کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت زرد شدن برگ شفلرا چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

20

زرد شدن برگ شفلرا دلایل متفاوتی دارد اما رایج ترین آن، آبیاری بیش از حد گیاه می باشد. از دیگر دلایل زرد شدن برگ گیاه شفلرا می توان به نور نامناسب، ایده آل نبودن دمای محل نگهداری گیاه، رطوبت ناکافی، کوددهی غیر اصولی و همچنین هجوم آفات و بیماری های قارچی و باکتریایی اشاره نمود.

گاهی اوقات تمامی شرایط محیطی برای نگهداری گیاه ایده آل بوده اما در مقاطعی از سال ما شاهد زرد شدن برگهای گل شفلرا خود هستیم که این موضوع جای هیچگونه نگرانی ندارد زیرا در این بازه زمانی اشاره شده گیاه شما تصمیم گرفته است که برگ های پیر و قدیمی خود را زرد و دچار ریزش کند تا با ذخیره انرژی بیشتر، برگ های جدید و جوانی را تولید کند.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت زرد شدن برگ شفلرا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا با شناخت بیشتر از شرایط پرورش گیاه بتوانید علت اصلی مشکل پیش آمده را برای شفلرا تشخیص داده و با احیای آن برای سال های بیشتری از گیاه محبوب خود نگهداری کنید، تا پایان همراه ما باشید.

آبیاری بیش از حد شایع ترین علت زرد شدن برگ شفلرا

علت زرد شدن برگ شفلرا

همان طور که در مقاله زردی علت ریزش برگ شفلرا به آن پرداختیم شایع ترین دلیل زردی برگ گیاهان آپارتمانی آبیاری بیش از حد آنها می باشد به طوری که گیاه شفلرا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در صورتی که بارها آبیاری گیاه اشتباه انجام شود، در درجه اول برگهای پایینی گیاه زرد شده و در صورت عدم درمان، ریشه های گیاه نیز دچار پوسیدگی می شوند.

از علائم دیگر آبیاری بیش از حد می توان به پژمردگی گیاه شفلرا و همچنین قهوه ای شدن برگ شفلرا اشاره نمود.

بهترین روش برای آبیاری شفلرا آن است که اجازه دهید مابین دو آبیاری 7 الی 15 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک شده و سپس اقدام به آبیاری گیاه نمایید از این رو بهتر است گیاه خود را بر اساس یک نظم و دستور العمل خاص آبیاری نکنید و همواره رطوبت سطح خاک را بررسی کرده و در صورت خشک بودن لایه بالایی خاک با آب ولرم گیاه خود را آبیاری کنید.

اگر اطمینان دارید زرد شدن برگهای شفلرا شما به خاطر آبیاری بیش از حد بوده است برای احیای گیاه خود به روش های زیر عمل کنید.

  • اگر تنها 2 الی 3 برگ پایینی گیاه زرد شده است و به اصلاح خودمانی مان میزان خسارت کم است تنها کافیست میزان آبیاری گیاه را کاهش داده و به روشی که بدان اشاره کردیم گیاه خود را آبیاری کنید و در این فرصت می توانید برگهای زرد شده و یا از بین رفته گیاه خود را هرس کنید.
  • اگر تعداد برگ های تغییر رنگ یافته زیاد می باشد و بوی بدی از سطح خاک گلدان به مشام می رسد توصیه می شود گیاه را کاملا از گلدان خود خارج کرده و سپس ریشه های آن را به خوبی بررسی کنید. در صورت پوسیدگی ریشه ها آنها را تا نقطه سالم (سفید رنگ) هرس کنید و سپس گیاه خود را در خاک جدید (خاک جدید بهتر است مخلوطی از کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت باشد) بکارید.

دمای نامناسب می تواند برگ های زیبای شفلرا را زرد کند

زرد شدن برگ شفلرا
زرد شدن برگ شفلرا

شفلرا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما محسوب شده و در دمای محیطی 18 الی 32 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد.

دمای اشاره شده همیشه در محیط خانه برای نگهداری گیاه شفلرا وجود دارد اما آنچه که دلیل زرد شدن برگ شفلرا شما می باشد، تغییرات به یک باره دما است به طوری که نوسانات دمایی در یک لحظه به وقوع پیوسته و آسیب های بیشتری را نسبت به تغییرات تدریجی دما به گیاه شما وارد می کند.

بنابر آنچه که اشاره شد توصیه می شود از گیاه محبوب خود هرگز در معرض انواع سیستم گرمایشی و سرمایشی، منافذ خانه و همچنین درب هایی که مدام در حال باز و بسته شدن هستند نگهداری نکنید.

رطوبت بسیار کم

شفلرا از گیاهان آپارتمانی بزرگ منشا نقاط گرمسیری و بارانی را دارد و در شرایطی که رطوبت محیطی در حدود 50 درصد باشد، بیشترین رشد خود را خواهد داشت.

رطوبت محیطی خانه اغلب با توجه به مقاوم بودن گیاه برای شفلرا مناسب است اما با فرا رسیدن فصل سرما، رطوبت خانه به طرز چشمگیری به دلیل استفاده از سیستم های گرمایشی کاهش می یابد و در این موقع می بایست اقدامی سازنده را برای حفظ هر چه بهتر گیاه مان انجام دهیم.

در صورتی که اطمینان دارید علت زرد شدن برگ شفلرا شما به خاطر کمبود رطوبت محیطی است (با توجه به این موضوع که هم اکنون در فصل سرما قرار داریم) پیشنهاد می شود چندین ظرف حاوی آب خالی را در کنار گلدان گیاه خود قرار دهید تا توسط تبخیر ملایم آب رطوبت مناسب برای گیاه شما فراهم شود.

نور نامناسب محل نگهداری گیاه

شفلرا برای ترغیب به رشد حداکثری خود نیاز به نور غیر مستقیم و کامل خورشید را دارد.

اگر نور محل نگهداری گیاه زیاد باشد، تبخیر و تعرق برگ ها افزایش داشته و درون برگ ها با کم آبی مواجه می شود که در این حالت شما علائم سوختگی را روی برگ های گیاه خود خواهید دید.

از سویی دیگر آنچه که علت زرد شد برگهای شفلرا شما می باشد، وجود نور بسیار کم در محل رشد و پرورش گیاه است به طوری که با نور کم در درجه اول برگ ها کمی تیره تر شده و سپس به مرور زمان زرد می شوند (چون کلروفیل کمتری در آنها تولید می شود).

اثرات نور بسیار کم هم مانند آبیاری بیش از حد اول در برگ های پایینی و پیرتر گیاه مشاهده می شود در نتیجه به علت تشابه زیاد این دو مورد حتما در تشخیص علت اصلی مشکل گیاه با دقت زیادی عمل کنید و این نکته را به خاطر داشته باشید که به واسطه نور کم اول برگ ها کمی سبز تیره شده و سپس زرد می شوند.

برای احیای گیاه و یا به عبارتی رفع کمبود نور پیشنهاد می شود شفلرا را با فاصله دو متری از پنجره نگهداری کنید و در طی فصول گرم سال (بهار و تابستان) نور خروشید را توسط پرده پنجره برای گیاه خود فیلتر کنید.

کود دادن غیر اصولی دیگر دلیل زرد شدن برگ شفلرا

دلیل زرد شدن برگ شفلرا
دلیل زرد شدن برگ شفلرا

هم کوددهی کم و هم کوددهی زیاد هر دو از دلایل و یا علت زرد شدن برگ گل شفلرا هستند به طوری که مصرف زیاد کود، خاک و محیط اطراف ریشه را سمی کرده و به ریشه ها آسیب می رساند و از سویی دیگر کوددهی کم هم نوبه خود گیاه را با خطر کمبود مواد غذایی مواجه می کند.

بهترین روش کود دادن شفلرا آن است که گیاه ماهانه یکبار در فصول گرم سال و هر دو ماه یکبار در فصول سرد سال، توسط کودهای شیمیایی مناسب تغذیه شود (کودهای شیمیایی نسبت به کودهای آلی با سرعت بیشتری نیاز غذایی گیاه را برطرف می کنند).

کود مناسب شفلرا کودی است که دارای سه عنصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم باشد که از جمله این کودها می توان به کودهای سه بیست اشاره نمود.

در صورتی که اطمینان دارید علت زرد شدن برگ گیاه شفلرا شما به خاطر کوددهی زیاد بوده است پیشنهاد می شود دو مرتبه و در طی دو روز، خاک گلدان را به مدت 5 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید تا از میزان رسوبات نمک خاک کاسته شود.

از سویی دیگر اگر تا به حال گیاه خود را تغذیه نکرده اید و یا میزان تغذیه آن کم بوده است، راه حل احیای گیاه بسیار ساده می باشد و تنها کافیست محبت بیشتری به گیاه خود داشته باشید و با روشی که به آن اشاره کردیم، شفلرای خود را تغذیه کنید.

اگر می خواهید گیاه تان همیشه برگ هایی سبز داشته باشد و آن را به روش کاملا اصولی و علمی تغذیه کنید، می توانید به فروشگاه سایت پرشیالرن مراجعه کرده و پکیج کود سه بیست برای شفلرا را به همراه کود آهن خریداری نمایید.

در این پکیج یک عدد کود آهن به همراه یک عدد کود سه بیست مخصوص گیاه وجود دارد تا بتوانید با یک زمان بندی مشخص تغذیه شفلرا خود را تا یک سال آینده بیمه کنید.

هجوم آفات و بیماری ها

احتمال هجوم آفات گیاهان خانگی با توجه به آنکه شفلرا در محیط خانه نگهداری می شود بسیار پایین است با این حال درصد این موضوع برای گیاه صفر نیست و احتمال هجوم حشرات موذی همیشه وجود دارد.

از علائم هجوم آفات می توان به وجود سوراخ های نامنظم و همچنین لکه های عسلک مانند روی برگ های شفلرا اشاره نمود که در این حالت شما می بایست لکه های آلوده را با آب ولرم پاک کرده و توسط سموم شیمیایی و یا صابون های حشره کش اقدام به حذف آفات نمایید.

از دیگر دلایل زرد شدن برگ شفلرا می توان به هجوم بیماری ها اشاره داشت به طوری که در این حالت لکه های زرد، سیاه و یا قهوه ای رنگ روی برگ های گیاه وجود داشته که این لکه ها غوطه ور در آب هستند، از این رو برای درمان گیاه توصیه می شود برگ های آسیب دیده هرس شده و برگ های سالم گیاه توسط قارچکش اوکسی کلرور مس اسپری شوند.

از شایع ترین دلایل هجوم بیماری گیاهان آپارتمانی به شفلرا می توان به غبارپاشی آب بر روی شاخه و برگ های گیاه اشاره نمود به همین علت پیشنهاد می شود برای حفظ طراوت و شادابی برگ ها، حتما حتما غبارپاشی گیاه را صبح زود انجام دهید تا با فرا رسیدن شب هیچگونه رطوبتی روی برگ های وجود نداشته باشد.

مرگ طبیعی برگ ها

از دیگر دلیل زرد شدن برگ شفلرا می توان به نوع چرخه حیات و ژنتیک گیاه اشاره نمود که به واسطه آن گیاه شما تصمیم می گیرد برگ های پیر خود را فدای تولید برگ های جوان کند.

از علائم موضوع مطرح شده می توان به زرد شدن یکی به یکی برگ های پایینی گیاه اشاره نمود که در این حالت حتما باید برگ های وسطی و بالایی گیاه سالم باشند.

این حالت از زرد شدن برگهای شفلرا جای هیچگونه نگرانی نداشته و تنها وظیفه شما در این مقطه زمانی آن است که بهترین نحو ممکن از گیاه خود مراقبت کنید تا شفلرای شما به سلامت از این مرحله عبور کند.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل زرد شدن برگهای گل شفلرا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 101 میانگین امتیازات: 4.1]
۲۰ نظرات
  1. نسترن می گوید

    سلام همسرم یه گل شفلرا گرفته بود که روی برگای نورسته ش شته بود من هم با سم حشره کش سمپاشیش کردم ولی دو روز بعد از سم پاشی یرگای جوان شروع به ریزش کرد و برگای پایین زرد شدن حالا باید چیکار کنم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      از چه سمی استفاده کردید و از چه دوزی؟
      و اینکه شرایط نگهداری گیاه به چه صورت هست

      1. نسترن می گوید

        اسمشو نمی دونم ولی رنگش طلای مانند بود و یک میل در یک لیتر آب به صورت اسپری روش پاشیدم بو سم کامن میداد آخه گل فروش بهم داد و توی یه شیشه بی نام و نشون بود

  2. همراز می گوید

    سلام وقتتون بخیر. گیاه
    شفلرا ما دچار زرد برگ شده، ولی نه از برگ های پایینی ، بلکه برگهای بالایی هست. البته برگ جدید هم داره و برگ های جدید در حال رشد هستند. این زرد شدن برگ ها دلیل خاصی داره؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقت شما هم بخیر
      به تمامی دلایل زرد شدن برگ شفلرا در همین مقاله اشاره شده است که می تونید اونهارو با شرایطی که خودتون از گیاه مراقبت می کنید مطابقت بدید و هر کدوم که مغایرت داشت، علت تغییر رنگ برگ شما خواهد بود.

  3. نسترن می گوید

    اسمشو نمی دونم ولی رنگش طلای مانند بود و یک میل در یک لیتر آب به صورت اسپری روش پاشیدم بو سم کامن میداد آخه گل فروش بهم داد و توی یه شیشه بی نام و نشون بود

  4. نسترن می گوید

    اسمشو نمی دونم ولی رنگش طلای مانند بود و یک میل در یک لیتر آب به صورت اسپری روش پاشیدم بو سم کامن میداد آخه گل فروش بهم داد و توی یه شیشه بی نام و نشون بود

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      هیچوقت از سموم یا قارچکش هایی که بی نامو نشون هستن استفاده نکنید با این حال اگر می تونید مقداری آب روی برگ های گیاه اسپری کنید و روی اون هارو با دستمال تمیز کنید جاهایی که سم پاشی کردید.
      بعد از اون به مدت یک ساعت اطراف گیاه جریان باد به وجود بیارید تا رطوبت برگ ها کاملا از بین بره.

  5. مناز می گوید

    سلام من سفر بودم و گل خیلی گرما دیده برگاش همه زرد شدن و ریختن آلبته شفلر بنسای هست
    درمانش چیه چیکار کنم گل برگرده و و بقیه برگاش نریزه ؟!

  6. سینا می گوید

    سلام.نور خونه کافی ابیاری مناسب همه موارد اوکی سه روز نبودیم خونه در و پنجره ها بسته بودن قبل رفتن هم اب دادم به گل الان که برگشتیم برگ ها به زردی میزنه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      با توجه به مواردی که شما میفرمایید اگه همه چیز ایده آل بوده مشکل گیاه شما یا از رطوبت هست یا درجه حرارت نامناسب.

  7. ارزو می گوید

    من گل شفلرا ام رو هفته پیش خریدم و همین چند روز پیش بهش اب دادم اما برگ هاش داره زرد میشه
    مشکلش از کجاست؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      شرایط نگهداری گیاه رو به صورت کامل بفرمایید.

      1. ارزو می گوید

        هفته ۱ بار آب میدم
        و چند وقت یکبار غبارپاشی
        و کنار پنجره هست ولی خیلی زیاد هم نور نداره و نور اتاق رو داره البته گل شفلر من نوع ابلق هست نمیدونم واقعا مشکلش از کجاست

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          هفته ای یکبار آبیاری ملاک نیست باید قبل از آبیاری سطح خاک خشک بشه و در زمان آبیاری آب اضافی از پایین گلدون خارج.
          اگر گیاهتون در روز هشت ساعت نور داره و تغذیه می شه، کمی از سطح خاک رو بردارید، اگر ریشه ها قهوه ای رنگ بودند، باید اونهارو هرس و روی ریشه های سالم قارچکش بزنید و آبیاری گیاه رو کاهش بدید، و اگر ریشه ها سفید بودند، باید کمی میزان آبیاری گیاه رو افزایش بدید.
          غبارپاشی گیاه رو انجام ندید یا از دستگاه بخور استفاده کنید یا برای شفلراتون جزیره درست کنید.

  8. Maede می گوید

    سلام
    من گل شفلرامو تازه یه ماهه که خریدم و تو گلخونه ای که خریدم تو محیط بیرون بود به همین دلیل من هم شفلرامو تو محیط بیرون گذاشتم،شفلرام دو تا ساقه داره و فقط یکی از ساقه ها برگ های پایینیش تا نصف ساقه تقریبا دچار ریزش شده
    ولی برگ های جدیدم داره
    علتش چیه؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      روش آبیاری گیاه، میزان تغذیه، میزان نور، درجه حرارت شب و روز رو بفرمایید.
      و اینکه آیا روی برگها علائم بیماری هست یا خیر؟

  9. هادی می گوید

    با سلام و درود شفلرا در مقابل باد پنکه ایا باعث زردی برگ ها و شاخه میشه با تشکر فراوان

  10. آیلا می گوید

    سلام برگ های شفلرا در حالت عادی کمی دارای لکه های سبز و زرد هست که باعث زیبایی گیاه میشه. ولی برگ های جدید گیاه من لکه نداره دلیلش چی میتونه باشه؟

  11. مبینی می گوید

    سلام من یه شفلر بزرگ ۵ ساله دارم، الان از قسمت پایین داره تبدیل میشه به تقریبا چوب وکاملا سرحال بود اما الان برگ های پایین دارن کم کم زرد میشن.و البته من هفته پیش کود سه بیست و آهن دادم بهش. احتمال داره از کود زیاد باشه؟؟؟ چیکارش کنم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy