کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

طرح توجیهی گلخانه (پرورش گل لیلیوم اورینتال)

6

از مهم ترین موضوعات در طرح توجیهی گلخانه، بحث تعریف گلخانه و انواع سازه های آن می باشد از این رو لازم می دانم قبل از پرداختن به موضوع اصلی، به کلیات کاربرد گلخانه و انواع مناسب آن جهت کشت گیاهان متفاوت بپردازم، همراه ما باشید.

تعریف گلخانه در طرح توجیهی

گلخانه به چهارچوبی گفته می شود که دارای فضای مشخصی بوده و کنترل تمام شرایط محیطی اعم از نور، رطوبت، دما و غیره که در طول دوره کشت بر عهده انسان می باشد. گلخانه ها با توجه به آنکه در آن از چه مصالحی استفاده می شود، به دو مدل متحرک و ثابت تقسیم بندی می شوند. در گلخانه های ثابت نوع و جنس مصالح کار شده، بسیار متفاوت تر از ساخت متحرک آن بوده به نحوی که جنس مصالح مصرفی آنها باید پایدار و بادوام باشد که بتوان از آن برای سالهای سال جهت کشت انواع گیاهان استفاده کرد. گلخانه ها بر اساس آنچه که در آنها کشت می شود، تقسیم بندی های متفاوتی دارند.

تقسیم بندی گلخانه ها بر اساس تولید در طرح توجیهی گلخانه

گلخانه توت فرنگی
گلخانه توت فرنگی
  • گلخانه هایی که در آنها تولید گل های زینتی و شاخه بریده می شود که از جمله می توان به تولید گل رز، گل لیلیوم اورینتال، آنتوریوم و ارکیده اشاره کرد.
  • گلخانه هایی که در آنها تولید سبزی و صیفی وجود دارد که می توان برای تولید آنها به طور مثال به تولید گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه ای و توت فرنگی اشاره کرد.
  • انواع دیگری از گلخانه ها وجود دارند که به آنها سالن های گلخانه ای می گویند و معمولا از آنها برای کشت و تولید انواع قارچ استفاده می کنند.

انواع گلخانه از نظر کاربرد در طرح توجیهی گلخانه

  • گلخانه های تجارتی (تولید ثروت و ایجاد اشتغال)
  • گلخانه های سرگرمی (صرفت جهت تفریح از آن استفاده می شود)
  • گلخانه های آموزشی (جهت آموزش تولید گیاهان)
  • گلخانه های تحقیقاتی ( از آنها برای انجام تحقیقات در امور ژنتیکی استفاده می شود)

گلخانه های تجارتی

گلخانه گوجه فرنگی
گلخانه گوجه فرنگی

هدف از ساخت گلخانه تجارتی در وهله اول ایجاد اشتغال زایی و کسب درآمد است. به طوری که در این حوزه می بایست روش کار به صورت حرفه ای باشد و حداکثر تولید در واحد سطح صورت بگیرد. برای رسیدن به این هدف در گلخانه های تجارتی باید کنترل آفات و بیماری ها به نحو احسن صورت گرفته و کاهش هزینه ها در واحد سطح به بالاترین میزان خود برسد.در کنار موضوعات گفته شده، مسائلی از قبیل مصرف صحیح آب و استفاده صحیح از سم و کود نیز بسیار حائز اهمیت است.

گلخانه های سرگرمی

هدف از ایجاد گلخانه های سرگرمی و تفریحی، نگهداری درختچه های زینتی و گلدان ها می باشد و به علت زیبایی خاص این گلخانه ها، به تازگی مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است. پوشش گلخانه های سرگرمی از ورق های پلی کربنات و یا شیشه بوده و اسکلت سازه از جنس آهن گالوانیزه است.

گلخانه های آموزشی

گلخانه های آموزشی از نظر امکانات، می بایست همانند گلخانه های تجارتی باشند تا بتوان در آن شرایط واقعی آموزش را برای علاقه مندان به این حوزه اعم از دانشجویان و کارآموزان ایجاد کرد. در گلخانه های آموزشی دانشجویان با مدیریت گلخانه (کاشت، داشت و برداشت) و همچنین محیط های خاکی و کشت هیدروپونیک آشنا می شوند. گلخانه های آموزشی همواره در طول سال باید در دسترس باشند و اغلب از آنها انتظار بازگشت سرمایه انتظار نمی رود. لازم به ذکر است پوشش مناسب برای گلخانه های آموزشی پلی کربنات و یا شیشه می باشد.

گلخانه های تحقیقاتی

هدف از تاسیس گلخانه های تحقیقاتی بررسی انواع آلودگی های ویروسی و باکتریایی بوده و سوای آنچه که گفته شد از این گلخانه ها حهت اصلاح و تحقیق در مورد کشت بافت و اصلاح ساختار ژنتیکی نیز استفاده می شود. مهم ترین نکته در تاسیس گلخانه های تحقیقاتی فاصله ی بین پنجره و محل نصب هست که نباید میان این دو به هیچ وجه فاصله ای وجود داشته باشد.

انواع گلخانه ها بر اساس شکل ظاهری در طرح توجیهی گلخانه

  • سقف شیروانی: در حوزه طرح توجیهی گلخانه، ظاهر گلخانه های شیروانی همانند حروف انگلیسی A بوده و هدف از این نوع ساختار، هدایت تعریق گیاهان به اطراف گلخانه، شکستن نور خورشید و همچنین هدایت باران به سمت ناودانی است. سازه سقف شیروانی بسیار پر هزینه می باشد به طوری که در پوشش آن از شیشه استفاده می کنند. از معایب آن می توان به ضریب انتقال حرارت به داخل گلخانه اشاره کرد که سبب مصرف بیشتر انرژی جهت خنک کردن گلخانه می شود.
  • سقف قوسی: بهترین گلخانه بر اساس شکل ظاهری در طرح توجیهی گلخانه جهت کشت گل لیلیوم اورینتال، گلخانه سقف قوسی می باشد زیرا امکان احداث این گلخانه ها در مساحت های بزرگ وجود داشته و در جهت گردش هوا (تهویه) به خوبی عمل می کنند. پوشش گلخانه سقف قوسی از پلی اتیلن (نایلونی) بوده که نصب و راه اندازی آن به راحتی امکان پذیر است. از طرفی این نوع سازه مقاومت بالایی در مقابل جریان باد را داراست. این گلخانه ها با انواع مختلف آب و هوا سازگاری داشته و به دلیل تبادل حرارتی پایین سبب کاهش مصرف سوخت می شوند.

انواع گلخانه از لحاظ سازه در طرح توجیهی گلخانه

گلخانه های چوبی: گلخانه های چوبی به هیچ وجه مناسب کشت گلهای زینتی در طرح توجیهی گلخانه نمی باشد زیرا این تیپ گلخانه ها دارای ارتفاع کمی بوده و سیستم تهویه ای و گرمایی مناسب در آنها وجود ندارد. متاسفانه مشاهده می شود که در کشور عزیزمان ایران بسیاری از تولید کنندگان از گلخانه های چوبی جهت کشت گوجه فرنگی و خیار استفاده می کنند که این امر اشتباه بوده و محصول تولید کیفیت خوبی نخواهد داشت (موردی که در حال حاضر در سرتاسر ایران داریم مشاهده می کنیم). به طور مثال خدمت شما عزیزان عرض می کنم به علت نبودن تهویه در این گلخانه ها، رطوبت در گلخانه گوجه فرنگی بالا رفته که همین امر سبب هجوم انواع بیماری های قارچی به محصول می شود در نتیجه تولید کننده برای از بین بردن محصول به ناچار باید از قارچ کش ها و سموم استفاده کند که همین امر برای سلامتی مردم بسیار مضر است در حالی که اگر گلخانه تهویه مناسب داشته باشد، نیاز به استفاده از سموم نیست، در نتیجه سمی به بدن انسان وارد نمی شود.
اسکلت گلخانه های چوبی از جنس چوب بوده و پوشش انها اغلب از پلاستیک های بی کیفیت است. امید است با حمایت دولت محترم و همراهی تولید کنندگان به زودی در آینده شاهد تغییر ساختار این گلخانه ها باشیم.

گلخانه های فلزی و یا مدرن: ارتفاع این نوع گلخانه ها بیش از 4/5 متر بوده و به دلیل دارا بودن ترکیبات ضد اشعه فرابنفش، روند تهویه در آنها مناسب می باشد. ساختار و یا اسکلت این گلخانه ها فلزی بوده و از پلی کربنات برای پوشش سقف و پنجره های کناری آن استفاده می شود

انواع گلخانه ها از لحاظ پوشش در طرح توجیهی گلخانه

پوشش پلاستیکی: از مزایای پوشش پلاستیکی می توان به عدم استفاده از اسکلت های سنگین جهت ساخت سازه گلخانه اشاره کرد. از دیگر مزایای آن می توان به گرم کردن گلخانه اشاره کرد که گلخانه دارای پوشش پلاستیکی 40 درصد کمتر نسبت به سایرین نیاز به انرژی برای گرم شدن دارد که این خود امری مفید و اقتصادی در طرح توجیهی گلخانه می باشد.

عمر پوشش پلاستیکی معمولا سه سال بوده و جنس آن از PVF، PVC و یا پلی استر می باشد. امروزه در کشور هلند پوشش های پلاستیکی را با مواد ضد اشعه فرابنفش و مادون قرمز ترکیب کرده و در پوشش گلخانه ها استفاده می کنند.

پوشش شیشه ای: پوشش شیشه ای نیاز به اسکلت مقاوم جهت نگهداری خود دارد از این رو استفاده از آنها برای پوشش گلخانه، بسیار هزینه بر در شرایط اقتصادی فعلی کشور می باشد. تنها مزیت این نوع پوشش های گلخانه ای، آن است که در مناطقی با لوکس نوری کم، این پوشش با انتقال نور و حرارت به داخل گلخانه می تواند در مناطق سردسیر موفق عمل کند.

پوشش پلی کربنات: پوشش پلی کربنات هم مناسب طرح توجیهی احداث گلخانه و هم تولید و پرورش گیاهان می باشد به طوری که هزینه استفاده از آنها به نسبت پوشش های شیشه ای پایین تر بوده و مقاومت آنها نسبت به پوشش پلاستیکی بالاتر می باشد. پوشش پلی کربنات با رعایت نکات مهم نگهداری، می تواند تا 10 سال و حتی بیشتر عمر داشته باشد. از مزیت های دیگر پوشش پلی کربنات می توان به جلوگیری از ورود گرما به داخل گلخانه در تابستان و عدم هدر رفتن گرما در زمستان اشاره کرد.

نکات مهم احداث گلخانه هیدروپونیک جهت کشت گل لیلیوم اورینتال در طرح توجیهی گلخانه

  • مهمترین نکته در حوزه محل احداث گلخانه هیدروپونیک آن است که گلخانه به صورت یک واحد مستقل در ارتباط با سازه های جدید و یا ساختمان های دیگر احداث شود (به عبارتی تک و تنها نباشد). گلخانه های هیدروپونیک از لحاظ ساخت و سیستم های سرمایشی و گرمایشی بسیار هزینه بر هستند و هزینه های زیادی در آن ها صرف انتقال خطوط آب و برق می شود با این حال گلخانه های هیروپونیک به هر متراژ توانیی احداث داشته و در تامین نور مناسب و تغذیه گیاه به خوبی عمل می کنند.
  • دیگر نکته ی مهم بحث دسترسی راه های حمل و نقل به گلخانه است زیرا این امر از طرفی سبب ارسال سریع محصول تولید شده به بازار هدف می شود که خود عاملی مهم در کاهش هزینه های کشت می باشد و از طرفی دیگر، در مناطقی که در آنها دسترسی به گاز وجود دارد می تواند سبب کاهش مصرف انرژی در طول کشت شود.
  • محل احداث گلخانه هیدروپونیک در طرح توجیهی گلخانه، حتی الامکان باید در سطح صاف صورت بگیرد و باید از احداث گلخانه در مناطقی که دارای آب و هوای نامساعد و باران های شدید است، جلوگیری شود.

به توصیه نویسنده می بایست قبل از احداث گلخانه هیدروپونیک، بازار هدف جهت فروش تعیین شود و سپس موضوع مهم دیگر شرایط اقلیمی و نیاز های محصول تولیدی می باشد که ارتباط مستقیمی با نوع گلخانه هیدروپونیک جهت کشت و پرورش انواع گیاهان دارد.

  • از دیگر نکات مهم محل احداث گلخانه هیدروپونیک، جهت گلخانه است به طوری که در فصل زمستان لوکس نوری با کاهش مواجه می شود و از طرفی دیگر اسکلت گلخانه سبب سایه انداختن بر روی گیاه می شود که هر دو عامل گفته شده سبب کاهش راندمان کشت می شوند، از این رو توصیه می شود موقعیت احداث گلخانه به طوری باشد که گیاه (محصول زیر کشت) توانایی دریافت بیشترین مقدار نور را داشته باشد.

نیاز نوری در گلخانه هیدروپونیک، برای تمامی گیاهان یکسان نیست به طوری که برخی گیاهان روز بلند هستند و در طول روز نیاز به 10 الی 14 ساعت نور دارند از طرفی برخی گیاهان روز کوتاه بوده و در طی روز به کمتر از 12 ساعت نور نیاز دارند که می توان در این حوزه به گل داودی اشاره کرد. از طرفی دیگر برخی گیاهان نیز هستند که به آنها بی تفاوت گفته می شود که نیاز چندانی به نور آفتاب نداشته و در طی سال گلدهی دارند که به عنوام مثال در این حوزه می توان به گل بگونیا اشاره کرد. در نتیجه لازم است موقعیت احداث گلخانه و پوشش آن به نحوی باشد که در اطلاعات به دست امده در قبل از کشت، گیاه توانایی جذب نور مناسب خود را داشته باشد.

  • تهویه گلخانه هیدروپونیک باید به طوری باشد که تهویه در نزدیکی هر گیاه کشت شده وجود داشته باشد زیرا در صورت نبود و یا کمبود تهویه، باکتری ها و قارچ های آسیب زننده این توانایی را خواهند داشت تا راندمان کشت را کاهش دهند. دلیل ضروریت تهویه در زمانی که گیاه اکسیژن را پس می دهد و از دی اکسید کربن برای رشد خود استفاده می کند، مشخص می شود.
  • شرایط محیطی: عواملی نظیر رطوبت، کیفیت آب و کوددهی به شدت تاثیر گذار در فتوسنتز گیاه هستند و اگر کنترل شرایط محیطی در گلخانه بر اساس نیاز محصول کشت شده به خوبی صورت نگیرد، راندمان تولید کاهش یافته و فرد تولید کننده دچار ضرر اقتصادی سنگینی می شود.
  • بهترین نوع سیستم آبیاری گلخانه هیدروپونیک: در طرح توجیهی گلخانه و در حوزه کشت هیدروپونیک، سیستم آبیاری پارامتری مهم برای رشد و نمو گیاهان است به طوری که باید نیاز آبی گیاهان قبل از کشت بررسی شده و سپس اقدام به طراحی سیستم آبیاری مناسب نمود.
  • دما فاکتوری مهم گلخانه هیدروپونیک: شرط اولیه پرورش گیاهان به خصوص گل های زینتی و لوکس در گلخانه های هیدروپونیک، بحث دما می باشد به طوری که به عنوان مثال در کشت گل لیلیوم اورینتال که توسط پیاز صورت می گیرد، در مراحل مختلف رشد، گل لیلیوم نیاز به طیف های متفاوت دما دارد بنابراین توصیه می شود گلخانه هیدروپونیک جهت احداث، برای تامین دمای مناسب مختلف مراحل رشد، توانایی مناسب را داشته باشد.

مزایای کشت گلخانه ای در طرح توجیهی گلخانه

افزایش تولید در واحد سطح: به طور مثال در حوزه تولید گل های زینتی (کشت گل لیلیوم اورینتال) می توان اهمیت این موضوع را به طور واضح نسبت به کشت فضای باز گل لیلیوم مشاهده کرد. محصول تولیدی در گلخانه کمیت بیشتر، کیفیت بهتر در نتیجه آسیب صفر درصدی آفات و بیماری ها را داراست که در نهایت موارد گفته شده سبب درآمد زایی بالاتر خواهد شد. مثالی دیگر در حوزه تولید خیار گلخانه ای است به طوری که تولید خیار در کشت گلخانه ای به ازای هر متر مربع، 20 کیلوگرم است در حالی که در کشت فضای باز می توان 2 کیلوگرم خیار را به ازای هر متر مربع برداشت کرد.

توانایی بیش از یک بار تولید محصول در سال: در رابطه با این موضوع می توان مثالی در حوزه کشت گل لیلیوم زد به طوری که کشت گل لیلیوم در گلخانه در سال 3 یا 4 مرتبه انجام می شود در صورتی که در کشت فضای باز آن، تعداد دفعات کشت یک بار بیشتر در طول سال نخواهد بود.

افزایش کیفیت محصول تولیدی: با آبیاری دقیق، کوددهی مکانیزه و کنترل دقیق آفات و بیماری ها همان طور که اشاره شد می توان انتظار ارتقای کیفیت محصول را داشت. ارتقای کیفیت محصول سبب بازار پسندی محصول در بازار داخلی و خارجی (صادرات) خواهد شد.

صرفه جویی در مصرف آب با توجه به موضوع کم آبی در کشور و همچنین استفاده از اراضی که غیر قابل کشت هستند و کشت فضای باز در آنها امکان پذیر نیست از مهم ترین ویژگی های کشت گلخانه ای هستند.

از طرفی دیگر امکان بازاریابی مناسب در طرح توجیهی گلخانه در حوزه کشت گل لیلیوم اورینتال یا کشت سایر گیاهان دیگر نیز وجود دارد به طوری که در کشت گلخانه ای گل لیلیوم می توان با انتخاب زمان صحیح، محصول را روانه بازار فروش کرد.

به طور مثال در ماه های محرم و صفر بازار تمام گلهای شاخه بریده با تقاضای کمی و حتی در برخی مواقع با تقاضای صفر مواجه می شود که با کشت هیدروپونیک لیلیوم و ایجاد شرایط محیطی مناسب می توان زمان برداشت محصول را طوری تنظیم کرد که مرحله برداشت پس از ماه های گفته شده باشد در حالی که در کشت فضای باز گل لیلیوم یا تمامی گیاهان این موضوع امکان پذیر نیست.

در کشور های اروپایی به خصوص در هلند و اسپانیا، سالهاست که کشت گلخاه ای با طرح های سودآور و اقتصادی انجام می شود و متاسفانه کشور ما به دلیل دارای بودن زمین های حاصلخیز از این بهره وری عقب مانده است.

با توجه به بازار های فروش فوق العاده در کشور های حوزه خلیج فارس، می توان به راحتی با ارتقای کیفیت محصولات در کشت گلخانه ای با صادرات روزانه بازار های فروش خارجی را برای کشور به وجود آورد با این حال بسیاری از کشاورزان علاقه ای نسبت به تبدیل زمین های کشاورزیشان به گلخانه ندارند و همین امر سبب مصرف بیش از حد آب شده که کشور را در معرض کم آبی قرار داده است.

90 درصد میزان مصرف آب در کشور مربوط به تولید کنندگان محصولات کشاورزی است که هیچ نگاهی به مصرف صحیح آب ندارند، با این حال در طی چند سال گذشته بسیاری از فارغ التحصیلان رشته کشاورزی وارد عرصه تولید محصولات گلخانه ای شده اند که این امری مثبت برای رشد کشاورزی کشور است.

تا به حال هر آنچه که گفته شد مبنایی برای آشنایی شما عزیزان با گلخانه بوده است و در ادامه مقاله سعی بنده بر موضوع هزینه های کاشت گل لیلیوم اورینتال در طی یک دوره کشت در گلخانه خواهد بود (سودآوری) که میزان سرمایه گذاری در این حوزه و ساخت یا اجاره گلخانه برای شما عزیزان مشخص شود.

در صورتی که تمایل دارید گل های زینتی و لوکس را جهت کشت انتخاب نمایید لازم می دانم در اینجا عرض کنم که با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم، هزینه هر متر احداث گلخانه هیدروپونیک برای پرورش گلهای زینتی هزینه ای بالغ متری 300 الی 400 هزار تومان را خواهد داشت و پیشنهاد می کنم در صورتی که تصمیم به انجام این عمل دارید هرگز مساحتی کمتر از 2000 متر را گلخانه نکنید، زیرا این امر در حوزه پرورش گلهای زینتی (گل لیلیوم یا گل سوسن، گل ارکیده، گل آنتوریوم ، گل رز) توجیه اقتصادی ندارد.

گلخانه ی مناسب پرورش گل های زینتی باید از نوع هیدروپونیک به همراه اسکلت فلزی، پوشش پلاستیکی و سقف قوسی باشد و هزینه ای که به آن اشاره شد، مربوط به احداث گلخانه ای با شرایط فوق دارد.

سود آوری کشت گل لیلیوم اورینتال در طرح توجیهی گلخانه

گل لیلیوم
گل لیلیوم

در قسمت دوم مقاله، پس از آنکه به گلخانه مناسب جهت کشت گل اورینتال اشاره شد، به سرمایه گذاری در این حوزه در گلخانه ی اجاره ای می پردازم و طرح توجیهی گلخانه ای که گفته خواهد شد بر پایه تمام هزینه های کشت محصول در طول یک دوره کشت می باشد، همراه من باشید.
با توجه به موارد گفته شده، گلخانه مناسبی برای فرد سرمایه گذار در ورامین (روستای قلعه سین) اجاره شد که بر اساس اجاره نامه، فرد سرمایه گذار موظف شد که تا پایان شهریور ماه 99 ماهانه مبلغ 2500000 هزار تومان جهت اجاره به صاحب گلخانه پرداخت کند که بر اساس این مبلغ می توان به این موضوع اشاره داشت هزینه سالانه اجاره گلخانه مناسب (با امکانات ذکر شده) جهت سه دوره کشت گل لیلیوم مبلغ 30 میلیون تومان خواهد بود.

پس از اجاره گلخانه گل لیلیوم در شهریور ماه 98 و آماده سازی خود گلخانه (حذف علف های هرز، بررسی شوری و اسیدی قلیایی بودن آب و …)، نوبت به اقدام بستر سازی کشت رسید که در این حوزه مبلغ 46 میلیون تومان صرف شرایط کشت گیاه شد ( هزینه های راه اندازی سیستم آبیاری، هزینه خریداری سبد، کوکوپیت، پرلیت و کرایه جابه جایی موارد گفته شده).

سپس پس از عبور از مرحله قبلی، می بایست اقدام به چیدن سبدها جهت بستر سازی و همچنین پر کردن آنها از کوکوپیت و پرلیت می شد که در این راستا مبلغ 2500000 تومان به صورت کلی صرف هزینه کارگری انجام این کار شد.

لازم به ذکر است انجام مراحل قبلی در طی 4 روز انجام شده و پس از عبور مراحل فوق،نوبت به خریداری پیاز گل لیلیوم در این طرح توجیهی می رسد.

سایز مناسب پیاز لیلیوم جهت کاشت در ایران به لحاظ بازار پسندی و مقرون به صرفه بودن سایز 16_18 و 18_20 می باشد، از این رو به تعداد 30000 هزار پیاز لیلیوم با خرید 210 میلیون تومانی از هر دو سایز انجام شد.

لازم به ذکر است پیاز های تهیه شده دارای رنگبندی های متفاوت بوده که از جمله آنها می توان به رنگ گل لیلیوم زرد، صورتی، گل لیلیوم سفید، قرمز اشاره نمود

پس از تهیه پیاز، نوبت به کاشت آنها در بستر هایی که ساخته شده است می رسد. آنچه که در کشت گل لیلیوم اورینتال اهمیت دارد آن است که کارها با سرعت و دقت زیادی انجام شود زیرا هر روز تاخیر در انجام این امور، سبب زیاد اقتصادی فرد تولید کننده خواهد شد. از این رو پروژه کاشت پیاز ها در طی یک هفته انجام شده که پس از انجام این مرحله، استارت کار جهت کاشت، داشت و برداشت گیاه گل لیلیوم آغاز می شود.

در صورتی که با مقاله های تخصصی کاشت انواع گل لیلیوم اورینتال در سایت پرشیالرن آشنا باشید، به این مورد اشاره شده است که دوره کشت گل لیلیوم تقریبا 90 روز (بسته به فصل) طول خواهد کشید و در 21 روز از این 90 روز به عبارتی در سه هفته اول کشت، گیاه نیاز به تغذیه کودی نداشته (از اولین روش های کاهش هزینه در کشت گل لیلیوم) و تنها چیزی که در سه هفته اول دارای اهمیت است موضوع ایجاد شرایط محیطی مناسب برای گیاه می باشد.

پس از عبور از 21 روز اولیه رشد و غرقابی کردن گیاه، نوبت به کوددهی گیاه می رسد که مبلغی بالغ بر 15 میلیون تومان صرف خریداری کود های مناسب (نیترات کلسیم، نیترات پتاسیم، سولفات منیزیم و …..) شد.

پس از گذراندن سه ماه و استارت خوردن کار در هفته دوم شهریور، نوبت به برداشت محصول می رسد که با توجه به کاشت 30000 هزار پیاز لیلیوم، انتظار این موضوع را به همراه فرد سرمایه گذار داشتیم که با کاشت پیاز تازه و تولید 6000 هزار دسته گل، بتوانیم شروع خوبی را داشته باشیم که همین موضوع اتفاق افتاده و در طی 20 روز تمامی گلهای تولید در بازار فروخته شد.

فروش 6000 هزار دسته گل لیلیوم با مبلغ کلی 780 میلیون تومان به پایان رسید و فرد تولید کنده سود فوق العاده ای به دست آورد که بدون شک تولید با کیفیت، شناخت بازار فروش و آگاهی از رنگبندی مناسب نیز در این امر اثر گذار بودند.

در انتهای مقاله لازم به ذکر است که هزینه های جاری کشت (حقوق کارگر در ماه، باربری ارسال گل به بازار فروش، خرید نخ و سلفون جهت دسته بندی، هزینه آب، برق و گاز، درصد واسطه گری جهت فروش در بازار) مبلغی بالغ بر 42 میلیون تومان شد که با محاسبه آن در کلیه هزینه های کشت میتوان به عدد 345 میلیون رسید که با توجه به فروش 780 میلیون تومانی، در بازه زمانی 4 ماه سرمایه گذاری مناسبی انجام شده است.

بازگشت سرمایه در کشت گل لیلیوم اورینتال در طرح توجیهی گلخانه تقریبا در هر دوره 4 ماه خواهد بود که قطعا بزرگترین برتری کشت گل لیلیوم نسبت به کشت سایر گلهای زینتی دیگر مثل رز و ارکیده نیز همین موضوع می باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 4 میانگین امتیازات: 3.8]
۶ نظرات
  1. بهنام رضایی می گوید

    سلام و خسته نباشید خدمت شما. تشکر از مطالب مفیدتون. متراژه گلخانه رو میشه بفرمایید که چقدر بوده؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      شما هم خسته نباشید
      ۲۴۲۰ متر.

  2. محمد فاطمی می گوید

    سلام اقای فتاح زاده
    ما بخوایم گلخانه راه اندازی کنیم شما میتونی مدیریت کنی یکسال اول رو برامون تا کنار شما و تیمتون یاد بگیریم؟
    ممنون میشم یه تماس با بنده بگیرید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      در صورت تمایل می تونید با شماره من تماس بگیرید.
      ۰۹۱۲۲۴۸۱۶۴۴

  3. مرتضی می گوید

    سلام..وقت بخیر
    من چند سوال دارم از حضورتون
    ۱.مبلغ فروش هر شاخه گل ۱۳۰ هزار تومان بوده؟
    ۲.در سال ۱۴۰۰ با مینیمم چه سرمایه ای میتوان شروع به کشت سودآرو کرد؟
    ۳.در صورت آمادگی تیم سرمایه گذار ما، شرایط شما برای همراهی ما چیست؟
    ممنونم میشم اگر توضیح بفرمایین.
    مرتضی از تهران

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقت شما هم بخیر
      در صورت تمایل با شماره بنده تماس بگیرید ۰۹۱۲۲۴۸۱۶۴۴ (بعد از ساعت ۱۶:۰۰).

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy