کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

درمان بیماری های گل آنتوریوم + عکس

95

چه در پرورش آنتوریوم در گلخانه و چه نگهداری گل آنتوریوم به صورت گلدانی در خانه، همواره تمام گیاهان آپارتمانی از جمله گل آنتوریوم در حین رشد و نمو خود، درگیر آفات و بیماری ها می شوند.

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن در ارتباط با گل آنتوریوم از انواع گل آپارتمانی، به بیماری های گل آنتوریوم و راه حل درمان تک به تک بیماری های گیاه خواهیم پرداخت، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

پوسیدگی ریشه از اولین بیماری های گل آنتوریوم

پوسیدگی ریشه آنتوریوم
پوسیدگی ریشه آنتوریوم

در صورتی که ریشه ی گیاه از بیماری های گل آنتوریوم پوسیده شده باشد، هنگامی که ریشه ی گل آنتوریوم را بررسی می کنید، متوجه قسمت هایی از ریشه نرم و سیاه می شوید که این زنگ خطری برای شما و گیاه شماست.

سیاه و قهوه ای شدن ریشه گل آنتوریوم
سیاه و قهوه ای شدن ریشه گل آنتوریوم

از طرفی، ممکن است با این صحنه مواجه شوید که شاخ و برگ های قدیمی گل آنتوریوم شما، رنگ سبز پر رنگ خود را از دست داده است و به سمت زردی می روند و این زردی برگ، تا جایی پیش می رود که کل گل آنتوریوم پژمرده شود.

علت زرد شدن برگ آنتوریوم
علت زرد شدن برگ آنتوریوم

لازم به ذکر است علت زرد شدن برگ آنتوریوم دلایل زیادی دارد ولیکن شایع ترین دلیل آن پوسیدگی ریشه بوده که ناشی از آبیاری بیش از حد می باشد.

حال پرسش مطرح می شود که چگونه پوسیدگی ریشه سبب آسیب به برگ های گل آنتوریوم می شود ؟

در ارتباط با پرسش مطرح شده می توان گفت هنگامی که ریشه های گل آنتوریوم پوسیده شوند، این پوسیدگی قدرت جذب آب و مواد غذایی را توسط ریشه کاهش داده و گیاه دچار تنش خواهد شد و با کاهش میزان جذب، برگ ها پژمرده و گیاه دچار افت کیفی بسیار زیادی خواهد شد.

از سویی دیگر از دلایل زرد شدن برگ آنتوریوم می توان به هجوم آفات گل آنتوریوم به گیاه اشاره نمود که با جذب آب موجود در بافت رویشی گیاه منجربه به این اتفاق خواهند شد که درنتیجه هجوم آنها می بایست از آفت کش گیاهان آپارتمانی استفاده شود.

زرد شدن برگ آنتوریوم
زرد شدن برگ آنتوریوم

حال اگر بخش زیادی از ریشه های گل آنتوریوم از گیاهان آپارتمانی با نور کم سیاه شده است، احتمال اینکه بتوانید گل آنتوریوم خود را نجات دهید بسیار پایین است اما اگر تنها بخش کوچکی از ریشه تحت تاثیر پوسیدگی ریشه است می توانید قدم های سریع برای نجات ریشه گیاه بردارید.

گل آنتوریوم را از گلدان خارج کنید و خاک مناسب آنتوریوم که به ریشه چسبیده است را جدا کنید و در صورت مشاهده پوسیدگی، بخش آلوده را با ابزار هرس استریل جدا کنید.

پس از انجام هرس، گلدان گل آنتوریوم را خوب با آب و صابون شستشو دهید و سپس مجددا مخلوط خاک را درون گلدان ریخته و گل آنتوریوم را در همان عمقی که قبلا کاشته شده بود بکارید.

در صورتی که خاک گلدان یعنی خاک مناسب آنتوریوم، خاک خیلی سنگینی از لحاظ جذب آب است مثل خاک رس، مخلوط خاک را نیز تعویض نمایید زیرا همان طور که قبلا اشاره شده است گلدان بزرگ و خاک سنگین با توجه به این موضوع که هر دو ظرفیت نگهداری بالای آب را دارند، به هیج وجه جهت استفاده برای نگهداری گل آنتوریوم مناسب نیستند.

پس از گذراندن مراحل گفته شده، تا چند روز آبیاری گل آنتوریوم انجام ندهید و بعد از گذشت مدت گفته شده، گیاه خود را آبیاری و با کود مخصوص آنتوریوم تقویت کنید.

در صورتی که تمایل داشته باشید برای مقابله با این نوع از بیماری های گل آنتوریوم از قارچ کش استفاده نمایید، قارچکش سیستمیک تیوفانات متیل دارای اثر بخشی مناسبی است.

تنها در صورتی مجاز هستیم به گل آنتوریوم خود آب دهیم که خاک گلدان، 90 درصد به بالا خشک باشد و تقریبا هیچ رطوبتی نداشته باشد.

مدت زمان خشک شدن خاک گلدان آنتوریوم در هر فصل متغیر بوده و نمی توان برای آن زمان دقیق تعریف کرد.

به طور مثال در فصل تابستان درجه حرارت هوا بالا بوده و خاک گلدان با سرعت بیشتری رطوبت خود را نسبت به فصل زمستان از دست می دهد.

ضعف باکتریایی از دومین بیماری های گل آنتوریوم

ضعف باکتریایی گل آنتوریوم
ضعف باکتریایی گل آنتوریوم

زمانی که با این صحنه در گل آنتوریوم از گیاهان آپارتمانی کوچک مواجه شدید که برگ های گیاه در حال تولید ضایعات خیس مانند هستند که رنگ این ضایعات مایل به زرد بوده و به سرعت به رنگ قرمز یا قهوه ای تبدیل می شوند مجددا زنگ خطر به صدا در آمده و بیماری های گل آنتوریوم به گیاه هجوم آورده است.

مشکل گفته شده در گل آنتوریوم از رطوبت محیطی بیش از حد و یا زیاد بودن دمای محیط در شب (بیش از 30 درجه) ایجاد می شود و حتی ممکن است سوای موارد گفته شده، باراش باران با افزایش رطوبت محیط، سبب این اتفاق شود. شما می توانید با هرس شاخ و برگ های آلوده گل آنتوریوم به این معضل پایان دهید.

بهتر است همواره با ایجاد گردش هوا در اطراف گل آنتوریوم، از آسیب این نوع باکتری ها به گیاه خود جلوگیری کنید.

نوعی دیگر از آسیب باکتری به گل آنتوریوم وجود دارد که مشخصه آن، زردی برگ گل آنتوریوم است به طوری که بعد از گذشت مدتی، رنگ کل برگ به رنگ برنز تغییر می کند.

در صورتی که مطمئن هستید همه اصول مراقبت از گل آنتوریوم را رعایت کرده و گل آنتوریوم شما به اندازه کافی دسترسی به آب مورد نیاز خود دارد، در نتیجه می توان برآورد کرد که این تغییر رنگ به علت هجوم باکتری است.

ضعف باکتریایی از دومین بیماری های گل آنتوریوم
ضعف باکتریایی از دومین بیماری های گل آنتوریوم

عواملی نظیر گلدان و ابزار آلات غیر بهداشتی می تواند عامل حضور این نوع باکتری باشد. متاسفانه گل آنتوریوم هنگامی که نتوانیم شرایط دمایی محیطی مناسب را برای گیاه فراهم کنیم، واکنشی نسبت به باکتری های گفته شده نشان نمی دهد.

از سویی دیگر، عواملی مانند پاره شدن بافت برگ به علت هرس آنتوریوم، پاره شدن بافت برگ به علت آسیب حشرات نیز می توانند راه وارد شدن باکتری ها به گل آنتوریوم را هموار کنند.

با این حال باکتری های مهاجم به سرعت در سراسر گل آنتوریوم پخش می شوند و با هجوم باکتری ها کیفیت گل آنتوریوم به شدت کاهش پیدا کرده و در نهایت گیاه پژمرده شده و از بین می رود.

برای مبارزه با باکتری گفته شده، شاخ و برگ های آلوده گیاه را هرس کنید و همواره اطراف گیاه را تمیز و خاک گلدان را تعویض نمایید و هرگز اجازه ندهید که دمای محیط گل آنتوریوم نه از حداقل و نه از حداکثر (21-29 درجه سانتی گراد) و همچنین رطوبت محیطی از 60 درصد عبور کند.

آیا سوختگی برگ گل آنتوریوم نشان از هجوم بیماری ها دارد؟

خیر علت سوختگی گل آنتوریوم نشان از هجوم بیماری های گل آنتوریوم نداشته و تنها دلیل سوختگی گیاه به علت قرار گرفتن آنتوریوم در معرض نور مستقیم خورشید است و از آنجایی که گل آنتوریوم تمایل به نور غیر مستقیم خورشید دارد پیشنهاد می شود گیاه را جهت ترغیب به رشد حداکثری به مکان کم نور تری منتقل نمایید.

آیا زرد و قهوه ای شدن گل آنتوریوم همیشه به علت هجوم بیماری های آنتوریوم است؟

خیر به صورت کلی می توان گفت همیشه قرار نیست برگ های آنتوریوم حتی در شرایط نرمال نگهداری سالم باشند و گاهی اوقات زرد و قهوه ای شدن برگ آنتوریوم برای تجدید چرخه ی حیات گیاه بوده و ارتباطی به هجوم بیماری های گل آنتوریوم به گیاه ندارد.

در این حالت برگ های پایینی و پیرتر گیاه زرد و قهوه ای شده و در نهایت دچار ریزش می شوند که با گذشت زمان برگ های جوان و جدیدی جایگزین آنها خواهند شد.

کنه عنکبوتی از اولین آفات گل آنتوریوم

آفات گل آنتوریوم نیز مانند بیماری های گل آنتوریوم به گیاه صدمات زیادی در صورت هجوم وارد می کنند.

تشخیص این موضوع که گل آنتوریوم شما با کنه عنکبوتی دست و پنجه نرم می کند یا نه بسیار آسان است.

گل آنتوریوم خود را به آرامی تکان دهید و اگر حشرات کوچک و سفیدی را مشاهده کردید که در حال گردش در اطراف گل آنتوریوم شما هستند، گیاه شما در معرض هجوم آفات گل آنتوریوم می باشد.

این گونه کنه ها، هنگامی که گل آنتوریوم در خانه نگهداری می شود و رطوبت بالایی در محل نگهداری وجود دارد، حضور خواهند داشت بنابراین در این مرحله باید سریعا خاک گلدان گل آنتوریوم را خشک کنید به این دلیل که این کنه ها می توانند با سرعت زیادی به گیاه شما آسیب وارد کنند و اگر آبیاری را ادامه دهید، امکان دارد حتی اگر از دیگر گیاهان آپارتمانی نیز نگهداری می کنید، این کنه ها به آنها نیز سرایت کنند.

با استفاده از صابون های حشره کش موجود در بازار می توانید با این نوع آفات آنتوریوم مبارزه کنید به طوری که قسمت های آلوده گیاه به کنه را از صابون گفته شده اشباع کنید و تا از بین رفتن کامل کنه ها، هفته ای یک بار از صابون گفته شده استفاده نمایید.

شته ها و نحوه آسیب به گل آنتوریوم

شته ها، نوعی از آفات گل آنتوریوم هستند که در دسته ی مکنده ها قرار دارند که با توجه به نیاز گل آنتوریوم به رطوبت، حضور این شته ها غیر طبیعی نخواهد بود.

آفت اشاره شده نیز همانند هجوم بیماری های گل آنتوریوم می تواند سبب زردی و یا سوختگی برگ آنتوریوم شود.

شته ها در زیر برگ گل آنتوریوم و در امتداد ساقه آن وجود دارند و اگر این مشکل درمان نشود، به زودی گل آنتوریوم دچار آسیب خواهد شد.

برای از بین بردن شته ها می توانید از روش قبلی مبارزه استفاده کنید. یک راه درمانی دیگر سوای استفاده از صابون حشره کش برای شته ها وجود دارد و آن استفاده از دستمال مرطوب است که می توانید با استفاده از آن، حشرات را از محل های گفته شده در گیاه بردارید (به عبارتی می توان گفت حذف فیزیکی شته ها).

سوسک ها از سومین آفات گل آنتوریوم

سوسک ها از دیگر آفات گل آنتوریوم، به صورت توده ای می توانند در امتداد برگ های گل آنتوریوم حرکت کرده و حتی رشد کنند. روش مبارزه با این نوع سوسک ها همانند دو روش مبارزه قبلی یعنی استفاده از صابون های حشره کش است.

در صورتی که گلدان گل آنتوریوم خانگی شما با مشکلات گفته شده دست و پنجه نرم می کند، می توانید با بنده جهت مشاوره برای مبارزه با موارد گفته شده در ارتباط باشید و سوالات خودتون را در بخش کامنت همین مقاله با بنده مطرح کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 21 میانگین امتیازات: 3.7]
۹۵ نظرات
  1. مهتاب می گوید

    سپاس از مطلب مفیدتون. من یه مشکل در نگهداری گل دارم و الان هم یه عالم گل از صاحبخونه بهم رسیده و واقعا نمی‌دونم چطور باید مدیریتشون کنم. تصمیم گرفتم دونه دونه مشکلشون رو حل کنم. الان گل انتریوم که دارم اول برگهاش زرد مثل سوختگی شد و بعدش خشک شدن من هامسون رو عوض کردم الان یه برگ درآورده اما روی برگ یه دونه های ریزی مثل اینکه جای رد چیزی روی برگ مونده آیا طبیعیه یا افت هست.
    ممنون میشم جواب بدین

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      ممنونم از لطف شما دوست عزیز
      گل آنتوریوم رو با فاصله یک متری از پنجره خونه قرار بدید و هر هفته بیش از یکبار گیاه رو آبیاری نکنید و ماهانه یک بار همراه با آب آبیاری، در اختیار گیاه کود ۱۰-۱۰-۱۰ قرار بدید.
      با نیمه باز گذاشتن پنجره منزل، برای گیاه تهویه ایجاد کنید.
      در صورت دیدن علائم آفات برگ گیاه رو با آب و صابون شستشو دهید و در صورتی که برگ گیاه دچار آلودگی شدید باکتریایی یا قارچی شده، بافت آلوده را هرس کنید.

  2. الناز می گوید

    سلام من نزدیک ۱ ماه هست که گل انتوریوم گرفتم،به فاصله زمانی ۲۰ روزه وسط ۲ تا از برگاش لکه های قهوه ای بزرگ ایجاد شده نمیدونم از آفتاب سوختگی یا قارچ هستش و اینکه ۳ تا از گلاشم پژمرده شدن و افتادن و اینکه بقیه برگاش شاداب هستن اما اون حالت براق و چرمی اول رو ندارن، تا الان هم ۱ بار کود ۲۰_۲۰_۲۰ دادم و یک بار هم آهن هفته ای ۲ بار هم آبیاریش میکنم به همراه غبار پاشی برگاش ،لطفا کمکم کنید ممنونم.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      گیاه را در فاصله ی یک متری از پنجره قرار بدید به طوری که نور گل آنتوریوم غیر مستقیم باشه
      بافت های آلوده را از گیاه جدا کنید
      آبیاری مناسب برای آنتوریوم هفته ای یکبار هست و ماکزیمم ۱۰ روز یکبار و از آبیاری زیاد برای گیاه خودداری کنید
      فعلا از کود آهن استفاده نکنید و هر دو مرتبه آبیاری یکبار همراه با آب گیاه با یک چهارم توان کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ در اختیار گیاه کود قرار بدید
      ضمنا با گرم شدن هوا، درجه حرارت رو برای گیاه ۲۳ ۲۴ درجه سانتی گراد نگه دارید

  3. الناز می گوید

    و از وقتی که گرفتمش دیگه گل جدید باز نکرده لازم هست که بهش کود گلدهی بدم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      همون طور که اشاره شد پتاسیم موجود در کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ که هر ۲ هفته یکبار در اختیار گیاه قرار میدید خودش گلدهی رو در گیاه تقویت می کنه و نیاز به مصرف کود بیشتری نیست
      تنها آبیاری و شرایط محیطی رو برای گیاه کنترل و فراهم کنید

  4. Ali می گوید

    سلام همه برگ های آنتریوم من دچار حمله باکتریائی شده آیا باید همه را هرس کنم هر کدوم از برگ ها چند خال قهوه ای رنگ مایل به پوسیدگی و پارگی پیدا کرده . کمکم کنید لطفا ممنون بابت سایت خوبتون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      سپاس از محبت شما
      برگهایی که آلودگی شدید دارند رو در درجه اول هرس کنید و سپس حتما و حتما با توجه به تغییر فصل،شرایط محیطی ایده آل را برای گیاه فراهم کنید.
      ریشه های گیاه رو هم با دقت بررسی کنید و در صورتی که اون ها هم آلودگی داشتند، هرس کنید.
      هر دو هفته یکبار، برگ های جدیدی که از گیاه تولید میشه (که زمان بر هست) و همچنین برگ هایی که آلودگی کمتری داشتند و هرس نکردید رو با شامپوی بچه شستشو بدید.

  5. Ukabed می گوید

    سلام، ممنون از مطالب خوبتون من ۷ماه هست که گل آنتریوم خریدم وقتی آوردم خونه بعد از یک ماه روی برگهاش خالهای قهوه ای بزرگ افتاد اما پژمرده نشده و هنوز گلش هست اما جدیدا حشره های ریز سفید رنگ تو خاکش هست، گل نمیده اما برگهای جدید درآورده گلدونشم به نسبت گیاه کوچیکه ممنون میشم دقیق راهنماییم کنید که گیاهمو نجات بدم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      سپاس از محبت شما
      در گلفروشی ها سموم مربوطه در ارتباط با مبارزه با حشره های سفید موجود هست اون رو تهیه بفرمایید و با دز مناسب در خاک گیاه مصرف کنید و تا رفع کامل مشکل مصرف اون رو هر سه روز یکبار انجام بدید.
      دلیل خال هایی که که می فرمایید به علت مناسب نبودن شرایط محیطی برای گیاه هست به خصوص رطوبت، در نتیجه شرایط محیطی مثل رطوبت ۶۰ الی ۷۰ درصد رو برای گل آنتوریوم و همچنین محدوده دمایی ۲۵ درجه سانتی گراد و ایجاد تهویه را برای گیاه فراهم کنید و آبیاری و کوددهی رو زمانی که ۳ سانتی متر از روی سطح خاک گل آنتوریوم خشک شد، انجام بدید.

  6. شهین می گوید

    سلام و خسته نباشید
    انتوریوم من نمیدونم چرا رنگ گلهاش کمرنگ شده و گلهاش پاره میشه حتی گلای تازه که درمیاره،😭

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      شما هم خسته نباشید
      علت تغییر رنگ گل آنتوریوم وارد شدن استرس به گیاه است مثل تغییر ناگهانی محل نگهداری گیاه و یا تغییر نور گیاه.
      با فراهم کردن شرایط محیطی ایده آل، گیاه به روند سابق رشدی خود باز خواهد گشت.

  7. فاطمه می گوید

    سلام .
    من حدو اوایل تابستان یک گلدان آنتوریوم خریداری کردم
    ابتدا داشت برگ هاش از نوک می سوخت که متوجه شدم به دلیل آبیاری زیاد هست و اون مشکل حل شد
    اما حدودا ۳ روز پیش احساس کردم به یک سمت خیلی خم سده و داره از خاک بیرون می زنه برای همین گلدانش رو عوض کردم . گلدان قبلی پلاستیکی بود و داخل یک گلدان بزرگتر سفالی بود .گیاه رو از داخل گلدان پلاستیکی به گلدان سفالی انتقال دادن ولی از اون روز حال گل خیلی بده و بسیار پژمرده و بی رنگ شده . ممنون میشم راهنماییم کنید .
    ممکنه دوباره حالش خوب بشه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      همان طور که اشاره کردید سوختگی نوک برگ آنتوریوم به خاطر آبیاری نامناسب و کوددهی اشتباه هست که مشکل رو برطرف کردید.
      اما در ارتباط با مشکلی که میفرمایید اگر خاک گلدان کوکوپیت هست، گیاه رو در شرایط محیطی صحیح با تغذیه مناسب نگهداری کنید آنتوریوم آروم آروم به شرایط پیشین خود برمیگرده و جای نگرانی نیست.
      گلدون سفالی برای آنتوریوم مناسب نیست مخصوصا اگر سوراخ زهشکی نداشته باشه با این حال گلدون پلاستیکی بهتر هست.

  8. فاطمه می گوید

    خیلی ممنون .
    به محض بهبودی گیاهم بهتون اطلاع میدم🙏🙏

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلامت باشید
      سپاس گزارم از محبت شما

  9. مهدی قره باشلویی می گوید

    سلام ممنون از مطالب خوبتون من چن دد روزی است گل انتاریوم قرمز خریداری کردم بعد گلدانشو که عوض کردم بعد که اوردم خونه دیدم یکی از برگاش زرد شده و روی یکی ازگلاشم لکه های قهوه ای دیدم و برگاشم بعضی از اونا پارگی دیدم لطفا اگه میشه راهنماییم کنید.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      سپاس از محبت شما
      علت زردی برگ گیاه شما به خاطر آبیاری بیش از حد هست لطفا میزان آبیاری گیاه رو کاهش بدید.
      لکه قهوه ای و پارگی هم می تونه به خاطر نور بیش از حد و یا استرس وارد شده به گیاه باشه و با فراهم کردن شرایط ایده آل محیطی آنتوریوم شما مجددا سلامتی خودش را به دست میاره.

      1. مهدی قره باشلویی می گوید

        خیلی ممنونم 🙏🙏

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خواهش می کنم دوست عزیز

  10. مهدی قره باشلویی می گوید

    سلام من چند روزی است گل انتاریوم خریدم و گلدونشو در خونه تعویض کردم بعد که اوردم خونه دیدم یکی از برگاش زرد شده و ویکی از گلاش همم لکه های قهوه ای داره ولی کمه وروی برگاش پارگی بوجود اومده اگه میشه لطفا راهنمایی کنید.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      به پرسش شما پاسخ داده شد.

  11. مهدی قره باشلویی می گوید

    ببخشید اون برگی که گفتم زرد شده داره خشک میشه و برگ های دیگه هم از یه کنار دارن زرد میشم بعد لکه ی قهوه ای گلشم میتونه قارچ باشه؟ بعد دوتا از گلاشم از زیر به رنگ سبز شده خود گلمم رنگش قرمزه این بخاطر چیه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      در صورتی که برگ های گیاه رو با آب غبارپاشی می کنید احتمال هجوم قارچ بالا هست در غیر این صورت خیر و این اتفاقات ناشی از آبیاری بیش از حد شما هست.
      اگر غبارپاشی می کنید این کار رو انجام ندید و گل آنتوریوم رو از گلدون خارج کنید ببینید ریشه پوسیده داره یا نه و اگر داشت حتما اون قسمت های آلوده را هرس کنید.
      علت تغییر رنگ به خاطر استرس محیطی هست که اغلب ناشی از درجه حرارت نامتعادل برای گیاه نشات می گیره.

      1. مهدی قره باشلویی می گوید

        ممنون🙏🙏

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          ارادتمندم.

  12. مهدی قره باشلویی می گوید

    سلام گل انتاریوم من الان یکی از گلاش رنگ قرمز شو از دست داده یعنی کلا خشک شد و ساقاش هم قهوه ای شد الانم یکی دسگه از گلای دیگم داره خشک میشه ببخشید میخواستم بدونم خشک شدن گلاش در این فصل طبیعیه یا نشونه ی اینه که گل مشکل داره اگه میشه راهنمایی کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      گل آنتوریوم شما از استرس دمایی رنج می بره. برای گیاه دمای حدودا ۲۳ الی ۲۷ درجه را فراهم کنید.

  13. مهدی قره باشلویی می گوید

    ممنون از راهنمایتون 🙏🙏

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم دوست عزیز.

  14. Ahoura می گوید

    سلام برگ های گل آنتوریوم من دچار پارگی میشه و نوک برگ ها کمی‌ قهوه ای و خشک شده دلیلش چی هست حتی برگ های جدید هم پاره میشن و اینکه نازک تر شدن ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      قهوه ای نوک برگ آنتوریوم شما به علت آبیاری بیش از حد گیاه است
      خشک شدن برگ آنتوریوم نیز به خاطر کمبود رطوبت محیطی هست که صد البته رطوبت محیطی در پارگی برگ های آنتوریوم هم تاثیر داره.
      شایع ترین علت پارگی برگ آنتوریوم هم نوسانات دمایی و رطوبت محیطی هست با رفع موارد اشاره شده مشکل گیاه شما برطرف خواهد شد.

  15. Sepid می گوید

    سلام
    من ۶ ماهه که گل انتوریوم گرفتم تازگی تقریبا همه ی گلاش سیاه شد و ریخت و دور گلدان روی زمین پر از حشره شده

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز کمی از شرایط نوری، آبیاری و درجه حرارت گیاه به من بفرمایید تا با تشخیص صحیح بشه گیاه رو احیا کرد.

      1. Sepid می گوید

        دوبار در هفته اب میدم بهش
        اول گذاشته بودمش یکجای پر نور ولی خیلی سرد بود کلا خونمون خیلی سرده بعد الان جاشو عوض کردم نورش کمتره و گرمتره نزدیک شوفاژه خیلی نزدیک نهها

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سیاه شدن گل آنتوریوم شما به خاطر همین سرد و گرم شدن ها هست و آنتوریوم گلی هست که استرس ناشی از این موضوع رو با چندین روز تاخیر بروز می ده
          با این حال آبیاری هفته ای دو بار بسیار زیاد هست شما هر زمان که ۱۰ سانتی متری خاک خشک شدن اقدام به آبیاری گیاه کنید و با توجه به سرد بودن هوا شاید نیاز باشه هر ده روز یکبار گیاه رو آبیاری کنید.
          خاک گلدان و دیگر نقاط رو بررسی کنید و در صورت مشاهده آفات توسط سموم مربوطه اون ها رو از بین ببرید.
          با توجه به نزدیک بودن گیاه به سیستم گرمایشی در کنار گلدون ظرف آب قرار بدید تا با تبخیر آب رطوبت اطراف گیاه افزایش پیدا کنه.
          در صورت تمایل نتیجه رو دو هفته دیگه به من اطلاع بدید

          1. Sepid می گوید

            خیلی ممنونم

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            خواهش می کنم دوست عزیز.

  16. tannaz می گوید

    سلام ممنون از اطلاعات خوبی که توی سایت قرار میدید .
    میخواستم بدونم با لکه های سفید رنگ روی پشت و روی گل آنتوریوم باید چیکار بکنم؟
    لکه ها شبیه به لکه های به جا مانده از آب هستند اما وقتی برگ گل رو پاک میکنم لکه ها همچنان وجود دارند
    همچنین برگ ها تک تک شروع ب سوراخ شدن کردن و یه چیزی مثل شکاف روی رگ برگ ها ایجاد میشه و بعد از چند روز قهوه ای میشن شکاف ها
    ممنون میشم اگر کمک کنید بدونم چ اقدامی راجب گل ام انجام بدم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      سپاس گزارم از محبت شما
      لکه های سفید حالت پودری دارند و یا پنبه ای؟

  17. خاتمي می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    گلهای گل آنتوریوم من از قرمزی تغییر رنگ داده به رنگ قهوه ای علت این تغییر رنگ رو میشه بفرمایید
    باتشکر

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      شما هم خسته نباشید
      علت این موضوع دما و و یا نور نامناسب محل نگهداری گیاه هست.
      نور غیر مستقیم و دما در محدوده ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی گراد.

  18. خاتمي می گوید

    خیلی ممنون 🙏🏻🌹
    اگه از کود کریستالون قرمز استفاده کنم مفید هستش؟ طریقه مصرفش رو هم لطفاً بفرمایید.
    باتشکر

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم.
      لطفا از طرفین کود عکس بگیرید و به شماره ۰۹۱۲۲۴۸۱۶۴۴ واتس آپ کنید تا من بتونم دقیق تر نظرم رو بگم.

  19. خاتمي می گوید

    هنوز کود رو تهیه نکردم وقتی سرچ میکردم بعضیها پیشنهاد داده بودن 😅از شما پرسیدم که اگه تأیید کردید اون وقت بخرم
    🙏🏻🙏🏻

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      با عرض پوزش من نمی تونم کودی که فرمودید رو تایید کنم به علت اینکه نمی دونم نسبت عناصر در این کود به چه صورت هست زیرا هر گل یا گیاهی به مقدار مشخصی از عناصر نیاز داره و مصرف بیش از حد کود می تونه خسارت زیادی به گل آنتوریوم شما وارد کنه.

  20. خاتمي می گوید

    خیلی ممنون از پاسخگویی شما 🙏🏻🙏🏻🌹🌺

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم دوست عزیز.

  21. مینا می گوید

    سلام وقتتون بخیر.من حدود سه هفته پیش گل انتوریوم خریداری کردم،بعد از یک هفته گل هاش شروع به خشک شدن کردن،به ترتیب یکی پس از دیگری،۸تا گل داشت الان فقط دوتا گلش خشک نشدن،که البته اونا هم در صف انتظارن،گلدونم هیچ مشکل خاص دیگه ای نداره،به نظرتون دلیلش چی میتونه باشه؟و اینکه تایم گلدهی و خشک شدن گلهای انتوریوم چقدر هست؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      گل آنتوریوم حدودا بین یک تا سه ماه گلدهی داره و دوام گل هاش هم تا حدی زیاد هست.
      شما می بایست شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید تا من دقیق تر نظرم رو بگم.

      1. مینا می گوید

        پشت پنجره زیر نور غیر مستقیم گذاشتم.تو گلدان سفالی لعاب دار هست که زهکشی مناسب داره.هفته ای دوبار ابیاری میکنم با اب سبک،هروز با اب سبک غبارپاشی روی برگهاش رو انجام میدم.تا الان هیچ کودی ندادم،ولی کود ۲۰-۲۰ تهیه کردم که بدم.

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          به درجه حرارت اشاره نکردید اگر اون هم بین ۱۸ تا ۲۸ درجه سانتی گراد هست بهتره برای احیا آنتوریوم یک بار آبیاری گیاه را انجام بدید به طوری که خاک کاملا مرطوب بشه و برای آبیاری مجدد اجازه بدید ۱۰ سانتی متری سطح خاک خشک شه، آبیاری هفته ای دو بار با آب سبک اشتباه هست.
          غبارپاشی رطوبت مناسب رو برای آنتوریوم تامین نمی کنه بهتره یا براش جزیره درست کنید یا کنار گلدون دستگاه بخور بگذارید.
          از کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ هم ماهانه یکبار استفاده کنید وجود پتاسیم باعث میشه دوام گلها بیشتر بشه.

          1. مینا می گوید

            خیلی ممنون.درجه حرارت تو همون رنج دمایی هست.ابیاری به طور کلی باید چند بار در هفته و با چه ابی صورت بگیره؟

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            هر زمان که ۱۰ سانتی متر سطح خاک خشک می شه اقدام به آبیاری آنتوریوم کنید گاهی نیاز هست هفته ای یکبار گاهی هر دو هفته یکبار.
            با آب ولرم.

          3. مینا می گوید

            گیاهم تو دمای معمولی اتاق و پشت پنجره زیر نور غیر مستقیم خورشید قرار داره.فاصله دوتا ابیاری قبلی ۱۲ روز شد(چون نحوه اطلاع از خشکی خاک رو نمیدونستم و شما گفتین ابیاری کمتر انجام بدم)
            جزیره هنوز نتونستم درست کنم ولی روزی ۲ الی ۳ بار غبارپاشی روی برگاشو انجام میدم
            برای اولین بار در تاریخ ۲۳ فروردین کود ۲۰_۲۰_۲۰ و اسید هیومیک به گلدون دادم.

          4. سینا فتاح زاده می گوید

            آبیاری گیاه رو به همون طریقی که صحبت کردیم انجام بدید و اینکه برگ های گیاه رو با اسپری نکنید.
            اگر دستگاه بخور دارید از اون برای افزایش رطوبت کمک بگیرید اگر نه دو ظرف آب خالی کنار گلدون گیاه بزارید تا با تبخیر آب رطوبتش افزایش پیدا کنه.
            مشکل گیاه شما رطوبت و آبیاری نامناسبه.
            اسید هیومیک رو فعلا استفاده نکنید از کود سه بیست بیشتر از ۱۰ سی سی یا گرم هم برای آنتوریوم مصرف نکنید.

  22. Shirin می گوید

    سلام خسته نباشید من ۳ ماهه گل آنتوریوم گرفتم ولی اول که آوردم خونه بعد چند هفته گل هاش خشک شد بعد دیدم برگ هاشم یه قسمتش خشک شده یه قسمتش هنوز سبزه بردم نشون دادم گفتن بهش کود ۲۰+۲۰+۲۰ بدم حالا چند وقته از ریشه سیاه شده برگ هاشم ریخته به جز چند برگ کوچیک که تازه دراورده چیکارش کنم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      عکس گیاه رو به پیج اینستاگرامی ما دایرکت کنید
      persialearn_com@

      1. shirin می گوید

        ممنون

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خواهش می کنم.

      2. مینا می گوید

        با عرض سلام و ادب.ببخشید چطوری میتونیم تشخیص بدیم ۱۰ سانت از خاک خشک شده و نیاز به ابیاری هست؟؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          می تونید انگشت اشاره دست خودتون رو وارد خاک کنید و تا دو بند انگشت اگه خشک بود آبیاری رو انجام بدید.

  23. Atefe می گوید

    سلام
    گل انتوریوم من یکی از برگاش داشت قهوه ای میشد وقتی تا حدودیک چهارم برگ قهوه ای شد، جداش کردم. بعد از اون، یکی دیگه از برگاش داره قهوه ای میشه.بقیه برگاش مشکل ندارن .گل و برگای جدید در آورده و هفته ای دوبار بهش اب میدم و حالت جزیره هم براش درست میکنم مشکلش چی میتونه باشه😞

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      عکس گیاه رو به پیج اینستاگرامی ما دایرکت کنید.
      persialearn_com@

      1. حامد ترابیان می گوید

        سلام ..من چند نوع گل آنتریوم دارم و از نگهداریشون خسته شرم اصن به هیج صراطی نیستن برگعای همشون دونه دونه از نوک گیاه. خشک میشن ..نازک ونارنجی هستش،با اونکه دوستشون دارم واولویت نگهداری،اول با اوناهست ولی خیلی زود از بین میرن آسیب از ریشه وبرگ شروع میشه لطفا راهنماییم کنید

  24. مینا می گوید

    سلام وقتتون بخیر.ببخشید بعضی از برگ های گل انتوریوم من حالت موج دار شدن.دلیلش چی میتونه باشه؟
    و اینکه چطوری متوجه بشیم ۱۰ سانت از خاک گلدان خشک شده؟(برای ابیاری قبلا فرمودید)

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید تا دلیل موج دار شدن گیاه مشخص شه.
      انگشت اشاره دست خودتون رو وارد خاک کنید به اندازه دو بند باید خاک گلدون خشک باشه تا گیاه آبیاری شه.

  25. مینا می گوید

    از راهنماییتون واقعا سپاسگزارم🙏🙏

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم.

  26. pouya می گوید

    سلام وقت بخیر ببخشید من یه سوال داشتم من فروردین خاک انتوریوم را عوض کردم یه مدت زیادی بود که خاکش خوب نبود خوبم نگه داری نمیشد ولی خاکو عوض کردم جاشم تو پاسیو پر نوره بدون نور مستقیم کود هم بهش میدم الان گلشم جوانه زده داره در میاد رنگ برگ ها خوبه و از قبل یه ذره لبه هاش خراب بوده ولی رنگش خوبه سوالی که من دارم اینه که به تازگی متوجه شدم ۲ عدد برگ جدید در امده که هنوز کوچیکم هست ولی روی جفتش لکه های سیاه یکیشم لبش سیاه شده من خیلی دقیق رسیدگی میکنم این دلیلش چیه اینا ماله قبل یا مشکلی هست که الانم هست؟ قارچ کش می خواهد یا نه ربتی نداره ؟ یه چندتا پشه ریزم دور گلدان دیدم که چسب زرد گذاشتم. مرسی از شما

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر.
      به خوبی بررسی کنید ببینید برگ های بزرگتر روی اون دو برگ کوچیک سایه اندازی می کنند یا خیر؟؟؟
      به صورت کلی جدا پرسشی که کردم لازم هست بگم آنتوریوم نیاز به نور غیر مستقیم داره.

  27. nima می گوید

    سلام وقت بخیر ببخشید من یه سوال داشتم من فروردین خاک انتوریوم را عوض کردم یه مدت زیادی بود که خاکش خوب نبود خوبم نگه داری نمیشد ولی خاکو عوض کردم جاشم تو پاسیو پر نوره بدون نور مستقیم کود هم بهش میدم الان گلشم جوانه زده داره در میاد رنگ برگ ها خوبه و از قبل یه ذره لبه هاش خراب بوده ولی رنگش خوبه سوالی که من دارم اینه که به تازگی متوجه شدم ۲ عدد برگ جدید در امده که هنوز کوچیکم هست ولی روی جفتش لکه های سیاه یکیشم لبش سیاه شده من خیلی دقیق رسیدگی میکنم این دلیلش چیه اینا ماله قبل یا مشکلی هست که الانم هست؟ قارچ کش می خواهد یا نه ربتی نداره ؟ یه چندتا پشه ریزم دور گلدان دیدم که چسب زرد گذاشتم. مرسی از شما

  28. سپهر می گوید

    سلام
    ممنون از مطلب مفیدتون، من فکرمیکنم گیاهم دچار قارچ شده، راستش برگهای آلوده رو چطور باید هرس کنم و از کجا باید قطعشون کنم که گیاه آسیب نبینه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      سپاس از محبت شما
      اگر هنور کمی قسمت سبز رنگ دارند برگها بهتره فقط اونارو قارچکش بزنید.
      اما امر به طور کامل از بین رفتن از محل اتصال به پایه اونهارو هرس کنید.

  29. saya می گوید

    گیاه من یه چیزایی شبیه قارچ و زرد رنگ دراورده،چی هستن اینا؟بیماریه یا چیز دیگه ای؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      روی برگ و خاک رو با قارچکش ضدعفونی کنید.

  30. epes می گوید

    سلام
    یه سوال داشتم در مورد آب دادن به این گل هر بار چه مقدار آب باید بدیم؟ یعنی دوبار در هفته هر بارش چقدر آب بدیم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      هر زمان که ۱۰ سانتی متر سطح خاک خشک میشه آبیاری کنید طوری که آب از انتهای گلدون خارج شه.

  31. دولت آبادی می گوید

    سلام آقای فتاح زاده،وقت بخیر.یه هفته س که آنتوریوم خریدم.والا من که گیج شدم که نور مستقیم و غیرمستقیم چیه.فقط دیروز گلدون رو گذاشتم دقیقا پشت پنجره جنوبی بدون پرده نازک،آخه فکر میکردم نور خورشید از پشت پنجره میشه غیر مستقیم.وامروز یکی از گل های آنتوریوم که خیلی کم رنگ بود الان دیگه قهوه ای داره میشه.حالا یه پرده نازک کشیدم جلو پنجره بازم باید یه متر فاصله باشه تا پنجره یا نه؟واینکه گل استرس داره بخاطر شرایط محیطی جدید ضد شوک یا چه کودی بدم.دو روز پیش آبیاریش کردم با آب بیات.راستی اون دو تا گل دیگه هم از وسط دچار پاره گی شدن.برای اینکه گلها همیشه باشن و شاداب چیکار کنم؟کی دیگه گلدهیشون تموم میشه،و چقدر زمان میبره تا دوباره گل بدن.ممنون میشم راهنمایی کنید🙏

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام منظور از نور غیر مستقیم نوری هست که از یک پرده شفاف و یا توری عبور کرده باشه و اینکه چه فاصله ای مناسب هست تا پنجره معمولا دو متر مناسبه اما همون طور که قبلا خدمتتون عرض کردم باید دستتون رو روی گیاه بگیرید اگر میزان سایه ای که افتاد پر رنگ بود همون نور برای گیاه کافی هست.
      در اینکه گیاه شما استرس داره تردیدی نیست چون تازه اون رو خریداری کردید. کود تاثیری تا رفع استرس گیاه نداره اما محلول ضدتنش چرا میتونید محلول مگافول رو تهیه کنید البته گرون هست و به تصمیم شما بستگی داره. مابقی محلول های ضدتنش رو من قبول ندارم.
      شما تا یک ماه آینده فقط شرایط محیطیی ایده آل رو برای گیاهتون فراهم کنید تا به مرور احیا بشه من مقاله نگهداری گل آنتوریوم رو تو سایت نوشتم می تونید اون رو مطالعه کنید.
      اگر همه چی اصولی باشه و گیاه استرس نداشته باشه مجددا ۴ ماه دیگه گلدهی خواهد داشت اما این موضوع ثابت نیست و با استرس گیاه و نوع ژنتیک اون میتونه متغیر باشه.

      1. دولت آبادی می گوید

        وقت بخیر.ممنونم از لطفتون.برای تهویه شون که گفتید باز کردن پنجره دما رو کم و زیاد میکنه،تو فصل پاییز و زمستون کانال کولر و باز گذاشتن در اتاق کفایت میکنه؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          تهویه برای گیاهان افرادی مناسبه که دائما اون رو با اب اسپری می کنن اگه این کار رو انجام میدید تو فصل سرما می تونید از پنکه استفاده کنید در غیر این صورت تو این فصول نیازی به تهویه نیست و تنها بهتره رطوبت رو افزایش بدید ( چون سیستم گرمایشی استفاده میشه و هوای خونه به شدت خشک میشه ).

          1. دولت آبادی می گوید

            ممنونم از راهنماییتون.موفق و سلامت باشید

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            خواهش می کنم.. به همچنین شما دوست عزیز.

  32. دولت آبادی می گوید

    سلام وقت بخیر آقای فتاح زاده.یکی از گلهای آنتوریوم که گفته بودم داره خشک میشه،تا الان فقط خود گلش داره خشک میشه و هنوز ساقه اش سالمه،میتونم بچینمش یا باید صبرکنم خودش کاملا خشک شه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر
      اجازه بدید خود گیاه گل را از بین ببره.

  33. دولت آبادی می گوید

    وقت بخیر آقای فتاح زاده،همین الان تو مقاله ی چرا برگ گل آنتوریوم زرد و قهوه ای میشه،تو قسمت پرسش و پاسخ جواب داده بودین این سوالمو که خوندم،ممنون.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      ارادتمندم.

  34. معصومه می گوید

    سلام وقتتون بخیر . خواستم بپرسم گل انتریومی که ریشش دچار پوسیدگی شده رو دوباره میشه احیاش کرد یا بی فایدس ؟ و اینکه چیکارباید کرد برای احیا؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      ریشه های پوسیده رو تا نقطه سالم هرس کنید و سپس بعد از هرس، ریشه های سالم رو قارچکش بزنید و گیاهتون رو با عمق قبلی بکارید.
      میزان آبیاری رو بعدا حتما کاهش بدید چون ریشه ها دیگه توانایی سابق رو ندارند.

      1. معصومه می گوید

        ممنونم ازتون

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خواهش می کنم.

  35. مرضیه می گوید

    باسلام وتشکر ازوب سایت خیلی خوبتان
    من حدود دو سال پیش یک انتوریم سفید داشتم که خیلی رشدش خوب بود و حدود ۸تا گل داشت و پاجوش هم داشت که جداشون کردم و سه تا گلدون شد. از همان موقع گلدونها رشد خوبی نکردن. روش های مختلف، کودهای مختلف رو امتحان کردم. نور و آبیاری رو عوض کردم ولی علت رو تاحالا نتونستم بفهمم. درحال حاضر روی میز اپن در فاصله دومتری پنجره جنوبی قرار داره ولی آفتاب نمیخوره. هفته ای یک بار آب میدم قبلا باآب جوشیده سرد اسپری میکردم ولی اخیرا نمی کنم علاوه بر جزیره ظرف آب هم کنارشون گذاشتم دوبار به فاصله دوهفته کود سه۲۰ دادم فکر کردم خاکش کمه و ریشه بیرونه اخیرا خاک اضافه کردم ولی باز حالشون خوب نیست. برگ جدید که در بیاد از اول از نوک برگ سیاه میشه برگهاش صاف نیست کمی حالت پیچ داره کم کم این سیاهی تبدیل به قهوه ای شده تمام برگ رو میگیره. با این وجود گل هم مثل سابق میده. من وبلاگ تون و توضیحات خیلی خوب و پاسخ های کامل تون رو خوندم. گفتم مشکلم رو باهاتون درمیان بذارم شاید بتونیم کاری برای این سه تا گلدونم کنیم. آدرس اینستاگرام تون را سرچ زدم تا عکس را براتون دایرکت کنم اما به اسم persialearn_com@ پیدا نکردم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. روز خوبی داشته باشین 🌻🌻🌻

  36. سمیه می گوید

    سلام
    خسته نباشید
    گل انتوریوم من برگگهاش داره خشک میشه و ریشش خیلی پوسیده
    بنظتون قسمتهای سالم رو میشه بزارم توی آب تا ریشه بده؟

  37. حسین می گوید

    باتشکر از توضیحات و راهنمائی های کامل تون خیلی آموزنده و مفید بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy