کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

گل لیلیوم معمولی یا لیلیوم آسیاتک

6

لیلیوم آسیاتک

یکی دیگر از انواع گل لیلیوم، لیلیوم معمولی یا آسیاتک است. لیلیوم معمولی نیز در کنار گونه های دیگر گل اورینتال و OT در ایران از بازار خوبی بهره مند است. لیلیوم آسیاتک از لحاظ فیزیولوژی به مراتب تغییرات زیادی نسبت سایر گونه های دیگر گل لیلیوم دارد.

پیاز لیلیوم معمولی

پیاز لیلیوم معمولی به مراتب کوچکتر از دیگر گونه های لیلیوم می باشد. این در حالتی است که هم سایز پیاز لیلیوم اورینتال و هم سایز پیاز لیلیوم معمولی آسیاتک را، 14 فرض کنیم.

از طرفی پیاز لیلیوم آسیاتک معمولا به صورت حدودی یک سوم پیاز گل لیلیوم اورینتال در ایران قیمت دارد و همواره این نسبت قیمتی باعث شده تا حتی تولیدکنندگان لیلیوم اورینتال هم توجه ویژه ای به آن داشته باشند.

این گونه از گل لیلیوم همواره سختی کشت کمتری نسبت به سایر گونه ها دارد و همچنین می توان با یادگیری برخی موارد آن را در فضای باز هم کشت نمود. محبوب ترین رنگ این نوع از گل لیلیوم در ایران رنگ نارنجی است به طوری که همیشه در کشت لیلیوم معمولی سی درصد کشت معمولا به پیاز این واریته نارنجی رنگ اختصاص داده می شود.

لیلیوم آسیاتک

ظاهر لیلیوم معمولی ( آسیاتک )

ظاهر گل لیلیوم معمولی همانند پیاز آن با سایر گونه های دیگر گل لیلیوم (گل سوسن) متفاوت است به طوری که هم ارتفاع گیاه کوتاه تر است و هم نوع محل تشکیل غنچه های آن فرق می کند.

در لیلیوم آسیاتک غنچه ها در انتهای ساقه گیاه تشکیل می شوند و در انتهای ساقه شاخه های کوچکی تقریبا به سمت بالا تشکیل می شود و غنچه ها در انتهای شاخه ها تشکیل می شوند. این در حالی است که در لیلیوم اورینتال و یا حتی OT، محل تشکیل غنچه ها در کنار ساقه اصلی است و به عبارتی شاخه های تشکیل شده در کنار ساقه اصلی می باشد. از لحاظ تعداد برگ نیز لیلیوم معمولی تعداد برگ کمتری نیز دارد و در کنار این موضوع از لحاظ اندازه برگ نیز برگ های این گونه کوچک تر هستند و فاصله میان گره ها نیز در این نوع گونه از گل لیلیوم کوتاه تر است.

دوره کشت لیلیوم معمولی ( آسیاتک )

با توجه به اینکه آب و هوای کشور عزیزمان ایران چهارفصل می باشد، دوره کشت لیلیوم معمولی می تواند چند روز زودتر و یا دیرتر به سرانجام برسد اما حدوداً می توان گفت دوره ی کشت لیلیوم آسیاتک تقریبا 60 تا 65 روز می باشد. از طرفی به همین دلیل دوره ی کشت کوتاه تر و همچنین پیاز ارزان تر، خیلی از تولیدکنندگان که توان کشت گونه های دیگر لیلیوم را ندارند رو به کشت لیلیوم معمولی می آورند که ناگفته نماند در کشت لیلیوم آسیاتک باید نیاز بازار را سنجید و سپس اقدام به تولید آن کرد. باید گفت در یک بازار فروش نرمال و یک عرضه و تقاضای مناسب، لیلیوم آسیاتک هرگز سود دهی لیلیوم اورینتال را نخواهد داشت و همواره گل لیلیوم اورینتال از بازار فروش بهتری حتی گاهاً تا چهار برابر قیمت لیلیوم معمولی برخوردار است.

بستر کشت لیلیوم معمولی ( آسیاتک )

بستر کشت لیلیوم معمولی وابسته به اینکه پیاز گیاه در کجا کشت می شود متفاوت است. گاهی برخی از عزیزان تولیدکننده با توجه به سرمایه کم، دو فصل بهار و پاییز را انتخاب کرده و در فضای باز لیلیوم آسیاتک را کشت می کنند که البته ناگفته نماند در محلی که کشت فضای باز انجام می گیرد نباید اختلاف دمای شب و روز زیاد باشد. همچنین گیاه نباید در نقاطی که در آنجا بارش آسمانی شدید و زیاد است کشت شود. به طور مثال در حومه شهر تهران (پاکدشت) که در اوایل پاییز و همچنین اواسط بهار اختلاف دما زیاد نبوده و همچنین بارش آسمانی کم است می توان به کشت این گونه از گل لیلیوم پرداخت. در زمانی که هوا خیلی سرد و یا گرم باشد کشت را در گلخانه انجام می دهند. بستر کشت لیلیوم آسیاتک نیاز به کوکوپیت و یا پیت ماس همانند گل لیلیوم اورینتال ندارد اما باید خاک بستر کشت سبک و عاری از بیماری باشد و همچنین از لحاظ مواد آلی و معدنی کارشناسی شود تا به گیاه آسیبی نرسد.

با توجه به مشاهدات می توان گفت بالغ بر شصت درصد تولیدکنندگان لیلیوم آسیاتک زمانی که این گیاه را در گلخانه کشت می کنند پیاز آنرا در گلدان می کارند زیرا لیلیوم معمولی هم از لحاظ بازار فروش گل های گلدانی و هم شاخه بریده از وضعیت خوبی برخوردار است.

نیاز غذایی لیلیوم معمولی (آسیاتک)

لیلیوم معمولی آسیاتک نیز همانند گل لیلیوم اورینتال به نیترات کلسیم، نیترات پتاسیم، نیترات آمونیوم، سولفات منیزیم، مونو پتاسیم فسفات، آهن و همچنین ریز مغذی ها نیاز دارد اما مهم ترین تفاوت دستور غذایی لیلیوم آسیاتک با لیلیوم اورینتال در این است که کمبود کلسیم در این نوع گونه آزار دهنده نبوده و کلسیم مورد نظر گیاه از پیاز و همچنین کود نیترات کلسیم به راحتی تامین شده و گیاه نکروزه نمی شود.

لیلیوم معمولی

بسته بندی گل لیلیوم معمولی ( آسیاتک )

اگر آخرین مرحله یعنی برداشت، به حالتی باشد که گل لیلیوم (گل سوسن) معمولی به صورت گلدانی فروخته شود که قطعا نوع فروش آن مشخص است. اگر بنا باشد به صورت شاخه بریده در بازار به فروش برسد این گل هم همانند گل لیلیوم اورینتال از انتهای ساقه بریده شده و چندین شاخه از یک نوع واریته توسط نخ به هم بسته می شوند و روی آن یک سلفون جهت مراقبت از گل قرار می گیرد و سپس روانه بازار فروش می شود. البته تعداد شاخه ها در یک دسته می تواند متغیر باشد ولی معمولا در یک دسته گل لیلیوم معمولی در محل تولید، هفت شاخه گل قرار می دهند که بیشترین مصرف لیلیوم معمولی در حوزه شاخه بریده استفاده در تاج های گل می باشد و همچنین در حوزه گلدانی همواره مورد توجه علاقه مندان به گل های گلدانی بوده است که بالاترین درصد فروش گلدانی این گل دو ماه پایانی سال است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 1 میانگین امتیازات: 5]
۶ نظرات
  1. علی فروتنی نیا می گوید

    سلام
    مطلب خوبی بود
    موفق باشی

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      ممنونم دوست عزیز
      به همچنین شما:)

  2. سیاوش گندمی می گوید

    واقعا سایت جالبی دارید ممنون از مطالب جالب و مهم کلیدیتون عالی بود 👍

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      ممنونم از محبتتون دوست عزیز

  3. امیر می گوید

    واقعا مطالبتون عالیه
    اگه میشه در مورد قیمت روز پیاز لیلیوم معمولی و اورنتال هم اطلاعات بدین.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      سپاس از لطف و محبت شما
      حوزه فعالیت تیم پرشیالرن در ارتباط با مشاوره کشت لیلیوم اورینتال و لیلیوم معمولی هست با این حال اخرین قیمت پیاز اورینتال سایز متوسط حدود ۸ الی ۱۰ هزار تومان و پیاز لیلیوم معمولی سایز متوسط حدود ۶ هزار تومان هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy