کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت رشد نکردن شفلرا چیست + معرفی روش های افزایش رشد شفلرا با سینا فتاح زاده

1

رشد نکردن شفلرا دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به نور و درجه حرارت نامناسب، آبیاری و کوددهی غیر اصولی، رطوبت کم و همچنین هجوم آفات و بیماری ها به گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت رشد نکردن شفلرا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید دلیل اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص دهید و با استفاده از راه حل درمانی مناسب شاهد افزایش رشد شفلرا خود باشید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

نور نامناسب چگونه باعث رشد نکردن شفلرا می شود؟

رشد نکردن شفلرا
رشد نکردن شفلرا

نور خورشید به واسطه فتوسنتز کردن برگ ها در تامین انرژی برای انجام فرآینده های متابولیسمی گیاه نقش بسیار مهمی دارد در نتیجه اگر نور محل نگهداری گیاه شفلرا نامناسب باشد، گیاه در تامین و ذخیره انرژی دچار مشکل شده و رشد مناسبی نخواهد داشت.

شفلرا گیاهیست که در طول روز به هشت ساعت نور کامل و غیر مستقیم خورشید نیاز دارد با این حال محل قرار گیری آن باید در نزدیکی پنجره های نورگیر با فاصله یک الی دو متری باشد.

اگر فاصله گلدان گیاه تا پنجره بسیار زیاد و یا بسیار کم است و شفلرا شما در طول روز به هشت ساعت نور مناسب خورشید دسترسی ندارد، مطمئن باشید علت رشد نکردن گل شفلرا شما به خاطر کمبود نور است که می بایست برای افزایش رشد شفلرا خود با جا به جایی گلدان این مشکل را برای گیاه تان برطرف نمایید (جا به جایی گلدان در زمان شب انجام شود).

لازم به ذکر است از دیگر خسارات نور نامناسب می توان به زرد شدن برگ شفلرا (نور کم) و سوختگی برگ شفلرا (نور زیاد) اشاره نمود.

درجه حرارت بسیار بالا و یا پایین چگونه باعث کاهش رشد شفلرا می شود؟

دلیل رشد نکردن شفلرا
دلیل رشد نکردن شفلرا

گیاه شفلرا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نشده و زمانی که درجه حرارت شب 18 و روز ماکزیمم 30 درجه سانتی گراد باشد بیشترین رشد خود را خواهد داشت.

درجه حرارت بیش از 30 درجه سانتی گراد با افزایش تبخیر و تعرق برگ ها باعث پژمردگی گیاه شفلرا می شود اما آنچه که دلیل رشد نکردن شفلرا می باشد زمانیست که درجه حرات محل پرورش گیاه در خانه کمتر از 15 درجه سانتی گراد شود بنابراین اگر عشق و علاقه زیادی به گیاه تان دارید و می خواهید که شاید افزایش رشد شفلرا خود باشید، هرگز اجازه ندهید در اطراف گیاه نوسانات دمایی وجود داشته باشد تا بتوانید شاهد رشد روز افزون گیاه محبوب خود باشید.

از دیگر خسارات درجه حرارت سرد سوای توقف رشد گیاه می توان به لوله شدن برگ شفلرا اشاره نمود.

آبیاری اشتباه چگونه از رشد سریع شفلرا جلوگیری می کند؟

اگر میزان آبیاری شفلرا زیاد باشد، اکسیژن رسانی به ریشه های گیاه بسیار کم می شود (چون فضای خالی در خاک گلدان وجود ندارد) که به واسط این موضوع، ریشه های گیاه به مرور زمان پوسیده خواهند شد.

از سویی دیگر اگر آبیاری گل شفلرا بسیار کم باشد، ریشه ها نمی توانند مقدار مناسبی از آب و مواد غذایی را جذب کرده و آن ها را به ساقه و برگ های گیاه برسانند.

همان طور که قبلا در مقاله علت ریزش برگ شفلرا اشاره کردیم بهترین زمان آبیاری برای رشد سریع شفلرا موقعی است که 10 سانتی متر سطح خاک گلدان به طور کامل خشک شده باشد و از سویی دیگر بهترین روش آبیاری گیاه مذکور آن است که خاک گلدان به خوبی در زمان آبیاری نم دار و به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، روند آبیاری گیاه مذکور متوقف شود.

اگر آبیاری گیاه شما با آنچه که اشاره شد مغایرت دارد مطمئن باشید علت رشد نکردن گیاه شفلرا شما به خاطر آبیاری نامناسب است زیرا یا برای آبیاری شفلرای خود از یک لیوان کوچک استفاده می کنید و یا برای آبیاری گیاه محبوب تان برنامه ریزی مشخصی دارید.

ایران کشوری چهار فصل است و تغییرات دمایی و نوری در آن بسیار زیاد می باشد در نتیجه اگر می خواهید شاهد افزایش رشد شفلرا خود باشید، باید هر دو الی سه روز یکبار رطوبت سطح خاک را برررسی کرده و تنها در صورت لزوم گیاه خود را آبیاری کنید.

برای افزایش رشد شفلرا خود چگونه از کودهای شیمیایی استفاده کنیم؟

افزایش رشد شفلرا
افزایش رشد شفلرا

شفلرا گیاهیست که از سرعت رشد به نسبت بالایی برخودار است در نتیجه برای کوددهی آن باید بر اساس یک اصول و نظم خاص عمل کرد.

اگر کوددهی شفلرا زیاد باشد، شما با سوختگی نوک برگها (که به شرح کامل آن در مقاله قهوه ای شدن برگ شفلرا پرداختیم)، سوختگی ریشه ها و همچنین تغییر PH خاک روبرو خواهید شد که بدترین مورد، تغییر PH خاک است زیرا در صورت تغییر PH خاک عناصر غذایی روی جذب یکدیگر اثر منفی گذاشته و راندمان کیفی جذب یکدیگر را کاهش می دهند.

در نقطه مقابل کوددهی زیاد، نمی توان گیاه را تنها با آب خالی پرورش داد و از آن توقع رشد سریع و مناسب را داشت در نتیجه بهتر است در طول 12 ماه سال ماهانه یکبار گیاه شفلرا با کودهای کامل و متعادل تغذیه شود به طوری که مقدار مصرف کودهای شیمیایی (یعنی مقداری که داخل آب حل می کنید) در هر بار کوددهی گیاه، بیش از 20 سی سی یا گرم در یک لیتر آب نباشد.

اگر کوددهی گیاه شما با آنچه که اشاره شد تفاوت دارد در نظر خود داشته باشید دلیل رشد نکردن گل شفلرا شما به خاطر کوددهی نامناسب گیاه بوده است از این رو برای درمان گیاه و افزایش رشد شفلرا پیشنهاد می شود اگر تا به حال گیاه خود را تغذیه نکرده اید، از همین لحظه روند کوددهی آن را آغاز کنید و اگر اطمینان دارید از کود زیادی برای رشد سریع شفلرا خود استفاده کرده اید، بهتر است تا دو ماه گیاه محبوب خود را کوددهی نکنید تا بلورهای نمک مانند از خاک گلدان خارج شده و PH خاک متعادل شود.

اگر می خواهید گیاه تان همیشه برگ هایی سبز داشته باشد و آن را به روش کاملا اصولی و علمی تغذیه کنید، می توانید به فروشگاه سایت پرشیالرن مراجعه کرده و پکیج کود مخصوص شفلرا را خریداری نمایید.

در این پکیج یک عدد کود آهن به همراه یک عدد کود سه بیست مخصوص گیاه وجود دارد تا بتوانید با یک زمان بندی مشخص تغذیه شفلرا خود را تا یک سال آینده بیمه کنید.

رطوبت مناسب محل نگهداری گیاه چگونه باعث افزایش رشد شفلرا می شود؟

برای آنکه تبخیر و تعرق برگ های گیاه اصولی باشد بهتر است همیشه رطوبت در سطح متوسط (یعنی بیش از 40 درصد) در محیط نگهداری گیاه وجود داشته باشد.

روش های زیادی برای تامین رطوبت گیاه شفلرا وجود دارد که از رایج ترین آنها می توان به ساختن جزیره و استفاده از رطوبت سازهای برقی اشاره نمود.

برای افزایش رشد شفلرا خود هرگز و هرگز برگ های گیاه را با آب اسپری نکنید زیرا اولا غبارپاشی پاشی تنها برای چند ساعت رطوبت اطراف گیاه را بالا می برد ثانیا، تجمع قطرات آب روی برگ های گیاه خطر هجوم بیماری های قارچی را افزایش می دهد که به واسطه آن گیاه وارد دورانی پر از بحران شده و شما با رشد نکردن شفلرا خود مواجه خواهید شد.

هجوم آفات و بیماری ها چگونه باعث رشد نکردن شفلرا می شوند؟

آفات با هجوم به ساقه و برگ های گیاه، رطوبت و مواد غذایی داخل آنها را تخلیه می کنند به طوری که با هجوم آفات شما شاهد چسبناک شدن برگ شفلرا و سوراخ شدن برگ های گیاه خود خواهید بود در نتیجه برای افزایش رشد شفلرا خود می بایست دائما شاخه و برگ های گیاه را بررسی کنید تا در صورت مشاهده آفات بتوانید آنها را از بین ببرید.

بیماری ها با پوسیده کردن ریشه ها و همچنین لکه دار کردن برگ های گیاه باعث رشد نکردن شفلرا شما می شوند به طوری که اگر آبیاری زیاد باشد، محیط خاک به شدت غرقاب شده و بستر مناسب برای هجوم قارچ ها به ریشه های گیاه فراهم می شود که در نتیجه این هجوم، ریشه ها سیاه، قهوه ای و نرم شده و در انجام وظایف خود به خوبی عمل نمی کنند.

از سویی دیگر همان طور که اشاره شد اسپری کردن برگها با آب، احتمال هجوم بیماری های قارچی را افزایش می دهد که به واسطه آن روی برگ های گیاه لکه های قهوه ای و سیاه رنگی ایجاد می شود که در نتیجه این هجوم طبیعیست که شما با کاهش رشد شفلرا خود مواجه شوید در نتیجه پیشنهاد می شود در آبیاری گیاه محبوب تان با دقت بسیار زیادی عمل کنید و از غبارپاشی برگ های شفلرا به طور جد خودداری نمایید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر رشد نکردن شفلرا خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 84 میانگین امتیازات: 3.9]
1 نظر
  1. ایرانی می گوید

    سلام، من یه گلدون شفلرا دارم. دو تا از برگاشو نشونه گذاشتم، هر وقت برگ بالایی به پایینی برسه، سیرابش میکنم. ماهانه حداقل یکی و حداکثر دو تا برگ تازه میده و حالش ماشالله خوبه. شاید این تجربه من به درد عزیزی بخوره. گلاتون همیشه سبز و زیبا.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy