کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آموزش تصویری کاشت زعفران در گلدان پلاستیکی

7

برای کاشت زعفران در گلدان پلاستیکی نیاز به یک بافت خاک مناسب که دارای زهشکی بالا و ذرات درشت است، می باشد.

از طرفی، به طور خلاصه می توان گفت زعفران گیاهی نورپسند بوده و نیاز نوری آن در طول روز 8 الی 10 ساعت می باشد، بنابراین توصیه می شود که از زعفران در کنار پنجره های خانه مخصوصا پنجره های جنوبی و غربی نگهداری کنید.

دیگر نکته ی مهم در پرورش و کشت زعفران در گلدان، موضوع برداشت گل است به طوری که به محض باز شدن گلها، می بایست رشته های زعفران را برداشت کرده و با خشک کردن آنها بتوان از خواص ادویه ای و درمانی آن نظیر خواص زعفران برای قلب و مغز، مصرف زعفران در دوران بارداری و غیره استفاده نمود.

هر آنچه که گفته شد، نگاهی مختصر به کاشت زعفران در گلدان پلاستیکی بوده است بر این اساس پیشنهاد می کنم برای آموزش دقیق تر روش پرورش زعفران در خانه تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

روش صحیح کاشت پیاز زعفران در گلدان پلاستیکی

اولین قدم، تامین پیاز زعفران جهت کاشت در گلدان است به طوری که پیاز انتخابی باید درشت و عاری از آفات و بیماری ها باشد.

نکته مهم در موضوع خرید پیاز زعفران، اندازه آن است زیرا پیاز زعفران از لحاظ سایز و اندازه بسیار متنوع می باشد به طوری که سایز کوچک آن، هم اندازه یک فندق بوده و گلدهی بسیار پایینی دارد و به اصطلاح خودمانی مان می توان گفت که محصول بسیار کمی دارد.

بنابراین پیشنهاد می شود برای تولید باکیفیت تر زعفران در خانه، از پیاز درشت آن که تغذیه بهتری شده است استفاده نمایید.

پیاز زعفران
پیاز زعفران

پس از تهیه پیاز زعفران، سریعا باید اقدام به کاشت آن کرد زیرا تغییرات دمایی سبب افت محصول تولیدی از پیاز زعفران می شود.

در قدم دوم کاشت زعفران در گلدان پلاستیکی می بایست گلدان مناسب را جهت کاشت پیاز فراهم و خریداری نمایید به طوری که گلدان خریداری شده باید دارای سوراخ های زهکشی در انتها و از نوع سفالی باشد.

لازم به ذکر است کاشت پیاز زعفران در گلدان های پلاستیکی نیز امکان پذیر است ولیکن استفاده از گلدان های سفالی سبب ارتقای کیفیت محصول نهایی خواهد شد زیرا این گلدان ها آب آبیاری را از طرفین جذب کرده و مانع غرقاب شدن خاک می شوند.

گلدان زعفران
گلدان زعفران

علت توصیه وجود سوراخ های زهکشی در انتهای گلدان، تخلیه آب از پایین گلدان است زیرا زعفران برای رشد خود نیاز زیادی به آب ندارد.

در صورتی که تمایل دارید در چندین گلدان همزمان پیاز زعفران را بکارید، بهتر است فاصله گلدان ها از هم 10 سانتی متر باشد.

نکته ای دیگر که در کاشت زعفران در گلدان دارای اهمیت است، بحث فاصله کاشت پیازها در گلدان نسبت به یکدیگر بوده، در نتیجه پیشنهاد می شود فاصله پیازها از هم در محل کاشت 5 الی 7 سانتی متر باشد.

قدم سوم برای کاشت زعفران در گلدان پلاستیکی، عمق کاشت پیاز زعفران است به طوری که باید یک لایه از ماسه ی درشت یا خاکی که دارای ذرات درشت است را در کف گلدان بریزید.

علت استفاده از خاک با ذرات درشت، تخلیه سریع آب آبیاری زعفران از انتهای گلدان می باشد.

خاک زعفران
خاک زعفران

اندازه ارتفاع خاکی که در کف گلدان ریخته می شود باید یک ششم ارتفاع گلدان باشد یعنی به عبارتی اگر گلدان دارای 30 سانتی متر ارتفاع است، باید خاک کف گلدان 5 سانتی متر باشد.

در صورت عدم دسترسی به تهیه شن درشت می توانید از ترکیب پیت ماس و کوکوچیپس در انتهای گلدان زعفران استفاده کنید.

کاشت زعفران در گلدان
کاشت زعفران در گلدان

در قدم چهارم می بایست مابقی فضای گلدان را از خاکی که دارای ذرات کوچکتری است، پر نمایید.

به توصیه نویسنده برای ترکیب خاک مذکور می توانید از ترکیب کوکوپیت و پرلیت با نسبت 70 به 30 استفاده نمایید.

لازم به ذکر است در هنگام پر کردن گلدان از خاک مذکور بهتر است گلدان تا 5 سانتی متر مانده به انتها، از خاک مناسب پر شود.

نیازهای محیطی پس از کاشت پیاز زعفران در گلدان پلاستیکی

توسط بیلچه و یا دست، حفره هایی به اندازه 10 سانتی متر را در خاک ایجاد کرده و سپس پیاز زعفران را به طوری که سر پیاز (محل جوانه زنی) به سمت بالا است، بکارید.

در صورتی که چندین پیاز زعفران را در کنار هم می کارید، بهتر است همان طور که قبلا اشاره شد فاصله پیاز ها از هم 5 الی 7 سانتی متر باشد ( درست مانند شرایط کاشت زعفران در باغچه).

در صورت تهیه پیاز کوچک زعفران، عمق کاشت 5 سانتی متر برای کاشت پیاز کوچک زعفران مناسب است.

پس از طی شدن مراحل قبلی کاشت زعفران در گلدان پلاستیکی می بایست پس از کاشت پیاز، مابقی فضای حفره و روی پیاز را از مخلوط خاک با ذرات ریز بپوشانید.

سپس توسط یک ظرف اقدام به آبیاری غرقابی خاک نمایید به طوری که خاک به صورت کامل خیس شود و آب آبیاری از انتهای گلدان زعفران خارج شود.

لازم به ذکر است پس از انجام آبیاری غرقابی اولیه تا ظهور جوانه های پیاز زعفران نیاز به آبدهی گیاه نیست.

همان طور که در اول مقاله اشاره شد، گیاه زعفران برای رشد مناسب در روز نیاز به 8 الی 10 ساعت نور خورشید دارد از این رو توصیه می شود با قرار دادن گلدان در فاصله 1 الی 2 متری پنجره های جنوبی و غربی خانه، نیاز نوری را برای گیاه تامین کنید.

در صورتی که محل زندگی شما دارای آب و هوای سرد است، ترجیحا گلدان را در مکانی قرار دهید تا دمای مناسب و گرم برای رشد گیاه وجود داشته باشد (نزدیک به سیستم های تامین گرما در خانه).

جوانه زنی زعفران
جوانه زنی زعفران


پس از طی شدن مدتی، جوانه های زعفران از خاک بیرون آمده و رشد طولی گیاه آغاز می شود.

در این مرحله می بایست نیاز آبی گیاه مجددا برطرف شود به نحوی که تا زمان برداشت محصول هر زمان که مخلوط خاک 90 درصد خشک شود می بایست اقدام به آبیاری زعفران نمود.

این آبیاری هرگز نباید به صورت غرقابی انجام شود و صرفا جهت حفظ رطوبت خاک، گیاه را آب دهی کنید.

برداشت محصول زعفران در خانه

گل زعفران
برداشت محصول

پس از باز شدن گلهای بنفش رنگ زعفران، نوبت به برداشت سریع محصول می رسد به طوری که باید هر روز گل های زعفران را چک کنید تا در صورت باز شدن آنها، بلافاصله اقدام به برداشت رشته های قرمز رنگ کنید.

به طور کلی می توان گفت پس از کاشت پیاز زعفران در گلدان پلاستیکی، حدودا یک ماه زمان خواهد برد که گیاه به مرحله گلدهی برسد.

برداشت زعفران
برداشت زعفران

برای برداشت رشته های قرمز رنگ می توانید از موچین استفاده نمایید و یا با استفاده از دست اقدام به برداشت آنها کنید

برای دقت بیشتر در این حوزه از کاشت زعفران در گلدان پلاستیکی می توانید خود گل را از ساقه بریده و با راحتی بیشتری اقدام به جداسازی رشته های قرمز رنگ کنید.

خشک کردن زعفران
خشک کردن زعفران

پس از برداشت رشته های های قرمز رنگ و یا به عبارتی محصول زعفران، نیاز هست که آنها را جهت مصرف خشک کنید.

برای انجام این عمل می توانید با استفاده از یک حوله و قرار دادن رشته های های قرمز زعفران بر روی آن، این عمل را انجام دهید.

روند خشک شدن زعفران حدودا 3 الی 4 روز به طول خواهد کشید و زمانی رشته ها خشک خواهند شد که تعداد روز ذکر شده طی شود و رشته ها کمی سفت شوند.

پیشنهاد می شود جهت خشک کردن زعفران از محلی که عاری از گرد و غبار است استفاده نمایید.

نگهداری زعفران
نگهداری زعفران

پس از خشک شدن رشته ها و پیش از مصرف زعفران ، می بایست آنها را در یک ظرف شیشه ای و در جای خنک و تاریک برای حفظ کیفیت نگهداری کرد.

لازم به ذکر است زعفران به مدت 2 تا 3 سال قابلیت نگهداری در ظرف بسته در دمای 25 درجه سانتی گراد را داراست و آسیبی به لحاظ کیفی به آن وارد نمی شود.

در انتهای مقاله شاید پرسشی در ذهن شما عزیزان ایجاد شده باشد که چرا به کوددهی زعفران در این مقاله اشاره نشده است، لازم می دانم در اینجا عرض کنم که پیاز زعفران (سایز درشت) جهت فروش توسط خود فروشنده در زمین های زراعی مورد تغذیه قرار گرفته است (در مقاله ی آموزش کشت زعفران به طور کامل به موضوع اشاره شده پرداخته ایم) از این رو در حوزه کاشت زعفران در گلدان پلاستیکی نیازی به کوددهی به پیاز زعفران وجود ندارد و به توصیه بنده قطعا بهتر خواهد بود برای تولید با کیفیت زعفران و بهره مندی از لذت طعم و خواص درمانی آن، پیاز سایز درشت زعفران کاشته شود.

در صورتی که تمایل دارید از سایز کوچک پیاز جهت کاشت استفاده کنید، می بایست بعد از خشک شدن خاک پس از آبیاری غرقابی، هفته ای یک بار از کود سه بیست npk و یا کود 12 12 36 برای گلدهی جهت تغذیه گیاه با یک چهارم توان توصیه تولید کننده کود در آب آبیاری استفاده کنید.

در صورتی که تا به حال تجربه پرورش و نگهداری زعفران را در خانه داشته اید، در صورت تمایل می توانید تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

جهت پرسش در ارتباط با مسائل پرورش و کاشت زعفران در گلدان پلاستیکی می توانید در همین بخش از طریق کامنت با ما در ارتباط باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 31 میانگین امتیازات: 3.4]
۷ نظرات
  1. علی می گوید

    با سلام وخسته نباشید من چند سال است که در گلدان سفالی زعفران کاشتم متا سفانه گلدهی صورت نگرفته علت چیست ؟ ممنون .

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      محبت می کنید اندازه یا سایز پیاز رو به من بگید ؟؟؟؟

  2. سحر می گوید

    سلام. من اگر زعفران رو در گلدون پلاستیکی بکارن مشکل ایجاد نمیشه؟ یا حتما باید سفالی باشه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      خیر مشکلی پیش نمیاد ولیکن گلدون مصرفی حداقل ۸ منفذ برای خروج آب داشته باشه.

    2. فاطمه می گوید

      خیلی ممنون از مقاله خوبتون

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        سپاس گزارم از محبت شما.

  3. حامد می گوید

    خیلی ممنون از مقاله خوبتون
    ببخشید در کشت زعفران بدون خاک آیا میشه از آذر تا خرداد سال بعد، توی همون قفسه‌ها خاک ریخت و پیازها رو نگهداری کرد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy