کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

شرایط خانه برای مراقبت از گل آنتوریوم باید چگونه باشد ؟

14

گل آنتوریوم با برگ های سبز براق و شکوفه های سرخ غنی، یکی از شگفت انگیز ترین گیاهان آپارتمانی برای رشد در خانه است و به عنوان گل فلامینگو و یا تخته نقاشی شناخته می شود.

وجود گل آنتوریوم از گیاهان آپارتمانی با نور کم در خانه زیبایی خاصی به فضای داخلی می بخشد و خوشبختانه مراقبت از گل آنتوریوم دشوار نیست و هنگامی که شرایط مناسب را برای رشد گیاه فراهم کنیم، گیاه به خوبی رشد و نمو می کند.

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به صورت جداگانه به تمامی شرایط ایده آل نگهداری و مراقبت از گل آنتوریوم در خانه می پردازیم، تا بتوانید برای سالیان متمادی از زیبایی آنتوریوم خود بهره مند شوید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

چگونه می توان از گل آنتوریوم مراقبت کرد؟

گل آنتوریوم باید در خاک خشک، به نسبت اسیدی و شرایطی که محیط دارای رطوبت بوده و درجه حرارت حدود 21 تا 29 سانتی گراد است، کاشته شود.

با آبیاری گل آنتوریوم به شکل منظم و استفاده از کود مخصوص آنتوریوم می توان انتظار گلدهی به موقع از گیاه را داشت، البته با رعایت نکات بالا تنها می توان گیاه را زنده نگه داشت و در صورتی که می خواهید کاملا حرفه ای از گیاه خود مراقبت کنید، ادامه ی این مقاله جذاب سایت پرشیالرن را از دست ندهید.

نحوه صحیح آب دهی به گل آنتوریوم

گل آنتوریوم
گل آنتوریوم

آبیاری گل آنتوریوم از انواع گل آپارتمانی باید در زمانی انجام شود که تقریبا 2-3 سانتی متر بالای خاک خشک باشد و خاک خیلی مرطوب نباشد، برای تخمین این سنجش می توانید از انگشت دست استفاده کرده و رطوبت خاک آنتوریوم را بررسی نمایید.

از طرفی نحوه آبیاری باید به گونه ای باشد که خاک کاملا مرطوب شود و حجم آب اضافی از طریق سوراخ های انتهای گلدان خارج شود یعنی خاک مناسب آنتوریوم از آب سیراب شود اما اجازه دهیم پس از گذشت چند دقیقه آب اضافی زهکشی شود.

با این حال در طول فصل زمستان معمولا گیاه به نهفتگی می رود و در این مرحله احتمالا گل آنتوریوم هر دو هفته نیاز به آبیاری خواهد داشت.

همه موارد گفته شده در آبیاری آنتوریوم که در بالا ذکر شد می تواند آبیاری آنتوریوم را به لحاظ بازه زمانی تغییر دهد و این خود شما هستید که دوره زمان آبیاری گیاه خود را تشخیص می دهید.

هرگز اجازه ندهید تا خاک گلدان به طور کامل خشک شود زیرا این امر موجب می شود به رشد و سلامت گل آنتوریوم آسیب وارد شود.

از طرفی باید از ایجاد آب راکد بر روی خاک گیاه جلوگیری کنید زیرا آب راکد باعث پوسیدگی ریشه و هجوم بیماری های گل آنتوریوم به گیاه می شود.

در صورتی که بارها بر روی خاک گیاه، آب راکد ایجاد شود این احتمال وجود دارد که این موضوع منجر به مرگ گیاه شود این یعنی میزان آب آبیاری برای گیاه را باید به صورت آهسته آهسته در اختیار گیاه قرار داد تا شرایط نفوذ آب به صورت آرام به بافت خاک گیاه فراهم گردد.

گل آنتوریوم و رطوبت داخل خانه

گل آنتوریوم
گل آنتوریوم

همان طور که در مقاله های قبلی گل آنتوریوم در سایت پرشیالرن اشاره شده است این گیاه بومی مناطق گرمسیری اکوادور و کلمبیا بوده و همواره یک گیاه سبز در زیستگاه خود محسوب شده است.

گل آنتوریوم اپی فیت بوده و از درختان جنگل به عنوان پشتیبان استفاده می کند. بنابراین طبیعی است که گل آنتوریوم نیاز به رطوبت داشته باشد و فراهم کردن رطوبت 60% الی 75% برای گیاه ارجحیت دارد.

به غیر از مطالبی که در مقاله های پیشین در مورد رطوبت گل آنتوریوم گفته شده است می توانید با تجمع آب آبیاری که دمای اتاق را دارد (25 درجه سانتی گراد) در سینی زیر گلدانی، نیاز رطوبتی آنتوریوم را به مدت دو روز فراهم کنید.

برای باقی مانده ی روز های هفته جهت تامین رطوبت آنتوریوم می توانید سینی زیر گلدانی را کمی از آب پر کرده و یا از دستگاه های رطوبت ساز خانگی استفاده نمایید.

برای حفظ رطوبت در اطراف گلدان گل آنتوریوم، گیاه را در کنار دریچه هایی که هوای گرم و خشک تولید می کنند قرار ندهید.

گل آنتوریوم و دمای داخل خانه

زمانی که دمای داخل خانه خیلی سرد و یا خیلی گرم نباشد گل آنتوریوم می تواند به راحتی به حیات خود ادامه دهد و رشد کند.

تمام گیاهان گرمسیری در طیف دمای 15 تا 32 درجه سانتی گراد می توانند رشد مناسب را داشته باشند.

برای حفظ سلامت گل آنتوریوم بهتر است دما در شب 20 درجه سانتی گراد و در روز 27 درجه باشد و حفظ دمای محیط خانه در دماهای گفته شده، تاثیر به سزایی در سلامت گیاه شما دارد و هنگامی که در فصل زمستان هوا بسیار سرد می شود (حدودا 10 درجه) بهتر است اگر گیاه را خارج از محیط خانه نگهداری می کنید به داخل منزل منتقل نمایید تا گیاه شما آسیب نبیند.

نور داخل خانه و گل آنتوریوم

گل آنتوریوم
گل آنتوریوم

در فصل زمستان نور نسبت به سایر فصل ها کم تر است. گل آنتوریوم نور کم تر از مورد نیاز خود را تحمل می کند اما هرگز به نور مستقیم و زیاد واکنش جالبی ندارد.

بهتر است گیاه را در جایی که نور مستقیم خورشید نمی تابد نگهداری کنیم و همواره در تمامی مراحل رشد، نور غیر مستقیم خورشید را برای رشد و نمو گیاه فراهم کنیم.

همواره باید به خاطر داشته باشیم که گل آنتوریوم در محیط بومی خود، زیر سایه بان ها (درخت) رشد می کند که در محیط های این چنینی گیاه از اشعه های مستقیم نور خورشید محافظت می شود.

زمانی که گل آنتوریوم در تابش مستقیم نور خورشید می باشد، شاخ و برگ های گیاه می سوزد و به عبارتی می توان گفت اصلی ترین دلیل سوختگی برگ گل آنتوریوم نیز همین مورد می باشد و از طرفی، زمانی که نور کمتر از میزان نیاز ایده آل برای گیاه فراهم باشد، سبزی شاخ و برگ های گیاه کاهش می یابد.

با توجه به تجربه شخصی من در یک از پروژه ها زمانی که گیاه از کمبود نور رنج می برده است، فرد تولیدکننده بر این باور بود که گیاه با کمبود مواد غذایی ( کود مخصوص آنتوریوم ) مواجه است و می بایست بر اساس همین تفکر اشتباه، آسیب دیگری به گیاه وارد شد و موضوع اصلی پنهان می ماند.

گل آنتوریوم
گل آنتوریوم

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد اشاره شده سوال و یا تجربه ای دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 7 میانگین امتیازات: 4]
۱۴ نظرات
  1. مريم می گوید

    سلام عالی بود

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام، ممنونم از دوست عزیز
      محبت دارید

  2. زهرا می گوید

    با سلام ممنون از پیج پر بارتون
    گل انتاریوم من داره گل های قرمزش به سبزی میره و تیره میشه هر ۳ روز یکبار و گاها بیشترم فاصله میافته که آب میدم و هرروز غبار پاشی میکنم عکسش رو بتونم براتون میفرستم، مشکلی داره؟ضمناً چند تا گل دارم کنار این،که انکار پشه ها یا مگس های ریزی موقع آب دادن اطراف گلدان ها میبینم، چه کنم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام، ممنونم از لطف شما
      علت اینکه رنگ گل گیاه شما تغییر میکنه به خاطر استرسی هست که به گیاه وارد شده در نتیجه می بایست گلدان را در جایی نگهداری کنید که نور در انجا به صورت غیر مستقیم هست و دمایی به نسبت خنک برای رشد گیاه وجود داره… آبیاری آنتوریوم هم زمانی انجام بدید که خاک خشک شده باشه و از آبیاری زیاد پرهیز کنید.
      برای از بین بردن حشرات هم می تونید با استفاده از صابون های حشره کش اونها رو از بین ببرید.
      مقاله زیر به شما کمک می کنه که با استرس های گل آنتوریوم آشنا شید
      https://persialearn.com/%d8%b9%d9%84%d8%aa-%d8%b2%d8%b1%d8%af%db%8c-%d8%a8%d8%b1%da%af-%da%af%d9%84-%d8%a2%d9%86%d8%aa%d9%88%d8%b1%db%8c%d9%88%d9%85/

  3. Elham می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    گل آنتوریوم من روی بعضی از برگهاش لکه های قهوه ای افتاده و همون لک ها خشک میشن!!!
    و بعضی از برگها هم هم از نوک شروع به خشک شدن کردن!!علتش چیه؟؟؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر دوست عزیز
      ایجاد لکه بر روی برگ گل آنتوریوم می تونه دو دلیل داشته باشه:
      دلیل اول رطوبت بیش از حد در اطراف گیاه هست که می تونه از آبیاری زیاد و یا تجمع آب بیش از حد در سینی زیر گلدان آنتوریوم ایجاد بشه (در صورت وجود)
      دلیل دوم می تونه افزایش دمای بیش از حد در شب باشه که با توجه به تغییر فصل این شرایط برای گیاه ایجاد شده
      دمای محیط رو در شب حدود ۲۴ ۲۵ درجه سانتی گراد نگه دارید و از آبیاری زیاد گیاه پرهیز کنید.

  4. مریم می گوید

    سلام. وقت بخیر.لطفا نحوه کود دهی و میزانش هم میفرمایید.گلخونه که گل خریدیم گفتند باید هر دوهفته ازیک کود پودر شکل با اب قاطی کنیم اما میزانش رو من فراموش کردم. و همینطور من گلدان رو پشت پنجره گذاشتم که از ساعت دو تا حدود شش افتاب میتابه همونجا خوبه جاش یا از پنجره دورش کنم؟و غبار پاشی روش بهتری هست برای انتریوم یا روشن کردن دستگاه بخور سرد برای یکی دو ساعت؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقت شما هم بخیر
      بهترین کود برای آنتوریوم کود ۱۰ ۱۰ ۱۰ هست که همون طور که اشاره کردید ۲ هفته یکبار برای گیاه کوددهی مناسب هست.
      میزان مصرف کود آنتوریوم بر اساس همون فرمول روی محصول هست که ضریب داده و اون رو برای گلدون خودتون استفاده می کنید.
      با این حال حدود ۱۰ گرم از کود تو یک لیتر آب جوابگو خواهد بود.
      گلدان آنتوریوم رو با فاصله یک متری از پنجره قرار بدید و با توجه به اومدن فصل تابستان نور غیر مستفیم رو برای گیاه فراهم کنید.
      اگر گلدان سینی داره آبی که جمع می شه رطوبت گیاه رو برای ۳ روز تامین می کنه با این حال بهتر هست برای رطوبت اطراف گیاه که باید ۶۰ الی ۷۰ درصد باشه از دستگاه بخور استفاده کنید و گیاه رو اسپری نکنید چون باعث بیماری های قارچی گیاه می شه.
      در آخر برای گیاه حتما تهویه رو فراهم کنید.

  5. سما می گوید

    سلام گل انتوریوم من وقتی خونه نبودم داداشم گذاشته تو آفتاب و برگ هاش سوخته راهی هست بتونم گلمو نجات بدم و دوباره برگ بزنه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      بله، گل آنتوریوم رو مجددا در شرایط محیطی ایده آل قرار بدید و با گذشت زمان گیاه با شرایط جدید وفق پیدا کرده و خودش رو اصلاح می کنه.
      این امر با توجه به شوکی که به گیاه وارد شده زمان بر هست ولیکن با گذشت زمان، گیاه مجدد رشد و نمو خودش رو شروع می کنه.

  6. سمیر می گوید

    سلام وقت بخیر متشکرم بابته وقتی که می‌گذارید و پاسخ میدید.گل انتریوم من دیگه برگ و گل نمیده و برگ هاش زود زرد میشه دیگه رشد نمیکنه آیا فرصتی هست بازم نجاتش بدم؟یا دیگه خراب شده؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      خواهش می کنم دوست عزیز
      شرایط نگهداری گل آنتوریوم رو بفرمایید تا بتونم راهنمایی دقیق تری کنم.

  7. kati.sharifi64 می گوید

    سلام. چند ماهه یه آنتوریوم قرمز بزرگ گرفتم.گلاش بعد از مدتی عمرشون تموم شد و یکی یکی خشک شدن.اما الان برگاش یکمی داره رنگ پریده میشه.انگار داره لکه زرد کمرنگ روش میوفته.البته ۲بار هم با فاصله یک ماه قارچ کش بهش دادم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      لکه زرد رنگ غوطه ور در آب هست یا خیر؟؟؟
      و اینکه از چه قارچکشی استفاده کردید با چه دوزی؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy