کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چه عواملی در گلدهی گل آنتوریوم موثر هستند ؟

8

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به نکات کلیدی بسیار مهمی در زمینه ی میزان گلدهی گل آنتوریوم، خاک مناسب گلدان، نحوه شستشو خاک گیاه و نکات مهمی در زمینه کود مخصوص آنتوریوم اشاره خواهم داشت به طوری که بتوانید برای سال های بسیار زیادی از گیاه خود به خوبی مراقبت نمایید.

گل آنتوریوم

اگرچه شاخ و برگ های گل آنتوریوم از انواع گل آپارتمانی براق و سبز بوده و همین به تنهایی جذاب است و انبوهی از زیبایی را به خانه ی شما می افزاید، اما زیبایی اصلی گل آنتوریوم در اسپات هایی است که به شکل قلب بوده و در ساقه های دراز تولید شده و تولید گل می کند و در رنگ های متنوع وجود دارد.

البته ناگفته نماند که برجستگی دیدنی و جذاب برگ گل آنتوریوم به دلیل اصلاح ژنتیکی صورت گرفته توسط تولیدکنندگان این گل می باشد.

گل آنتوریوم
گل آنتوریوم

آیا گل آنتوریوم هر سال گلدهی دارد ؟

دوران گلدهی آنتوریوم از گیاهان آپارتمانی با نور کم 3 ماه تدوام داشته و در صورت توجه کافی به نور و مراقبت در تمام سال، گیاه گلدهی جدید خواهد داشت.

گل آنتوریوم می تواند برای سال ها زندگی کند و بار ها گلدهی داشته باشد. البته ناگفته نماند که گل آنتوریوم در فصل زمستان گل کمتری تولید می کند و علت این موضوع این است که گیاه نور کمتری نسبت به سایر فصل ها دریافت می کند (به این حالت می گویند علت گل ندادن آنتوریوم به شکل طبیعی)

عوامل اثرگذار در گلدهی گل آنتوریوم چه مواردی است؟

بهترین کار برای گلدهی گل آنتوریوم از گیاهان آپارتمانی کوچک این است که نیازهای اصلی گیاه را برای رشد سالم در داخل خانه برآورده کنید که در ادامه مقاله به این نیاز های اصلی اشاره ای خواهم داشت.

  • خاک مناسب آنتوریوم باید در خاک حاصلخیزی رشد کند و خاک مورد نظر از لحاظ سهولت زهکشی دارای راندمان خوبی باشد.
  • استفاده از گلدانی که زهشکی آن از کف می باشد.
  • آبیاری گل آنتوریوم زمانی صورت پذیرد که 2.5 سانتیمتر از بالای خاک خشک باشد.
  • فراهم کردن رطوبت مناسب در اطراف گیاه.
  • استفاده از کود فسفر بالا ( تقویت کننده آنتوریوم ) برای هر ماه در دستور غذایی گل آنتوریوم به طوری که کمتر از توان پیشنهاد خود سازنده کود جهت مصرف باشد.
  • قرار دادن گلدان گل آنتوریوم در محلی که در طول روز، نور خورشید بصورت غیر مستقیم بتابد.

در حالتی که شرایط گفته شده برای گل آنتوریوم فراهم نبوده، و گیاه احساس رضایت نداشته باشد، عملکرد گلدهی در گیاه دچار اختلال می شود زیرا برای گلدهی بسیار مهم است که مطمئن شوید که گیاه نور کافی را دریافت می کند. در صورتی که شرایط روشنایی برای گیاه کم باشد، گل آنتوریوم به هیچ وجه قادر به تولید گل جدید نخواهد بود.

گل آنتوریوم
گل آنتوریوم

گل آنتوریوم من تعداد گل زیادی ندارد و علت این موضوع در چیست ؟

اگر گل آنتوریوم شما از شرایط خود راضی است و به بلوغ رسیده است و گل تولید می کند اما تعداد گل های تولیدی آن زیاد نیست، باید گفت نه مشکلی از طرف شرایط محیطی وجود دارد و نه از خود گیاه. به عنوان علت می توان گفت عملکرد مناسب و بسیار خوب همه ی گیاهان تنها در شرایط گلخانه قابل انجام و انتظار می باشد.

البته ناگفته نماند ممکن است گیاه خریداری شده توسط شما، گل آنتوریوم نابالغ باشد و دارای سن کمی باشد لذا به همین دلیل تولید گل از لحاظ تعداد آن، قطعا نسبت به گل بالغ پایین تر خواهد بود زیرا تولید گل در گل آنتوریوم بالغ از لحاظ تعداد بیشتر و از لحاظ اندازه گل تولیدی بزرگتر می باشد.

آنچه که بنده بارها در کشت گل آنتوریوم در گلخانه با آن مواجه شدم این موضوع بود که حتی بهترین گل آنتوریوم مراقبت شده در گلخانه نیز در هر چرخه گلدهی به طور متوسط، حدودا شش گل تولید می کند، پس بنابراین نباید انتظار داشت گل آنتوریوم شما، تعداد گل های زیادی تولید کند.

شاید برای شما جالب باشد که گل آنتوریوم تولیدی می تواند به مدت 6 الی 12 هفته دوام داشته باشد و مورد دیگری از تجربه کشت بنده در گلخانه این موضوع بود که حتی گل آنتوریوم شاخه بریده نیز، به مدت شش هفته می تواند دوام بیاورد و کیفیت خود را تا حدی حفظ کند.

کود مخصوص آنتوریوم چیست؟

کود مخصوص آنتوریوم
کود مخصوص آنتوریوم

برای آنکه بتوانیم گل آنتوریوم را شاداب حفظ کرده و تشویق به گلدهی کنیم، نیاز هست که هر ماه از کود شیمیایی و شاید دو ماه یک بار بسته به شرایط در آبیاری گل آنتوریوم گیاه، از کود مایع استفاده کنیم.

استفاده از کود های فسفر بالا همان طور که اشاره شد برای عوامل ذکر شده بسیار موثر هستند.

زمانی باید از کود استفاده کرد که گل آنتوریوم در حال رشد است و از مصرف کود در زمانی که گیاه خفته و یا در خواب است جلوگیری کرد زیرا مصرف کود در زمانی که به آن اشاره کردم، باعث کاهش رشد طبیعی در گیاه می شود.

کود مخصوص آنتوریوم باید دارای عناصر ریز مغذی و درشت مغذی باشد زیرا فسفر که یکی از همین عناصر گیاهی مهم می باشد، نقش اصلی در انتقال انرژی تولید شده به صورت ADP و ATP را ایفا می کند. انتقال و جذب نیتروژن یا ازت موثر بوده و به طور کلی روی نمو و پنجه زنی گیاه اثر مثبت و چشمگیری دارد. بیشترین اثر فسفر روی ریشه می باشد به طوری که باعث افزایش رشد ریشه و یا اندام های زیر زمینی مثل پیاز ، غده و ریزوم می شود.

دادن کود های فسفره به گیاهانی مثل انواع گل رز، گل آنتوریوم ، آگلونما، زاموفیلیا باعث افزایش برگدهی و شاخه زنی جدید می شود، به همین دلیل گلخانه داران با دادن کود فسفر بالا، سریعا محصول خود را جهت عرضه به بازار ریشه دار یا پرشاخه و پروار می کنند.

همینطور در گلهای گلدار، با دادن کود فسفر بالا می توان گیاه را به گلدهی وادار کرد که این امر از طریق انتقال انرژی از سمت ریشه به شاخه ها ممکن می شود. از مهمترین علائم کمبود فسفر در گل انتوریوم تغییر رنگ برگ ها به سمت سبز تیره می باشد.

 کود مخصوص آنتوریوم
کود مخصوص آنتوریوم

از طرفی نیتروژن در ساختمان سلول گیاهی گل آنتوریوم بصورت اسیدآمینه، پروتئین ها، اسیدهای نوکلئیک، کلروفیل و کوانزیم شرکت دارد.

انتقال نیتروژن از طریق اوند چوبی انجام شده که به صورت نیترات، یون آمونیوم و بعضی اسیدهای امینه نیز قابل انتقال است.

از جمله نقش های نیتروژن در گیاه می توان به افزایش رشد سبزینه ای، رشد و توسعه ی متعادل گیاه، افزایش در شدت رنگ سبز برگ ها، افزایش میزان پروتئین های گیاهی، افزایش تولید میوه و دانه اشاره کرد.

نیتروژن اضافی باعث آبدار شدن بافت گیاهی و درنتیجه جذب شته ها و آفات مکنده می شود. در گل آنتوریوم کمبود ازت باعث رنگ پریدگی یا زردی برگها ،کوچکی و کم رشدی گیاه، در موارد شدید تر ایجاد لکه های خشکی روی سطح برگ (که گاهی با بیماری قارچی اشتباه گرفته شده، می شود)، پایین بودن تعداد ساقه، کوچکی گلها و افت کیفیت می شود.

 کود مخصوص آنتوریوم
کود مخصوص آنتوریوم

پتاسیم از مهم ترین عناصر گیاهی می باشد، این عنصر نقش مهمی در فعالیت های شیمیایی گیاه مثل سنتز پروتئین ها دارد.

پتاسیم باعث مقاومت گیاه در مقابل کم آبی و خشکی می شود، جذب آب و رطوبت و عمل حیاتی باز و بسته شدن سلول های برگ را هم بالا برده و باعث افزایش مقاومت به آفات و بیماری می باشد.

پتاسیم یکی از عناصر مهم در مبارزه گیاه با قارچ ها و باکتری ها می باشد و باعث کاهش شیره ی خاک گیاه و افزایش شیره ی پرورده شده و درنتیجه افزایش گلدهی و میوه دهی را به همراه دارد. این عنصر می تواند به سهولت در گیاه حرکت کرده و برای همین کمبود پتاسیم در برگهای مسن مشاهده می شود.

همچنین کلسیم یکی از عناصر میکرو ولی بسیار مهم و ضروری در آنتوریوم می باشد. این عنصر با حضور در ساختار اسکلرانشیم ساقه و برگ باعث سبزی و نشاط و استقامت گیاه می باشد. کمبود این عنصر در گل آنتوریوم باعث ایجاد لکه های خشکی یا حاشیه ی زرد در برگ های پیر می شود و همینطور باعث پیچ خوردگی و تاب خوردن در برگهای تازه روییده شده و گلها می شود.

تقویت کننده گل آنتوریوم چیست و چگونه باید استفاده گردد؟

تقویت کننده گل آنتوریوم

توصیه من برای استفاده از کود مخصوص انتوریوم، کود گرین شرکت گرین گروس ایتالیا و یا کودهای مایع کیوتن می باشد.

کودهای گفته شده دارای 17% نیتروژن، 5% فسفر قابل دسترس، 40% پتاسیم محلول، 7.8% آهن، 3.5% منگنز، 3% کربن آلی، 0.4% بر و میزان بالاتر پتاسیم در این کود سبب افزایش گلدهی گیاه شما می شود.

این محصول حاوی 90 میلی لیتر کود و هر سری 10 میلی لیتر از آن یعنی 2 درب آنرا در نیم لیتر آب حل نموده و هر 2 هفته یکبار در فصل رشد به گل خود بدهید.

آیا نیازی به شستشوی خاک گلدان گل آنتوریوم هست ؟

اگرچه گل آنتوریوم نسبت به سایر گیاهان تغذیه کننده، مصرف کود کمتری دارد اما املاح، به سبب مصرف کود در خاک باقی می مانند که همین امر باعث سوختگی برگ گل آنتوریوم می باشد.

بنابراین بهتر است هر دو ماه یک بار خاک شسته شود تا نمک های جمع شده در خاک از بین برود.

این فرآیند بسیار آسان بوده و نیاز به تخصص خاصی ندارد به طوری که گلدان گل آنتوریوم را می توانید بر روی یک سینی قرار دهید و آب را به آرامی بر روی خاک بریزید، تا آب آهسته وارد مخلوط خاک شود و سپس توسط سوراخ های زهکشی انتهای گلدان خارج شود.

انجام این عمل حدودا باید 20 دقیقه زمان ببرد. انجام این کار به طور منظم سبب می شود که نمک های ایجاد شده در خاک به راحتی شسته شود.

چه خاکی مناسب گل آنتوریوم است ؟

همان طور که اشاره شد خاک مناسب آنتوریوم، باید دارای قدرت زهکشی بالا و همچنین PH بین 5.5 تا 5.6 باشد.

نکته حائز اهمیت این است که هنگام خرید گل آنتوریوم توجه داشته باشید که گلدانی را خریداری کنید که، خاک گیاه از کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت باشد زیرا خاکی جز این برای گیاه سنگین بوده و می تواند رطوبت زیادی را در خود حفظ کند که همین امر سبب پوسیدگی ریشه و بیماری های گل آنتوریوم می شود .

گل آنتوریوم

چه زمانی برای تعویض گلدان گل آنتوریوم مناسب می باشد ؟

حدودا می توان گفت با افزایش رشد ریشه گل آنتوریوم، گیاه هر دو الی سه سال نیاز به تعویض گلدان دارد به طوری که ریشه های گل آنتوریوم از سوراخ های زهکشی انتهای گلدان خارج شده و یا در جهت دایره ای در هم تنیده شده باشند درست در این زمان است که می توانید تصمیم به تعویض گلدان برای گیاه بگیرید.

در صورتی که ارتباط با هر یک از موارد اشاره سوالی دارید، حتما آن را با من در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 61 میانگین امتیازات: 4]
۸ نظرات
  1. Mani می گوید

    سلام وقتتون بخیر من دارم گلخونه پرورش آنتوریوم میزنم البته فعلا چون تجربه ندارم متراژ کم هست .میخواستم ببینم امکان مشاوره باشما هست ???

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر
      متراژ چقدر هست و اینکه چه تعداد پایه گل رو کاشتید و یا قصد کاشت دارید؟؟؟
      امکانات گلخونه رو هم مختصر توضیح بدید ممنون میشم.

      1. Mani می گوید

        متراژ ۱۵۰ متر هرماه ۷۰ عدد نشا قراره خریداری بشه .امکانات هم مه پاش و فن و بخاری برای گرمایش

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          بسیار عالی.
          فقط مراقب باشید آب آبیاری EC مناسبی داشته باشه.

  2. مریم می گوید

    سلام برای انتریوم فرمودین کود فسفر بالا دوست داره ولی تو کودی که توصیه کردین درصد پتاسش بالاس

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      من ارتفاع گیاه و همچنین وضعیت آنتوریوم شمارو نمیدونم
      با این حال اگر بنا بر تشویق گیاه بر گلدهی باشه، بهتر هست از کود فسفر بالا استفاده شه برای اینکه گیاه ریشه های بیشتری تولید کنه.
      و اگر هم اکنون گل داره و بنابر این هست که مدت گلدهی طولانی تر بشه و گلها شاداب تر بمونن، بهتر از کود پتاس بالا استفاده شه.

  3. الهه می گوید

    سلام وقت بخیر
    انتوریوم من گل هاش خشک شدن و دیگه گل نداد و برگ دهی هم نداره و اون برگ هایی هم که داره در حال خشک شدن هستن
    زه کشی گلدان خوبه نورش هم مناسب هست
    قارچ کش هم زدم بهش چون لکه لکه درحال خشک شدن بود ولی باز روندش ادامه داره
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. فروغ می گوید

    با سلام. برگای گل آنتوریوم بنده خیلی سرحال و سرزنده ست اما گلاش رو به زردی و خراب میشه، هر ۱۵ روز کود هم میدم. علت چیست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy