کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت پژمرده شدن گیاه شفلرا چیست + آموزش درمان آویزان شدن برگهای شفلرا با سینا فتاح زاده

70

پژمرده شدن گیاه شفلرا از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی دلایل متفاوتی دارد اما شایع ترین آن، آبیاری بیش از حد گیاه می باشد. با آبیاری زیاد در درجه اول برگ های پایینی گیاه زرد شده و در صورت تدام اشتباه در آبیاری گیاه، ریشه های شفلرا پوسیده شده و از بین می روند که از نشانه های این اتفاق می توان به مشام رسیدن بوی بد از سطح خاک گلدان اشاره نمود (البته در شرایط حاد).

از دیگر دلایل پژمرده شدن برگ شفلرا می توان به نوسانات دمایی، استرس گیاه پس از تعویض گلدان، آبیاری بسیار کم و همچنین کوددهی زیاد و غیر اصولی اشاره داشت.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن، تمامی دلایل و یا علت پژمرده شدن برگ های شفلرا یا آویزان شدن برگ شفلرا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل پیش آمده را برای گیاه خود تشخیص داده و با راه حل درمانی مناسب در راستای احیای آن گام بردارید، تا پایان همراه ما باشید.

آبیاری بیش از حد شایع ترین علت پژمرده شدن گیاه شفلرا

علت پژمرده شدن گیاه شفلرا
علت پژمرده شدن گیاه شفلرا

وقتی صحبت از آبیاری بیش از حد می شود منظور آن است که خاک گلدان مدت زیادی مرطوب مانده و هوا بین ذرات خاک در جریان نباشد.

همان طور که در مقاله زرد شدن برگ شفلرا اشاره شد، زمانی که آبیاری گیاه شفلرا بیش از اندازه و حد معین باشد، ریشه های شفلرا بیمار شده و به مرور زمان از بین خواهند رفت در نتیجه با آسیب دیدگی ریشه ها، جذب آب و مواد غذایی دچار مشکل شده و گیاه به طور جد وارد دوران بحرانی می شود.

علت پژمرده شدن شفلرا یا آویزان شدن برگ شفلرا به خاطر آبیاری بیش از حد علائمی دارد که به آسانی می توانید با بررسی گیاه خود سرنخ اصلی را پیدا کنید.

  • گیاه شما در مسیر پژمرده شدن قرار دارد اما خاک دارای رطوبت است.
  • برگ های پایینی و پیرتر گیاه به آرامی تغییر رنگ داده و زرد می شوند.
  • نوک و لبه برگ های جوان قهوه ای رنگ شده است.
  • در صورت بد بودن اوضاع، بوی بدی از سطح خاک به مشام می رسد.
  • گاهی اوقات ممکن است شما شاهد ریزش برگ ها و شاخه های گیاه خود باشید.

چه عواملی خسارت آبیاری بیش از حد را تشدید می کنند؟

همیشه اینطور نیست که گیاه شما تنها با آبیاری زیاد دچار مشکلات اشاره شده شود گاهی اوقات ممکن است آبیاری به اندازه و یا کمی بیش از حد معین باشد ولی عوامل دیگری سبب شده تا رطوبت اضافی در خاک باقی مانده و مشکلاتی زیادی برای گیاه شما ایجاد شود.

  • زمانی که نور محل نگهداری شفلرا مناسب نباشد. در این حالت سرعت رشد گیاه کاهش پیدا کرده و آب کمتری مصرف می شود و به واسطه همین امر خاک گلدان شاید با گذشت 10 روز همچنان مرطوب باشد و شما در این مقطع زمانی گیاه خود را آبیاری می کنید.
  • از دیگر عواملی که مشکلات آبیاری را تشدید می کنند می توان به طرح ریزی یک برنامه منظم برای آبیاری گیاه اشاره نمود به طور مثال شما تصمیم می گیرید هفته ای یکبار و یا هر 10 روز یکبار گیاه خود را آبیاری کنید.
  • برای آبیاری گیاه خود برنامه ریزی مشخصی نداشته باشید و هر زمان که 10 الی 15 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک می شود اقدام به آبیاری گیاه نمایید.
  • زمانی که گلدان گیاه منافذ زهکشی آب نداشته و یا تعداد آنها کم است.
  • اگر زیر گلدانی گیاه سنگ ریزه ندارد، مقداری سنگ ریزه روی آن بریزید تا آب خروجی با خاک گلدان در تماس نباشد و تنها رطوبت محیطی اطراف گیاه را افزایش دهد.
  • خاک گلدان فرسوده بوده و یا از قدرت زهکشی پایینی برخوردار می باشد.
  • در یک گلدان بزرگ، گیاه کوچک شفلرا کاشته شده است (گلدان بزرگ به معنی آبیاری بیشتر گیاه بوده که شفلرای شما نیاز چندانی به آن ندارد).
  • با فرا رسیدن فصل سرما، میزان آبیاری گیاه را کاهش نمی دهید (چون هوا سرد است و میزان تبخیر از سطح خاک کم).

با توجه به تمامی موارد گفته شده اگر اطمینان دارید دلیل پژمرده شدن شفلرا شما به خاطر آبیاری بیش از حد بوده است برای احیای گیاه خود مراحل زیر را دنبال کنید.

  • گیاه شفلرا را از خاک بیرون آورده و با کنار زدن خاک اطراف ریشه ها، آنها را به خوبی بررسی کنید. در این حالت باید ریشه ها پوسیده، سیاه و یا قهوه ای باشند.
  • توسط یک قیچی تیز ریشه های ناسالم را تا نقطه سالم هرس کنید.
  • پس از هرس خاک گلدان را با آب ولرم شستشو دهید و یا خاک تازه ای برای گیاه خود خریداری کنید.
  • گلدان گیاه حتما دارای منافذ زهکشی و به لحاظ اندازه مناسب شفلرای شما باشد.
  • با عبور از مراحل قبلی، مجددا گیاه خود را بکارید.
  • خاک را به آرامی در اطراف ریشه های گیاه متراکم کنید.
  • در آخرین مرحله گیاه را آبیاری کرده و از آن در محلی که نور خورشید کامل بوده اما به حالت غیر مستقیم است نگهداری کنید.

پس از طی شدن روند احیای گیاه، متاسفانه باید 2 الی 3 ماه منتظر باشید تا ریشه های گیاه رشد کرده و شفلرای شما برگ های جدید و جوانی را تولید کند و در این بین تنها وظیفه شما فراهم کردن شرایط ایده آل برای نگهداری گیاه می باشد.

نوسانات دمایی می تواند برگ های شفلرا را پژمرده کند

پژمرده شدن گیاه شفلرا
پژمرده شدن گیاه شفلرا

همان طور که در مقاله علت ریزش برگ شفلرا اشاره شد، گیاه مذکور از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما محسوب شده و در محدوده دمایی 18 الی 32 درجه سانتی گراد بهترین راندمان کیفی خود را دارد.

با توجه به محدوده دمایی اشاره شده، خیلی بعید است که علت پژمرده شدن برگ شفلرا یا آویزان شدن برگهای شفلرا شما به خاطر افزایش و یا کاهش بیش از حد دما باشد زیرا همواره در محیط خانه دمای مطلوب برای رشد گیاه وجود دارد بنابراین تنها در سه حالت گیاه شفلرای شما در معرض استرس های دمایی قرار می گیرد.

  • در مسیر حرکت گیاه از محل تولید (گلخانه) تا فروش و یا زمانی که شما به عنوان خریدار گیاه را تهیه می کنید، شفلرا ممکن است در معرض نوسانات دمایی قرار بگیرد.
  • زمانی گیاه را فصل تابستان در فضای باز و در دمای بیش از 32 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.
  • زمانی گیاه را در فصول سرما در فضای باز و در دمای کمتر از 10 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

در ارتباط با مقاومت شفلرا این نکته را هم عرض کنم که گیاه از ریشه های فوق العاده نیرومندی بهره مند می باشد که حتی در صورت از بین رفتن کامل شاخه و برگ ها زنده مانده و می تواند مجددا چرخه حیات گیاه را آغاز کند.

تعویض گلدان در زمان استرس گیاه می تواند باعث آویزان شدن برگ شفلرا شود

از دیگر عوامل اثرگذار بر پژمرده شدن برگ شفلرا یا آویزان شدن برگ شفلرا می توان به تعویض گلدان در زمانی که گیاه از قبل بیمار بوده است اشاره نمود.

در حالتی که گیاه از شرایط پرورش خود راضی نباشد، این موضوع را با علائمی به ما نشان می دهد که اگر در این مقطع زمانی گلدان گیاه را تعویض کنید، عمکلرد ریشه ها به کلی مختل شده و شما شاهد پژمردگی گیاه خود خواهید بود.

بسیاری از گیاهان اعم از گیاهان آپارتمانی کوچک و گیاهان آپارتمانی بزرگ اگر در زمان تنش گلدان آنها تعویض شود، از بین خواهند رفت با این حال شفلرا از گیاهان مقاوم آپارتمانی بوده و در شرایطی که به خوبی از آن پرستاری شود، به سلامتی قبلی خود باز خواهد گشت.

با توجه به نکات اشاره شده اگر پژمرده شدن گیاه شفلرا شما به خاطر تعویض گلدان می باشد توصیه می شود تنها آبیاری و کوددهی گیاه را به درستی انجام دهید و بهترین شرایط ایده آل محیطی را برای گیاه خود فراهم کنید.

آبیاری بسیار کم دیگر علت آویزان شدن برگهای شفلرا

آبیاری بسیار کم به اندازه آبیاری زیاد در قهوه ای شدن برگ شفلرا و پژمرده شدن شفلرا رایج نیست با این حال با توجه به زندگی های پر مشغله امروزی اگر یادتان برود شفلرا را در زمان مناسب آبیاری کنید، گیاه شما نارضایتی خود را با پژمرده کردن برگ هایش به شما نشان خواهد داد.

راه حل احیای گیاه به علت آبیاری بسیار کم ساده است و تنها کافیست به گیاه خود محبت بیشتری داشته باشید و آن را در زمان مناسب و به روش صحیح آبیاری کنید.

همان طور که اشاره شد زمان آبیاری شفلرا موقعی است که سطح خاک گلدان خشک شده باشد و از طرفی بهترین روش آبیاری گیاه آن بوده که آب به صورت آهسته آهسته وارد مخلوط خاک شده و آن را به خوبی مرطوب کند (نه به حالت غرقاب) و سپس به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان، سریعا روند آبیاری گیاه متوقف شود در غیر این صورت، مجددا شاهد آویزان شدن برگهای شفلرا خود خواهید بود.

کوددهی زیاد و غیر اصولی دیگر دلیل پژمرده شدن گیاه شفلرا

دلیل پژمرده شدن گیاه شفلرا

از علائمی که نشان می دهند دلیل پژمرده شدن برگ شفلرا یا آویزان شدن برگ شفلرا شما به خاطر کوددهی زیاد است می توان به قهوه ای شدن نوک و لبه برگ ها و همچنین تجمع رسوبات نمک مانند روی سطح خاک گلدان اشاره نمود.

کوددهی بیش از حد باعث سمی شدن و تغییر PH خاک می شود که به واسطه همین دو موضوع در عملکرد ریشه ها مشکل ایجاد می شود.

اگر اطمینان دارید علت پژمردگی و یا علت خشک شدن گیاه شفلرا شما به خاطر کوددهی زیاد است برای احیای گیاه شما دو راه حل وجود دارد:

  • اگر میزان رسوبات کم است، خاک گلدان را با آب ولرم شستشو دهید تا از میزان رسوبات نمک مانند اطراف ریشه گیاه کاسته شود.
  • اگر میزان رسوبات زیاد است، بهتر است خاک جدیدی را برای گیاه خود خریداری نمایید صحیح است که گیاه هم اکنون با استرس دست و پنجه نرم می کند و نباید خاک آن تعویض شود با این حال نکته اشاره شده متاسفانه تنها راه درمان گیاه به علت تجمع رسوبات مضر است.

بهترین روش کوددهی شفلرا آن است که گیاه در فصول بهار و تابستان ماهانه یکبار و در فصول پاییز و زمستان هر دو ماه یکبار توسط کودهای متعادل و کامل تغذیه شود.

اگر می خواهید گیاه تان همیشه برگ هایی سبز داشته باشد و آن را به روش کاملا اصولی و علمی تغذیه کنید، می توانید به فروشگاه سایت پرشیالرن مراجعه کرده و پکیج کود مناسب شفلرا را خریداری نمایید.

در این پکیج یک عدد کود آهن به همراه یک عدد کود سه بیست مخصوص گیاه وجود دارد تا بتوانید با یک زمان بندی مشخص تغذیه شفلرا خود را تا یک سال آینده بیمه کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر پژمرده شدن گیاه شفلرا یا آویزان شدن برگهای شفلرا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 195 میانگین امتیازات: 3.9]
۷۰ نظرات
  1. فاتینا می گوید

    با سلام گیاه شفلرا من دچار پژمردگی شده است
    چطور دوباره احیا کنم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      مختصری از شرایط نگهداری گیاه بفرمایید

      1. بلوط می گوید

        سلام
        هفته پیش به شفلرا من باد پنکه خورده و فرداش یکی از ساقه هاش حالتی چروک و پیر مانند گرفت و برگ های همون ساقه خشک شدند . هنوز ساقه خوب نشده و رشد نمیکنه . باید چی کار بکنم ؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          قسمتی از گیاه که آسیب دیده درمان نمیشه.
          شما باید بهترین شرایط نگهداری گیاه رو فراهم کنید تا شفلرای شما تا یک ماه آینده از این استرس خارج شه.
          اگر بخواید زودتر این دوران تموم شه می توانید از محلول های ضد تنش استفاده کنید.

          1. کریمی می گوید

            سلام من شفلزا تازه گرفتم ولی صاحب قبلی آبیاری زیاد میداد و بعضی برگاش سیاه شدن چگونه بدون دردسر دوباره احیا بشه

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            سلام
            وضعیت ریشه هارو بررسی کنید و در صورت خراب بودن اونهارو هرس کنید و ریشه های سالم را با قارچکش ضدعفونی کنید.

    2. مهدی می گوید

      سلام وقت بخیر
      گیاه شفلرام پژمرده شده خیلی شدید وفکر کنم بخاطر گرمای زیاد باشه چون جاش گرم بوده . لطفا راهنماییم کنید

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        سلام وقت بخیر
        اگر درجه حرارت بیش از ۳۰ شده حتما همین مورد هست.

        1. [email protected] می گوید

          سلام ممنون از پاسخگویی بی دریغ شما
          بونسای شفلرای من چند وقته برگهاش سیاه و قهوه ای میشن و مدام میریزن پشت بعضی برگهاش خال خالهای نارنجی داره و الان تمام برگها و ساقه هاش آویزون شده سم و قارچکش هم استفاده کردم ولی خوب نشده لطفا راهنماییم کنید ممنون

          1. سینا فتاح زاده می گوید

            سلام
            شرایط نگهداری رو به صورت کامل بفرمایید و اینکه در صورت امکان عکس گیاه رو آپلود کنید تو هیمن قسمت کامنت.

  2. رزيتا می گوید

    سلام وقت بخیر
    گل شفلر من برگهاش مثل سابق نیس و افتاده شده
    همه ی برگهاش سالم هس و پوسیدگی نداره
    یه هفته ی میشه که اینطوریه
    نزدیک پنجره اس و نور غیر مستقیم بهش میخوره
    و وقتی خاکش و چک میکنم و ١٠ سانتی خشک باشه آبیاری میکنم

    ممکنه راهنماییم کنین؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقت شما هم بخیر
      لطفا دمای دقیق روز و شب و همچنین میزان کوددهی شفلرا رو بفرمایید.

      1. رزيتا می گوید

        دمای خونه معمولیه زیاد گرم نیس
        تا یه ماه پیش دو هفته یه بار آهن
        و دوهفته یه بار مایع آماده ی kp20k20+fe20
        میدادم
        الان که به شاخه ی کوچیک پایینی گل دقت کردم دیدم شاخه داخلش کلا پوسیده😔

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خاک گلدون رو دو مرتبه در طی دو روز با آب ولرم به مدت ۵ دقیقه شستشو بدید و گیاه رو تا اخر فروردین به هیچ وجه کوددهی نکنید.

          1. رزیتا می گوید

            این روشی که گفتین و میشه یه کم واضحتر توضیح بدین؟
            تا حالا این کارو انجام ندادم🤦🏼‍♀️

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            در سینک ظرفشویی و یا جای دیگه آب رو به مدت ۵ دقیقه روی خاک گلدون سرازیر کنید به طوری که در این ۵ دقیقه دائما آب از زیر گلدون خارج شه.
            آب رو جای جای خاک گلدون بگیرید تا تمامی نمک های کودی خارج شه.
            چون شفلرای شما الان آسیب دیده صلاح نیست خاک گلدون رو عوض کنید بهتره به همین روش خاک رو شستشو بدید.

  3. رزيتا می گوید

    یه دنیااااا ممنووون🙏🏻🌱

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم دوست عزیز.

  4. رزيتا می گوید

    یه دنیااااا ممنووون🙏🏻🌱 امیدوارم که حالش خوب شه😞

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم فقط در زمان صبح خاک رو شستشو بدید.
      در شب صلاح نیست ریشه ها خیلی مرطوب باشند.

      1. رزيتا می گوید

        سلام وقتتون بخیر
        بنده همون طوری که گفتیم خاک گلدون و آبیاری کردم
        ولی گیاه روز به روز بی حال تر میشه😞
        من دیگه نا امید شم؟ کارِ دیگه یی نمیشه براش بکنم؟
        جاش و عوض کردم و گذاشتی جایی که دماش ١۶-٢٠ درجه است و روزی یه یک تا دو ساعت بهش آفتاب میخوره
        اما اصلا حالش خوب نمیشه😞

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام مجدد
          گیاهی که آسیب دیده به همین زودی که احیا نمی شه دوست عزیز و اینکه شفلرا در روز باید حداقل شش ساعت نور مناسب خورشید رو داشته باشه.

  5. المیرا می گوید

    سلام وقت بخیر
    من تقریبا یک هفته ای میشه که گیاه شفلرارو از باغچه حیاط به داخل خونه اورده اما گیاه بلافاصله شروع کرده به پژمردگی و اصلا زنده و شاداب نیست خاک خوبی داره و ابیاری بموقع انجام میشه اما کود خاصی بهش ندادم حس میکنم بخاطر تغییر ناگهانی محیط بوده باشه الان بار دومه که یه شفلرای جدید به داخل خونه میارم و هر بار پژمرده و خراب میشه خواهش میکنم کمکم کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      همان طور که اشاره فرمودید علت پژمرده شدن شفلرای شما تغییر ناگهانی محل نگهداری هست با این حال تنها کاری که می تونید انجام بدید فراهم کردن شرایط ایده آل محیطی است به خصوص نور و درجه حرارت.
      گیاه شما حدودا یک ماه زمان می بره با شرایط جدید خودش سازگار بشه

  6. دینا می گوید

    سلام , من یه شفلرا دارم یکماهه خریدم اما تقریبا دو هفته است که برگهاش حالت پژمردگی پیدا کرده و اصلا شاداب نیست علتش چیه؟نور خونمون خوبه و هر ۱۰ روز اب بهش میدم و ابش از زیر گلدون خارج میشه من تو اسفند ماه کود سه بیست هم یکم بهش داده بودم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      فاصله گیاه تا پنجره؟؟؟
      آیا سطح خاک خشک میشه آبیاری می کنید و روش آبیاری شما به چه صورت هست؟
      میزان درجه حرارت؟؟؟
      میزان استفاده از کود؟؟؟؟
      و اینکه برگ ها علائم زردی، سوختگی و یا بیماری دارند یا خیر؟

      1. زینب می گوید

        سلام،من گیاه شفلرا رو ماه اسفند خریدم، الان برگ های تازه در آمده پژمرده شدند و لکه های قهوه ای بر روی برگ های قدیمی و جدید مشاهده میشه که بعد میریزه،ابیاری هم هر موقع که خاک خشک بوده انجام شده و تازه کود دهی شده برای اولین بار،نزدیک پنجره بالکن هست و نور شمالی،ممنون میشم از پاسخگوییتون

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          عکس گیاه را به پیج اینستاگرامی ما بفرستید.
          persialearn_com@

  7. مریم می گوید

    سلام وقت بخیر من از گیاه شفلرا قلمه گرفتم از قسمت بالایی شفلرایی که داشتم از روز اول گذاشتمش توی گلدان و روش هم با یه پلاستیک کاور کردم و از یه کودبرای تقویت همون روز اول استفاده کردم براش الان دوهفته تقریبا میگذره اما برگاش پژمرده هستن و یه حالت مرده ای دارن ممنون میشم راهنماییم کنید ایا قلمه زنیم اشتباه بوده روی سطح خاک هم مقدار خیلی کمی حالت نمکی داره و ازخاک های کود برگ و مخلوطی که خود گلفروشی بهم داده استفاده کردم برای خاک گلدان

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      به پرسش شما در اینستاگرام پاسخ داده شد.

    2. پریسا می گوید

      سلام وقت بخیر من گل شفلرام تو گلدان کوچیک بود فروردین ماه و حدود ۴ ماه تو همون گلدان مجبور شدم نگهش دارم و ریشه هایش تخت فشار بود الان که گلدان و عوض کردم و سعی کردم بهش برسم و آب هم بهش اسپری میکردم ، الان همه گله‌اش پژمرده شده و مجبور شدم هرس کنم میشه راهنمایی کنید

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        سلام اگر کمتر از یک ماهه که گلدون رو عوض کردید این اتفاق طبیعی هست و گیاه تو دوران شوک به سر می بره، این دوران یک ماه زمان میبره در صورتی که همه شرایط نگهداری ایده آل باشه.
        البته موردی که من گفتم تنها در صورتی هست که برگ ها علائم بیماری نداشته باشن و فقط پژمرده شده باشن.

  8. مینا می گوید

    سلام وقت بخیر
    من یه شفلرا داشتم که توی پاسیون نگهداری میکنم خاکش هر وقت خشک بشه آب میدم کود هم زیاد ندادم و تغییرات دمایی و گلدونش هم عوض نشده… دیروز لکه های قهوه ای رو چندتا برگاش داشتیم قارچ کش بهش اسپری کردم …اما امروز دیدم بیحال شدن برگاش علتش چی می‌تونه باشه؟

    1. محبوبه می گوید

      سلام وقتتون بخیر من ی گیاه شفلرا دارم حدودا دوماه پیش کنه قرمز گرفت با سم کنفیدر طی دو مرحله ده روزه درمانش کردم خدا رو شکر خوب شد ولی یکی از شاخه هاش داره پژمرده میشه منزل ما آپارتمانی و نورش الان که پاییز کم شده به نظرتون ببرمش تو ایستگاه پله‌ها نور اونجا خوب ولی بازم میترسم سرمای زمستون اذیتش کنه چیکار کنم به نظرتون؟

  9. Nasim می گوید

    سلام گل شفلرای من خیلی سرحال بوده و حتی برگای جدید هم در آورده بود بخاطر نصب کولر مجبور شدم جاشون رو عوض کنم و ب محض جابجایی شروع کرد لکه های قهوه ای زدن و پژمردن ی گلدون بزرگ شفلرا هیچی ازش نمونده جز ی بوته مثلا سالم‌.چ پیشنهادی دارین.راهنمایی؟
    خیلی ناراحتم بابت این گلدونم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام شرایط نگهداری ایده آل رو براش فراهم کنید و از محلول ضد تنش استفاده کنید تا استرس گیاه زودتر تموم شه.

  10. مهسا می گوید

    سلام روز بخیر
    من فکر میکنم زهکشی گلدونم مناسب نیست، اما برگای گیاهم زرد نمیشه، یه دست قهوه ای میشه و میریزه، برگهای بالایی هم پژمرده هستن

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اگر در زمان آبیاری آب خیلی طول می کشه از انتهای گلدون خارج شه خاک رو عوض کنید در غیر این صورت حتما زمان آبیاری آب از انتهای گلدون خارج شه.

  11. کوثر می گوید

    سلام خسته نباشید من شفلرام و یک سال پیش خریدم خیلی خوب بود رشد میکرد و برگ جدید درمیاورد اما یک دفعه پژمرده شد بردمش گلخونه گفتن به خاطر اینکه زهکشی گلدون خوب نبوده و خاکش ضعیفه پژمرده شده ریشه هاش و نگاه کرد نپوسیده بود اما بازم وقتی اوردمش خونه بیشتر پژمرده شده الان تمام برگاش اویزون و خشک شدن امیدی هست که برگ جدید دربیاره ؟؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      مشکل از خاک و گلدون نبوده چون ریشه های آسیب ندیده اند.
      شرایط نگهداری رو کامل بفرمایید

  12. عباسپور می گوید

    سرام خسته نباشیدحدود یه ماه پیش به شفلرا کود سهبیست دادام به صورت جامد به همه گلدانها دادم و چندروز بعد بهشون هیومیک اسید دادم همه حالشون بده برگ موزی و شفلرا برگهاشون آویزان شده و کراسولا کل برگاش ریخته و اینکه چون همش کولر روشنه سطح گلدانها مرطوبه و خشک نمیشه لطفا راهنمایی کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      کود سه بیست ماهانه یکبار کفایت می کنه و نیازی به استفاده از اسید هیومیک نیست دوز عزیز.
      گیاه رو تا یک ماه تغذیه نکنید و بعد از ماهانه یکبار به اندازه ۱۵ سی سی یا گرم از کود سه بیست استفاده کنید.
      درجه حرارت هم بین ۱۸ تا ۲۸ درجه سانتی راد تنظیم کنید و اگر گیاه نزدیک به کولر هست، این فاصله رو افزایش بدید.

  13. M می گوید

    سلام ممنون از اینکه وقت می‌گذارید از مطالب مفیدتون خیلی استفاده کردیم
    خدا اجرتون بده

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      سپاس گزارم از لطف و محبت شما.

      1. سهیل می گوید

        سلام خسته نباشید
        شفلرای من خیلی سرسبز بود ولی حدود ۱۰روزی میشه که بیشتر برگاش زرد و افتاده شدن
        میشه لطفا راهنمایی کنید مشکل از چیه؟؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          دمای شب و روز، میزان آبیاری و کوددهی، نور رو بفرمایید.
          و اینکه آیا گیاه آفت یا علائم بیماری داره یا خیر؟

  14. مریم می گوید

    سلام گیاه شفلرام رو حدود دوماه پیش فقط خاکش رو تعویض کردم و توی گلدون قبلی کاشتم اما متاسفانه از اونروز همش بیحاله و برگهایش آویزونه آب و نور همانطور که فرمودین داره و شرایط نگهداری مناسبه اما هنوز گیاهم از ‌وک بیرون نیومده😔امکان داره به ریشش آسیب وارد شده باشه و خشک بشه؟ یا اینکه گلدونش می‌بایست بزرگتر بشه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      ارتفاع گیاه جقدر هست و گلدونی که الان براش استفاده شده چه مقدار قطر داره؟
      در صورت تمایل کمی از سطح خاک رو بردارید و وضعیت ریشه هارو بررسی کنید و نتیجه رو به من اعلام کنید.

  15. ایمانا می گوید

    سلام وقت بخیر
    من از شفلرا قلمه گرفتم و درخاک کاشتم مستقیم روز دوم برگاش بیحالن آیا طبیعیه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      بله، فقط با همون شرایطی که از گیاه مادری نگهداری میکنید از قلمه مواظبت کنید و در آبیاریش دقت کنید.
      در صورت امکان با دستگاه بخور رطوبت رو افزایش بدید.

  16. المیرا می گوید

    سلام
    من ۲ سال یه شفلرا دارم حالش خوب بود برگ می داد و خوب- پشت پنجره شمالی- امسال زمستان فکر کنم سرما زدم شاخه هاش سیاه شد و از شاخه خشک می شد و میشکست الان هیچی نداره- هنوز می شه احیاش کرد؟؟
    از تابستون امسال هم هر دو هفته یکبار متناوب کود سه بیست و پتاسیم میدادم بهش- هر موقع خاکش خشک می شد آب می دادم. میشه راهنماییم کنید که احیاش کنم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      به من بفرمایید تو این دو سال خاک و گلدون گیاه تعویض شده یا خیر ؟ و اینکه حتما مقداری از روی خاک رو بردارید و وضعیت ریشه های گیاه رو به من اطلاع بدید.
      مقدار کودی که در آب حل می کردید و در اختیار گیاه قرار می دادید رو هم بفرمایید.

  17. الهام می گوید

    سلام
    من شفلرا ابلق خریداری کردم فردای اون روز گلدان را تعویض کردم داخل خاک کرم و هزارپا بود اولین ابیاری هم از قارچ کش استفاده کردم ولی شفلرا برگای بالاش پژمره شده و بیحال نور خوبی هم داره رو ب پنجره جنوبی میشه راهنمایی کنید کلا سه روز ک خریداری کردم ممنون

  18. زهرا می گوید

    سلام وقت بخیر
    یک.گلدان شفلرا دارم که برگ های بالاش نسبت به برگ های پایینی هم رنگ ابلقش کمرنگ شده و هم برگاش بی حال و کمی حالت اویزون شده اما برگای پایینی ابلق و سرحال است و مثل قبل شفلرا پرپشت نیست
    ابیاری وقتی که سطح خاک خشک شد انجام.میشه نورش پشت پنجره و روزا پنجره رو باز میکنم تا ب گل هوا برسه
    ممنون.میشم با این توضیحات راهنمایم کنید که علت بی حالی برگ های بالای شفلرا از چیه

    1. پریسا می گوید

      سلام وقت بخیر گل شفلرام چند تا از برگهاش لکه های قهوه ای شده بود متوجه شدم قارچ گرفته یکبار سم قارچ کش زدم بهش، بعد متوجه شدم خاک گلدون پر از کرم و هزار پاس ،خاک رو عوض کردم و الان برگها بیحال شدن و به سمت پایین خم شدن، میشه راهنماییم کنید چیکارش کنم درست شه

  19. Niki می گوید

    سلام وقت بخیر
    شلفرام از وقتی خاکشو تعویض کردم برگ نمیدن و الان یکماهه برگاش آویزون و پژمرده شده و قهوه‌ای میشه چطور احیاش کنم ؟؟؟نور و آفتاب غیر مستقیم میخوره آبیاری هر ده روز

  20. فاطمه می گوید

    سلام گیاه شفلرا من دچار کرم خاکی شده بود خاک رو تعویض کردم و ریشه هارو شستم تا کرم ها از ریشه ها پاک کنم بعد از سه روز برگا سیاه شدن و برگای بالایی بی حالن ، ابیاری اول هم با قارچ کش انجام دادم .

  21. امیر می گوید

    سلام وقتتون بخیر. چند روز پیش یکی از برگهای پایینی شفلورای من زرد شد و بعد هم برگهای دیگه پژمرده و بیحال شدن. الان متوجه شدم احتمالا مشکل آبیاری زیاد بوده و قبلش این رو نمیدونستم و همین امروز هم دوباره بهش آب دادم چون فکر کردم از کم آبیه. میشه راهنمایی کنین چطور نجاتش بدم؟ آیا امکانش هست اصلا؟!

  22. نسیبه می گوید

    سلام عرض ادب. من بندرعباس بودم شفلرا گرفتم تقریبا پنج شش ماه بعدش به مشهد اثاث کشی کردم‌ الان تقریبا نزدیک یک ماه شده مشهدیم.یکم تو راه آسیب دیده بود . الان هرکاری میکنم دقیقا مثل عکسی که گذاشتید گلهاش آویزون شدن . منتظر بمونم درست میشه؟ در بندرعباس هر جمعه یکبار آب میدادم چون داخل منزل کولر همیشه روشن بود.اینجا به همون روال باشه یا بیشتر؟

  23. Enseyeh می گوید

    سلام من اسفندماه شفلراخریدم گل دهی خوبی داشت و خیلی شاداب بود.هفته ی پیش گذاشتمش جلوی پنجره ی باز که آفتاب مستقیم داشت.دوروزبعد برگ های پایینی پژمرده و خشک شدن وبرگ های بالایی هم اویزان و بی حالن.
    هردوروز آب یاری دارم براش و زهکشی خوبی داره.چیکارکنم تا کل گیاهم خشک نشه ؟؟

  24. مریم می گوید

    سلام و عرض ادب . گیاه شفلرا ی من بدلیل (با توجه به محل زندگی ام اینطور تشخیص دادم) گرما دچار بی حالی و پژمردگی شده است آیا راه حلی جهت احیا وجود دارد؟ برگ ها کم کم در حال زرد شدن و افتادن هستن البته محل قرار گیری اش رو عوض کردم و بخاطر گرمای زیادی که داشتیم الان جلوی باد کولر گذاشتم

  25. زینب می گوید

    سلام وقت بخیر .شفلرا ی من تقریبا دوماه هست دارمش و پر از جوانه هست ولی الان برگها و ساقه ها افتاده شدن که از محل اتصالشون کاملا افتادن.و بعضی از برگها درحالی ک قهوه شدن کنده میشن .این اتفاق راجع به قسمتهای پایینی شفلرا اتفاق افتاده.😢😫نور غیرمستقیم در کنار پنجره داره و فضای خونه تقریبا مرطوب هست.ممنون میشم راهنمایی کنید

  26. نازنین می گوید

    سلام من این گیاه رو از گلخونه خریداری کردم ولی از فاصله بین خونمون تا گلخونه تو ماشین بود وقتی اوردمش توی خونه همون لحظه اول دیدم که برگهای جوان و بالاییش حالت سوختگی و پیری گرفته . پژمرده شدن . میشه راه درمانش رو بگین؟؟ایا گیاه خوب میشه؟؟

  27. محدثه می گوید

    سلام. وقت بخیر. گیاه شفلرای من خیلی وضعش بد شده. چند روز جلوی باد کولر بوده و فکر کنم دچار شوک شده. دوباره جاشو عوض کردم و نور غیرمستقیم خورشید بهش میرسه ولی نه خیلی زیاد. کوددهی تا الان نداشتم چون نیازی نداشت ولی بعد از پژمرده شدنش فکر کردم نیاز به کود داره و یه بار طبق دستور روی کود بهش کود دادم. تا به حال بیش از حد بهش آب ندادم و سطح خاک رو اغلب چک میکردم. برگ ها اصلا قهوه ای یا لکه دار نیستن ولی از روی ساقه شل میشن و ساقه هم چوبی و قهوه ای شده. بالای ساقه هنوز سبزه و بنظر در حال رشده. برگ جدید نمیزنه و برگ های باقی مونده هم دونه دونه می افتن. الان هم اینقد حساسه میترسم ریشه هاش رو چک کنم برای پوسیدگی. فقط خاک رو بو کردم و بوی پوسیدگی نمیداد. چه کاری برای احیا باید انجام بدم؟ خیلی دوستش دارم کمکم کنید 🙁

  28. ایمانی می گوید

    سلام
    من شفلرام رو چند روزی که خونه تعمیرات بنایی داشتیم تو حیاط خونه گذاشتم شبا دما میومد پایین و ظهر ها هم خیلی گرم میشد و همچنین گرد سیمان و اینها هم رو گل پخش میشد
    متاسفانه دو روز تو این شرایط بود و الان برگ هاش پژمرده و زرد و قهوه ای شدن.
    میخواستم بدونم دلیل سوختگیش چی مستونه باشه و راه درمانش چیه ؟؟؟
    در ضمن گل من ۱۶ سالشه و خیلی بزرگه

  29. مینا می گوید

    ممنون از راهنماییهای جامعتون
    شلفرای من بهد از تعویض گلدان پژمرده شده حنی برگهای کوچکش هم پلاسیده و در حال افتادن هستن مدت سه هفته هست که میگذره ولی علایمی از بهبودی نداره ممنون میشم راهنماییم کنین
    میخواستم عکس ارسال کنم اما نمیدونستم چجورژ از اینجا بفرستم

  30. شکیبا می گوید

    سلام من شفلرامو تازه خریدم و خیلی دوستشون دارم اما برای یکی یکی دارن پژمرده میشن علت چی می‌تونه باشه، آبیاری رو درست انجام دادم،جاش گرم نیست

  31. فاطمه می گوید

    سلام نوروز مبارک من یک هفتس که گلدون شفلرمو عوض کردم الان متوجه شدم که برگ های بالایی مثل قبل رو به بالا نیستن و افتاده شدن تقریبا هفته ای یکبار بهش آب میدم و نور غیر مستقیم از پنجره بهش میخوره و خاکش هم خاک برگ هستش میتونم بپرسم علت چیه و چیکار باید بکنم

  32. نائمی می گوید

    سلام شفلر من سه تا از ساقهاش پژمرده شدن و دوستا برگ از همون ساقه ها ریخته
    چیکار کنم؟؟؟

  33. Melika می گوید

    سلام خسته نباشید من گیاه شفلرامو چون فکر کردم نور افتاب بهش نمیخوره عوض کردم حالا انگار که دست از رشد کردن ورداشته و برگ های جدید نمیده
    قبلا توی خونه بود ولی اون رو به بالکن بردم چیکار کنم که دوباره سرحال بشه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy