد میشه چند تا ریشه هم با فاصله چهار سانتی خاک از ساقه خارج شده نمیتونم با خاک بپوشونم به نظرتون دلیل زردی چیه؟ واینکه الان توی فصل خواب گیاه میتونم کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ بدم؟ یا قرص های ال دی و آسپرین و آهن بدم؟ خاک گیاهم هم زهکشی خوبی داره ، اسمشو نمیدونم ولی یچیزی شبیه خورده یونولیت هستش ببخشید طولانی شد

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      اسپری کردن گل آنتوریوم تنها در صورتی صحیح هست که اطراف گیاه تهویه وجود داشته باشه در غیر این صورت گیاه رو تحت تاثیر قرار داده و اون رو بیمار می کنه.
      علت زرد شدن برگ های پایینی آبیاری بیش از حد گیاه هست با توجه به اینکه شمال کشور زندگی می کنید و هوا رو به سردی هست حدودا هر دو هفته یکبار گیاهتون رو آبیاری کنید.
      بله ریشه هارو با خاک بپوشونید.
      کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ رو تنها یکبار اول آذر در اختیار گیاه قرار بدید و تا شروع سال نو دیگه به هیچ وجه کوددهی آنتوریوم رو انجام ندید.
      کود رو با نصف توان توصیه تولید کننده استفاده کنید.

  23. افشین می گوید

    سلام،وقتتون بخیر.من تقریبا ۲ ماهه که آنتوریوم خریدم،گلاش فوق العاده زیبا بود ولی الان متاسفانه همه گلاش خشک و قهوه ای شده.ولی برگش سالمه.الان چیکار کنم؟گلاشو چطور هرس کنم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      ُسلام دوست عزیز
      دوران گلدهی در گل آنتوریوم حدودا ۲ الی ۳ ماه هست و اگر تمامی شرایط برای نگهداری گیاه شما هم اکنون ایده آل هست، خشک و قهوه ای شدن گل های گیاه به معنی پایان دوران گلدهی هست.
      با این حال اگر تمامی قسمت غنچه خشک هست می تونید اون از از قسمتی که به ساقه متصل هست هرس کنید.
      و اگر بخشی از گل خشک شده اجازه بدید کامل خشک شه و بعدا هرس کنید.

  24. امید می گوید

    سلام و عرض خسته نباشید .امروز وقتی به گل انتوریومم دست زدم احساس کردم نسبت به روزهای قبل شل تر شده .میشه دللیش رو بفرمایید ممنون میشم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      مواردی نظیر آبیاری بیش از حد، آبیاری بسیار کم، نوسانات دمایی اطراف گیاه از جمله عوامل شایع شل شدن آنتوریوم هستند موارد مذکور رو بررسی نمایید.

  25. محمدی می گوید

    سلام وقت بخیر گل آنتوریم من چند وقتی هست که دوتا گل آن خشک شده و برگ های آن ابتدا از یک نقطه قهوه ای در داخل آن شروع شده و هر روز بیشتر میشه و نمیدونم باید چکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      وقت شما هم بخیر
      اگر ممکن هست مختصری از شرایط نگهداری گیاه به من بفرمایید ممنون میشم و اینکه چه مدت هست که گل آنتوریوم شما گلدهی داره؟

  26. رها می گوید

    سلام،سه ماهه یه آنتوریم بزرگ با گلهای صورتی خریدم،بعد از مدتی گل هاش به ترتیب قهوه ای و خشک شدن،یعنی با فاصله ی یکی دو هفته ای هر گلش خشک شد.ولی برگاش خوبه و برگ جدید هم درمیاره.وقتی خریدم،با قالب خاکش توی یه گلدون سرامیکی بزرگتر گذاشتم و دورش خاک جنگلی مرغوب ریختم،هفته ای یبار اب اسپری میکنم رو برگاش.هفته ای یبار یه لیوان اب بهش میدم.سمت چپ پنجره ی تراس با یکم فاصله گذاشتمش.نمیدونم مشکلش چیه،الان فقط یه گلش مونده چیکار کنم خشک نشه گلش؟اخه شنیدم گلا سفید میشن بعد سبز میشن.ممنون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      دوران گلدهی آنتوریوم حدودا سه ماه هست و این اتفاق برای گیاه شما طبیعی بوده و به معنی پایان دوران گلدهی گیاه هست و شما باید برای چرخه بعدی گلدهی گیاه منتظر باشید.
      البته در صورتی که روی گلها لکه های آلودگی و بیماری نباشه.

  27. مینا می گوید

    سلام ممنون از سایت خوبتون
    من یه گل آنتوریوم خریدم ۴تا گل داشت اما الان ۳تا از گل هاش لبه هاش قهوه ای شدن دلیلش چی هست؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      سپاس گزارم از محبت شما
      ممنون میشم کمی از شرایط نگهداری گیاه بهم توضیح بدید تا بتونم بهتر راهنمایی کنم و اینکه آیا گیاه غبارپاشی می کنید یا خیر؟

      1. مینا خادمی می گوید

        بله حتما…. هفته ای ۱لیوان آب بهش میدم گیاه در پانسیون قراره داره نور غیر مستقیم بهش میخوره غبار پاشی هم هفته ای ی بار چند تا از گلاش خراب شدن کندمشون دوتا گل کوچولو ک هنوز باز نشده بودن هم قهوه ای شدن و بعد خراب شدن نمیدونم علتش چی هس ممنون میشم راهنماییم کنید

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          یک لیوان آب برای آبیاری آنتوریوم کم هست گیاه را طوری آبیاری کنید که خاک کاملا مرطوب شه و به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان روند آبیاری رو متوقف کنید.
          دمای محیطی گیاه رو بین ۱۸ الی ۲۵ درجه نگهداری دارید.

          1. مینا می گوید

            ممنونم از پاسخ گوییتون🌹🌱

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            خواهش می کنم دوست عزیز.

  28. معصومه می گوید

    سلام
    من یک گل آنتریوم دارم حدودا ۲ ماهه خریدم روی اپن خونس و از پنجره به دوره و اینکه دوتا گل داشت یکیش خراب شد و یکیش هنوز هست اما وسط برگهاش دچار سوختگی شده -آبیاری هم هفته ای یک لیوان میدم و خاکش هم خاک مخلوط که خود گل فروش داده – نمیدونم دلیل سوختگی برگهاش از چیه – ایا از دور بودن پنجره است؟ ممنون میشم پاسخ بدین .

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      کمی گیاه رو به پنجره نزدیک کنید تا کلروفیل بیشتری در برگ های آنتوریوم تولید شه.
      از طرفی دیگه کمی رطوبت اطراف گیاه را افزایش بدید چون آنتوریوم نیاز بالایی به رطوبت داره.

  29. اذر می گوید

    سلام وقت بخیر من ی گل انتوریوم دارم‌ ک حدود ۵ماه پیش خریدم گل نمیده الانم ی مدته وسطه چند تا از برگا لکه های قهوه ای افتاده و از نوک هم دارن میسوزن چیکارباید بکنم؟؟؟؟؟
    برای ابیاری خاکو چک میکنم تا ۳سانت خشک بود ابیاری میکنم نورش خوبو غیر مستقیمه هرزگاهی هم غبار پاشی میکنم خاکشم همون پنج ماه پیش ک خریدم عوض کردم
    البته اینم بگم گلدونش پشه داره دلیل خراب شدنش میتونه این باشه؟؟ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقت شما هم بخیر.
      لکه های قهوه ای به علت غبارپاشی گیاه هست آنتوریوم رو غبارپاشی نکنید و از طریق دیگری رطوبت محیطی گیاه رو افزایش بدید.
      بله افات به گیاه آسیب می زنند افات رو با سموم مناسب از بین ببرید.
      اگر نور رو اطمینان دارید ایده آل هست از کودهای دارای فسفر برای گلدهی آنتوریوم استفاده کنید.

  30. بی نام می گوید

    سلام من گلم از نوک حالت سوختگی پیدا میکنه تا آخر و بعد جمع میشه و کنده میشه اکثر گل های آنتوریومم هم اینجوری شده نورش هم خیلی زیاد نیست کمم نیست میشه لطفا راه نمایی کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز.
      علت سوختگی برگ گل آنتوریوم به دلایل زیر هست:
      کوددهی زیاد
      رطوبت کم
      آبیاری بسیار کم گیاه
      موارد اشاره شده رو با شرایط نگهداری گل آنتوریوم خودتون تطبیق بدید و در صورتی که در هر بخش مشکلی وجود داره، علت سوختگی برگ آنتوریوم شما به همون علت هست.

  31. حدیث می گوید

    با سلام ،یک ساله که گیاه آنتریوم دارم و دوبار که به سفر میرفتم و برمیگشتم متوجه خشک شدن گل های گیاه میشدم که حدس زدم واسه کمبود آبه
    اما چند وقت قبل تنها گل گیاه بعد از رویش خشک شد،به نظرتون مشکلش چی میتونه باشه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      شرایط نگهداری گل آنتوریوم رو بفرمایید؟؟
      نور، دما، رطوبت، آبیاری و کوددهی.

  32. Bardia می گوید

    سلام من۶ماه پیش گل انتوریوم خریدم بدازچندهفته گلهاش خشک شدودیگه گل نداد الانم بعضی ازبرگاش داره لکه قهوای میشه بایدچیکارکنم فقط اینکه گلدانش زیرش سوراخ نیست عوض کنم گلدانش یا نه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید تا من بتونم نظرم رو بگم.
      اما راجع به قسمت دوم بله باید گلدون رو عوض کنید.

  33. ___. می گوید

    باسلام و خسته نباشید گل من مشکلش ان است که کوچکترین گلش دارای سوختگی شده و پژمرده شده دلیلش چیست؟
    متشکرم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید.
      نور، درجه حرارت، میزان آبیاری، رطوبت و کوددهی.
      و اینکه گیاه را رو با آب اسپری می کنید یا خیر

  34. سحر می گوید

    سلام من حدود یک ماه پیش یک گلدان آنتیریوم مینیاتوری قرمز خریدم الان بعد یک ماه نوک برگ ها زرد و قهوای شده ۲ تا از گل هاش کاملا خشک شد و به رنگ قهوه ای تبدیل شد وسط گل ها هم داره قهوی میشه در فاصله یک متری از پنجره قرار دارد طبق گقته گل فروش روی آن را هر روز کمی اسپری آب میزنم و کود آن را هر ۱۰ روز یکبار می دهم و گیاه در مقابل نور غیر مستقیم قرار دارد خیلی نگرانم بی زجمت راهنمایی ام کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      میزان کوددهی گیاه رو کاهش بدید ماهی یکبار و تا آخر اردیبهشت کوددهی نکنید بعد از اردیبهشت ماهانه یکبار ۱۰ سی سی یا گرم تو یک لیتر آب.
      برگ های گیاه رو به هیچ وجه اسپری نکنید، برای گیاه جزیره درست نکنید.
      میزان آبیاری گیاه رو کاهش بدید هر زمان ۱۰ سانتی متری سطح خاک خشک شد آبیاری کنید.

  35. لعیا مرادی می گوید

    سلام
    ببخشید من انتوریومم از یه مدت قبل دیدم رشد گلهاش متوقف شد و نوک برگ ها حالت سوختگی داشت و خط وسط برگ ها هم دونه های قهوه ای رنگ دیده میشه.خاکشو تعویض کردم و خاک اماده کاشت گذاشتمش بعد از مدتی دیدم روی خاکش پشه (مگس؟) های ریز سیاه در حال پروازن رفتم از گیاهپزشکی قارچ کش خریدم و دوبار به فاصله ۱۵ روز به خاکش و برگ هاش پاشیدم رو سطح خاک پشه ها دیده نمیشدن دیگه ولی چسب ضد حشره که زدم الان میبینم ده تایی چسبیده بهش.
    منطقه سردسیر هستیم ولی دما نزدیک ۳۵ درجه س و گلدانش سفالیه خاک هم نمیدونم چرا ولی خیلی دیر خشک میشه در حالی که برا بقیه ی گل ها تو این دما دو سه روزه سطحش خشک میشه ولی برای این حداقل یک هفته طول میکشه سطح خاک خشک بشه تا فاصله دو سه سانتی متر.
    گلدان رو هم گذاشتم توی راه پله که با پنجره فاصله ی حدود دو سه متری داره و در رو هم باز گذاشتم هوا جریان پیدا کنه.دوبار هم کود کریستاله کامل رو بهش دادم.
    بسته هیومیک اسد مایع و قارچکش کاربندازیم هم خریدم قراره بدستم برسه دیگه نمیدونم اینو چیکارش کنم ممنون میشم اگر کمک کنید.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      سوختگی برگ گیاه شما به خاطر کمبود رطوبت و کوددهی زیاد هست مشکل رو برطرف کنید.
      خاک ها انواع مختلفی دارند که سرعت خشک شدنشون با هم متفاوته هر چند که دلایل دیگه ای مثل دما روی خشک شدن سطح خاک تاثیر می زاره.
      شرایط نگهداری ایده آل رو برای گیاه فراهم کنید آنتوریوم شما احیا میشه.

  36. شهین می گوید

    سلام و خسته نباشید برگای انتوریوم من روز به روز دارن زرد شدن توروخدا دلیلش چیه؟واسه تزیینش هسته ی آلبالو توی گلدانش ریختم میتونه تاثیر گذار باشه؟ لطفا جواب بدین ممنون میشم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اگر برگ ها سبز تیره و بعدا زرد میشن، نور نامناسب هست تور گیاه رو افزایش بدید.
      اگر گیاه آفت و یا بیماری قارچی داره که علت زردی برگ های گیاهتون به خاطر بیماری هست و باید از قارچکش و یا سم حشره کش استفاده کنید.
      اگر برگ اول نوک و لبه شون زرد میشه وبعدا کلا برگ، مشکل گیاه شما از آبیاری بیش از حد که باید آبیاری را کنترل کنید.

  37. مریم می گوید

    سلام وقت بخیر…تقریبا دوماهی میشه آنتوریوم گرفتن همع چی خیلی خوب پیش رف حتی دوتا گل جدید دراورد ولی هفته ای دوبار آب میدم بهش..مقداری از ریشه گیاه از روی گلدون انگار زده بود بیرون از گلخونه خاک مناسب انتوریوم گرفتم و روی گلدون ریختم ک ریشه داخل خاک بره ولی از اون موقع دوتا از گلاش خشک شد و الانن برگاش زرد میشه و ی دونه از برگاش افتاد از پنجره ام فاصله داره لطفا بگین چیکار کنم؟واقعا مشکل از خاک بوده؟خاکشو خالی کنم یا مشکل چیز دیگس

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      هفته ای دو بار آبیاری ملاک نیست زمانی که سطح خاک خشک شد گیاه رو آبیاری کنید و زمان آبیاری حتما آب ازانتهای گلدون خارج شه.
      مشکل گیاه ارتباطی با خاک نداره
      آبیاری رو اصلاح کنید.

  38. محمد می گوید

    سلام خسته نباشید من گیاه انتوریوم خریدم و بعد از حدود ۲ هفته که گلدان رو تعویض کردم برگ های گیاه یکی یکی دارن نقطه قهوه ای میزنن و بزرگ میشن این نقاط. ابیاری مناسب هست . از قارچ کش کاررابندازیم هم استفاده کردم ولی مشکل برطرف نشد.غبار پاشی هم روی گیاه انجام میدم
    مشکل از چی میتونه باشه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      این نقاط قهوه ای دورشون نوار زرد رنگ هست یا خیر؟؟ و اینکه گیاه دچار آفت زدگی شده یا خیر؟

  39. دولت آبادی می گوید

    وقت بخیر خسته نباشید.یه هفته س گل آنتریوم قرمز و شفلرا خریدم.گذاشتمشون جلو پنجره جنوبی که دوجداره س بدون پرده.سوال من اینه نور پشت پنجره بدون پرده مناسبشون هست یا یه پرده نازک بکشم جلو پنجره.و اینکه برای تهویه شون دریچه کولر کفایت میکنه یا باید پنجره رو باز بزارم.چقدر پنجره باز باشه کافیه.لطف میکنید کود های مناسبشون رو هم بفرمایید.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      وقت شما هم بخیر.
      دستتون رو ۵۰ سانتی متر بالاتر از گیاه بگیرید و اگر سایه ای که افتاد تیره بود، همین نور برای گیاه کافی هست.هم با پرده و هم بدون پرده این کار رو انجام بدید.
      پنجره رو باز نگذارید این کار نوسانات دمایی ایجاد می کنه همون کولر مناسبه ولی به شرط اینکه گیاه نزدیک اون نباشه.
      کود مناسب هم باید ارتفاع گیاه رو بفرمایید تا من نظرم رو بگم.

      1. دولت آبادی می گوید

        ممنونم از پاسخگوییتون.ولی بعد از اینکه چند ساعت پشت پنجره بود دیدم یکی از برگهای شفلرا داره قهوه ای میشه،سریع یه پرده نازک کشیدم.بعد از مدتی دیدم اون لکه قهوه ای داره از بین میره فقط یه لکه قهوه ای کوچیک از پشت برگ دیده میشه.وامروز یکی از گلهای آنتوریوم که رنگش قرمز خیلی کم رنگی بود داره قهوه ای میشه.تو پاییز و زمستون که کولر روشن نیس بازم کانال کولر برای تهویه کافیه.قد شفلرا ۶۰سانت که با فاصله برگاش دراومده،دوست دارم فاصله هاش کم باشه و پر برگ.واینکه بعضی برگاش سوراخ داره،دیروز ۳تا از برگا که سوراخ داشت رو چیدم.دو تا از برگهای دیگش سوراخ خیلی ریزی دارن.یه چند تا از برگاش هم یه حالت خوردگی دارن ولی من بررسی کردم هیچ حشره ای نه تو خاک هست نه دور و برش.گل آنتوریوم هم ارتفاعش تقریبا ۳۰سانته.که تو قسمت بیماریهای آنتوریوم براتون نوشتم که دو تا گلهاش دچار پارگی شدن و یکی از گلهاش که کم رنگ هم بود داره قهوه ای میشه طبیعی هست یا نه؟ منتظر راهنماییتون هستم.

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          نه آنتوریوم و نه شفلرا با این سرعت به خاطر نور نامناسب برگاشون قهوه ای نمیشه گیاه یا بیماری هست، یا ریشه هاش آسیب دیده و یا اینکه به اون آفت حمله کرده.
          راجع به قهوه ای شدن هم خدمتتون عرض کردم که هم گیاه استرس داره و هم اینکه به صورت طبیعی این موضوع تو گیاه اتفاق میفته و شما باید تنها تا یک ماه آینده شرایط ایده آل رو برای اون فراهم کنید.
          برای شفلرا می تونید کود سه بیست استفاده کنید و برای آنتوریوم کود ۱۰ ۱۰ ۱۰ ( در صورت نبودن کود ۱۰ ۱۰ ۱۰ میتونید از کود های مخصوص ارکیده و بنفشه افریقایی استفاده کنید ).

          1. دولت آبادی می گوید

            تقریبا یه هفته پیش که خریدمشون متاسفانه گلدونشونو برام عوض کردن و کمی خاک بهشون اضافه شد.با توجه به شوک و استرس گیاه میتونم از خاک درشون بیارم ریشه رو بررسی کنم یا نه؟

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            نه اینکارو انجام ندید چون شوک دیگه ای به گیاه وارد میشه. یک ماه دیگه می تونید اینکار رو انجام بدید.

  40. دولت آبادی می گوید

    وقت بخیر خسته نباشید،ممنونم.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلامت باشید.

  41. Hamideh می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید من ی دو هفته ای میشه گل آنتوریوم خریدم الان گل هاش قهوه ای شده مشکل از چیه که اینجوری شده؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر
      قهوه ای شدن گل در نوک یا لبه هست یا در امتداد گل؟

  42. امیر محمد می گوید

    سلام خسته نباشید
    یک هفته س که گل آنتریوم با دو گل رو خریدم و با یک متر فاصله پشت پنجره جنوبی گذاشتم ، براش جزیره هم درست کردم و یکبار بهش آب دادم
    ولی روی نوک چند تا از برگ هاش نقطه های ریز سیاه دیدم و اون قسمت ها رو هرس کردم اما چند تا از برگ ها شروع به زرد شدن کردن دو تا شون که کامل زرد شد ولی شاخه هاش سبز بود
    چیکار باید انجام بدم ؟ برگ ها رو باید هرس کنم یا باید بزار کامل زرد بشه و شاخه اش خشک بشه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      شما هم خسته نباشید.
      علت تغییر رنگ برگ های گیاه شما از استرس نشات می گیره و این موضوع تا یک ماه زمان میبره تا گیاهتون با شرایط جدید خودش سازگار شه.
      فعلا شرایط محیطی ایده آل روبرای فراهم کنید تا این استرس برطرف شه و اینکه برگهارو هرس نکنید تا خود گیاه اونهارو از بین ببره.
      از سه هفته دیگه اگر همین تعداد برگ زرد شد، باید کیفیت خاک رو بررسی کنید که زهکشیش مناسب باشه و میزان آبیاری گیاه رو هم کاهش بدید.

      1. امیر محمد می گوید

        سلام ، سال نو رو بهتون تبریک میگم
        سه برگ زرد گل آنتریومم خشک شد و جدا کردم اما الان باز سه تا برگ دیگه کم کم داره شروع به زرد کردن میکنه ، هنوز حلت طبیعیه ؟
        تازه هم از کود ۳۶ ،۱۲،۱۲ استفاده کردم ولی زرد شدن برگه ها قبل از کود دادن هست

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام سال نو شما هم مبارک
          کمی از سطح خاک رو بردارید و رنگ ریشه های گیاه رو به من بفرمایید و اینکه در زمان آبیاری چند ثانیه طول می کشه تا آب از انتهای گلدون خارج بشه؟

          1. امیر محمد می گوید

            سلام وقت به خیر
            وقتی خاک رو بررسی کردم چند حشره سیاه دیدم که بعد متوجه شدم آفت پشه سیاه هست. مایع مالاتیون رو تهیه کردم چند سانتی از خاک روی گلدان برداشتم بعد سم رو اسپری کردم و مقداری خاک برگ بهش اضافه کردم و دوباره اسپری کردم و برگ های زرد رو جدا کردم
            ریشه هم که مشاهده کردم قهوه ای رنگ بود
            برگ جدید و گل جدید داره در میاره
            آیا گیاه دوباره سالم میشه ؟ الان سم زدم باید آبیاری رو چطور انجام بدم ؟
            گل های اطراف این گلدان هم اسپری کنم ؟
            نیاز هست زمان دیگر سم پاشی کنم ؟

  43. امیر محمد می گوید

    بابت راهنمایی خوبتون خیلی ممنون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم دوست عزیز.
      بازم اگر سوالی داشتید، حتما تو این بخش با من در ارتباط باشید.

  44. امیر محمد می گوید

    ممنونم
    کدام کود برای این گیاه بهتره هست ؟ کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ خوبه یا کود دیگه
    چه تایم هایی خوبه که به گیاه کود بدم ؟
    آبیاری این گیاه با توجه که خاکش کوکوپیت هست چه مقدار و چه زمانی باید باشه ؟
    میتون درمورد گیاهان دیگر هم سئوال کنم ؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم.
      اگر ارتفاع گیاه کمتر از ۴۰ سانتی متر هست، بهتره از کود سه بیست استفاده نکنید. کودهای کاملی مثل کود مخصوص ارکیده و بنفشه آفریقایی مناسب هستن.
      ماهانه یکبار اندازه درب بطری کود رو داخل آب حل کنید و به گیاه بدید.
      هر زمان که نیمه بالایی خاک خشک میشه باید آبیاری کنید تا جایی که اب اضافی از پایین گلدون خارج بشه.
      دستور العمل خاصی رو نمیشه برای آبیاری گیاهان پیشنهاد داد چون تغییرات نوری و دمایی زیاد هست بنابراین بهتر دائما رطوبت سطح خاک بررسی بشه و در صورت لزوم آبیاری گیاه انجام بشه.
      در مورد سایر گیاهان هم موردی نداره فقط اگر ممکن هست تو بخش خودشون سوالتون رو مطرح کنید. با تشکر.

  45. امیر محمد می گوید

    خیلی ممنون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم دوست عزیز

  46. مهدیه می گوید

    سلام گل انتوریوم من پشه گرفته و اینکه برگاش دارن تند تند زرد میشن.چیکار کنم ،حتی برگ جدید هم در اورده اما اصن رشد نمیکنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy