کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

روش نگهداری گل آنتوریوم در آپارتمان + عکس

12
گل آنتوریوم
گل آنتوریوم

آنتوریوم از انواع گل آپارتمانی دارای 100 گونه گیاهی گرمسیری می باشد و به دلیل دارا بودن گلهای روشن، سال هاست مورد استقبال دوست داران گیاهان آپارتمانی است. گل آنتوریوم بومی جنگل های بارانی آمریکای مرکزی و جنوبی است به طوری که علیرغم حساسیت به دما و رطوبت، روش نگهداری گل آنتوریوم در آپارتمان بسیار آسان است.

گل آنتوریوم
گل آنتوریوم

لازم به ذکر است گل آنتوریوم به صورت گلدانی و شاخه بریده به فروش می رسد که حاصل از رشد این گیاه توسط پایه گل آن در گلخانه های کشور است. از طرفی امکان رشد و تکثیر گل آنتوریوم نیز از طریق بذر وجود دارد که در ادامه مقاله به آن اشاره خواهم کرد، همراه ما باشید.

اصول نگهداری گل آنتوریوم در آپارتمان

قبل از آنکه به موضوع اصلی بپردازم، نکته مهمی وجود دارد که مربوط به خاک گیاه در هنگام خرید است از این رو توصیه می شود برای نگهداری طولانی مدت گل آنتوریوم در هنگام خرید، خاک مناسب آنتوریوم را در زمان مذکور تهیه فرمایید.

اولین قدم در نگهداری گل آنتوریوم در آپارتمان، آماده سازی مخلوط خاک جهت رشد مناسب گیاه می باشد. گل آنتوریوم نیاز به خاک با ذرات درشت و زهکشی مناسب دارد، در نتیجه بهتر است مخلوط خاک گیاه ترکیبی از کوکوپیت، کوکوچیپس و پرلیت باشد.

خاک گل آنتوریوم
خاک گل آنتوریوم

از طرفی اگر بیش از یک سال هست که از گیاه خود مراقبت می کنید می توانید از سنگ های ریز مناسب آکواریوم و یا تکه های کوچک آجر در ترکیب توصیه شده، استفاده نمایید.

پس از آماده سازی مخلوط خاک، گلدان گیاه را به اندازه یک سوم از مخلوط خاک پیشنهادی پر کرده و سپس گیاه آنتوریوم را در وسط گلدان قرار دهید و مابقی مخلوط خاک را به گلدان جهت پوشاندن ریشه ها و ایستادن ساقه گیاه اضافه کنید.

گلدان گل آنتوریوم
گلدان گل آنتوریوم

در صورتی که در مخلوط خاک از مواد درشت کمتری استفاده می کنید (موادی که راندمان زهکشی را کاهش می دهند) توصیه می شود یک یا دو لایه نازک سنگ ریزه در پایه گلدان در نظر گرفته شود تا زهکشی آب آبیاری گل آنتوریوم با سرعت بیشتری صورت پذیرد.

در حوزه نگهداری گل آنتوریوم در آپارتمان، گلدان گیاه را در مکانی به نسبت گرم ( دمای 15 الی 30 درجه سانتی گراد) نگهداری کرده و محل قرار گیری گلدان برای دریافت نور خورشید در حالتی باشد که گیاه نور زیاد و مناسب ولی به صورت غیر مستقیم را دریافت کند زیرا نور مستقیم سبب سوختگی برگ گل آنتوریوم شده و در آخر رشد گیاه با مشکل مواجه خواهد شد زیرا آنتوریوم از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب می شود.

دمای گل آنتوریوم
دمای گل آنتوریوم

با توجه به نکات اشاره شده، محل مناسب قرار دادن گلدان در پشت پنجره های جنوب شرقی و یا غربی خانه می باشد.

حفظ رطوبتی محیطی مناسب جهت رشد کافی گیاه امری ضروری می باشد بنابراین توصیه می شود محل نگهداری گیاه دارای رطوبت 60 تا 80 درصد باشد.

برای تامین رطوبت گیاه می توان با قرار دادن یک سینی که دارای مقداری آب بوده در زیر گلدان، برای چند روز رطوبت مناسب گیاه را تامین کرد.

رطوبت گل آنتوریوم
رطوبت گل آنتوریوم

از طرفی در صورتی که تمایل ندارید برای تامین رطوبت از سینی استفاده کنید، می توانید با اسپری کردن آب بر روی ساقه و لبه های گلدان (روزانه)، رطوبت مناسب را برای گیاه خود فراهم کنید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تامین رطوبت مناسب برای آنتوریوم می توانید مقاله رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

جهت نگهداری گل آنتوریوم در آپارتمان و تامین نیاز آبی گیاه لازم است خاک گلدان فقط رطوبت داشته باشد و نیازی به خیس بودن کامل خاک نیست. بنابراین لازم است آبیاری گیاه به مقدار کم انجام شده و در صورتی که محل زندگی شما دارای آب هوای خشک است، توصیه می شود برای حفظ رطوبت خاک تنها هفته ای دو بار به گیاه آب داده شود.

در صورت آبیاری بیش از حد گیاه، درصد هجوم بیماری های گل آنتوریوم بالاتر خواهد رفت.

آبیاری گل آنتوریوم
آبیاری گل آنتوریوم

از نشانه های آبیاری زیاد می توان به زردی برگ های گیاه اشاره کرد به طوری که در این حالت برگها زرد شده اما قهوه ای و خشک نمی شوند و این حالت نشان از آبیاری بیش از حد گیاه دارد (به عبارتی می توان گفت در صورت کم شدن رطوبت خاک، آب در اختیار گیاه قرار بگیرد).

در صورت مشاهده خم شدن گل آنتوریوم از گیاهان آپارتمانی کوچک، جای هیچ نگرانی در صورت مراقبت صحیح وجود نخواهد داشت، زیرا گیاه در طبیعت در خاک رشد نمی کند و همواره به عنوان گیاهی اپی فیتیک شناخته می شود، به طوری که از درختان جنگل به عنوان میزبان برای رشد خود استفاده می کند.

خمیدگی گل آنتوریوم
خمیدگی گل آنتوریوم

بنابراین توصیه می شود جهت جلوگیری از بروز این اتفاق، برای نگهداری گل آنتوریوم در آپارتمان با استفاده از تکه چوبی یا یک میله آهنی کوچک که ساقه گیاه به آن بسته می شود، مجدد گیاه را به حالت ایستاده برگردانید.

همان طور که در مقاله های قبلی گل آنتوریوم در سایت پرشیالرن اشاره شده است، پس از تعویض خاک گیاه، تقریبا تا دو ماه نیازی به کود مخصوص آنتوریوم وجود نخواهد داشت و با گذشت زمان مذکور توصیه می شود که کود ملایم (3/1/2) با نیمی از توان بر اساس آنچه که توصیه تولید کننده است، هر بار همراه با آب آبیاری در اختیار گیاه قرار داده شود.

با رشد گیاه هر زمان که لازم باشد نیاز هست که گیاه به گلدان بزرگتر منتقل شود، زیرا با رشد ریشه های گیاه، ریشه از سطح بالای خاک بیرون زده و در صورتی که این ریشه ها توانایی جذب آب و عناصر غذایی را نداشته باشند، خشک شده و از بین خواهند رفت.

یکی از دلایل اصلی علت گل ندادن آنتوریوم نیز همین موضوع اشاره شده می باشد زیرا همان طور که اشاره شد گیاه در جذب آب و مواد غذایی به خوبی عمل نکرده و فرآیندهای متابولیکی آن با مشکل مواجه می شود.

ریشه گل آنتوریوم
ریشه گل آنتوریوم

بنابراین در این حوزه از روش نگهداری گل آنتوریوم در آپارتمان توصیه می شود با رشد ریشه مقداری از مخلوط خاک را روی ریشه های گیاه ریخته و لایه پوششی خاک برای آنها ایجاد شود.

گل آنتوریوم
گل آنتوریوم

روش کاشت بذر آنتوریوم

رشد گل آنتوریوم برای فروش تجاری از طریق تکثیر قلمه ها (پیوند ها) انجام می شود، با این حال همواره رشد گیاه نیز با بذر وجود داشته است. در پرورش گیاه با بذر این امکان وجود دارد آنتوریوم تولیدی دارای ویژگی های غیر قابل پیشبینی باشد.

بذر آنتوریوم
بذر آنتوریوم

همان طور که اشاره شد، جهت جلوگیری از بروز ویژگی های غیر معمول گل آنتوریوم توصیه می شود از میوه آنتوریوم جهت پرورش گیاه از طریق بذر استفاده شود. در صورتی که هم اکنون گیاه آنتوریوم را پرورش می دهید و گیاه در مرحله گلدهی می باشد می توانید از میده آن جهت برداشت بذر استفاده کنید و در صورت عدم وجود گلدهی، می توانید از تولید کنندگان و فروشندگان گل آنتوریوم درخواست میوه گیاه را انجام دهید.

روش کاشت بذر آنتوریوم
روش کاشت بذر آنتوریوم

لازم به ذکر است، میوه آنتوریوم سمی بوده و پیشنهاد می شود برای جداسازی بذر از دستکش استفاده کنید.

پس از طی نمودن مراحل قبلی، پیشنهاد می شود که پالپ (خمیر میوه) را از اطراف بذر جدا کنید و سپس بذر ها را در داخل یک لیوان آب انداخته و منتظر شوید با گذشت یک الی دو روز، پالپ های بذر از آن جدا شده و در بالای آب شناور شوند.

سپس با آماده سازی مخلوط خاک ( مخلوط خاک پیشنهادی در ابتدای مقاله) بستر کشت مناسب جهت کاشت بذر فراهم شده و سپس با قرار دادن بذر ها بر روی خاک که محیط کشت آنها گرم و مرطوب است، اقدام به چیدن بذر ها کنید.

بذر گل آنتوریوم
بذر گل آنتوریوم

لازمه ایجاد محیط گرم و مرطوب برای بذرها، استفاده از یک ورق صاف شیشه ای یا پلاستیکی که روی بذر ها را می پوشاند، می باشد.

پس از قرار دادن بذرها، مخلوط خاک گلدان را به آرامی جهت روش کاشت بذر آنتوریوم مرطوب کنید و سپس با همان ورق شیشه ای یا پلاستیکی مجددا روی بستر کشت را بپوشانید.

لازم به ذکر است از آبیاری زیاد پرهیز کنید، زیرا خطر خفگی بذر و همچنین رشد علف هرز که سبب کاهش قدرت جوانه زنی بذر می شود، ایجاد خواهد شد. از طرفی باید برای مرطوب کردن خاک بستر کشت، از آب معدنی که دارای شوری پایینی است استفاده شود.

پرورش گل آنتوریوم
پرورش گل آنتوریوم

پس از کاشت و تامین نیاز آبی بذرها، باید درجه حرارت 27 درجه سانتی گراد را برای جوانه زنی بذر ها فراهم کرد به طوری که با گذشتن 20 الی 30 روز، بذر ها اولین جوانه را تولید کرده و در ادامه رشد، رشد ریشه و برگ نیز خواهند داشت، از این رو می توان آنها را جهت پرورش به گلدان بزرگتر منتقل کرد.

در صورتی که تا به حال تجربه پرورش و نگهداری گل آنتوریوم را در خانه داشته اید، در صورت تمایل می توانید تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. جهت پرسش در ارتباط با مسائل پرورش و نگهداری آنتوریوم در خانه می توانید در همین بخش از طریق کامنت با ما در ارتباط باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 9 میانگین امتیازات: 4]
۱۲ نظرات
  1. ملیکا می گوید

    سلام گل منم از این گل دارم برگ هاش زرد شده وسطش قهوه ای باید چیکار کنم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      بافت آلوده را از گیاه جدا کنید و گل آنتوریوم رو در محیطی که دارای درجه حرارت خنک است در حدود ۲۴ تا ۲۷ درجه نگهداری کنید.
      از افزایش رطوبت در اطراف گیاه خودداری کنید.

  2. ملیکا می گوید

    از این گل دارم برگ هاش زرد شد وسطش قهوه ای باید چیکار کنم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      پاسخ داده شد دوست عزیز

  3. فاطمه می گوید

    سلام . ممنون از مطالبتون.
    من حدو اوایل تابستان یک گلدان آنتوریوم خریداری کردم
    ابتدا داشت برگ هاش از نوک می سوخت که متوجه شدم به دلیل آبیاری زیاد هست و اون مشکل حل شد
    اما حدودا ۳ روز پیش احساس کردم به یک سمت خیلی خم سده و داره از خاک بیرون می زنه برای همین گلدانش رو عوض کردم . گلدان قبلی پلاستیکی بود و داخل یک گلدان بزرگتر سفالی بود .گیاه رو از داخل گلدان پلاستیکی به گلدان سفالی انتقال دادن ولی از اون روز حال گل خیلی بده و بسیار پژمرده و بی رنگ شده . ممنون میشم راهنماییم کنید .
    ممکنه دوباره حالش خوب بشه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      سپاس گزارم
      گل آنتوریوم رو در شرایط محیطی مناسب نگهداری کنید (مخصوصا دمای مناسب) و اگر گلدون سفالی سوراخ زهشکی نداره مجددا گلدون گیاه رو عوض کنید و از گلدون پلاستیکی با سوراخ زهشکی استفاده کنید.
      با شرایط ایده آل محیطی که تو همین مقاله به اون اشاره شده، گل آنتوریوم به شرایط سابق خودش بر می گرده

      1. الهام می گوید

        سلام گل من یه دونه هایی روی پرچمش زده این دونه ها رو کی جدا کنم

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          منظور شما لکه های قهوه ای و یا سیاه هست؟

  4. مینا می گوید

    سلم…گل من دوتا از این گلا دارم که یکیشو دوسال پیش گرفته بودم که امسال دیدم برگاش هم میسوزن هم گلاش که کوچیک بودن زود قهوه ای میشن..یکی هم چندروز پیش گرفتم با گلای بزرگ که اون هم گلاش زود سیاه شد …به نظرم روی برگاش هم سوراخای قهوه ای دیده میشه..ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      گیاه رو با فاصله ی دو متری از پنجره قرار بدید و نور خورشید رو توسط پرده پنجره برای گیاه فیلتر کنید و هر یک روز درمیون هم گلدان گیاه رو ۱۸۰ درجه بچرخونید.
      آنتوریوم رو هر ۱۰ روز یکبار آبیاری کنید.

  5. tannaz می گوید

    سلام
    وقتتون بخیر اگر برگ ها یکی پس از دیگری شروع به زرد شدن کنند چه اقدامی باید انجام بدیم؟
    همچنین گل ها یک مقداری لبه های قهوه ای رنگ پیدا کردن

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقت شما هم بخیر
      عکس گیاه رو به شماره بنده واتس آپ کنید ۰۹۱۲۲۴۸۱۶۴۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy