کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

مقدمه ای بر آموزش کشت گل لیلیوم اورینتال

2

در اولین مقاله از سری مقالات آموزش کاشت گل لیلیوم اورینتال از سایت پرشیالرن همراه شما هستیم.

قطعا تا به حال بارها نام گل لیلیوم را شنیده اید. این گل مناسب جهت تزئین باکس گل ، تاج گل ، دسته گل است و از لحاظ زیبایی برای موارد گفته شده دارای اهمیت بالایی است از ویژگی ها گل لیلیوم می توان به شایستگی، زیبایی، ظرافت و اصالت اشاره کرد.
نام علمی گل لیلیوم lilium spp از خانواده liliaceae است در کشور عزیزمان ایران واریته های اورینتال و آسیاتک نسبت به سایر واریته های این گل بیشتر کشت می شود که هر دو این واریته ها اصالت هلندی دارند و در کشور هلند تولید می شود از نمونه های ایرانی گل لیلیوم می توان سوسن چهلچراغ را نام برد که رنگ سفید آن در شهر های آذربایجان کشت می شود به گل مریم معروف است.
گل لیلیوم دارای تنوع رنگی و زیستی بالایی است که اغلب واریته های آن دارای عطر و بوی ویژه ای هستند که کمپانی های بزرگ عطر سازی در جهان از آن استفاده می کنند.
پیاز لیلیوم دارای فلسهای متعددی است و در اندازه مختلف می توان پیاز آن را تهیه کرد.

واریته های مختلف لیلیوم

Oriental hybrids

دارای گل بزرگ و معطر است که تنوع رنگی زیادی را دارد طیف متنوع بودن آن از سفید خالص تا ارغوانی تیره است و غالبا در محیط هایی که نور در آن زیاد نیست رشد می کند. خاک محل کشت لیلیوم اورینتال نباید گرم باشد.

Trumpet lilies

ارتفاع بلندی از لحاظ رشد ساقه نسبت به سایر واریته های لیلیوم دارد و همانند گل اورینتال دارای طیف گسترده ای از رنگ های متنوع است.

Candidum hybrids

معمولا محل کاشت پیاز آنها در خاک عمیق نیست و گلدهی معمولا برای این واریته گل لیلیوم در فصل تابستان اتفاق میفتد این واریته اغلب سفید است و اصطلاحا به آن madonna lilies گفته می شود.

Longiflorum hybrids

شکل ظاهری آن همانند شیپور بلند می باشد که به وفور در گلفروشی ها موجود است این گل لیلیوم به سوسن عید پاک مشهور است و تنوع رنگی آن معمولا زرد و سفید است.

Martagon hybrids

شکل ظاهری این گل به گونه ای است که سر گل های آن به سمت پایین خمیده شده است به طوری که گلبرگ های آن به سمت عقب خم می شود جالب است بدانید این گل لیلیوم تمایل زیادی برای جابجایی پیاز خود ندارد و ترجیح آن کشت یک ساله در یک محیط است و دارای ارتفاع به نسب بلندی است. از ویژگی های منحصر به فرد این واریته لیلیوم می توان به تعداد غنچه زیاد در یک ساقه اشاره کرد.

Lillium lancifolium

شکل گل این واریته لیلیوم شبیه زنگوله است که گلبرگ های آن در انتهای مرحله رشد به سمت عقب خم می شود و دارای تعداد زیادی گل همانند واریته مارتاگون است.

Asiatic hybrids

محبوب ترین رنگ این واریته لیلیوم نارنجی و زرد است که در کنار این دو رنگ محبوب دارای گسترده ای از رنگ سفید تا قرمز است در این نوع از لیلیوم در واریته های جدید بر روی گلبرگ ها لکه های نگین مانندی وجود دارد که جلوه ی بسیار زیبایی را برای این گل به ارمغان آورده است دوره کشت این واریه کوتاه است و غنچه ها در کنار هم در انتهای ساقه شکل می گیرند.
گل لیلیوم اورینتال در کنار گل هایی نظیر رز ، ارکیده ، آنتریوم جز گل لوکس در بازار ایران محسوب می شود برای کشت لیلیوم قبل از هر عملی باید مواردی را رعایت کرد که در حین مرحله کاشت تا برداشت مشکلی ایجاد نشود.
زیرا از قدیم گفته شده است که سر و کار داشتن با موجود زنده امری سخت است و باید با تلاش زیادی همراه باشد در این مقاله من روش کشت لیلیوم اورینتال را در ابعاد گسترده ای بررسی می کنم که این حجم از کشت در مکانی بجز گلخانه امکان پذیر نیست زیرا کشور عزیزمان ایران کشوری چهار فصل است که در آن شرایط گلخانه برای کاشت پیاز گل لیلیوم اورینتال اعم از رطوبت ، لوکس نوری ، تامین آب ، دما ، خاک و … متفاوت است. در کشور هلند گل لیلیوم اورینتال را در خاک می کارند زیرا در هلند هزینه کشت بالا هست و همیشه کشت در گلخانه به صرفه نیست و هم از طرفی در بازار های گل هلند کشش قیمتی که لیلیوم در بازار ایران دارد را به عبارتی دارا نیستند.
از طرفی کشور هلند از لحاظ شرایط محیطی دارای ثبات بیشتری نسبت به ایران هست و ترجیحا تصمیم در آن کشور، کشت در خاک است ولی برای آزمایش های ژنتیکی روی پیاز لیلیوم و یا آزمون و خطا بر روی گل لیلیوم (رشد ، رنگ گل ، قد و … ) آنها را در پیشرفته ترین گلخانه های دنیا کشت می کنند.
البته ناگفته نماند که بزرگترین منبع درآمد هلند از طریق فروش و صادرات اقلام گیاهی (بذر ، سم ، کود ، نشا ، پیاز گل و … ) است و همواره برای جهانی شدن شرکت های تولید اقلام گیاهی سالیه و گاها ماهانه در کشور های مختلف در نمایشگاه های مربوطه حضور دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 0 میانگین امتیازات: 0]
۲ نظرات
  1. سارا می گوید

    چقدر اطلاعات عالی و کامل و جذاب بود!ممنون😍👌🏽

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      ممنون از شما … امیدواریم از مطالب پرشیالرن لذت ببرید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy