کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

معرفی 8 نوع از انواع گل سوسن (لیلیوم)

4

در مقاله ای دیگر از سری مقالات گل لیلیوم از سایت پرشیالرن با شما همراه هستیم و در این مقاله انواع گونه های گل سوسن یا لیلیوم را با هم مرور خواهیم کرد.

گل های سوسن یا لیلیوم نسبت به سایر گلها در باغ ها و سایر فضاهای باز قابلیت تشخیص بیشتری دارند. انواع گونه های گل سوسن (لیلیوم)، دارای غنچه های بزرگ و زیبا بوده و برای باغ ها، مکان های کلاسیک و دیزاین فضاهای امروزی مناسب هستند.

در این میان ممکن است بسیاری از افراد این تفکر را داشته باشند که سوسن ها به خصوص سوسن های قدیمی برای دیزاین باغ های امروزی مناسب نیستند، ولیکن حقیقت این است که امروزه ده ها واریته مدرن ترکیبی از گل سوسن (لیلیوم) وجود دارد که همگی دارای زیبایی خاص و عطر ویژه ای هستند و سبک کاملی را به مناظر امروزی ارائه می دهند.

در ادامه مقاله به معرفی هشت نوع از گل سوسن (لیلیوم) می پردازم تا اطمینان حاصل شود چرا این گلهای زیبا شایسته حضور در هر مکان برجسته ای از جمله باغ ها هستند.

چرا از انواع گل سوسن واریته های مختلفی وجود دارد؟

گل لیلیوم
گل لیلیوم

قبل از آنکه بخواهم شما عزیزان را با انواع گل سوسن آشنا کنم، می بایست عرض کنم که سوسن های گلدار تابستانی توسط گیاه شناسان بر اساس تاریخ ژنتیک و هیبریداسیون در 8 بخش مختلف تقسیم بندی می شوند.

قرار دادن این خانواده بزرگ از گیاهان در طبقه بندی هایی از این دست، هم به باغبانان حرفه ای و هم باغبانان خانه کمک می کند تا بدانند غنچه های خاص و زیبایی که از سوسن ها تولید می شود، هنگام شکوفه دهی و باز شدن غنچه ها چه ظاهری داشته و در چه شرایطی رشد می کنند.

گل سوسن
گل سوسن

در هر یک از این 8 بخش، زیر مجموعه های زیادی وجود دارد و می توان گفت صدها واریته مختلف در هر یک از این 8 بخش وجود دارد و یا به عبارتی دیگر، هر یک از 8 گونه مختلف سوسن ها، از انتخاب های مختلفی تشکیل شده اند که مجموعه ای از تنوع رنگ ها را شامل می شوند.

1. آسیاتک، اولین گونه ی انواع گل لیلیوم

آسیاتک، اولین گونه ی انواع گل لیلیوم
آسیاتک، اولین گونه ی انواع گل لیلیوم

هیبریدهای آسیایی یعنی گونه آسیاتک، از اولین انواع لیلیوم بوده که از چندین گونه مختلف لیلیوم ها تشکیل شده است به طوری که آنها 3 تا 6 گل در هر ساقه دارند و گلبرگ های آنها در زمان گلدهی، لکه دار می باشد.

لیلیوم آسیاتک که نام دیگر آن گل لیلیوم معمولی است، دارای رایحه به خصوصی نبوده و گل های تولیدی آن نسبت به دیگر گونه ها، کوچک تر می باشد. طیف رنگ های آسیاتک معمولا به رنگ های نارنجی، زرد، قرمز و سفید می باشد و متاسفانه به دلیل رشدی که در طبیعت دارند، در حیات وحش مورد هجوم گوزن ها و خرگوش ها واقع می شوند.

لیلیوم آسیاتک از انواع گل لیلیوم، دارای ساقه مستحکم و مستقیم بوده که گلبرگ های آن در زمان گلدهی نیاز به آفتاب کامل جهت لکه دار شدن هستند و می توان گفت در انتهای دوره رشد، گلهای برش خورده و ماندگاری را تولید می کنند.

2. گونه دوم، گل لیلیوم اورینتال

گل لیلیوم اورینتال
گل لیلیوم اورینتال

گل لیلیوم یا سوسن اورینتال جز معطر ترین گونه ها در بین انواع گل لیلیوم هستند و عطری که از آنها تولید می شود، به خصوص در زمان عصر و شب، بسیار دل انگیز می باشد.

اورینتال ها دارای برگ های بزرگتری نسبت به گونه های دیگر بوده و برخلاف آسیاتک ها در طبیعت از هجوم گوزن ها و خرگوش ها در امان هستند. اورینتال ها در زمان باز شدن غنچه ها، گرده افشانی زیادی دارند بنابراین توصیه می کنم اگر از گل لیلیوم اورینتال در خانه نگهداری می کنید، در هنگام باز شدن غنچه های گیاه، مواظب لوازم خانه و عدم رنگ شدگی آنها از گرده افشانی گیاه باشید.

سایز گل اورینتال در برخی از مواقع می تواند به بزرگی یک بشقاب غذاخوری باشد و تعداد تولید غنچه در ساقه نیز در این گونه، زیاد می باشد. گل لیلیوم یا سوسن اورینتال در طیف وسیعی از رنگها مثل قرمز، بنفش، زرد، گل لیلیوم صورتی، گل لیلیوم سفید و …. وجود دارند.

در برخی از گونه ها، روی گلبرگ های گیاه خال هایی وجود دارد و این در حالیست که در برخی از واریته ها این خال ها وجود ندارد. این گونه از لیلیوم ها در انتهای دوره رشد ارتفاع بالاتر از یک متر خواهند داشت.

لازم به ذکر است اورینتال بیشترین طرفدار را در کشت گلخانه گل لیلیوم دارد و به لحاظ قیمت گل لیلیوم اورینتال از دیگر انواع گل لیلیوم گران تر می باشد.

3. گونه ترومپت از سومین انواع گل سوسن

گونه ترومپت از سومین انواع گل سوسن
گونه ترومپت از سومین انواع گل سوسن

نام دیگر این سوسن ها، نیلوفر آبی نامیده می شود و گلهای تولیدی از آنها بسیار معطر و ماندگار می باشد. گلبرگهای این گونه از انواع گل سوسن فاقد لکه بر روی گلبرگ بوده و برگ های آنها به صورت پهن می باشد، البته پهنی برگ های آنها به اندازه اورینتال ها نبوده و کمی کوچکتر می باشد.

برخی از واریته های ترومپت دارای بیش از 10 غنچه بر روی ساقه هستند و این در حالی هست که برخی دیگر، تنها تعداد معدودی دارند.

لازم به ذکر است پیاز لیلیوم ترومپت به لحاظ اندازه حدودا برابر با اورینتال از انواع گل لیلیوم است.

سوسن های ترومپت دارای طیف وسیعی از رنگها از جمله سفید، زرد، نارنجی و صورتی هستند و در زمانی که گیاه را از دور مشاهده می کنید، شکل ظاهری آنها در هنگام گلدهی شبیه ستاره می باشد.

یکی از گونه های مورد علاقه بنده در حوزه پرورش گل سوسن، گونه ترومپت بوده که معروف ترین واریته آن ملکه آفریقایی می باشد که در انتهای گلدهی دارای ارتفاع بسیار بلند، گلبرگ های نارنجی و عطر باور نکردنی می باشد.

4. گونه چهام، سوسن های اورینپت

گونه چهام، سوسن های اورینپت
گونه چهام، سوسن های اورینپت

یکی از بهترین انواع گل سوسن (لیلیوم)، گونه اورینپت می باشد که در فصل تابستان بسیار مناسب برای کاشت و اضافه کردن زیبایی به فضای باغ هستند. گونه ی اورینپت از تلاقی لیلیوم های اورینتال و ترومپت تشکیل شده است که غنچه های آنها قبل از باز شدن شکلی کم عمق دارد.

گل های تولیدی از این گونه گاهی اوقات به اندازه 25 تا 30 سانتی متر هستند که در طیف وسیعی از رنگ ها همانند زرد، سفید، قرمز و نارنجی وجود دارند.

گلهای بیرونی این گونه از انواع گل لیلیوم به شدت معطر هستند و به لحاظ ارتفاع بسیار بلند می باشند به طوری که در برخی از واریته ها ارتفاع آنها حتی تا 2 متر نیز مشاهده شده است و در انتها می توان گفت این گونه گلهای برش خورده بسیار زیبایی را تولید می کند.

5. گونه LA هیبرید، از پنجمین انواع گل لیلیوم

گونه LA هیبرید، از پنجمین انواع گل لیلیوم
گونه LA هیبرید، از پنجمین انواع گل لیلیوم

گونه LA هیبرید از انواع گل لیلیوم به لحاظ ژنتیکی از گونه های آسیاتک و لیلیوم های عید پاک در ادامه به آن اشاره خواهم کرد، نشات گرفته به طوری که گلهای تولیدی آنها از گونه ی آسیاتک بزرگتر بوده و به لحاظ طیف رنگی هم نیز، طیف گسترده تری دارند. گونه ی LA هیبرید گل های برش خورده ای را تولید کرده که در زمان باز شدن عطر و بوی خاصی ندارند. این گونه به دلیل تولید غنچه های بزرگ و ارتفاع بلند، مناسب برای زیباسازی فضاهای باز می باشند.

6. گل سوسن چلچراغ، از دیگر انواع گل سوسن

گل سوسن چلچراغ، از دیگر انواع گل سوسن
گل سوسن چلچراغ، از دیگر انواع گل سوسن

گل سوسن چلچراغ از دیگر انواع گل سوسن در جهان به سوسن های مارتاگون معروف می باشد به طوری که هر ساقه تعداد زیادی از غنچه را تولید می کند.

گلبرگهای گل سوسن چلچراغ مانند پروانه های ریز و درشت از انتهای ساقه ی گل آویزان هستند به طوری که گلبرگ های آنها دارای طیف وسیعی از رنگ ها مانند سفید (مخصوص ایران)، نارنجی، زرد، قرمز و صورتی بوده که دارای ارتفاع بسیار بلندی نسبت به سایر گونه ها هستند.

لازم به ذکر است که این گونه بسیار زیبا از کشور عزیزمان ایران به صنعت جهانی گل ورود پیدا کرده است که می توان در برخی از واریته ها، گلبرگ های لکه دار را بر روی آن مشاهده کرد.

در نهایت می توان گفت اکثر گل های تولیدی از این گونه انواع گل لیلیوم دارای عطر و بوی خاصی هستن که به همین دلیل بسیاری از گردشگران در ایران و در فصل تابستان در شمال کشور از آنها بازدید می کنند.

7. گونه کانادایی، از هفتمین انواع گل لیلیوم

گونه کانادایی، از هفتمین انواع گل لیلیوم
گونه کانادایی، از هفتمین انواع گل لیلیوم

لیلیوم های کانادایی، بومی آمریکای شمالی بوده که رنگ آنها اغلب نارنجی و یا زرد می باشد به طوری که گلبرگ های تولیدی از آنها کمی عود شده می باشد. این گونه دارای ارتفاع به نسبت بلندی در انتهای دوره رشد بوده که در فواصل طول ساقه 3 تا 8 برگ را تولید می کند.

قدرت تحمل کمبود نور در این گونه از انواع گل لیلیوم بالا بوده و برای کاشت در نقاط مرطوب بسیار مناسب هستند. از نگرانی ها برای این گونه می توان به خطر هجوم خرگوش ها اشاره کرد که در رشد طبیعت آنها، می توانند سبب خسارت به گیاه شوند.

8. لانگیفلوروم، آخرین گونه از انواع گل سوسن

لانگیفلوروم، آخرین گونه از انواع گل سوسن
لانگیفلوروم، آخرین گونه از انواع گل سوسن

سوسن های لانگیفلوروم به عنوان سوسن های عید پاک شناخته می شوند و همواره این گونه به علت داشتن ظاهری کلاسیک، بسیار مورد توجه علاقه مندان به گل و گیاه بوده است.

گلبرگهای این گونه از انواع گل سوسن بسیار شبیه گونه ترومپت بوده و رنگ بیرونی گلبرگهای آنها به رنگ سفید می باشد. این گونه از سوسن ها برای رشد، نیازمند شرایط محیطی مناسب هستند که تنها در این حالت می باشد که ارتفاع بلندی خواهند داشت.

جالب است بدانید سوسن های عید پاک آنچنان دارای عطر خاصی نیستند اما می توانند در دماهای بسیار پایین همانند 20- درجه سانتی گراد زنده بمانند و به حیات خود ادامه دهند که البته این مقاومت گیاه، انرژی زیادی را از پیاز گیاه مصرف می کند.

نکته ای جالب در پیاز تمام سوسن ها وجود دارد که چرخه ی گلدهی در آنها است به طوری که پس از تولید غنچه می بایست ساقه را از پایین تا ارتفاع یک سومی گیاه برش دهید تا از هدر رفتن انرژی پیاز گل سوسن جلوگیری شود زیرا برای چرخه ی گلدهی سال بعد گیاه، نیاز به حفظ انرژی در درون پیاز می باشد.

پس از برش ساقه ها، اجازه دهید گل سوسن به خودی خود از بین برود و هرگز برگ های سبز گیاه را نباید قطع کرد، زیرا آنها به فتوسنتز خود ادامه خواهند داد.

در فصل پاییز پس از آنکه ساقه ها و برگ های گیاه به رنگ قهوه ای درآمدند، پیاز گل سوسن را در زمین قرار دهید تا توسط کود های شیمیایی تغذیه شود، زیرا این کود ها سبب تغذیه و بزرگ شدن پیاز می شوند و سپس با گذشت زمان می توانید پیاز را از زمین بیرون کشیده و در فضای دلخواه خود مجددا کاشت کنید.

در صورتی که در ارتباط با کاشت هر یک از انواع گل لیلیوم (سوسن) اشاره شده سوالی دارید حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 13 میانگین امتیازات: 4.4]
۴ نظرات
  1. کیان می گوید

    سپاس از سایت عالی و کاربردی شما
    من تا الان فکر میکردم امکان کاشت مجدد پیاز گل سوسن وجود نداره که خوشبختانه الان فهمیدم این امکان هست

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      ممنونیم از محبت شما
      بله پس از کاشت می تونید با یه دوره سرمایی مناسب، مجددا پیاز گل سوسن رو کاشت کنید.

  2. ایرسا می گوید

    سوسن گل بسیار زیبا و خاصیه، ممنون و خوشحالم که مقاله آموزنده تون رو دیدم. امیدوارم پاییز امسال بتونم کلی سوسن بکارم 🙂

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سپاس گزارم از محبت شما
      اگر بتونید یک دوره سرمایی برای پیاز گل سوسن فراهم کنید پیاز این گیاه در تمامی مقاطع سال قابل کاشت هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy