کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

طرز نگهداری گل لیلیوم در آپارتمان

5

لیلیوم ها برای رشد مناسب خود، نیاز به یک دوره ی سرمایی مناسب دارند بنابراین پیشنهاد می شود برای حفظ چرخه گلدهی در گیاه، از کاشت آنها در فصل های گرم سال خودداری فرمایید.

برای نگهداری گل لیلیوم (نام دیگر لیلیوم گل سوسن است) در آپارتمان می بایست محل کاشت پیاز از نور کافی خورشید بهره برده و خاک کاشت پیاز، دارای قدرت بالای زهشکی باشد.

از دیگر نکات مهم کاشت لیلیوم ها می توان به عمق کاشت پیاز اشاره کرد به طوری که برای تقویت سیستم ریشه دهی گیاه می بایست، از گلدان های عمیق استفاده کرد تا بتوان با کاشت پاییزه گیاه، بالاترین راندمان کیفی را از گل لیلیوم توقع داشت، با این حال در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به موضوعات مهم طرز نگهداری گل لیلیوم در آپارتمان پرداخته می شود، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نکات مهم کاشت پیاز در راستای طرز نگهداری گل لیلیوم در آپارتمان

نکات مهم کاشت پیاز در راستای طرز نگهداری گل لیلیوم در آپارتمان
نکات مهم کاشت پیاز در راستای طرز نگهداری گل لیلیوم در آپارتمان

گل لیلیوم به طور کلی گیاهی سرسخت بوده و برای طغیان رشد، نیاز به یک دوره سرمایی مناسب دارد بنابراین پیشنهاد می شود محلی از خانه که قرار است پیاز در آنجا کاشته و نگهداری شود، از سرمای مناسب (8 _ 10 درجه سانتی گراد) برای رشد گیاه برخوردار باشد.

لازم به ذکر است در پرورش گیاه در گلخانه گل لیلیوم نیز پیاز از یک دوره ی سرمایی همانند شرایط پرورش در خانه عبور می کند.

ناگفته نماند دوره سرمایی تنها برای 2 هفته اول کاشت پیاز لازم بوده و در طی مراحل رشد بعدی نیازی به این دما نبوده و درجه حرارت خانه، پاسخگوی نیاز گل لیلیوم جهت رشد مناسب خواهد بود.

خاک انتخابی برای کاشت پیاز لیلیوم می بایست دارای قدرت زهکشی بالا و عاری از آفات و بیماری ها باشد، به این خاطر پیشنهاد می شود برای کاشت پیاز لیلیوم از ترکیب مخلوط خاک کوکوپیت، کوکوچیپس و پرلیت استفاده نمایید.

محل نگهداری گلدان لیلیوم اورینتال در خانه می بایست در طول روز حداقل شش ساعت نور مناسب خورشید را برای گیاه فراهم کند به طوری که گیاه با توجه به چرخش نور خورشید، بتواند سه ساعت در صبح و سه ساعت در ظهر یا عصر، توانایی جذب نور خورشید را داشته باشد.

گل لیلیوم با توجه به ژنتیکی که دارد، توانایی اینکه بتواند کم نوری را تحمل کند را داراست اما این موضوع تنها سبب زنده ماندن گیاه خواهد و در آخر دوران رشد، گیاه دارای ساقه لاغر و غنچه های کم خواهد بود.

دیگر نکته مهم در حوزه طرز نگهداری گل لیلیوم در آپارتمان، پیاز گل لیلیوم می باشد که به محض خرید آن، می بایست در خاک و محل مناسب در خانه کاشته شود زیرا پیاز لیلیوم فاقد پوشش کاغذی (تونیک) بوده و در صورتی که به محض خرید و خارج شدن از شرایط سرمایی، کاشته نشود، رشد مطلوبی نخواهد داشت.

پس از طی شدن مراحل قبلی یعنی تهیه پیاز، انتخاب گلدان عمیق و انتخاب محل مناسب در خانه، می بایست به مقدار 7 الی 10 سانتی متر از انتهای گلدان را از خاک پیشنهادی پر کنید و سپس پیاز را کاشته و در ادامه به اندازه سه برابر ارتفاع پیاز، مابقی فضای گلدان را از خاک پر کنید (گلدان 20 الی 25 سانتی متری مناسب می باشد).

در صورتی که تمایل دارید که چندین پیاز از انواع گل لیلیوم را در خانه و در گلدان بکارید، می بایست فاصله ی پیاز ها از هم حداقل 10 سانتی متر باشد تا گیاه توانایی رشد کافی و توسه ریشه دهی را داشته باشد.

در آخر نحوه کاشت پیاز لیلیوم به این صورت می باشد که می بایست ریشه های مو مانند پیاز که به آنها ریشه های اولیه گفته می شود به سمت پایین و جوانه بیرون زده از پیاز که بسیار کوچک می باشد، به سمت بالا باشد.

روش صحیح طرز نگهداری گل لیلیوم در آپارتمان

با گذشت مدتی و آبیاری اولیه گیاه در روز های اول، می بایست کوددهی مناسب و آبیاری صحیح برای گیاه انجام شود به طوری باید هفته ای یکبار گل لیلیوم آبیاری شده و از خشک شدن کامل خاک جلوگیری شود.

نحوه آبیاری لیلیوم باید به صورت آرام آرام انجام شده و از غرقابی شدن خاک که سبب خفگی پیاز گل لیلیوم می شود، جلوگیری کرد.

از طرفی در زمان آبیاری لیلیوم تنها می بایست بستر خاک آبیاری شود و توصیه می شود از هرگونه آبیاری و یا اسپری کردن برگ های گیاه، جدا خودداری شود زیرا انجام این عمل، سبب هجوم بیماری های گل لیلیوم به گیاه شده که در این هجوم برگ ها آسیب پذیر تر از سایر نقاط هستند.

برای کود دهی گیاه در حوزه طرز نگهداری گل لیلیوم در آپارتمان می بایست همراه با آب اّبیاری گیاه، کود در آب ترکیب شده و در اختیار گیاه قرار بگیرد. برای انجام این کار می توانید از کود سه بیست npk و یا کود 36 12 12 به همراه نیترات کلسیم و پتاسیم با نیمی از توان توصیه تولید کننده در آب آبیاری گیاه، جهت تغذیه پیاز گل لیلیوم استفاده نمایید.

لازم به ذکر است قبل از جوانه زنی پیاز لیلیوم و خروج آن از خاک، از هر گونه کوددهی به گیاه همان طور که اشاره شد جلوگیری نمایید زیرا در این مرحله باید دمای 8 الی 10 درجه برای رشد گیاه وجود داشته باشد تا گیاه بتواند از مواد غذایی داخل پیاز استفاده کرده و رشد ریشه ثانویه و آغاز جوانه زنی را انجام دهد.

روش صحیح هرس گل لیلیوم پس از گلدهی در راستای طرز نگهداری گل لیلیوم در آپارتمان

روش صحیح هرس گل لیلیوم پس از گلدهی در راستای طرز نگهداری گل لیلیوم در آپارتمان
روش صحیح هرس گل لیلیوم پس از گلدهی در راستای طرز نگهداری گل لیلیوم در آپارتمان

لیلیوم ها برای هرس نیاز به ابزار قدرتمندی ندارند و برای هرس آنها می توان از یک قیچی متوسط به راحتی استفاده کرد.

پس از گلدهی گیاه می بایست شاخه های متصل به ساقه که تولید گل داشته اند را هرس کرد به طوری که انتهای شاخه نزدیک به ساقه می بایست هرس شود که البته این موضوع بعد از خراب شدن و بین رفتن کامل گل های لیلیوم می باشد.

در قدم دوم باید پس از هرس شاخه، یک ماه بعد باید کمی بالاتر از سطح خاک (10 سانتی متر) نقطه ای که ساقه در آن رشد کرده است را برش دهید و پیشنهاد می شود برش به گونه ای باشد که از تکه تکه شدن ساقه جلوگیری شود.

در طی این یک ماه می بایست کوددهی و آبیاری گیاه انجام شود تا پیاز لیلیوم بتواند از مواد کودی تغذیه کرده و بزرگ شود. به طور تقریبی می توان گفت که در این یک ماه پس از هرس اولیه، ساقه اصلی گیاه زرد رنگ شده و آرام آرام از بین خواهد رفت.

به عبارتی می توان گفت مرحله هرس دوم گیاه پس از اولین دوره بخبندان می باشد و به طوری که در این مرحله پیاز گل لیلیوم دیگر نیازی به انرژی تولید شده توسط ساقه، شاخه و برگ نیاز نداشته و می بایست در همان نقطه مذکور ساقه برش داده شود.

از طرفی اگر مشاهده می کنید که در این حوزه از طرز نگهداری گل لیلیوم در آپارتمان با گذشت یک ماه همچنان ساقه گیاه سبز است و تنها نوک برگ ها یا کمی بیشتر قهوه ای یا زرد شده است، می بایست تنها برگ ها را هرس کنید و مدت زمان بیشتری را برای هرس ساقه گل لیلیوم منتطر بمانید.

پس از چند ماه و طی شدن مراحل هرس گل لیلیوم، با آمدن فصل پاییز پیاز لیلیوم مجددا فعالیت خود را آغاز کرده و از نقطه ای دیگر، تولید ساقه اصلی گیاه را انجام می دهد در این بین می توانید با ظهور ساقه جدید، اقدام به هرس ساقه قبلی گیاه کنید.

در صورتی که تا به حال تجربه پرورش و نگهداری گل لیلیوم را در خانه داشته اید، در صورت تمایل می توانید تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

جهت پرسش در ارتباط با مسائل پرورش و نگهداری گل لیلیوم در خانه می توانید در همین بخش از طریق کامنت با ما در ارتباط باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 34 میانگین امتیازات: 4]
۵ نظرات
  1. پروانه می گوید

    سلام
    وقت بخیر
    ممنونم بابت توضیحاتی که در رابطه با نگهداری از لیلیوم ارائه دادید.
    چند تا سوال دارم از خدمتتون
    من لیلیوم رو وقتی که روش گل داشت از گلخانه تهیه کردم.بعدش به باغچه انتقال دادم .حالش خوب بود و گل میداد . بخاطر اسباب کشی مجبور شده به گلدون منتقلش کنم . چندین ماه حالش خوب بود ولی اخیرا زرد شد و کلا ساقه نداره . چیکارش کنم تو این شرایط؟
    سوال دوم هم اینه که یکی دیگه رو هم خرید کردم که باز روش گل داره . جلوی پنجره گذاشتمش . پاییز و زمستون رو باید بزارم رو تراس که سرما باشه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      سپاس از شما.
      در جواب سوال یک باید بگم شما می تونید بافت رویشی پیاز رو کلا برش بدید و تا یک ماه پیاز رو تو جایی که حدود دما ۷ درجه هست بگذارید.
      بعد یک ماه می تونید پیاز رو دوباره تو خاک بکارید تا مجدد گلدهی داشته باشه.
      این رو هم اضافه کنم که گلدهی مجدد گیاه ضعیف تر از قبل خواهد بود مگر اونکه گیاه رو به خوبی تغذیه کنید.
      در جواب سوال دو باید بگم نیازی نیست که جای سرد بگذارید اون کار باعث میشه گیاه زودتر از بین بره همون دمایی خونه براش مناسب هست.

  2. طیبه می گوید

    سلام با تشکر از شما
    من گلدان لیلیوم را یه ماه به عید خریداری کردم که همون زمان غنچه و گل داشت و تا عید گلاش تموم شدن ، که من انتهای ساقه رو چیدم الآن یه ساقه بلند پر از برگ هست، و برگاش از قسمت پایین کم کم در حال خشک شدن هستن، اگه ممکنه راهنمایی بفرمایید که الان باید کود بدم یا نه، و اینکه لازمه ساقه را از سطح گلدان حرص کنم یانه؟؟
    و سوال دیگه اینکه بعد از خشک شدن کامل گیاه لازمه پیاز از خاک خارج بشه ؟؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اجازه بدید کل ساقه و برگ ها خشک بشن و بعد از اون ساقه رو از پایین به بالا تو ارتفاع ۱۰ سانتی متر برش بدید.
      بعد از برش پیاز رو جند هفته ای تو دمای ۷ الی ۱۰ درجه نگهداری کنید.
      و در مرحله اخر می تونید مجددا پیاز رو بکارید و اون رو تغذیه کنید.
      قبل از کاشت مجدد پیاز نیازی نیست که اون رو تغذیه کنید.

  3. فاطمه می گوید

    سلام.
    من لیلیومم رو قبل عید خریدم و الان ۹ تا برگ از خاک دراومده ، خودش هم زرد شده و برگ هاش از پایین رو به بالا دارن خشک میشن . اولین تجربه من از لیلیوم هست ، چشه چیکارش کنم طبیعیه ؟ کما این که یه شیپوری هم خریدم ( اونم پیاز داره ) و اونم داره برگاش زرد میشه و از بین می‌ره . 🥺🥲

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy